Poetycki świat Wacława Oszajcy
Autor:
Anna Wzorek
ISBN: 978-83-8294-000-8
45,71 zł
36,19 zł
Zniżka 20,83%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. [...]
Niniejsza publikacja jest próbą przybliżenia poetyckiego świata W. Oszajcy. Z pewnością nie ma charakteru monograficznego, jednak podejmuje wątki nowe, dotychczas nieomówione bądź tylko sygnalizowane przez innych badaczy. Będzie dobrą lekturą dla polonistów – zarówno nauczycieli, jak i studentów. Autorka ma nadzieję, że przyciągnie uwagę także historyków literatury, zwłaszcza zainteresowanych poezją uprawianą przez księży.
Rozważania podzieliła na sześć części: W świetle kerygmatu, Konterfekty biblijne, Motywy modlitewne, Ekfrazy poetyckie, Liryki intertekstualne, Doświadczenie ziemi. Dla trzech pierwszych kontekstem jest Biblia, trzy kolejne natomiast pokazują związki poezji Oszajcy z literaturą, malarstwem i naturą. W analizie dominuje kerygmatyczna interpretacja literatury, ale obecne są też inne metodologie: poetyka kultury, intertekstualność oraz geopoetyka.
Wacław Oszajca (ur. 1947 roku, ps. Jakub Nadbystrzycki, Tadeusz Cieśla, JaNad) – jezuita, teolog, publicysta, poeta – dla wielu jest osobą kontrowersyjną. Otwarcie mówi o potrzebie zreformowania Kościoła, porzuceniu dawnych, anachronicznych – w jego odczuciu – ceremoniałów, kiczowatych szat liturgicznych, zastąpieniu sutanny czy habitu zakonnego strojem świeckim, wreszcie odklerykalizowaniu mszy świętej, co miałoby oznaczać zdecydowanie większe zaangażowanie świeckich w liturgię. Zastanawia się nad możliwościami uwspółcześnienia liturgii.
Dlatego zadaje trudne pytania: Czy formuła „Oto Baranek Boży” mówi coś jeszcze dzisiejszemu człowiekowi? Czy możemy ją zmienić, czy też powinniśmy się jej kurczowo trzymać? [...]
Z recenzji:
Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. Jak dowiodła autorka, nie ma sprzeczności w tej dychotomii, ponieważ poezja ta nie jest repetycją znanych nam wzorców, lecz ich współczesnym przetworzeniem – oryginalnym, spójnym i frapującym artystycznie. Badaczka zaprezentowała dojrzałość, umiejętnie wplotła swój głos interpretacyjny do znanego już dialogu na temat poezji Oszajcy, wykazała się przenikliwością i erudycyjnym wywodem.
Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Pasterskiej
Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje kierunek rozmyślań autorki. Podejmując temat poezji ks. Wacława Oszajcy i kierując się również w stronę jego wyobraźni, w istocie rzeczy zapytała ona o podstawy twórczych roztrząsań, które zostały tak mocno sprzęgnięte z teologią.
Z recenzji prof. dra hab. Mariana Kisiela
Anna Wzorek
(ORCID 0000-0003-1853-9154) – dr hab., prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, historyk literatury. Zajmuje się literaturą międzywojenną i współczesną. Bada także literaturę i kulturę popularną. Autorka monografii: Twórczość Ireny Zarzyckiej (Kielce 2004), W kręgu wybranych dramatów międzywojennych (Kielce 2009), Świat opowiadań Stanisława Rogali (Kielce 2011), Sztuka pisarska Wojciecha Żukrowskiego (Kielce 2013), „Gdy bezsilna jest proza…”. O poezji Stanisława Rogali (Kielce 2016), Na tyłach świata? O poezji księdza Franciszka Kameckiego (Warszawa 2019), Modlitwy poetyckie i inne szkice o Bonifacym Miązku (Warszawa 2020). Publikuje w czasopismach „Orbis Linguarum”, „Respectus Philologicus”, „Studia Śląskie” oraz „Tematy i Konteksty”.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Anna Wzorek |
ISBN | 978-83-8294-000-8 |
Objętość | 186 stron |
Wydanie | I.2022. Kraków |
Format | B5 - 160/235 |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
W świetle kerygmatu
Konterfekty biblijne
Motywy modlitewne
Ekfrazy poetyckie
Liryki intertekstualne
Doświadczenie ziemi
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. Jak dowiodła autorka, nie ma sprzeczności w tej dychotomii, ponieważ poezja ta nie jest repetycją znanych nam wzorców, lecz ich współczesnym przetworzeniem – oryginalnym, spójnym i frapującym artystycznie. Badaczka zaprezentowała dojrzałość, umiejętnie wplotła swój głos interpretacyjny do znanego już dialogu na temat poezji Oszajcy, wykazała się przenikliwością i erudycyjnym wywodem.
Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Pasterskiej
Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje kierunek rozmyślań autorki. Podejmując temat poezji ks. Wacława Oszajcy i kierując się również w stronę jego wyobraźni, w istocie rzeczy zapytała ona o podstawy twórczych roztrząsań, które zostały tak mocno sprzęgnięte z teologią.
Z recenzji prof. dra hab. Mariana Kisiela
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów