• Obniżka
Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z małym dzieckiem?

Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z małym dzieckiem?

Podtytuł: Obserwacja
ISBN: 978-83-8294-042-8
38,00 zł
30,00 zł Oszczędzasz: 8,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Joanna Chmura w swej książce podzieliła się swoimi doświadczeniami zawodowymi związanymi z pracą obserwatora w zespole wielodyscyplinarnym. Pamięta, jak trudno jest młodemu i początkującemu terapeucie poprowadzić samodzielnie pierwsze sesje bez konkretnego wsparcia.

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:

Wersja książki
Ilość

Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z małym dzieckiem? Obserwacja jest poradnikiem wiedzy dla terapeutów rozpoczynających pracę z dziećmi z deficytami rozwojowymi, niepełnosprawnościami i innymi zaburzeniami rozwoju dzieci w wieku od 5 do 10 roku życia. Opisuje jak od samego początku zająć się dzieckiem w ujęciu wielodyscyplinarnym, jak poprowadzić właściwie obserwację, na podstawie której sporządzany jest optymalny program terapii dziecka. Wskazuje jak poprowadzić pierwsze wizyty dziecka w sposób wyczerpujący wiedzę na temat jego rozwoju. Opisuje sfery rozwojowe i umiejętność terapeutycznego postrzegania ich w kontekście normy biologicznej, a ewentualnych odstępstw od niej. Porównuje wiek biologiczny z wiekiem rozwojowym dziecka. Poradnik prowadzi terapeutę przez wszystkie sfery rozwojowe dziecka. Tłumaczy, na co zwracać uwagę w przygotowaniu zajęć, jak oceniać dziecko i jak prowadzić obserwację różnicową. Jest punktem wyjścia do podjęcia pierwszych kroków terapeutycznych w pracy z dzieckiem z deficytami. Książka napisana jest z myślą o terapeutach pracujących czynnie i w procesie z dziećmi z niepełnosprawnościami i deficytami rozwojowymi. Książka Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z małym dzieckiem? Obserwacja zawiera również arkusz obserwacji dla terapeuty jako gotowy materiał do podjęcia pracy z dzieckiem. Książka opatrzona jest rysunkami metodą sketchnotingu i flipchartelingu, które wprowadzają czytelnika w każdy rozdział.

Obserwacja
Dobrze poprowadzona obserwacja to taka, dzięki której możemy spojrzeć na dziecko całościowo ‒ nie tylko pod względem sfer rozwojowych, lecz również jego obciążeń medycznych, uwarunkowań środowiskowych, preferencji i predyspozycji, utrwalonych wzorców zachowań i relacji, a także kontekstu społecznego, sytuacyjnego i pragmatycznego. Obserwacja powinna pomóc terapeutom zrozumieć przyczyny i skutki odstępstw od normy w zachowaniu, relacjach czy komunikacji. Oprócz badań profilowych dziecka powinna pozwolić na ustalenie poziomu funkcjonowania pacjentów z uwzględnieniem zaburzeń i deficytów.

Określenie grupy wiekowej
Poniższy opis prowadzenia obserwacji obejmuje dzieci w wieku przedszkolnym (od 5. roku życia) i szkolnym (do 10. roku). W tym czasie zakończone są już główne procesy warunkujące prawidłowe funkcjonowanie człowieka. Okres ten jest jednakowo intensywny dla rozwijania kolejnych kompetencji i utrwalania bazowych umiejętności nabytych przez dziecko do 5. roku życia oraz kształtowania na ich fundamencie kolejnych sfer. Obserwacja pacjentów w tym wieku biologicznym jest niezwykle istotna z punktu widzenia rozwoju podstawowych sfer funkcjonowania oraz zdobytych kompetencji, umiejętności i wiedzy.

Obserwacja
82 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-042-8
Stopień 
2023-01-24

Obserwacja

Obserwacja jest sposobem na poznanie dziecka mającym na celu skuteczniejszą pomoc dziecku w jego rozwoju. Aby rzetelnie i sprawnie dokonać oceny elementów składowych każdego elementu funkcjonowania dziecka należy rozstrzygnąć, w jaki sposób prowadzone i dokumentowane będą obserwacje oraz zadbać o stworzenie odpowiednich warunków obserwacji umiejętności i zachowania dzieci. Dlatego też – z doświadczenia wiem – że to właśnie obserwacja a nie późniejsza terapia jest mocno problematyczna, szczególnie dla specjalistów stawiających pierwsze kroki w zawodzie.

Jak zatem prowadzić wartościową obserwację, by miała faktyczną wartość i dawała pojęcie o rozwoju dziecka (oraz wskazywała na zaburzenia w funkcjonowaniu), a także stanowiła punkt wyjścia do planowania optymalnej terapii dziecka? Odpowiedź przynosi wspaniała książka pt. „Obserwacja. Jak rozpocząć pracę terapeutyczną z małym dzieckiem?”, autorstwa Joanny Chmury. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS niewielkiej objętości pozycja, stanowi nieocenione wsparcie dla wszystkich specjalistów, których obserwacja jest podstawa do dalszej pracy terapeutycznej z dzieckiem. Mimo iż na rynku sporo jest lepszych i gorszych arkuszy obserwacji, to ten proponowany przez autorkę nie tylko jest kompletny, obejmuje bowiem różne sfery funkcjonowania, to jeszcze otrzymujemy wprowadzenie do tego arkusza, zawierające nie tylko omówienie każdej ze sfer funkcjonowania, ale i propozycje zabaw/ćwiczeń umożliwiających przeprowadzenie obserwacji w trakcie m.in. zabawy.

Wprowadzenie do książki zawiera podstawowe informacje na temat samej obserwacji, w tym określenie grupy wiekowej, przygotowanie obserwacji, warunki jej prowadzenia oraz zakończenie obserwacji. Opis prowadzenia obserwacji dokonany przez autorkę obejmuje dzieci w wieku przedszkolnym (od 5. roku życia) i szkolnym (do 10.roku życia). W tym czasie bowiem zakończone są już główne procesy warunkujące prawidłowe funkcjonowanie człowieka.

Kolejne rozdziały książki dotyczą wybranych sfer rozwojowych, a ich opis przybliża w przystępny sposób podstawową wiedzę w temacie. W każdym z tych rozdziałów autorka zaznacza również na co zwracać uwagę, co jest norą, co zaś odstępstwem od niej oraz wymienia czynniki różnicujące procesy kształtowania prawidłowych umiejętności. Mamy zatem omówione takie sfery, jak: interakcje społeczne (w tym kontakt wzrokowy, dialog toniczny, zabawa), rozwój poznawczy (w tym percepcja wzrokowa, rysunek postaci, lateralizacja, schemat ciała, pamięć, orientacja przestrzenna), komunikacja (mimika i gest, mowa werbalna czynna, mowa bierna, echolalie) oraz motoryka (duża, mała), naśladownictwo oraz zachowania. W każdej z tych sfer przywołane są zadania związane z wybranymi składowymi afer, które ułatwiać mogą obserwacje i stanowić podstawę do konstruowania scenariusza sesji.

Zakończeniem książki jest wspomniany już wzór gotowego arkusza obserwacji, który ułatwia przygotowanie szczególnie pewnych sesji, a przy tym staje się punktem wyjścia do efektywnej terapii. Dlatego też publikacji nie może zabraknąć w biblioteczce szczególnie początkujących specjalistów, a i ci mający spore doświadczenie być może zainspirują się przedstawionymi zadaniami i wskazówkami i wykorzystają je do modyfikacji, ulepszenia dotychczasowego modelu pracy i prowadzenia obserwacji.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2023/01/joanna-chmura-obserwacja-jak-rozpoczac.html

Napisz recenzje

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Joanna Chmura

ISBN druk

978-83-8294-042-8

ISBN e-book

978-83-8294-185-2

Objętość

64 stron

Wydanie

I, 2022

Format

B5 (160x235). E-book: epub i mobi

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

1. WPROWADZENIE 

1.1. Obserwacja      
1.2. Określenie grupy wiekowej    
1.3. Przygotowanie obserwacji       
1.4. Warunki prowadzenia obserwacji      
1.5. Zakończenie obserwacji    
1.6. Wnioski    

2. INTERAKCJE SPOŁECZNE   

2.1. Kontakt wzrokowy      
2.2. Dialog toniczny    
2.3. Zabawa      

3. ROZWÓJ POZNAWCZY      

3.1. Percepcja wzrokowa    
3.2. Rysunek postaci   
3.3. Lateralizacja      
3.4. Schemat ciała      
3.5. Pamięć      
3.5.1. Pamięć mechaniczna 
3.5.2. Pamięć słowna    
3.6. Orientacja przestrzenna  

4. KOMUNIKACJA    

4.1. Mimika i gest   
4.2. Mowa werbalna czynna    
4.3. Mowa bierna      
4.4. Echolalie    

5. MOTORYKA   

5.1. Motoryka duża    
5.1.1. Aktywność ruchowa    
5.1.2. Chód, stanie na nodze, podskoki   
5.1.3. Równoważnia      
5.1.4. Kręgle i piłka    
5.2. Motoryka mała    
5.2.1. Czynności manualne   
5.2.2. Pamięć mięśniowa, proceduralna  
5.2.3. Koordynacja wzrokowo-ruchowa (oko — ręka)      

6. NAŚLADOWNICTWO  

7. ZACHOWANIA      

8. PODSUMOWANIE    

9. ARKUSZ OBSERWACJI    

PIŚMIENNICTWO

fragment

 

Darmowa wysyłka przy zamówieniach powyżej 150 zł *(szczegóły dostawy)


InPost  Paczkomaty InPost

wysyłka jeszcze dzisiaj10.00 zł


InPost  Kurier InPost
  (doręczenie do Klienta) - przedpłata na konto lub przelew tradycyjny*

wysyłka jeszcze dzisiaj12.00 zł


InPost  Kurier InPost
  (doręczenie do Klienta) - płatność przy odbiorze

wysyłka jeszcze dzisiaj14.00 zł


Poczta Polska  Poczta Polska
  (doręczenie do Klienta) - przedpłata na konto lub przelew tradycyjny*

wysyłka jeszcze dzisiaj12.00 zł


Poczta Polska  Poczta Polska
  (doręczenie do Klienta) - płatność przy odbiorze

wysyłka jeszcze dzisiaj14.00 zł

Impuls ul. Fatimska 53 b, Kraków  Odbiór osobisty w wydawnictwie Impuls
  (ul. Fatimska 53 b, 31-831 Kraków tel. +48 506-624-220 (gotówka lub karta)

odbiór jeszcze dzisiaj0.00 zł


Konto bankowe:

Santander Bank Polska S. A.
10 1500 1487 1214 8003 5657 0000

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło