Co babcia i dziadek śpiewali kiedy byli mali
Cena podstawowa
64,76 zł
-23,00 zł
Cena
41,76 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 51,70 zł
Uwaga! na Czytelników publikacji Michała Jasieńskiego czekają atrakcyjne niespodzianki i okazje!
Polecana to książka o tym, jak tworzyć nowe idee z wykorzystaniem prostych sztuczek otwierających nam klapki w głowach...
Myślenie kreatywne, czyli coś z niczego to książka o tym, jak tworzyć nowe idee z wykorzystaniem prostych sztuczek otwierających nam klapki w głowach. Przeczytamy w niej o tym, jakie są przyczyny porażki geniusza, który chciał w XIX wieku zbudować prawdziwy komputer, oraz o tym, co ma z tym wspólnego system numeryczny, którego używali Majowie. Albo o tym, jak (za wszelką cenę!) nie napisać melodii i odnieść sukces, tak jak udało się to kompozytorom muzyki atonalnej. Albo jak nie zagrać w ogóle ani jednej nuty i zostać współautorem kompozycji, co udało się pewnemu perkusiście zespołu rockowego. Dowiemy się też, czym różni się katoblepas od gryfa, jak wyglądał Jasieński w objęciach chimery oraz co to jest googleinteligencja. W publikacji opisanych jest wiele metod stymulujących kreatywne myślenie, takich jak burza mózgów (ale w wersji, w której nikt, z wyjątkiem moderatora, nie wie, jaki jest jej temat!), imaginowanie (czyli generowanie skojarzeń na podstawie obrazków) lub używanie słów wybranych za pomocą losowania. Są też przedstawione metody twórcze, które porządkują myślenie i chronią uczestników sesji kreatywności przed presją towarzyską, a polegają na noszeniu kolorowych kapeluszy (zob. okładka). Inne pokazują, że anonimowość może być świetnym lekarstwem na brak kreatywności oraz że należy koniecznie korzystać z inspiracji, które są symetryczne pod względem kobiecości i męskości. A co ma gender z tym wspólnego? O tym opowiada cały rozdział…
Opis
Specyficzne kody
Michał Jasieński
absolwent Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium) i Graduate School of Arts and Humanities Harvard University (doktorat). Od 1999 roku uczy w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu o zarządzaniu innowacjami, zachowaniach organizacyjnych, modelach biznesowych oraz metodach kreatywnego i krytycznego myślenia. Prowadził warsztaty/szkolenia w Danii, Dubaju, Islandii, Kazachstanie, Łotwie, Turcji, USA i we Włoszech, w Chinach (online MBA), oraz w wielu firmach krajowych. Współzałożyciel i wiceprezes Fundacji “Salus Publica” na Rzecz Zdrowia Publicznego oraz sekretarz zarządu Fundacji "Kyoto-Kraków".
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-8294-382-5 |
ISBN e-book | 978-83-8294-298-9 |
Objętość | 226 stron |
Wydanie | II, 2024 |
Format | B5 (160X235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Rozdział 1. Wstęp
1.1. Wojny klonów, czyli jak się odróżnić?
1.2. Szkoła i życie
1.3. Skąd się bierze kreatywność?
1.4. Kreatywny groch z innowacyjną kapustą
1.5. Szekspir i przewaga konkurencyjna
Rozdział 2. Miękkie jest trudne, czyli o kulturze sprzyjającej innowacyjności
2.1. Dziurawienie darni obyczajów
2.2. Kreatywność przez „puszczenie na żywioł”
2.3. Co blokuje, a co napędza kreatywność?
2.4. Algorytm czy heurystyka
Rozdział 3. Składowe kreatywności
3.1. Kreatywność musi mieć eklektyczną bazę danych
3.2. Kreatywność musi mieć własną skrzynkę narzędziową
3.3. Kreatywność musi mieć właściwe nastawienie, czyli lubi myślenie równoległe
3.4. Kreatywność musi być świadoma własnych ułomności
3.5. Kreatywność potrzebuje ograniczeń
3.6. Kreatywność potrzebuje dezodorantu
Rozdział 4. Ten 1% Edisona, czyli natchnienie, ale reguły są też ważne
4.1. Na czym wesprzeć natchnienie twórcze w poezji?
4.2. Kreatywność w muzyce ma różne formy
4.3. Na czym wesprzeć natchnienie twórcze w muzyce?
4.4. Jak (za wszelką cenę!) nie napisać melodii i odnieść sukces – Arnold Schönberg
4.5. Algorytmy, czyli gdy opracowanie reguł postępowania może być bardziej pożyteczne niż rezultat
Rozdział 5. Kreatywność jako sztuka upraszczania i zrywania z tradycją
5.1. Kod Morse’a, czyli kreatywność przez uproszczenie
5.2. Impas Charlesa Babbage’a, czyli o trudnościach ze zbudowaniem komputera
5.2.1. System Majów
5.2.2. System binarny
5.2.3. Jak liczymy? O klasyfikowaniu liczebności
Rozdział 6. Kreatywność jako zdolność panowania nad słowami i zdaniami
6.1. Słowa przypadkowe
6.2. Łańcuchy słów
6.3. Zdanie przeznaczone do rozbiórki, czyli gramatyka możliwości
6.4. Metoda mówienia „nie!”
Rozdział 7. Kreatywność jako uporządkowane myślenie oraz jako sztuka definiowania i redefiniowania problemu
7.1. Analiza aspektów oraz metoda sześciu pytań, czyli 5W + H
7.2. SWOT i PESTLE: porządkowanie myślenia w świecie organizacji
7.3. Wachlarz Edwarda de Bono, czyli uporządkowane uogólnianie i uszczegółowianie pomysłów
7.4. Definiowanie i redefiniowanie: metoda pytań „W jaki sposób można…?” i metoda definicji równoległych
Rozdział 8. Kreatywność jako zdolność panowania nad skojarzeniami, czyli jak być „obfitym w fortele”
8.1. Analogia i metafora
8.1.1. Oswajanie nieznanego
8.1.2. Udziwnianie swojskiego
8.1.3. Analogia i metafora: jeszcze raz
8.2. Cytat z Jasieńskiego, ale nie tego, za to śmieszny!
8.3. Imaginowanie, czyli gdy plusy nie mogą przesłaniać nam minusów
8.4. Koło analogii, czyli circept
Rozdział 9. Kreatywność w grupie
9.1. Myślenie to aktywność społeczna: czapeczki i pudełka
9.2. Metoda burzy mózgów
9.3. Burza mózgów według Williama J.J. Gordona i Arthura Little’a, czyli dozowanie instrukcji
9.4. Efekt zakotwiczenia w naradach grupowych
9.5. Metoda Phillips 66, czyli osiąganie zbieżności między pomysłami niezależnych podgrup
9.6. Sześć myślących kapeluszy
9.7. Narady grupowe dla indywidualistów, czyli kiedy liczyć na twórczość grupy, a kiedy być kreatywnym samodzielnie?
9.7.1. Metoda delficka
9.7.2. Metoda grupy nominalnej: niezależność i anonimowość usuwają stronniczość
Rozdział 10. „Idea” jest kobieca: zaniedbany wymiar w metodach myślenia kreatywnego
10.1. Język: słowa i wyrażenia
10.2. Jak udowodnić, że nie jesteśmy w stu procentach świadomymi paniami lub panami własnych poglądów
10.3. Bezstronna płciowo kreatywność może być cenna, ale trzeba najpierw stworzyć dla niej warunki
10.4. Podszywanie się (czyli zmień ego) – jakie pytanie o twoim rozwiązaniu byłoby zadane przez…?
10.5. Imaginowanie to neutralna okazja do wyrażania genderowo-wyspecjalizowanej twórczości
10.6. Czy różnice między płciami oraz genderami są istotne w nauczaniu kreatywności i zarządzaniu kreatywnością?
Dodatek 1. Arka Poego: o istotach zmyślonych i ograniczeniach wyobraźni
Schemat pierwszy: Zlepki
Schemat drugi: Dodawanie i odejmowanie
Schemat trzeci: Zwiększanie i pomniejszanie
Szukanie sensu
Kontrola jakości: harmonia i inne zalety
Arbitralność
Zoologia to nie wygódka sztuk pięknych
Gderliwa akceptacja ludzkiej wyobraźni
Dodatek 2. Googlinteligencja – coś pomiędzy inteligencją staromodną i sztuczną?
Googlinteligencja, czyli wołanie o nową merytokrację
Z garaży i ściernisk…
Cała nadzieja w „sferze niczyjej”
Nowa merytokracja
Postscriptum
Googlinteligencja, czyli przedsiębiorczość intelektualna w walce z belwederyzacją
Paraliżowanie nowej kohorty – googlinteligencji
Nowy paradygmat: przedsiębiorczość, czyli recepta na uwolnienie
Googlinteligencja i rozkwit kapitału społecznego
Googlinteligencja jest wolna
Belwederinteligencja i uwiąd społeczeństwa obywatelskiego
Grzybnia zaufania
Wet za wet?
Kapitał społeczny jest mierzalny
Jak pomagać kooperacji?
Czy warto być uczciwym autorem w świecie Internetu i AI?
Sztuczna inteligencja, czyli doping
Dodatek 3. Historie wyssane z palca, ale z życia wzięte…
1. Dziesięć krótkich anegdot z życia „wspaniałych grup”
2. Kultura organizacyjna w jednostce B+R
3. Kolegium redakcyjne (napisała Aleksandra Jasieńska)
4. Charyzmatyczny przywódca (napisała Aleksandra Jasieńska)
5. Klienci to prostaki (napisała Aleksandra Jasieńska)
Podziękowania i myśli różne
Bibliografia
Spis rycin
Przypisy