Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym
Autor:
Emilia Jakubowska
ISBN: 978-83-66990-72-2
62,86 zł
47,62 zł
Zniżka 24,24%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 50,00 zł
Należy stwierdzić, iż tematyka zaproponowana przez Autorkę jest ambitna i oryginalna, sformułowany problem jest doniosły z punktu widzenia edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka przedstawiła oryginalną propozycję rozwiązania analizowanego problemu, opracowała autorskie narzędzia badawcze. Recenzowana publikacja stanowi wartościowe opracowanie. Będzie przydatna zarówno nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, jak i studentom – przyszłym nauczycielom klas I-III szkoły podstawowej.
Podjęta w monografii problematyka wychowania obywatelskiego w młodszym wieku szkolnym została omówiona kompletnie i wyczerpująco. Właściwie dobrana przez Emilię Jakubowska procedura badawcza pozwoliła na uzyskanie bogatego i interesujacego materiału. Zakres badań i wykładnia wyników stanowią wartość wyjątkową. Monografia zasługuje na uznanie. Pracę charakteryzuje oryginalność, rzetelność i pogłębiona refleksja własna nad wychowaniem obywatelskim. Stanowi ona ważny wkład w rozwój wiedzy o tej dziedzinie wychowania i może być wykorzystana zarówno w pracy akademickiej, podczas zajęć ze studentami, jak i w pracy nauczyciela klas młodszych. (Z recenzji dr hab. Agaty Popławskiej, prof. UP)
Dostrzegając potrzebę zwrócenia większej uwagi zarówno pedagogów zorientowanych teoretycznie, jak i pedagogów zorientowanych praktycznie na wagę wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej, Autorka podjęła próbę zdiagnozowania i analizy tego zagadnienia. Nie bez znaczenia był fakt, że wychowanie obywatelskie w procesie edukacji wczesnoszkolnej uwzględnia coraz to nowe obszary współczesnego świata. Przykładem jest wprowadzenie do edukacji w młodszym wieku szkolnym w wielu krajach wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju i wyzwań, jakie w związku z tym pojawiają się w edukacji dzieci i dorosłych na całym świecie. Rodzice i nauczyciele powinni brać pod uwagę poszerzenie zakresów wspólnych działań wzbogacających obywatelskie doświadczenia dziecka w domu i poza nim, włączać je w różne aktywności, które dostarczają mu doświadczeń tego typu. Dzięki nim przyszłe pokolenia Polaków, świadomych swoich korzeni i tożsamości narodowej, będą potrafiły odnaleźć się w Europie i świecie.
Monografia składa się z dziewięciu rozdziałów. Trzy pierwsze Autorka poświęciła na przedstawienie teoretycznych podstaw wychowania obywatelskiego. W pierwszym rozdziale wyjaśniła pojęcie wychowania obywatelskiego oraz pojęcia z nim związane, takie jak: wychowanie, obywatel, obywatelstwo, wychowanie patriotyczne. Uwagę skupiła na wychowaniu obywatelskim realizowanym w szkole, w rodzinie oraz w środowisku lokalnym. Odniosła się także do kompetencji kluczowych społecznych i obywatelskich. W rozdziale drugim przedstawiła teoretyczne uwarunkowania przebiegu wychowania obywatelskiego. Dokonała tego w świetle społeczno-poznawczej teorii rozwoju L.S. Wygotskiego, ekologicznej teorii rozwoju społecznego U. Bronfenbrennera oraz koncepcji edukacji regionalnej J. Nikitorowicza. Wybrane koncepcje wyjaśniają rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie wychowania obywatelskiego. W rozdziale trzecim dokonała analizy rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym. Opisała rozwój fizyczny i motoryczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny oraz zmiany w rozwoju związane z rozpoczęciem nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Założenia metodologiczne swojej pracy badawczej przedstawiła w rozdziale czwartym, w którym określiła przedmiot i cele badań. Zaprezentowała w nim również problemy badawcze oraz przyjęte zmienne i wskaźniki. Opisała dobór próby do badań oraz zastosowane metody, techniki i narzędzia badawcze. Autorka przedstawiła także organizację badań i teren ich realizacji.
Kolejnych pięć rozdziałów dotyczy analizy wyników badań własnych. W rozdziale piątym przedstawiła sposoby realizacji wychowania obywatelskiego przez badane nauczycielki. Uwagę skupiła na takich aspektach, jak: znaczenie nadawane wychowaniu obywatelskiemu, cele wychowania obywatelskiego, realizowane treści, metody i formy pracy, organizacja wychowania obywatelskiego oraz wykorzystywane środki dydaktyczne. W rozdziale szóstym omówione zostały działania wychowawcze badanych rodziców w zakresie wychowania obywatelskiego. Dotyczyły one wspierania działań szkoły, organizacji czasu wolnego dziecka, obowiązków domowych oraz przekazywania informacji o historii własnej rodziny, Polski i najbliższej okolicy. W rozdziale siódmym zaprezentowała wyniki badań odnoszące się do efektów wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej. Zbadała wiedzę uczniów w zakresie wychowania obywatelskiego, ich uczestnictwo w życiu środowiska lokalnego oraz opinie badanych nauczycieli i rodziców na temat realizacji wychowania obywatelskiego. Rozdział ósmy poświęciła wynikom badań dotyczących czynników ułatwiających i utrudniających wychowanie obywatelskie w edukacji wczesnoszkolnej. Czynniki te powiązała z cechami uczniów, ze środowiskiem rodzinnym, szkolnym i lokalnym. W ostatnim, dziewiątym rozdziale dokonała identyfikacji kluczowych atutów i słabości wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej. W końcowej części książki zamieściła wnioski, aneksy (na które składają się wzory narzędzi badawczych), bibliografię, spis rycin, tabel i wykresów.
Emilia Jakubowska
doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, asystent w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą edukacji wczesnoszkolnej, wychowania obywatelskiego, edukacji regionalnej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych w monografiach i czasopismach naukowych, w tym kilka w języku angielskim. Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Emilia Jakubowska |
ISBN druk | 978-83-66990-72-2 |
ISBN e-book | |
Objętość | 278 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
Rozdział 1
Wychowanie obywatelskie i pojęcia z nim powiązane
1.1. Wychowanie
1.1.1. Obywatel, obywatelstwo
1.1.2. Wychowanie patriotyczne
1.2. Wychowanie obywatelskie
1.2.1. Wychowanie obywatelskie w szkole
1.2.2. Wychowanie obywatelskie w rodzinie
1.2.3. Wychowanie obywatelskie w środowisku lokalnym
1.3. Kompetencje kluczowe
1.3.1. Pojęcie kompetencji społecznych i obywatelskich
Rozdział 2
Wybrane teoretyczne uwarunkowania przebiegu wychowania obywatelskiego
2.1. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa S. Wygotskiego
2.2. Ekologiczna teoria rozwoju społecznego Uriego Bronfenbrennera
2.3. Koncepcja edukacji regionalnej Jerzego Nikitorowicza
Rozdział 3
Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym
3.1. Definicja rozwoju
3.2. Zmiany związane z rozpoczęciem nauki w klasie I szkoły podstawowej
3.3. Rozwój fizyczny i motoryczny
3.4. Rozwój poznawczy
3.5. Rozwój emocjonalny
3.6. Rozwój społeczny
Rozdział 4
Metodologiczna koncepcja badań własnych
4.1. Charakter badań własnych
4.2. Przedmiot i cele badań
4.3. Problemy badawcze
4.4. Zmienne i wskaźniki
4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4.6. Dobór próby, organizacja badań i teren ich realizacji
4.7. Charakterystyka badanej grupy
Rozdział 5
Sposoby realizacji wychowania obywatelskiego przez badane nauczycielki w edukacji wczesnoszkolnej
5.1. Znaczenie nadawane wychowaniu obywatelskiemu w edukacji wczesnoszkolnej
5.2. Cele wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.3. Treści wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.4. Metody nauczania stosowane przez nauczycielki w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.5. Formy pracy i organizacji kształcenia wykorzystywane w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.6. Środki dydaktyczne wykorzystywane do realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Rozdział 6
Wybrane działania wychowawcze badanych rodziców w zakresie wychowania obywatelskiego
6.1. Wspieranie działań szkoły
6.2. Organizacja czasu wolnego dziecka
6.3. Obowiązki domowe
6.4. Przekazywanie informacji o historii własnej rodziny
6.5. Przekazywanie informacji o historii Polski i najbliższej okolicy
Rozdział 7
Efekty wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
7.1. Wiedza uczniów w zakresie wychowania obywatelskiego
7.2. Uczestnictwo badanych uczniów w życiu środowiska lokalnego
7.3. Realizacja wychowania obywatelskiego w opinii badanych nauczycielek i rodziców
Rozdział 8
Czynniki ułatwiające i utrudniające wychowanie obywatelskie w edukacji wczesnoszkolnej
8.1. Czynniki ułatwiające wychowanie obywatelskie
8.1.1. Czynniki związane z cechami uczniów 197
8.1.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.1.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.1.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym
8.2. Czynniki utrudniające wychowanie obywatelskie
8.2.1. Czynniki związane z cechami uczniów
8.2.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.2.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.2.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym
Rozdział 9
Identyfikacja kluczowych atutów i słabości wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Zakończenie
Aneksy
Bibliografia
Spis form graficznych
Ryciny
Tabele
Wykresy
Podjęta w monografii problematyka wychowania obywatelskiego w młodszym wieku szkolnym została omówiona kompletnie i wyczerpująco. Właściwie dobrana przez Emilię Jakubowska procedura badawcza pozwoliła na uzyskanie bogatego i interesujacego materiału. Zakres badań i wykładnia wyników stanowią wartość wyjątkową. Monografia zasługuje na uznanie. Pracę charakteryzuje oryginalność, rzetelność i pogłębiona refleksja własna nad wychowaniem obywatelskim. Stanowi ona ważny wkład w rozwój wiedzy o tej dziedzinie wychowania i może być wykorzystana zarówno w pracy akademickiej, podczas zajęć ze studentami, jak i w pracy nauczyciela klas młodszych.
Z recenzji dr hab. Agaty Popławskiej, prof. UP
Przedstawiona do recenzji monografia dotyczy problematyki wychowania obywatelskiego uczniów w młodszym wieku szkolnym. Jest to zagadnienie bardzo ważne, bowiem przygotowuje dzieci do życia w społeczeństwie obywatelskim, do roli obywatela. Jak słusznie zauważa Autorka we wstępie, wśród głównych warunków prawidłowego funkcjonowania współczesnego społeczeństwa obywatelskiego wymienia się umiejętności świadomego i odpowiedzialnego angażowania się w życie publiczne. Istotne jest zatem stwarzanie dzieciom możliwości zdobywania nie tylko rzetelnej wiedzy, ale także praktycznych obywatelskich doświadczeń. Aby ukształtować świadomego i skutecznie działającego obywatela nie wystarcza współcześnie wiedza i umiejętności wyniesione z domu. Tej ważnej z punktu społecznego interesu umiejętności trzeba się nauczyć. Dlatego znaczącą rolę odgrywają tu szkoła i nauczyciele. A zatem szkoła, jako instytucja oświatowa, ma obowiązek organizować różnorodne formy aktywności sprzyjających nabywaniu przez uczniów kompetencji obywatelskich. Istotne zatem jest stwierdzenie, w jaki sposób nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej realizują wychowanie obywatelskie, jakie są efekty realizowanego przez nich wychowania obywatelskiego oraz jakie działania podejmują rodzice badanych uczniów w zakresie wychowania obywatelskiego. [...]
Należy stwierdzić, iż tematyka zaproponowana przez Autorkę jest ambitna i oryginalna, sformułowany problem jest doniosły z punktu widzenia edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka przedstawiła oryginalną propozycję rozwiązania analizowanego problemu, opracowała autorskie narzędzia badawcze. Recenzowana publikacja stanowi wartościowe opracowanie. Będzie przydatna zarówno nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, jak i studentom – przyszłym nauczycielom klas I-III szkoły podstawowej.
Z recenzji dr hab. prof. uczelni Anny Klim-Klimaszewskiej
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów