Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 13,00 zł
Przyszłość podręcznikow, ostatnią część niniejszej książki, rozpoczyna tekst Wioletty Kwiatkowskiej Perspektywy wykorzystania podręcznika elektronicznegow edukacji. Autorka krytycznie analizuje zagrożenia, szanse i wyzwania, jakie wiążą się z włączeniem do praktyki edukacyjnej książek, podręczników oraz czasopism w formie elektronicznej
Prezentowany tom traktuje podręczniki i poradniki jako teksty kultury i jednocześnie narzędzia ją reprodukujące. Mamy więc krytyczne spojrzenie na ukryty program podręczników i poradników. Autorki i autorzy opierając się na analizach podręcznikowych i poradnikowych tekstów, docierają do filozoficznych, ideologicznych i, wreszcie, politycznych założeń i kryteriów selekcjonowania wiedzy. Taka wiedza nie jest obiektywna, lecz nasycona znaczeniami i interpretacjami, które umacniają dominujący porządek kulturowy. Te znaczenia także definiują konkurencyjne porządki jako nieprawomocne, peryferyjne, mniejszościowe. W prezentowanej książce zatem opisana jest walka o znaczenia, ukryta za dydaktyczną strukturą i programową fasadą podręczników oraz poradników. Ale czy te - jak się wydaje - potężne narzędzia kulturowej dominacji mają szansę przetrwać w e – świecie? Czy jednak podręczniki w postaci książek nie są tylko zadrukowanymi kartkami, które niespodziewanie mogą ustąpić miejsca i też oddać swoje replikujące funkcje internetowi, czy innym narzędziom – wytworom współczesnej technologii? Na takie pytania prezentowana książka również poszukuje odpowiedzi.
Teksty zamieszczone w książce zostały zaprezentowane w ramach prac jednej z sekcji VIII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, który odbył się Toruniu, we wrześniu 2010 roku.
Chomczyńska-Rubacha Mariola
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Mariola Chomczyńska-Rubacha
Wstęp
Część pierwsza
Ukryty program podręczników
Mariola Chomczyńska-Rubacha, Dorota Pankowska
Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych
Mariola Chomczyńska-Rubacha
Podręczniki jako przedmiot badań genderowych (feministycznych)
Eva Zamojska
Ideologie edukacyjne a konstruowanie podręczników szkolnych
Karolina Starego
Obraz porządku społecznego i tożsamości obywatelskiej na przykładzie wybranych podręczników wiedzy o społeczeństwie
Renata Szczepanik
Kształcenie do życia w społeczeństwie demokratycznym
Część druga
Ukryty program poradników
Edyta Zierkiewicz
Poradnik jako podręcznik życia
Krótka refleksja na temat historii gatunku
Monika Grochalska
Związki intymne w teorii socjologicznej i popularnych poradnikach
Krzysztof J. Szmidt
Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności
Część trzecia
Przyszłość podręczników
Wioletta Kwiatkowska
Perspektywy wykorzystania podręcznika elektronicznego w edukacji
Joanna Belzyt
Osoby niepełnosprawne w sieci
Edukacyjna rola Internetu w życiu osób niepełnosprawnych
Anna Kamińska
Internet kontra słowo drukowane – przypadek fizyki
Książka Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy przełamuje milczenie i „programowe” wycofanie środowiska pedagogów z konieczności podejmowania krytycznego namysłu nad ofertą dydaktyczną podręczników szkolnych, zawartymi w nich schematami ideologicznymi, ukrytymi przesłaniami, językiem itp. […] Tymczasem polski rynek tradycyjnych podręczników szkolnych zmienił się zasadniczo (konkurencja), co nie pozostaje bez wpływu na treść i formę tych publikacji, zmienił się również kulturowo-techniczny kontekst ich funkcjonowania, przynosząc wynalazek e-booka oraz „wolnego podręcznika”. Dynamicznie rozrasta się sektor „podręczników życia” – poradników (podręczników samopomocy). Nawet pobieżny przegląd przekonuje, jak pilnym zadaniem jest prowadzenie systematycznych badań nad dostępnymi podręcznikami i poradnikami, ich ofertą wiedzy, transmitowanych norm, promowanych i marginalizowanych tożsamości. Z tego względu recenzowana książka pełni, w mojej opinii, niezwykle istotą rolę, inicjującą w zasadzie nieobecną na pedagogicznym polu dyskusję, wskazując sposoby i kierunki możliwych analiz.
Z recenzji dr hab. Lucyny Kopciewicz
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów