• Obniżka
  • Nowy
EDUKACJA MUZYCZNA DZIECI z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej

Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej

ISBN: 978-83-9294-051-0
41,90 zł
32,38 zł Zniżka 22,73%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Premiera wydania II 2022!

Edukacja muzyczna dzieci to obszar, który niesie wielkie przesłanie. Muzyka jest wszechobecna. Uczy, bawi i rozwija każdego z nas – o czym mówi się podczas konferencji, seminariów i warsztatów. Warto pomyśleć nad jakością edukacji muzycznej najmłodszego pokolenia.

Ilość

Publikacja poświęcona jest edukacji muzycznej, która jest jednym z elementów niezbędnych do prawidłowego wzrostu dzieci. Edukacja to proces. Nie ma gotowej recepty na zaspokojenie dziecięcej potrzeby muzyki, tym bardziej, że każdy mały człowiek ma swoje indywidualne tempo rozwoju. Jeśli zadbamy o ten rozwój i zainteresujemy dziecko otoczeniem muzycznym, to efekty będą widoczne w całym życiu człowieka – od dzieciństwa po dojrzałość. Wczesna edukacja muzyczna może korzystnie oddziaływać na kolejne fazy życia dziecka. Zaproponowana monografia wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu nauczycieli, terapeutów, którzy poszukują różnych rozwiązań naukowo-metodycznych i rozumieją potrzebę kształcenia muzycznego. Przez wiele lat, gdy pracowałam z dziećmi, studentami, nauczycielami, terapeutami, sama poszukiwałam rozmaitych skutecznych i atrakcyjnych rozwiązań, aby edukacja muzyczna była ważna i spełniała swoje wielowymiarowe zadania.

Publikacja składa się z dwóch głównych części opartych o pedagogiczne i profilaktyczno-terapeutyczne założenia edukacji muzycznej. Na rynku wydawniczym brakuje jeszcze opracowań, które prowokowałyby czytelnika do dyskursu, działań artystycznych i terapeutycznych, nowych rozwiązań, programów, projektów. Ważne są tu przygotowanie merytoryczne, podejście metodyczne i twórcze do promowania znaczących walorów muzyki. Ona może i powinna odnaleźć swoje miejsce w różnych przedmiotach dydaktycznych, w otoczeniu wychowawczym każdego dziecka.

Edukacja muzyczna to szeroki obszar tematyczny. W publikacji ujęłam wybrane wątki, którymi zajmuję się w codziennej pracy pedagogiczno-artystycznej i profilaktyczno-terapeutycznej. Uznałam, że ważne są aspekty: pedagogiczny (poznawczy, wychowawczy) i profilaktyczno-terapeutyczny edukacji muzycznej. Stąd sygnalizuję wybrane tematy teoretyczne i pragmatyczne, wskazuję także na literaturę, do której warto sięgnąć. 

W edukacji muzycznej ważne jest to, aby dzieci polubiły muzykę, doświadczały jej codziennie w różnych sytuacjach. Szkoda tylko, że tak mało czasu poświęca się na skuteczne przygotowanie przyszłych nauczycieli na uczelniach, co potwierdzają badania prowadzone przez przedstawicieli nauki (m.in. Mirosław Kisiel, Wiesława Aleksandra Sacher, Jadwiga Uchyła-Zroski, Agnieszka Weiner, Małgorzata Suświłło, Maciej Kołodziejski, Paweł Trzos, Ewa Kumik, Romualda Ławrowska i inni). Można i należy zapytać decydentów oświaty, dlaczego przygotowani specjaliści-muzycy nie prowadzą zajęć umuzykalniających, począwszy od żłobka, przez przedszkole i edukację wczesnoszkolną. Jest to najważniejszy czas dla rozwoju muzycznego dzieci, ich aktywności, działań muzyczno-ruchowych. Edukacja muzyczna potrzebna jest wszystkim dzieciom, także tym z trudnościami, z niepełnosprawnością. Dlatego moje zainteresowania skierowane są na pilną potrzebę kontaktu zarówno dziecka, jak i dorosłego człowieka z muzyką. Jej wartość estetyczna jest nie do przecenienia. Dlaczego więc zaniedbywany jest ten obszar? Kto skutecznie działa z dziećmi w tym zakresie, widzi efekty muzycznej pracy.

W części pierwszej skupiam uwagę na rozwoju muzycznym dzieci, koncepcjach i metodach pracy, formach aktywności muzycznych i możliwościach korelacji kształcenia muzycznego z innymi dziedzinami. Uważam, iż są one nadal aktualne i skuteczne. W części drugiej wymieniam walory profilaktyczno-terapeutyczne edukacji muzycznej i dzielę się informacjami na temat muzykoterapii dla dzieci, wykorzystania logorytmiki, a także, poszukując alternatywnych metod, wskazuję na terapię dźwiękiem, która może wspomagać edukację muzyczną w codziennej praktyce (jest mało znana w Polsce). Zdaję sobie sprawę, że nie wyczerpuję w całości tematyki, ale pragnę pobudzić niektórych czytelników do twórczości własnej, skuteczniejszej, do powszechnego muzykowania i dyskursu.

Przygotowana monografia adresowana jest do studentów, nauczycieli, terapeutów, rodziców i tych osób, które kochają muzykę i widzą efekty jej działania w sferze poznawczej, społecznej i profilaktyczno-terapeutycznej.

112 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lidia Kataryńczuk-Mania

dr hab. nauk społecznych w zakresie teorii muzyki i pedagogiki, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania koncentrują się na edukacji muzycznej, artystycznej, profilaktyce i terapii muzycznej oraz emisji głosu. Jest autorką wielu książek, m.in.: Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu (2009), Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej (2010), Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych (współaut. M. Kołodziejski, M. Kisiel, 2018); redaktorem naukowym publikacji, m.in.: Edukacja artystyczna – nowe wyzwania (2016), Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej (2017), Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej (2020), Health: an interdisciplinary study (współred. M. Przybysz-Zaremba, 2018). Aktywnie współpracuje z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą, a także placówkami oświatowymi. Jest wiceprzewodniczącą Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Pols­kich, członkiem licznych stowarzyszeń, m.in.: Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, Lubuskiego Towarzystwa Naukowego, Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona.

Kontakt: lidia.katarynczuk.mania@gmail.com

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lidia Kataryńczuk-Mania

ISBN

978-83-9294-051-0

Objętość

162 stron

Wydanie

II.2022

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Wprowadzenie      

Część I
Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej

1. Muzyka i jej wielowymiarowe znaczenie (refleksje o muzyce)      
2. Elementarna edukacja muzyczna z perspektywy poznawczej    
2.1. O rozwoju muzycznym dzieci      
3. Wybrane koncepcje i metody edukacji muzycznej w oglądzie literatury  
3.1. Uwagi o możliwościach wspierania rozwoju i zainteresowań muzycznych dzieci      
4. Formy aktywności muzycznej w przedszkolu      
4.1. Śpiew i ćwiczenia mowy      
4.2. Gra na instrumencie    
4.3. Słuchanie muzyki      
4.4 Ruch z muzyką    
4.5. Tworzenie muzyki      
5. Rozwijanie kreatywności muzycznej poprzez zabawy i gry   
6. Korelacja edukacji muzycznej z innymi treściami programowymi w przedszkolu   
7. O wczesnej edukacji instrumentalnej (na przykładzie fortepianu)      
8. Przegląd literatury metodycznej z zakresu edukacji muzycznej najmłodszych    
9. Przedszkole miejscem organizowania muzycznych uroczystości      

Część II
Edukacja muzyczna z perspektywy profilaktyczno-terapeutycznej (wybrane wątki)

Wstęp      

1. Wybrane metody i sposoby muzycznej pracy profilaktyczno-terapeutycznej   
1.1. O diagnozie    
2. Profilaktyczno-terapeutyczne znaczenie form muzycznych    
Podsumowanie  
3. Edukacja muzyczna w dialogu z logorytmiką  
3.1. Wokół definicji logorytmiki    
3.2. Cele, funkcje i zadania logorytmiki      
3.3. Wybrane metody i formy pracy logorytmicznej      
3.4. Charakterystyka wybranych ćwiczeń logorytmicznych i wskazówki metodyczne      
3.5. Przykładowy scenariusz zajęć z logorytmiki      
Podsumowanie   
4. Terapia dźwiękiem w pracy z dziećmi    
4.1. Istota i struktura dźwięku  
4.2. Masaż dźwiękiem. Założenia programowe niemieckiej metody Petera Hessa (literatura specjalistyczna, badania)    
4.3. Misy dźwiękowe jako narzędzie profilaktyczno-terapeutyczne – krótka charakterystyka    
4.4. Ćwiczenia i zabawy oddechowe z wykorzystaniem metody Petera Hessa – relaks z dźwiękiem   
Podsumowanie      

Zakończenie    

Bibliografia 

fragment

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło