Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje - propozycje - koncepcje
Autor:
Słowińska Sylwia
ISBN: 978-83-7308-818-4
37,90 zł
28,10 zł
Oszczędzasz: 9,80 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
W książce zestawiono dwudziestowieczne polskie i niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej. Starano odpowiedzieć na pytania, jakie wizje edukacji kulturalnej można zidentyfikować w obu krajach, w jaki sposób są one konstruowane, na co kładzie się w nich akcent, jaką misję przypisuje się edukacji kulturalnej?...
W książce zestawiono dwudziestowieczne polskie i niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej. Starano odpowiedzieć na pytania, jakie wizje edukacji kulturalnej można zidentyfikować w obu krajach, w jaki sposób są one konstruowane, na co kładzie się w nich akcent, jaką misję przypisuje się edukacji kulturalnej?
Publikacja prezentująca teoretyczne projekty edukacji może mieć także walor praktyczny, gdyż wciąż szuka się porozumienia, zbliżenia, kooperacji z sąsiadem, z którym nasze kontakty nie zawsze układały się najlepiej i po dziś dzień nie są idealne. Odmienność może być płaszczyzną wymiany, źródłem wzajemnych inspiracji, impulsem do refleksji nad własnym dorobkiem i do nowych pomysłów, a być może również do stworzenia wspólnego polsko-niemieckiego projektu edukacji kulturalnej.
Sylwia Słowińska
doktor habilitowana dziedzinie nauk społecznych, dyscyplinie pedagogika, profesor UZ w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki edukacji kulturalnej, animacji kultury, aktywności kulturalnej, realizowanej zarówno w instytucjonalnych jak i nieformalnych układach oraz na problematyce szeroko rozumianej edukacji ludzi dorosłych. Wchodzi w skład redakcji czasopisma naukowego „Dyskursy Młodych Andragogów”, gdzie pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego oraz redaktora tematycznego w obszarze edukacji kulturalnej i animacji kultury. Jest członkiem Lubuskiego Towarzystwa Naukowego oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Słowińska Sylwia |
ISBN druk | 978-83-7308-818-4 |
ISBN e-book | |
Objętość | 316 stron |
Wydanie | I, 2007 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział I
Niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej dawnego nurtu
Koncepcja edukacji „muzycznej”
Pojęcie edukacji „muzycznej” i „muzyczności”
Źródła koncepcji edukacji „muzycznej”
Inspiracje filozoficzne edukacji „muzycznej”
Założenia pedagogiczne koncepcji
Kształtowanie człowieka „muzycznego” celem edukacji
Masowa praca kulturalna w NRD
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Historyczne i społeczno-polityczne uwarunkowania koncepcji
Filozofia marksistowska źródłem odniesień koncepcji i ideału człowieka socjalistycznego
Wychowawcze i społeczno-polityczne założenia masowej pracy kulturalnej
Rozdział II
Polska koncepcja wychowania estetycznego dawnego nurtu
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji Stefana Szumana
Kontekst filozoficzny i założenia pedagogiczne koncepcji
Wszechstronnie rozwinięta, pełna osobowość rezultatem wychowania
Slowinska-18
Rozdział III
Nowy nurt edukacji kulturalnej w Niemczech
Koncepcja socjokultury
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Społeczno-kulturalne i polityczne uwarunkowania koncepcji
Filozoficzne inspiracje socjokultury
Socjokultura – założenia edukacyjne, społeczno-kulturalne i polityczne
Człowiek aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego i politycznego
Koncepcja edukacji kulturalnej czasu wolnego
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Teoretyczne odniesienia koncepcji
Społeczno-kulturowe tło edukacji kulturalnej czasu wolnego
Pedagogiczne założenia koncepcji
Człowiek „egzystencjalnie zintegrowany”
Rozdział IV
Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej nowego nurtu
Koncepcja wielostronnego wychowania przez sztukę i do sztuki
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Przemiany cywilizacyjne i społeczne źródłem koncepcji
Filozoficzne inspiracje koncepcji i ideał jednostki o harmonijnej osobowości
Pedagogiczne założenia koncepcji Koncepcja wychowania filmowego egzemplifikacją wychowania przez sztukę i do sztuki
Koncepcja edukacji kulturalnej jako przygotowania do uczestnictwa w kulturze
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Społeczno-kulturowe uwarunkowania koncepcji przygotowania do uczestnictwa w kulturze
Odniesienia filozoficzne koncepcji
Założenia pedagogiczne przygotowania do uczestnictwa w kulturze
Człowiek twórczym uczestnikiem kultury
Personalistyczna koncepcja edukacji kulturalnej
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Społeczno-kulturowe tło koncepcji
Personalizm filozoficznym kontekstem koncepcji i źródłem wizji człowieka
Pedagogiczne założenia koncepcji
Rozdział V
Ponowoczesne koncepcje edukacji kulturalnej w Polsce
Ponowoczesność jako formacja kulturowa
Postmodernistyczna filozofia inspiracją koncepcji edukacji kulturalnej
Koncepcja wychowania estetycznego w ponowoczesności
Kulturowe konteksty koncepcji
Pedagogiczne założenia koncepcji
Człowiek jako refleksyjny uczestnik kultury
Koncepcja edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji
Przeobrażenia społeczno-kulturowe tłem koncepcji
Filozoficzne odwołania edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze podkultury
Pedagogiczne założenia koncepcji
Rozdział VI
Edukacja kulturalna sąsiadujących krajów w perspektywie porównawczej
Zakończenie
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów