Co babcia i dziadek śpiewali kiedy byli mali
Cena podstawowa
64,76 zł
-23,00 zł
Cena
41,76 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 55,00 zł
Uwaga! na Czytelników publikacji Michała Jasieńskiego czekają atrakcyjne niespodzianki i okazje!
To książka o tym, jak porządkować nasze myślenie, jak unikać pułapek, jak podejmować lepsze decyzje i jak lepiej rozumieć otaczający nas skomplikowany świat...
Myślenie krytyczne, czyli jak żyć mądrzej to książka o tym, jak porządkować nasze myślenie, jak unikać pułapek, jak podejmować lepsze decyzje i jak lepiej rozumieć otaczający nas skomplikowany świat. Nasz zdrowy rozsądek, który wyewoluował na afrykańskiej sawannie, płata nam obecnie rozliczne figle. Wpadamy w pułapki stereotypów i różnych -izmów i fobii, bo nie umiemy żyć bez klasyfikowania ludzi według lepszych i gorszych kategorii. Napędzane jest to albo przez irracjonalne poczucie wyższości rasowej, narodowej, klasowej, religijnej, albo silne – i także na ogół bezmyślne – przekonania na temat tego, co w ludzkiej seksualności jest „normalne”, a co nie jest.
Gdy podejmujemy decyzje, wikłamy się w nasze niezrozumienie, co to znaczy, że pewne zdarzenia dzieją się przez przypadek, a inne są spowodowane przez wiele splątanych przyczyn, których nie umiemy rozplątać. Na szczęście istnieją metody mogące nam w tym pomóc. Nie tylko o nich jest ta książka, lecz także o tym, dlaczego wiara w horoskopy, homeopatię, różdżkarstwo i cuda to zabobony niegodne nowoczesnego człowieka, odciągające nas od rozwiązywania prawdziwych problemów XXI wieku.
Opis
Specyficzne kody
Michał Jasieński
absolwent Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium) i Graduate School of Arts and Humanities Harvard University (doktorat). Od 1999 roku uczy w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu o zarządzaniu innowacjami, zachowaniach organizacyjnych, modelach biznesowych oraz metodach kreatywnego i krytycznego myślenia. Prowadził warsztaty/szkolenia w Danii, Dubaju, Islandii, Kazachstanie, Łotwie, Turcji, USA i we Włoszech, w Chinach (online MBA), oraz w wielu firmach krajowych. Współzałożyciel i wiceprezes Fundacji “Salus Publica” na Rzecz Zdrowia Publicznego oraz sekretarz zarządu Fundacji "Kyoto-Kraków".
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-8294-383-2 |
ISBN e-book | 978-83-8294-305-4 |
Objętość | 276 stron |
Wydanie | II, 2024 |
Format | B5 (160X235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
1. Świadomość własnego myślowego bałaganiarstwa
2. Myślenie krytyczne potrzebuje obiektywizmu w wyborze kryteriów
3. „Cuda, cuda ogłaszają!”
4. Myślenie krytyczne i kreatywność nie potrzebują ideologii ani z prawej, ani z lewej strony
5. O budowaniu tożsamości, także narodowej
6. O zadawaniu pytań i szukaniu przyczyn
7. Zasada dostępności psychicznej oraz znaczenie powszechności opinii
8. Autor tak, autorytet nie
Część 1. Kategorie i klasyfikacje
Rozdział 1. O logice klasyfikowania
1.1. Encyklopedia Borgesa, czyli o splątanych kategoriach
1.2. Domeny doświadczenia i mitologie
Rozdział 2. Obiekty czy relacje, rzeczowniki czy czasowniki?
2.1. Zasady, na których opieramy klasyfikowanie
2.2. Kto gdzie przynależy?
Rozdział 3. Rasy jako przykład klasyfikowania ludzi napędzanego przez ideologię
3.1. Wygląd
3.2. Myślenie
3.3. Idea rasy w kulturze
3.4. Psychologia rasizmu
3.5. Rasa czy inne cechy, czyli Martin Luther King czy Malcolm X?
Rozdział 4. Płeć biologiczna i tożsamość płciowa jako wymiary klasyfikowania – spekulacje polemiczne
4.1. Różnorodność tożsamości płciowej
4.2. Czy wypowiadać się o płci i kategoriach tożsamości płciowej?
4.3. Jak wypowiadać się o kategoriach tożsamości?
4.4. Nie ma sportów „kobiecych”, są sporty „żeńskie”
4.5. Zakończenie, czyli „nie pytaj i nie mów” o genderze
Rozdział 5. Szaleństwo katalogowania – preteksty zawsze się znajdą
5.1. Pany i chamy – klasyfikowanie ludzi napędzane przez poczucie wyższości klasowej
5.2. Nieprawidłowi bogowie – klasyfikowanie ludzi napędzane przez wiarę religijną
5.3. Epitety to objawy (bezsilnej) kategoryzacji
5.4. Zakończenie
Część 2. Skala, zmienność i przewidywalność świata
Rozdział 6. O ograniczeniach naszego poczucia skali zdarzeń
6.1. Wizualizacja skali: długość jako obraz czasu
6.2. Konsekwencje przyrastania i ubywania
6.3. Ilościowa ocena zjawisk jest niełatwa i wrażliwa na presję „towarzyską”
Rozdział 7. Losowość
7.1. Szukanie sensu tam, gdzie jest lub tam, gdzie go nie ma
7.2. Kłopoty z oceną prawdopodobieństwa zdarzeń, gdy niecierpliwie oczekujemy „sprawiedliwości dziejowej” – błąd gracza
7.3. Kłopoty z oceną prawdopodobieństwa zdarzeń, gdy stereotypy wygrywają –błąd zbitek pojęciowych
Część 3. Decyzje
Rozdział 8. Ograniczenia i założenia, czyli nasze myślenie ma różne wyrostki robaczkowe
8.1. Podejmowanie decyzji – kłopoty z podejściem klasycznym
8.2. Ograniczona racjonalność w życiu codziennym i społecznym
8.3. Milczące założenia
Rozdział 9. Asymetrie, konteksty i zakotwiczenia targają naszym „zdrowym” rozsądkiem
9.1. Ryzyko czy bezpieczeństwo
9.2. Analiza kosztów i zysków przy podejmowaniu decyzji – konteksty, czyli efekt otoczenia
9.3. Efekt zakotwiczenia, czyli dlaczego noszę zielone szelki
Rozdział 10. Użyteczność zysków i strat
10.1. Nasze decyzje: co nam w głowach siedzi, czyli aukcje jako poligon doświadczalny
10.2. Zasada drugiej ceny
10.3. Aukcja banknotu: inna wersja zasady drugiej ceny
10.4. Przywiązanie do zysków i niechęć do strat
10.5. Rozdzielanie zysków i łączenie strat
10.6. Konflikt pomiędzy wartościami materialnymi i niematerialnymi
Rozdział 11. O podejmowaniu decyzji, gdy sprawy są skomplikowane
11.1. Błąd Leibniza, czyli ograniczona racjonalność może wynikać z niedostatecznej cierpliwości
11.2. Ułamkowy menedżer, czyli nasza niemoc może wynikać z zapatrzenia na matematyczną elegancję
11.3. Sztuczka Jeffersona (i D’Hondta), czyli ułamkowy poseł
11.4. Problem Monty’ego Halla. Gdy ograniczona racjonalność wynika po prostu ze złożoności problemu
11.5. Metoda Saaty’ego, czyli decyzje pod kontrolą
11.6. Zadanie Wasona, czyli odwracamy karty, aby potwierdzać, ale lepiej jest zaprzeczać
Część 4. Przyczyny
Rozdział 12. Analizowanie przyczyn – metody lekkie, łatwe i przyjemne
12.1. Metoda pytań „dlaczego?”
12.2. Diagram „ościsty” (Ishikawy) – porządkowanie myślenia o przyczynach
12.3. Analiza jakości pracy – przykład uporządkowanego myślenia o przyczynach
Rozdział 13. Kryteria dla ustalenia związku przyczynowego pomiędzy zjawiskami
13.1. Siła związku
13.2. Zgodność
13.3. Specyficzność
13.4. Związek czasowy
13.5. Gradient
13.6. Sens
13.7. Spójność
13.8. Eksperyment
13.9. Analogie
13.10. Uwagi końcowe o przyczynach, odpowiedzialności i winie
Rozdział 14. Eksperymenty w służbie racjonalności, czyli czy można zrozumieć świat bez statystyki
14.1. Prawidłowy opis świata pełnego zmienności
14.2. Efekty placebo i nocebo
14.3. Co to jest „próba podwójnie ślepa”?
14.4. Testowanie przepowiedni astrologicznych
14.5. Testowanie przepowiedni różdżkarskich
14.6. Testowanie homeopatii
14.7. Testowanie skuteczności modlitwy wstawienniczej
14.8. Mechanizmy „ponadnaturalne”? Na szczęście badanie ich nie ma dla nas żadnego znaczenia!
Krótka modlitwa racjonalisty
Podziękowania
Spis rycin
Bibliografia
Przypisy
O budowaniu tożsamości, także narodowej
Wróćmy jeszcze do kwestii ingerowania poglądów politycznych w nasze życie. Wydaje mi się, że często jest tak, jakbyśmy sądzili, że nie da się zbudować naszej osobistej tożsamości bez koniecznego zadeklarowania się po jednej z ideologicznych stron – prawej lub lewej. Tak jakby to było niemożliwe, aby stworzyć program partii politycznej bez koniecznego odnoszenia się do programów istniejących partii z prawicy i lewicy. Na pewno można!
Konstruujemy wtedy bowiem nasz program z zupełnie innych pojęć, pomysłów, odnośników do wydarzeń historycznych i bohaterskich postaci, wzorców etycznych i obyczajów. Czyli niekoniecznie „Bóg, honor, ojczyzna” i niekoniecznie Jan Paweł II, Piłsudski i Dmowski. Zamiast tego, na przykład, „przyroda, sztuka, współpraca, nauka, przedsiębiorczość” oraz Stanisław Staszic, Olga Boznańska, Tadeusz Boy-Żeleński, Maria Skłodowska-Curie i Eugeniusz Kwiatkowski. Można znaleźć także przykłady współczesne: Adam Wajrak, Maria Peszek, Janina Ochojska, Michał Bilewicz i Ryszard Florek.
Nie Grunwald (1410), Cud nad Wisłą (1920) i katastrofa w Smoleńsku (2010), tylko rozpoczęcie ochrony przyrody Tatr (1868), budowa portu w Gdyni (1921), powstanie MONAR-u (1978), festiwal w Jarocinie (1980) i odkrycie pierwszej planety pozasłonecznej (1992).
Zwróćmy uwagę, że podałem przykłady wyłącznie związane z Polską, a to może być znacznym ograniczeniem, bo jesteśmy w końcu obywatelami świata i nie musimy zawężać naszych punktów odniesienia tylko do tych nasączonych „polskością”. Nawiązując do, zaproponowanej przeze mnie, wielkiej piątki „przyroda, sztuka, współpraca, nauka, przedsiębiorczość”, dlaczego nie: Rachel Carson, Maria Callas, Robert Schuman, Jonas Salk, oraz Henry Ford? Albo, bardziej współcześnie: David Attenborough, Lady Gaga, Angelina Jolie, Neil deGrasse Tyson oraz Anne Wojcicki?
Oczywiście eurocentryczność oraz „anglosaskość” tych obu list aż bije w oczy. A może to być taka lista: Marina Silva, Nusrat Fateh Ali Khan, Nelson Mandela, Tu Youyou, Muhammad Yunus? Każda z tych osób zasługuje na to, aby poczytać o niej w Wikipedii. Zachęcam, bo są to naprawdę wspaniałe postacie.
Co jest jeszcze charakterystycznego w tej trójce pojęć „Bóg, honor, ojczyzna”? Znacznie łatwiej jest być ich wyznawcami, bo nie wymaga to żadnej wiedzy ani umiejętności! Każdy może być ekspertem od tych spraw. Każdy ma swoje wewnętrzne oprogramowanie związane z wiarą religijną, od bardzo rozbudowanego (osoby głęboko wierzące) do niedziałającego (ateiści). Każdy może się unosić honorem, czcić pamięć żołnierzy wyklętych i nosić znaczek Polski Walczącej w klapie marynarki, nawet jeżeli osobiście nie miał z tym nic wspólnego, nigdy nie był wyklęty ani nigdy nie walczył o Polskę! Każdy może szermować raczej nieprecyzyjnymi pojęciami „patriotyzm” i „ojczyzna”. Nie ma tutaj żadnej bariery wejścia, a patriotyczne wzmożenie jest wręcz podniecające!
Natomiast „przyroda, współpraca, nauka, przedsiębioczość, sztuka” to punkty odniesienia wymagające pracy i wiedzy! To jest wyzwanie. „Przyroda” oczekuje od nas powściągnięcia ludzkiej zachłanności w eksploatacji świata, wrażliwości i rozumienia relacji pomiędzy organizmami oraz szacunku dla skomplikowanych praw fizyki, chemii i biologii. Recykling odpadów jako jeden z objawów tego szacunku to przecież spora fatyga. „Nauka” opiera się na ciężkiej pracy badawczej i zaangażowaniu wielkiej ilości czasu. „Współpraca” wymaga tolerancji dla innych i delikatności budującej kapitał społeczny. „Przedsiębiorczość” to odwaga wystawienia się na ryzyko bankructwa i straty zainwestowanych środków. Wreszcie „sztuka” to umiejętność wyczarowania piękna i mądrości z niczego.
To wszystko bywa trudne i męczące. Znacznie łatwiej jest w USA na Twitterze oskarżyć kogoś o seksizm, rasizm, homofobię i transfobię i, dzięki temu, zaistnieć w mediach jako obrońca sprawiedliwości społecznej. Tak samo jak w Polsce, znacznie łatwiej jest otworzyć rdzennie polskie piwo Okocim, zawinąć się w szalik z napisem i ryczeć: „Polacy, nic się nie stało”.