Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 24,00 zł
Podtytuł: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. TOM 13 serii
Przedłożony Czytelnikowi trzynasty tom serii, podobnie jak poprzednie, zawiera treści o stosunkowo wysokim stopniu ogólności; zostały one opracowane z myślą o prezentacji stanowisk, koncepcji, modeli stanowiących teoretyczne podstawy organizacji i reorganizacji procesów edukacji oraz socjalizacji osób niepełnosprawnych...
Oddajemy do rąk Czytelników 13 z 17, tom serii „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, zatytułowany: Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania
Przedłożony Czytelnikowi trzynasty tom serii, podobnie jak poprzednie, zawiera treści o stosunkowo wysokim stopniu ogólności; zostały one opracowane z myślą o prezentacji stanowisk, koncepcji, modeli stanowiących teoretyczne podstawy organizacji i reorganizacji procesów edukacji oraz socjalizacji osób niepełnosprawnych. Nie brakuje w nim także analiz o względnie wąskim zakresie zagadnieniowym, skoncentrowanych na określonym problemie. Nakreślone idee, stanowiska, opinie, prezentowane wyniki badań są kontynuacją dyskusji nad efektywnością edukacji specjalnej oraz niwelowaniem szeroko pojętych barier socjalizacyjnych, a także przyczynkiem do faktycznej zmiany społecznej i edukacyjnej.
Pierwsza część trzynastego tomu serii „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” obejmuje treści związane właśnie z edukacją. Nie oznacza to jednak, że zostały one przez autorów poszczególnych rozdziałów rozpatrzone w oderwaniu od problematyki socjalizacji i rehabilitacji. Przeciwnie – zagadnienia te stanowią istotny kontekst omawianych procesów kształcenia i wychowania. Potwierdzenia tej tezy można szukać w analizie rozpatrywanych w związku z edukacją pojęć, na przykład indywidualizacji, treningu umiejętności społecznych czy wspomagania rozwoju. Z kolei w drugiej części książki – objętej tytułem nawiązującym do problematyki socjalizacji – znajdujemy sporo odniesień do procesów wychowania i kształcenia. W opinii autorów są one podstawą adaptacji społecznej, nabywania podstawowych kompetencji życiowych, kreowania dróg do samodzielności, ustalania celów życiowych, wzmacniania aktywności czy rozwiązywania aktualnych problemów społecznych. Ogólnie można więc przyjąć, że wyróżnienie dwóch części niniejszego opracowania – pierwszej, ukierunkowanej na procesy edukacyjne, a drugiej na socjalizację – jest zabiegiem umownie porządkującym strukturę tomu.
Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych - SERIA 17 książek:
Tom I: Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi
Tom II: Wielowymiarowość procesu rehabilitacji
Tom III: Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne
Tom IV: W stronę podmiotowości osób niepełnosprawnych
Tom V: Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły
Tom VI: Między wsparciem doraźnym a wspieraniem racjonalnym, czyli o uwarunkowaniach socjalizacji społecznej osób niepełnosprawnych
Tom VII: Zagadnienia funkcjonowania z ograniczoną sprawnością
Tom VIII: Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością
Tom IX: Zmaganie się z niepełnosprawnością – kolejne wyznaczniki
Tom X: Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych
Tom XI: Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej
Tom XII: Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym
Tom XIII: Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania
Tom XIV: Człowiek ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni edukacyjnej i społecznej Polski oraz Republiki Czeskiej
Tom XV: Problematyka osób niepełnosprawnych w oglądzie teoretyków i praktyków
Tom XVI: Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych
Tom XVII: Rozwój usług asystenta osoby niepełnosprawnej w Polsce
Gajdzica Zenon
dr hab. nauk humanistycznych, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Prodziekan ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie, kierownik tamtejszego Zakładu Pedagogiki Specjalnej.
Autor około 150 prac, wśród nich takich publikacji, jak: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2002; Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. UŚ, Katowice 2007. Współautor (z J. Wyczesany) opracowania Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wyd. Nauk. AP, Kraków 2006. Współredaktor naukowy serii: „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 1–12, Impuls, Kraków.
Główne kierunki badań: edukacja i socjalizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, kształcenie integracyjne i inkluzyjne.
e-mail: zenon.gajdzica@us.edu.pl
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Gajdzica Zenon |
ISBN druk | 978-83-7587-850-9 |
ISBN e-book | |
Objętość | 172 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica)
Introduction (Zenon Gajdzica)
Część I
Edukacja w życiu osoby z niepełną sprawnością
Ewa Skrzetuska
Indywidualizacja w edukacji warunkiem integracji – zarys modelu
Anna Zamkowska
Trening umiejętności społecznych jako forma wsparcia w rozwoju ucznia z niepełnosprawnością
Dariusz Dziuba
Wspomaganie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie wychowania przedszkolnego
Zbigniew Ostrach
Realizacja działań proekologicznych w opinii nauczycieli szkół specjalnych
Jacek Sikorski
Historyczna wiedza pojęciowa uczniów klas III gimnazjum specjalnego
Ewa Domańska
Znaczenie przedmiotu muzykografia w procesie edukacji muzycznej dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku
Aneta Makowska
Wybrane elementy edukacji specjalnej wprowadzające do roli człowieka dobrze wychowanego. Interpretacja badań własnych w świetle teorii Floriana Znanieckiego
Bogusław Stelcer
Edukacja do dorosłości
Część II
Wokół problemów socjalizacji osób z niepełnosprawnością
Jacek J. Błeszyński
Miejsce terapii pedagogicznej w pedagogice specjalnej – studium terminologiczne
Beata Cytowska
Adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza narracji
Beata Tylewska-Nowak
Subiektywny obraz dorosłości osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Janina Wyczesany
Rola aktywności człowieka z niepełnosprawnością intelektualną w procesie rehabilitacji
Bernadeta Szczupał
Założenia polityki społecznej a rozwiązywanie problemów moralnych i prawnych osób z niepełnosprawnością
Leszek Ploch
W poszukiwaniu dróg do samodzielności artystycznej osób z niepełnosprawnością
Elżbieta M. Minczakiewicz
Cele życiowe i wzory osobowe młodzieży niepełnosprawnej w kontekście jej przyszłości i przygotowania do życia
Jerzy Rottermund
Polecana książka
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów