Książka autorstwa Ludwiki Koniecznej-Nowak to ważna pozycja na rynku wydawniczym, zwłaszcza dla pedagogów, ale i dla wszystkich zainteresowanych możliwościami wykorzystania potencjału muzykoterapii w odniesieniu do problemów swoich i swoich bliskich.
Publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book:
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Książka autorstwa Ludwiki Koniecznej-Nowak to ważna pozycja na rynku wydawniczym, zwłaszcza dla pedagogów, ale i dla wszystkich zainteresowanych możliwościami wykorzystania potencjału muzykoterapii w odniesieniu do problemów swoich i swoich bliskich.
Publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book:
Wątek filozoficzno-estetyczny posiada proweniencję starożytną: zgodnie z pitagorejską koncepcją harmonii, muzyka przywraca duszy zachwianą równowagę, czyniąc z niej element harmonii kosmicznej, jednak najsłynniejszą koncepcją estetyczną, rozważającą naturę muzyki, pozostaje do dziś dziewiętnastowieczna teoria Artura Schopenhauera, postrzegająca muzykę jako najczystszą formę Sztuki, jako wstęp/uwerturę do bytu wiecznego. Nie dziwi zatem, że, ze względu na jej zdolność do wpływania na emocje i postawę odbiorcy, muzyka urosła do rangi narzędzia terapeutycznego, w zależności od przyjętej koncepcji stając się medium i/lub terapeutą. Muzykoterapia przyjmuje charakter przede wszystkim psychoanalityczny oraz behawioralny i o tym, a także o innych aspektach terapii psychologicznej traktuje najnowsza książka Ludwiki Koniecznej-Nowak Wstęp do muzykoterapii. Ta znakomita praca należy wciąż jeszcze do prac pionierskich, gdyż muzykoterapia to dyscyplina stosunkowo młoda, nadal zbyt mało rozpoznana i opisana. Imponuje zawartość merytoryczna monografii: jej trzon stanowią rozważania na temat muzykoterapii dzieci i dorosłych (w tym osób starszych), jednak poprzedza go obszerna część teoretyczna, dająca nie tylko encyklopedyczny przegląd definicji, połączony z próbą redefinicji własnej, ale i przegląd typów i modeli terapeutycznych. Jak przyznaje sama Autorka, jej uwaga skupiła się przede wszystkim na muzykoterapii dzieci, w przypadku osób dorosłych dając jedynie przyczynek do dalszych rozważań szczegółowych, które wciąż jeszcze czekają na swego autora.
Wprowadzenie do muzykoterapii stanowi w pewnej mierze zmodyfikowaną wersję rozprawy doktorskiej, zatytułowanej Muzykoterapia a funkcjonowanie społeczne dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania, napisanej przeze mnie pod kierunkiem prof. Barbary Kamińskiej (przewód doktorski przeprowadzono na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, recenzenci: prof. Zofia Konaszkiewicz, prof. Katarzyna Krasoń).
kierownik Zakładu Muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, muzykoterapeutka w Specjalnym Ośrodku-Wychowawczym im. ks. Leopolda Markiefki. Absolwentka studium podyplomowego z zakresu muzykoterapii we wrocławskiej Akademii Muzycznej, w tej specjalności kształciła się także w School of Music University of Louisville (Kentucky, USA). Stopień naukowy doktora uzyskała w 2012 r., na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestniczyła w wielu konferencjach w kraju i za granicą, jest autorką szeregu publikacji. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół muzykoterapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Konieczna-Nowak Ludwika
ISBN druk
978-83-7850-492-4
ISBN e-book
978-83-7850-645-4
Objętość
116 stron
Wydanie
I, 2013
Format
B5 (160x235). E-book: pdf, epub i mobi
Oprawa
miękka, klejona
Wstęp
Część I
Definicje, podstawy teoretyczne, modele, techniki
Wprowadzenie
Przegląd definicji muzykoterapii
Muzyka w muzykoterapii
Podstawy teoretyczne muzykoterapii
Perspektywa psychologiczna
Psychofizjologia i neuronauki
Estetyka
Klasyfikacje działań muzykoterapeutycznych
Sposoby oddziaływania w muzykoterapii
Modele
Techniki
Komponowanie
Improwizacja
Wykonywanie/odtwarzanie
Słuchanie
Techniki łączone
Część II
Organizacja procesu muzykoterapeutycznego
Wprowadzenie
Rozpoznanie
Cele, plany, realizacja, ewaluacja
Część III
Muzykoterapia dzieci, dorosłych, osób starszych
Wprowadzenie
Muzykoterapia dzieci i młodzieży
Rozwój muzyczny dziecka
Młodzież i muzyka – rola muzyki, preferencje muzyczne
Muzykoterapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania
Wprowadzenie
Zaburzenia emocji i zachowania a niedostosowanie społeczne
Zaburzenia emocji i zachowania a klasyfikacja psychiatryczna
Typologia zaburzeń
Przyczyny zaburzeń emocji i zachowania
Muzykoterapia w zaburzeniach emocji i zachowania
Cele, formy oddziaływania
Praktyka muzykoterapeutyczna
Stan badań
Dorośli z zaburzeniami psychicznymi
Wprowadzenie
Charakterystyka zaburzeń
Cele, formy oddziaływania
Stan badań
Muzykoterapia osób starszych
Muzykoterapia zdrowych seniorów
Wprowadzenie
Cele, formy oddziaływania
Stan badań
Muzykoterapia w otępieniu
Wprowadzenie
Cele, formy działania
Stan badań
Bibliografia
Jako dziedzina sztuk pięknych wpływająca na psychikę człowieka przez dźwięki, muzyka bezsprzecznie kojarzy się z harmonią, delikatnością, subtelnością i wyczuciem. Dobrodziejstwa te są szczególnie pożądane w sytuacji pogorszenia zdrowia oraz utraty dobrego samopoczucia, dlatego też skutecznym sposobem poprawy funkcjonowania osób z różnorodnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej okazało się oddziaływanie poprzez muzykę. Lekturą odpowiadającą na potrzeby odbiorców dotkniętych powyższymi problemami jest Wprowadzenie do muzykoterapii. Oddana do rąk czytelnika monografia została opracowana w sposób wyczerpujący, łatwy w odbiorze oraz interesujący. Zawarte w niej spostrzeżenia Ludwika Konieczna-Nowak oparła na swoich wieloletnich doświadczeniach jako pracownika naukowo-dydaktycznego (można więc być pewnym, że podane treści są sprawdzone).
Całość została podzielona na trzy zasadnicze części, w których znalazły się wiadomości związane zarówno z teorią, jak i praktyką. W części teoretycznej podano podstawowe definicje poruszonego zagadnienia; sklasyfikowano działania muzykoterapeutyczne; omówiono sposoby oddziaływania w muzykoterapii, modele oraz techniki (komponowanie, improwizacja, wykonywanie/odtwarzanie, słuchanie i techniki łączone). Dopiero po omówieniu zagadnień podstawowych skupiono uwagę na organizacji procesu muzykoterapeutycznego (cele, plany, realizacja, ewaluacja), a także poświęcono uwagę muzykoterapii dzieci, dorosłych oraz osób starszych (zdrowych i w otępieniu). W części tej nie zabrakło szczegółowego omówienia zaburzeń psychicznych, emocji i zachowania.
Wszystkie zagadnienia zostały opracowane skrupulatnie. Omawianie poszczególnych problemów rozpoczęto od ustaleń terminologicznych, po czym poprowadzono czytelnika poprzez klasyfikację do szczegółowego opisu oddziaływań terapeutycznych. Publikacja jest dość obszerna, dzięki czemu możliwym stało się usystematyzowanie wiedzy. Pomimo mnóstwa terminów specjalistycznych, napisana została językiem przystępnym i całkowicie zrozumiałym. Elementem dodatkowym są tabelki, ćwiczenia, programy oraz techniki muzykoterapeutyczne, a także liczne przypisy (w tekście) oraz obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna wraz ze źródłami internetowymi.
W swojej monografii Ludwika Konieczna-Nowak kieruje zdobyte przez siebie doświadczenia w stronę studentów muzykoterapii oraz pedagogów-muzyków, spotykających w swojej pracy wychowanków z zaburzeniami emocji i zachowania. Każdy, kto sięgnie po publikację Impulsu, odnajdzie bogate materiały, z których bez wątpienia skorzysta.
Niewątpliwie zaniedbanym dzisiaj zarówno przez praktyków, jak i teoretyków obszarem pedagogiki jest muzykoterapia. Wynika to często z niezdawania sobie sprawy z potencjału, jaki ze sobą niesie, gdy jest właściwie wykorzystywana w pracy z dziećmi, młodzieżą, ale i ludźmi starszymi czy dorosłymi mającymi zaburzenia emocji i zachowania.
Niewątpliwie zaniedbanym dzisiaj zarówno przez praktyków, jak i teoretyków obszarem pedagogiki jest muzykoterapia. Wynika to często z niezdawania sobie sprawy z potencjału, jaki ze sobą niesie, gdy jest właściwie wykorzystywana w pracy z dziećmi, młodzieżą, ale i ludźmi starszymi czy dorosłymi mającymi zaburzenia emocji i zachowania. Warto mieć nadzieję, że bardzo rzetelna monografia naukowa autorstwa Ludwiki Koniecznej-Nowak pod tytułem „Wprowadzenie do muzykoterapii” zmieni ten niesatysfakcjonujący stan rzeczy i przyczyni się do polepszenia jakości wychowania i prowadzenia specjalistycznych terapii.
Zastrzec należy, aby czytelnik nie dał się zwieść tytułowi. Nie jest to wszakże wprowadzenie do tematyki w tradycyjnym znaczeniu słowa. Mianowicie nie mamy do czynienia z pobieżnym czy powierzchownym zarysem właściwości muzykoterapii. Ludwika Konieczna-Nowak nie ograniczyła się wszakże do erudycyjnego przedstawienia – omówienia i krytycznego zinterpretowania – najważniejszych definicji, podstaw teoretycznych, modeli i technik (komponowania, improwizacji, wykonywania/odtwarzania, słuchania, technik łączonych) muzykoterapii. Bazując na własnym, wieloletnim doświadczeniu pokazała ich odniesienie do praktyki. Prezentacja dróg realizacji koncepcji teoretycznych będzie szczególnie pomocna dla początkujących pedagogów, którzy stoją przed wyzwaniem przeorientowania się: od teorii do praktyki.
Równie funkcjonalne, zwłaszcza dla ludzi poszukujących inspiracji lub wartościowych przykładów w obszarze muzykoterapii, będą propozycje dotyczące organizacji procesu muzykoterapeutycznego. Jedną z ich największych zalet jest fakt, iż uświadamiają jakie błędy nie mogą być popełniane przez terapeutów, jeśli nie chcą oni zaszkodzić swojemu pacjentowi. Tym samym autorka obaliła wiele stereotypów istniejących w powszechnej świadomości zbiorowej, które utrudniały pojęcie specyfiki, złożoności oraz istoty tegoż procesu. Wykazała się również niebywałą dociekliwością, a także precyzją w obszarze dążenia do jak najdoskonalszego stypizowania możliwych zaburzeń emocji i zachowania, ich przyczyn, sposobów, celów, form oddziaływania. Równie wnikliwie przedstawiła aktualny stan badań, odwołując do obszernej literatury, co pozwoli zainteresowanym tematyką czytelnikom na sięgnięcie wprost do źródeł po rozwinięcie wybranych kwestii.
Bardzo wyraźnie trzeba podkreślić, że książka ta pozwala na skorzystanie z cennych porad, a tym samym uniknięcie błędów. Ludwika Konieczna-Nowak wszakże wiele uwagi poświęca na wyjaśnienie jak dokonywać rozpoznania przypadków, jakie strategie obierać, w jaki sposób oceniać postępy i – w razie potrzeby – modyfikować proces muzykoterapeutyczny po to, aby zmaksymalizować jego pozytywne skutki i zminimalizować ryzyko wystąpienia skutków ubocznych czy braku efektów. Docenić warto to, iż autorka ma świadomość istnienia potrzeby indywidualnego dostosowywania terapii, to znaczy takiego, które uwzględnia unikalne cechy psychofizyczne pacjentów. Niemniej ukazuje przydatne w pracy schematy możliwości stosowania muzykoterapii w kontekście wyodrębnionych grup wiekowych. To z kolei dokładnie uzmysławia typowość wyzwań stojących przed terapeutą podejmującym się udzielania pomocy. Może stać się testem przed podjęciem decyzji o dalszym rozwoju zawodowym adeptów pedagogiki.
Książka autorstwa Ludwiki Koniecznej-Nowak pod tytułem „Wprowadzenie do muzykoterapii” to ważna pozycja na rynku wydawniczym, zwłaszcza dla pedagogów, ale i dla wszystkich zainteresowanych możliwościami wykorzystania potencjału muzykoterapii w odniesieniu do problemów swoich i swoich bliskich. Niewątpliwie pozwala na zrozumienie szansy, jaką stanowi ona dla człowieka, niezależnie od jego wieku. Jest to zatem wartościowa lektura, którą gorąco się poleca.
Książkę oceniam wysoko i uważam, że jest ze wszech miar pożądana na polskim rynku wydawniczym. […] Praca […] ma charakter zwartego wprowadzenia do muzykoterapii. Zwartego, ale nie powierzchownego. Autorka posiada bowiem umiejętność porządkowania wiedzy, syntetycznego myślenia oraz precyzyjnego formułowania uogólnień, podsumowań i wniosków. Zna literaturę z zakresu muzykoterapii i umiejętnie do niej odsyła, dając czytelnikowi możliwość pogłębienia wiedzy w interesującym go zakresie.