• Obniżka
Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach

Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach

Podtytuł: Poradnik
ISBN: 978-83-8095-849-4
33,33 zł
25,71 zł Zniżka 22,86%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 27,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Poradnik dla nauczycieli do uczenia matematyki dzieci z klas 1–3, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki oraz dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną – do wykorzystania w przedszkolach, szkołach podstawowych, integracyjnych i specjalnych

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:

Wersja książki
Ilość

Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach powstała w wyniku obserwacji i doświadczeń pedagogicznych zebranych w ciągu wieloletniej pracy dydaktycznej z uczniami przez autorkę tej książki.

Adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym (kl. I–III) oraz do uczniów mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Głównym celem, jaki postawiła sobie autorka, było opracowanie takiej metody, która nie tylko minimalizuje trudności wynikające z programu nauczania, ale także rozbudza zainteresowanie oraz chęć do uczenia się matematyki przez wszystkie dzieci, mimo że nie jest to przedmiot ogólnie lubiany przez uczniów. Cel został osiągnięty. Metoda cieszy się dużym zainteresowaniem i uznaniem ze strony nauczycieli oraz rodziców. Za całokształt pracy pedagogicznej oraz działalność twórczą autorka książki była doceniana i wielokrotnie wyróżniana. Szczególnym wyróżnieniem było wręczenie jej Medalu Komisji Edukacji Narodowej.

FragmentMetoda, która została zaprezentowana w niniejszym poradniku, jest efektem poszukiwań przez Autorkę sposobów ułatwiających czynnościowe kształtowanie struktury wiedzy i umiejętności matematycznych dziecka oraz rozbudzenie zainteresowania matematyką u wszystkich dzieci, a w szczególności tych, które przejawiają poważne trudności w opanowaniu treści programowych. Metoda ta może być wykorzystana w nauczaniu dzieci zarówno w wieku przedszkolnym (wstępne kształtowanie pojęcia liczby), jak i wczesnoszkolnym, których myślenie cechuje jeszcze duży konkretyzm oparty na spostrzeganiu i praktycznym działaniu. Może stanowić także jedną z metod czynnościowego nauczania matematyki dzieci, które wykazują szczególne trudności podczas realizacji programu z tego przedmiotu (dzieci z tzw. dyskalkulią), oraz o obniżonych możliwościach intelektualnych – doskonaląc język dziecka i zwiększając w obu wypadkach szansę opanowania materiału i wykształcenia u uczniów umiejętności matematycznych.

W publikacji zamieszczono także wskazówki praktyczne, które warto uwzględnić, wykorzystując proponowaną tu metodę, gdyż ukierunkowują one pracę nauczyciela z uczniami podczas realizacji treści programowych.

Poradnik zawiera również kilkanaście typów ćwiczeń rachunkowych, opracowanych przez Autorkę w formie graficznej, których wykorzystanie na lekcjach matematyki może pomóc w kształtowaniu pozytywnego stosunku uczniów do tego przedmiotu.

Należy podkreślić, iż metoda ta stosowana w pracy z uczniami przynosi pożądane efekty w nauczaniu matematyki.

 

Poradnik
94 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-849-4

Janina Sapeta

notka w przygotowaniu

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Janina Sapeta

ISBN druk

978-83-8095-849-4

ISBN e-book

978-83-8294-020-6

Objętość

96 stron

Wydanie

II, uaktualnione i poprawione,  2010

Format

B5 (160x235). E-book: epub i mobi

Oprawamiękka, klejona

Wstęp      


I. Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach   

1. Charakterystyka metody. Przydatność i zalety metody w nauczaniu matematyki     
2. Podstawowe pojęcia matematyczne w nauczaniu matematyki  

II. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, 100, 1000 z wykorzystaniem metody zautomatyzowanego rachowania opartej na układzie liczb na palcach

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10      
1.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 10 (przykłady z komentarzem)    
1.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli    
2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20      
2.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 20 (przykłady z komentarzem) 
2.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli   
3. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100   
3.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 100 (przykłady z komentarzem)    
3.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli    
4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000   
4.1. Technika wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 1000 (przykłady z komentarzem)    
4.2. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli  

III. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 z wykorzystaniem metody zautomatyzowanego rachowania opartej na układzie liczb na palcach   

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100    
2. Dzielenie z resztą  
3. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli   


Bibliografia    

Aneks. Propozycje ćwiczeń rachunkowych 

fragment

Matematyka bywa trudną dziedziną zwłaszcza dla dzieci, które mają problemy z przyswojeniem sobie jej podstaw. Obecnie już od edukacji przedszkolnej zaczyna się przygoda z metamatematyką, czyli liczeniem, przeliczaniem i obliczaniem! Problemy z przyswojeniem podstawowych zasad matematycznych niestety pojawiają się często u dzieci, które mają obniżoną sprawność intelektualną. To właśnie z myślą o nich Janina Sapeta przygotowała poradnik, który ma za zadanie przede wszystkim pomóc nauczycielom i opiekunom uczyć podstaw matematyki dzieci z tego typu problemami.

LICZYMY

„Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach - Poradnik dla nauczycieli do uczenia matematyki dzieci z klas 1-3, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki oraz dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną – do wykorzystania w przedszkolach, szkołach podstawowych, integracyjnych i specjalnych” Janiny Sapety, to książka wydana przez wydawnictwo Impuls. Jest ona skierowana, jak sam podtytuł wskazuje, do nauczycieli, ale i do tych, którzy pragną wspomóc dzieci ze specjalnymi potrzebami w nauce matematyki. Na pewno sprawdzi się wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej, ale przede wszystkim wspomoże tych, pracujących w ośrodkach specjalnych, czy szkołach zintegrowanych.

Janina Septa na podstawie swoich badań i obserwacji, jest ona bowiem doświadczonym pedagogiem, postanowiła w swoim poradniku skupić się na metodzie, dzięki której nauczyciele będę mieli możliwość przedstawienia dzieciom podstawowych umiejętności rachowania. Metoda opiera się na liczeniu na palcach. Jak autorka wspomina, dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie myślą jeszcze abstrakcyjnie, a przynajmniej o matematyce w praktyce uczą się na konkretnych przedmiotach. Palce mają służyć właśnie temu, by konkretyzować liczby i pomału zaczynać abstrakcyjnie myśleć oraz rachować pamięciowo. 

POJĘCIA I OBLICZENIA

Autorka rozpoczyna od podstawowych pojęć matematycznych, na których opiera się ogólna nauka matematyki. Uważa bowiem, że jest to niezbędna wiedza, by zacząć liczyć na palcach. Palce stają się konkretnymi przedstawieniami liczb. Pierwszy zakres to dodawanie i odejmowanie do 10 a następnie autorka pokazuje, jak zwiększać zakres liczbowy. Metoda ma służyć dzieciom ze specjalnymi potrzebami, stąd autorka w bardzo szczegółowy sposób opisuje, jak dodawanie czy odejmowanie na placach wygląda. Sam schemat liczenia dla dzieci jest bowiem bardzo istotny. Janina Sapeta przedstawia liczne przykłady, a do tego także komentuje każdy bardzo szczegółowo. Często sugeruje nauczycielowi sposób, jak dziecku pomóc podczas liczenia na palcach, co z pewnością ułatwia nauczanie. Autorka zwraca uwagę również na tempo wykonywania działań, dlatego też sugeruje konkretny sposób liczenia, szeroko komentując najmniejszy szczegół.

Na koniec każdego Autorka rozdziału dzieli się praktycznymi wskazówkami z nauczycielami, podpowiadając jak długo powinni ćwiczyć z uczniem, nim rozpoczną kolejny etap. Radzi na co mają zwracać uwagę, jak podchodzić indywidualnie do każdego dziecka. Pozornie oczywiste wskazówki, okazują się bardzo pomocne, bowiem zebranie ich w poradniku sprawi, że wiedza będzie dostępna i skonkretyzowana.

Na końcu poradnika autorka umieściła liczne zadania/ćwiczenia, oparte na pomysłowych obrazkach, zachęcających dzieci nie tylko do liczenia ale i do zabawy. Wszyscy wiemy, ze najłatwiej uczą się dzieci podczas zabawy i takie podejście Janina Sapeta, jak widać, również popiera.

Książka poradnik, sprawdzi się w szkole i w przedszkolu, można bowiem wybrać interesujący nas zakres liczbowy i starać się dziecku wytłumaczyć i praktycznie naświetlić działania matematyczne. Odejmowanie i dodawanie stanie się łatwiejsze dzięki metodzie zautomatyzowanego rachowania!

źródło:  https://sztukater.pl/ksiazki/item/32699-metoda-zautomatyzowanego-rachowania.html

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło