• Obniżka
Poetycki świat Wacława Oszajcy

Poetycki świat Wacława Oszajcy

ISBN: 978-83-8294-000-8
48,00 zł
38,00 zł Zniżka 20,83%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 38,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. [...]

Ilość

Niniejsza publikacja jest próbą przybliżenia poetyckiego świata W. Oszajcy. Z pewnością nie ma charakteru monograficznego, jednak podejmuje wątki nowe, dotychczas nieomówione bądź tylko sygnalizowane przez innych badaczy. Będzie dobrą lekturą dla polonistów – zarówno nauczycieli, jak i studentów. Autorka ma nadzieję, że przyciągnie uwagę także historyków literatury, zwłaszcza zainteresowanych poezją uprawianą przez księży.

Rozważania podzieliła na sześć części: W świetle kerygmatu, Konterfekty biblijne, Motywy modlitewne, Ekfrazy poetyckie, Liryki intertekstualne, Doświadczenie ziemi. Dla trzech pierwszych kontekstem jest Biblia, trzy kolejne natomiast pokazują związki poezji Oszajcy z literaturą, malarstwem i naturą. W analizie dominuje kerygmatyczna interpretacja literatury, ale obecne są też inne metodologie: poetyka kultury, intertekstualność oraz geopoetyka.

Wacław Oszajca (ur. 1947 roku, ps. Jakub Nadbystrzycki, Tadeusz Cieśla, JaNad) – jezuita, teolog, publicysta, poeta – dla wielu jest osobą kontrowersyjną. Otwarcie mówi o potrzebie zreformowania Kościoła, porzuceniu dawnych, anachronicznych – w jego odczuciu – ceremoniałów, kiczowatych szat liturgicznych, zastąpieniu sutanny czy habitu zakonnego strojem świeckim, wreszcie odklerykalizowaniu mszy świętej, co miałoby oznaczać zdecydowanie większe zaangażowanie świeckich w liturgię. Zastanawia się nad możliwościami uwspółcześnienia liturgii.
Dlatego zadaje trudne pytania: Czy formuła „Oto Baranek Boży” mówi coś jeszcze dzisiejszemu człowiekowi? Czy możemy ją zmienić, czy też powinniśmy się jej kurczowo trzymać? [...]


Z recenzji:

Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. Jak dowiodła autorka, nie ma sprzeczności w tej dychotomii, ponieważ poezja ta nie jest repetycją znanych nam wzorców, lecz ich współczesnym przetworzeniem – oryginalnym, spójnym i frapującym artystycznie. Badaczka zaprezentowała dojrzałość, umiejętnie wplotła swój głos interpretacyjny do znanego już dialogu na temat poezji Oszajcy, wykazała się przenikliwością i erudycyjnym wywodem.

Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Pasterskiej


Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje kierunek rozmyślań autorki. Podejmując temat poezji ks. Wacława Oszajcy i kierując się również w stronę jego wyobraźni, w istocie rzeczy zapytała ona o podstawy twórczych roztrząsań, które zostały tak mocno sprzęgnięte z teologią.

Z recenzji prof. dra hab. Mariana Kisiela

96 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2023-09-29

Poetycki Świat Wacława Oszajcy

Wbrew tytułowi praca Anny Wzorek nie obejmuje tylko twórczości księdza Wacława Oszajcy. Obejmuje kompleksowo twórczość kilku poetów – duchownych, znanych mniej lub bardziej, z oczywistych względów – wybijając na pierwszy plan tytułowego bohatera książki Anny Wzorek.

Taki plan opracowania twórczej działalności ma zalety. Czytelnik dowiaduje się że Oszajca nie jest jedynym duchownym piszącym wiersze. Być może jest to oczywista oczywistość, ale nie wiem czy wszyscy czytelnicy znają nazwiska tych duchownych. I właściwie nie chodzi tylko o wymienienie imion tych ludzi.

Anna Wzorek sytuuje twórczość księdza Wacława wokół, wśród, obok ( jak kto woli) aktywności poetyckiej innych poetów – duchownych. Konfrontuje. Pokazuje podobieństwa. Ale nie odrzuca również różnić. Pokazuje drogę którą powinno się przejść, aby zrozumieć właściwie poezję Wacława Oszajcy.

Bo to nie jest właściwa monografia, raczej interpretacja wierszy poety – księdza na tle wierszy innych poetów w sutannie. Takie jakby podsumowanie całości twórczości. Można nawet stwierdzić że mamy do czynienia z nowym odczytaniem poezji Oszajcy. Wzorek jest w tym konsekwentna. Nie uczy, tylko opowiada. A dokładniej mówiąc – podpowiada jak dany wiersz rozumieć.

Pamiętam z czasów licealnych, że nauczyciel języka polskiego podawał obowiązującą interpretację wiersza, i kazał nauczyć się jej na pamięć. W omawianej pozycji jest inaczej: Autorka pokazuje kilka wersji rozumienia tego samego wiersza. Nie ma wersji obowiązującej.

„Poetycki świat Wacława Oszajcy” składa się z sześciu rozdziałów. Liczy sto kilkadziesiąt stron. I zaledwie parę niezrozumiałych pojęć Anna Wzorek zastosowała w tej publikacji. To dobrze. Czytałem kiedyś publikację którą trzeba było tłumaczyć z naukowego języka na polski. Zbyt gęsto było od naukowych pojęć.

Annę Wzorek da się czytać bez słownika wyrazów obcych. To dobrze. Tak naprawdę odstrasza takie studium edukacyjne. Nie pozwala przybliżyć się do siebie. Autor ma zbyt duże wymagania wobec czytelnika. To jest pomyłka. Anna Wzorek pokazuje jak napisać łatwo i lekko o bardzo ważnej rzeczy, jaką jest poezja.

Często jest bagatelizowana, spychana na margines wszelakiego życia. Przez tych, którzy jej w ogóle nie czytają. Wzorek pokazuje poprzez swą publikację że czytać poezję może każdy. Bez względu na wiedzę i wykształcenie.

Trzeba tylko podejść do wiersza nie jak do jeża, tylko do aksamitu. Bo poezja to właśnie taki materiał błyszczący leżący wśród kamieni. Tylko trzeba się nachylić i podjąć go.

Po drugie: ktoś może wykrzywić usta na wiadomość że Autorem jest duchowny katolicki. Wiadomo jakie Kościół Katolicki ma dzisiaj notowania. Uspakajam – Wacław Oszajca nie bierze udziału w dyskusji Kościół a Polityka, wręcz ją omija z daleka. Poza tym Czytelnik może być zdziwiony przeglądem tematów które porusza Poeta.

Nie są to wyimaginowane problemy. Są blisko ludzi, bliżej ich prawdziwego życia. Nie ma tabu dla Oszajcy. Podejmuje niełatwe zagadnienia. Włącznie z zdradą, seksem, pojednaniem. Oczywista, że wątki wiary są dominujące w twórczości kapłana. Dzięki Annie Wzorek dowiedziałem się wielu rzeczy, których z pewnością nie ma w podręcznikach szkolnych. I właśnie dlatego powinien publikację Anny Wzorek przeczytać każdy polonista. Nie tylko przeczytać. Także zaanonsować ją uczniom.

Powtórzę na koniec. Bardzo komunikatywna jest książka Wzorek. Nie potrzeba matury, ni studiów polonistycznych, aby ją zrozumieć. Ja nie mam – a wyniosłem z czytania „Poetyckiego ...” więcej niż z niejednej lekcji polskiego.

żródło: https://sztukater.pl/ksiazki/item/42174.html?highlight=WyJwb2V0eWNraSIsIlx1MDE1YndpYXQiLCJcdTAxNWJ3aWF0JyIsIidcdTAxNWJ3aWF0IiwicG9ldHlja2kgXHUwMTVid2lhdCJd

Napisz recenzje

Anna Wzorek

(ORCID 0000-0003-1853-9154) – dr hab., prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, historyk literatury. Zajmuje się literaturą międzywojenną i współczesną. Bada także literaturę i kulturę popularną. Autorka monografii: Twórczość Ireny Zarzyckiej (Kielce 2004), W kręgu wybranych dramatów międzywojennych (Kielce 2009), Świat opowiadań Stanisława Rogali (Kielce 2011), Sztuka pisarska Wojciecha Żukrowskiego (Kielce 2013), „Gdy bezsilna jest proza…”. O poezji Stanisława Rogali (Kielce 2016), Na tyłach świata? O poezji księdza Franciszka Kameckiego (Warszawa 2019), Modlitwy poetyckie i inne szkice o Bonifacym Miązku (Warszawa 2020). Publikuje w czasopismach „Orbis Linguarum”, „Respectus Philologicus”, „Studia Śląskie” oraz „Tematy i Konteksty”.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Anna Wzorek

ISBN

978-83-8294-000-8

Objętość

186 stron

Wydanie

I.2022. Kraków

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Wstęp              

W świetle kerygmatu           

Konterfekty biblijne          

Motywy modlitewne        

Ekfrazy poetyckie           

Liryki intertekstualne         

Doświadczenie ziemi        

Zakończenie        
Bibliografia    
Indeks osób

fragment

Monografia jest książką ważną, prowokującą do dyskursu na temat uniwersalizacji poezji tworzonej przez kapłanów. To rzeczowe interpretacyjne studium o artystycznych uwarunkowaniach wielowymiarowej liryki Wacława Oszajcy, zakorzenionej w teologii, ale dającej przykład nowoczesnego jej brzmienia. Jak dowiodła autorka, nie ma sprzeczności w tej dychotomii, ponieważ poezja ta nie jest repetycją znanych nam wzorców, lecz ich współczesnym przetworzeniem – oryginalnym, spójnym i frapującym artystycznie. Badaczka zaprezentowała dojrzałość, umiejętnie wplotła swój głos interpretacyjny do znanego już dialogu na temat poezji Oszajcy, wykazała się przenikliwością i erudycyjnym wywodem.

Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Pasterskiej


Praca wpisuje się w ten typ refleksji historycznoliterackiej, dla której ważne są zarówno poetyka w jej wariantach gatunkowych, stylistyka w przywołaniach i dialogach tematycznych, jak i uobecnianie się w poetyckim idiolekcie „miejsc teologicznych” jako przejawie sacrum. W tym znaczeniu tytuł książki Stefana Sawickiego Poetyka, interpretacja, sacrum doskonale oddaje kierunek rozmyślań autorki. Podejmując temat poezji ks. Wacława Oszajcy i kierując się również w stronę jego wyobraźni, w istocie rzeczy zapytała ona o podstawy twórczych roztrząsań, które zostały tak mocno sprzęgnięte z teologią.

Z recenzji prof. dra hab. Mariana Kisiela

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło