Sytuacja społeczna młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju
Autor:
Barbara Toroń-Fórmanek
ISBN: 978-83-7308-870-2
30,00 zł
Prezentowana publikacja jest monografią socjopedagogiczną, w której, opierając się na badaniach wybranej populacji młodzieży, starano się wyjawić socjologiczny i pedagogiczny (pomijając psychologiczny) aspekt złożonej sytuacji społecznej uczniów doświadczających zaburzeń rozwojowych...
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book.
Prezentowana publikacja jest monografią socjopedagogiczną, w której, opierając się na badaniach wybranej populacji młodzieży, starano się wyjawić socjologiczny i pedagogiczny (pomijając psychologiczny) aspekt złożonej sytuacji społecznej uczniów doświadczających zaburzeń rozwojowych.
Punktem wyjścia do poszukiwań badawczych były pytania: w jaki sposób radzą sobie uczniowie z takimi zaburzeniami w społeczności szkolnej, czy są z tego powodu „naznaczani” przez społeczność szkolną oraz jakie warunki są dla nich sprzyjające, a jakie hamują rozwój ich osobowości?
W badaniach wzięto pod uwagę zaburzenia parcjalne, które utrudniają dziecku edukację już w pierwszym roku nauki, bowiem obejmują procesy pełniące podstawową rolę w opanowywaniu umiejętności czytania i pisania: zaburzenia percepcji wzrokowej, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, lateralizacji oraz zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii.
Barbara Toroń-Fórmanek
dr hab., profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego, zatrudniona na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii UZ w Instytucie Pedagogiki, kierownik Zakładu Resocjalizacji; z uczelnią związana od 1999 roku. Zainteresowania naukowe: badania biograficzne w środowisku recydywistów. Od 2007 roku organizuje prowadzone przez studentów UZ zajęcia terapeutyczne dla więźniów (programy resocjalizacyjne rozwijające umiejętności prospołeczne u osób przebywających w izolacji penitencjarnej). Kierownik studiów podyplomowych (terapia zaburzeń zachowań adolescentów i osób dorosłych oraz kryminologia z elementami wiktymologii). Opiekun naukowy Penitencjarnego Koła Naukowego Studentów UZ „Prison” oraz Koła Naukowego Doktorantów „Inkluzja”. Prowadzi praktykę terapeutyczną z osadzonymi i ich rodzinami. Od czerwca 2015 roku członek Europejskiego Forum Polityki Karnej Stosowanej. Od lutego 2020 roku powołana przez ministra sprawiedliwości w skład Rady Polityki Penitencjarnej III kadencji.
Autorka wielu monografii, w tym: Sytuacja społeczna młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju; Zagrożeni i skazani na resocjalizację; Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, oraz licznych artykułów, m.in. Przestępczy styl życia a społeczne próby jego transformacji; Zachowania przestępcze jako styl życia.
Odznaczona brązową odznaką za zasługi w pracy penitencjarnej przez ministra sprawiedliwości Jarosława Gowina i srebrną odznaką za zasługi w pracy penitencjarnej przez ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobrę.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Toroń-Fórmanek Barbara |
ISBN druk | 978-83-7308-870-2 |
ISBN e-book | 978-83-7308-870-2 |
Objętość | 328 stron |
Wydanie | I, 2007 |
Format | e-book PDF |
Oprawa |
Wprowadzenie
I. Pojęcie sytuacji społecznej młodzieży w kontekście wybranych koncepcji teoretycznych
1.1. Pojęcie sytuacji społecznej
1.2. Interdyscyplinarne ujęcie sytuacji człowieka
1.3. Sytuacja standardowa, optymalna i trudna
1.4. Próba operacjonalizacji pojęcia sytuacji społecznej
II. Parcjalne zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży
2.1. Parcjalne zaburzenia rozwoju – istota zjawiska
2.2. Zaburzenia percepcji wzrokowej
2.3. Zaburzenia percepcji słuchowej
2.4. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-słuchowej
2.5. Zaburzenia lateralizacji
2.6. Zaburzenia zdolności stosowania zasad poprawnej ortografii, czytania i pisania, czyli specyficzne trudności w uczeniu się
2.7. Pomoc terapeutyczna udzielana młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju – aspekty prawne a stan praktyczny
III. Zarys własnego projektu badawczego
3.1. Przedmiot i cele badań
3.2. Problemy badawcze
3.3. Zmienne i wskaźniki
3.4. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
3.5. Organizacja i teren badań
IV. Kształtowanie się sytuacji społecznej młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju uspołeczniającej się w warunkach miasta i rejonu wiejskiego
4.1. Charakterystyka badanych uczniów i środowisk ich pochodzenia
4.2. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nią roli ucznia w środowisku szkolnym
4.3. Sytuacja społeczna młodzieży z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju ze względu na sposób pełnienia przez nie roli ucznia w środowisku rodzinnym.
V. O potrzebie wspierania rodzin młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju
Bibliografia
Spis tabel i rysunków