• Obniżka
Mikrokosmos WIERSZA

Mikrokosmos WIERSZA. Interpretacje poezji współczesnej

Podtytuł: Interpretacje poezji
ISBN: 978-83-7850-055-1
38,00 zł
20,00 zł Zniżka 18,00 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej to książka o polskiej poezji XX i XXI wieku. Jej bohaterami nie są poeci ani style i prądy, ale poszczególne wiersze.

Wersja książki
Ilość

Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej to książka o polskiej poezji XX i XXI wieku. Jej bohaterami nie są poeci ani style i prądy, ale poszczególne wiersze. Warto sobie uświadomić, że literatura to nie tylko panoramiczny krajobraz, czyli zbiór streszczeń milionów dzieł, ani też ich długie serie, zwane epokami, gatunkami i dorobkami pisarzy. Literatura to także portrety pojedynczych utworów, które warto kontemplować, by umożliwić im zaistnienie w pełni – w naszym czasie lektury i w naszej wrażliwości. Poezja nie lubi pośpiechu w odbiorze ani czytania powierzchownego, bo każdy utwór otwiera w sobie osobny świat, zawierający niepowtarzalne obrazy, postacie i idee. Oferuje przygodę dla intelektu i emocji, zaklętą w niecodziennie zbudowanej wypowiedzi. Myśląc o poezji jako sztuce słowa, warto zdobyć się na to, by ilość poświęcić dla jakości, a mówiąc metaforycznie – by odłożyć lunetę i sięgnąć po mikroskop. Do dwudziestu trzech podróży w mikrokosmos wiersza zapraszam nauczycieli, zwłaszcza polonistów, licealistów, studentów i wszystkich miłośników poezji.

Interpretacje poezji
100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
EPUB
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7850-055-1

Michałowski Piotr

Piotr Michałowski jest literaturoznawcą, krytykiem literackim i teatralnym oraz poetą. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie się również doktoryzował; habilitację uzyskał w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego, kieruje Zakładem Teorii i Antropologii Literatury. Publikował w czasopismach naukowych i literackich, m.in. w: „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”, „Ruchu Literackim”, „Polonistyce”, „Odrze”, „Kresach” i „Pograniczach”, których jest współzałożycielem.

Wydał książki o poezji: Miniatura poetycka (Szczecin 1999); Granice poezji i poezja bez granic (Szczecin 2001, wyd. 2: 2003); Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej (Kraków 2008); opracował i wstępem opatrzył Kwiaty polskie J. Tuwima (w serii Biblioteka Polska, Kraków 2004); współredagował pracę zbiorową Presja i ekspresja. Zjazd szczeciński i socrealizm (Szczecin 2002); ogłosił drukiem dwa zbiory pastiszów poetyckich: Głosem prawie cudzym (Z poezji okołokonferencyjnej) (Kraków 2004) oraz Pierwowzory i echa. Od Kochanowskiego do Barańczaka (Kraków 2009). Opublikował następujące tomiki poetyckie: Poemat w czerwieni (Poznań 1984, w drugim obiegu); Powidok powietrza (Szczecin 1994); Za czarnym wielokropkiem... (Szczecin 1999); Li(me)ryczny plan Szczecina (Szczecin 1998); Rytmy, albo wiersze na czas (Bydgoszcz 2007); Cisza na planie (Szczecin 2011).

Więcej informacji na stronie: www.us.szc.pl/michalowski

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Michałowski Piotr

ISBN druk

978-83-7850-055-1

ISBN e-book

978-83-7587-719-9

Objętość

284 stron

Wydanie

I, 2012

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Zaproszenie do lektury 

Przyroda i poznanie Poetycka lekcja ekologii   

Bolesław Leśmian, Tęcza   

Utracony raj normalności    

Ewa Lipska, Na szczęście    

Czyhanie na epifanię    

Zbigniew Herbert, Głos   

Logika świata, obrazu, słowa i wiersza    

Helena Raszka, Logiczny układ   

Dziwność świata, dziwność doznań, dziwność opisu   

Miron Białoszewski, Przejście 2   

Tradycja i historia Wyspa źródeł wśród żywiołów 

Zbigniew Herbert, Wyspa 

Podziemna przemiana   

Anna Piwkowska, Kolejka elektryczna   

W teatrze wojny, miłości i snu 

Krzysztof Kamil Baczyński,

*** (Gdy za powietrza zasłoną)   

Milczenie jako pamięć Zagłady 

Jerzy Ficowski, Kolejka   

Historiozofia pod prysznicem 

Witold Wirpsza, Purpurowy zbiór legend 

Miłość i śmierć Oda do nagości   

Czesław Miłosz, Piękna nieznajoma 

Śmierć – tabu, empatia i katharsis   

Wisława Szymborska, Wypadek drogowy   

Tomografia wiersza   

Bohdan Zadura, Zbuntowane komórki 

Gol w nieśmiertelność   

Jacek Podsiadło, Kadra na mecz z Francją została już powołana  

Razem i osobno Rozbiór wiersza o rozbiórce pieca 

Anna Frajlich, Elegia o kaflowym piecu 

Sen pod gazetą   

Ryszard Krynicki, Mój przyjaciel odcina się od świata   

Ucieczka w marzenie o ucieczce   

Marcin Świetlicki, M – w sierpniu   

Trzy piętra tożsamości 

Tadeusz Dąbrowski, Geologia 

Adresat pilnie poszukiwany   

Stanisław Barańczak, Jakieś Ty 

Poezja i poeta Wiersz jako świat nieprzedstawiony 

Stanisław Barańczak, To, co jest wierszem nie do pomyślenia   

Nieszczera niechęć do szczerości 

Czesław Miłosz, Przepis 

Portret jednego wiersza z poetą w tle 

Czesław Miłosz, TO 

Trzy światy 

Edward Balcerzan, Poeta 

Między szkołą interpretacji a interpretacją w szkole 

Propozycje do konspektów lekcji interpretacji   

Wykaz pierwodruków 

Piotr Michałowski jest literaturoznawcą, krytykiem literackim i teatralnym oraz poetą. Jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego, kieruje Zakładem Teorii i Antropologii Literatury. Publikował w czasopismach naukowych i literackich. Wydał książki o poezji: Miniatura poetycka; Granice poezji i poezja bez granic; Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej; opracował i wstępem opatrzył Kwiaty polskie J. Tuwima. Opublikował następujące tomiki poezji: Poemat w czerwieni; Powidok powietrza; Za czarnym wielokropkiem...; Li(me)ryczny plan Szczecina; Rytmy, albo wiersze na czas; Cisza na planie.

W szkole często analizuje się wiersze. Nauczyciele każą uczniom rozłożyć je na czynniki pierwsze. Niektórym sprawia to trudność, dlatego szczególnie dla nich jest ta książka. Mówi ona o polskiej poezji XX i XXI wieku, sięgamy po mikroskop, by przyjrzeć się poezji.

Dzieło podzielone jest na rozdziały. Każdy jest innym tematem wierszy. Pierwszy to Przyroda i poznanie. Występują tam utwory: Bolesława Leśmiana Tęcza, Ewy Lipskiej Na szczęście, Zbigniewa Herberta Głos, Heleny Raszki Logiczny układ i Mirona Białoszewskiego Przejście 2, które autor analizuje i pokazuje nam, jak to robić.

Następnie przechodzimy do Tradycji i historii: Zbigniew Herbert Wyspa, Anna Piwkowska Kolejka elektryczna, Krzysztof Kamil Baczyński *** (Gdy za powietrza zasłoną), Jerzy Ficowski Kolejka i Witold Wirpsza Purpurowy zbiór legend. Będzie o wojnie, miłości, snach, o Zagładzie, wyspach...

Szybko przechodzimy do trzeciego rozdziału Miłość i śmierć. Poznamy wiersze: Czesława Miłosza Piękna nieznajoma, Wisławę Szymborską Wypadek drogowy, Bohdana Zadurę Zbuntowane komórki oraz Jacka Podsiadło Kadra na mecz z Francją została już powołana.

Razem i osobno są tematem kolejnej przygody. Anna Frajlich Elegia o kaflowym piecu, Ryszard Krynicki Mój przyjaciel odcina się od świata, Marcin Świetlicki M – w sierpniu, Tadeusz Dąbrowski Geologia oraz Stanisław Barańczak Jakieś Ty umilą nam chwile swoją twórczością. Będzie o rozbieraniu pieców, śnie pod gazetą, ucieczce w marzenia, piętrach tożsamości i adresacie pilnie poszukiwanym.

Poezja i Poeta kończą główne rozdziały tejże książki. Przybliżone zostaną nam wiersze: Stanisława Barańczaka To, co jest wierszem nie do pomyślenia, Czesława Miłosza Przepis i TO oraz Edwarda Balcerzana Poeta. Ponadto będą poruszane tematy: Między szkołą interpretacji a interpretacją w szkole, Pozycje do konspektów lekcji interpretacji.

Bardzo trudno jest mi zrecenzować ten utwór. Nie mogę mówić tutaj o języku, bohaterach, czy miejscu akcji. "Mikrokosmos wiersza..." jest przede wszystkim dla recenzentów tomików poezji oraz nauczycieli języka polskiego.

źródło: http://zaczytanywksiazkach.blogspot.com/2015/03/podroz-miedzy-wierszami.html


Magia poezji

W szkole analiza wiersza stanowi najmniej lubiane zagadnienie programowe, spędzające sen z powiek tak uczniom, jak i nauczycielom. Powoli odchodzi się też od nauki pamięciowej wierszy, czy nawet ich fragmentów, skazując nas na pustkę, której w inny sposób niż tylko poezją, muzyką czy malarstwem wypełnić nie można. Co więcej, takie marginalne traktowanie wiersza ogranicza delektowanie się nim, jego smakowanie oraz refleksję nad tematem i sposobem przedstawienia świata przez autora.

Tymczasem Polska z jej bogatym dorobkiem poetyckim, kryje w sobie wciąż wielki potencjał w tej materii. Nie będzie nawet wielkiej przesady w skrajnym stwierdzeniu, że więcej mamy dziś poetów niż czytelników ich poezji – pisze Piotr Michałowski w swojej publikacji Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej. Opublikowana nakładem Oficyny Impuls pozycja to dwadzieścia trzy interpretacje wierszy dziewiętnastu autorów, które stanowić mogą nie tylko nieocenioną pomoc dla nauczycieli, uczniów czy studentów polonistyki, ale także ucztę dla wszystkich wielbicieli poezji.

Jak sam autor zaznacza, zbiór ten nie jest kompatybilny ze szkolnymi programami nauczania czy kanonem polskiej poezji współczesnej, ale też nie było to celem publikacji. To raczej próba podzielenia się z czytelnikiem poetyckimi gustami oraz przedstawienia poetów i poetek tworzących na przestrzeni u kilku pokoleń. To sprawia, że znajdziemy w publikacji Leśmiana, Herberta, Baczyńskiego, Miłosza, Szymborską czy Barańczaka oraz wielu innych, których utwory autor podzielił na cztery grupy tematyczne. Głównym kryterium wyboru wierszy była, jak przyznaje autor, atrakcyjność tekstu poetyckiego.

Piotr Michałowski przedstawił wiersze dotyczące m.in. przyrody, kultury, filozofii, miłości i śmierci, wojny i zagłady, współczesności, historii i tradycji. Zaproponowane przez niego interpretacje mają na celu podkreślenie wyjątkowości wierszy oraz skłonienie do lektury uważnej, pozwalającej docenić szerokie spektrum wiersza, poruszającej wrażliwość czytelnika. Ponadto do zestawu interpretacji dodane zostały propozycje dyskusji nad tekstem pod kątem problemów w nim poruszanych, które stanowią doskonały materiał dla nauczycieli, na podstawie którego mogą oni tworzyć własne konspekty lekcji. Dla studentów to z kolei okazja do własnych przemyśleń na temat wiersza i możliwość głębszej refleksji.

W części poświęconej Przyrodzie i poznaniu autor zawarł takie wiersze, jak Tęcza Bolesława Leśmiana (poetycka lekcja ekologii), Na szczęście Ewy Lipskiej (utracony raj normalności), Głos Zbigniewa Herberta (czyhanie na epifanię), Logiczny układ Heleny Raszki (logika świata, obrazu, słowa i wiersza) oraz Przejście 2 Mirona Białoszewskiego (dziwność świata, dziwność doznań, dziwność opisu).

Do Tradycji i historii Michałowski zaliczył Wyspę Zbigniewa Herberta (wyspa wśród źródeł, wśród żywiołów), Kolejkę elektryczną Anny Piwkowskiej (podziemna przemiana), *** (Gdy za powietrza zasłoną) Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (w teatrze wojny, miłości i snu), Kolejkę Jerzego Ficowskiego (milczenie jako pamięć Zagłady) oraz Purpurowy zbiór legend Witolda Wirpsza (historiozofia pod prysznicem).

Miłość i śmierć to takie pozycje, jak Piękna nieznajoma Czesława Miłosza (oda do nagości), Wypadek drogowy Wisławy Szymborskiej (śmierć – tabu, empatia i katharsis), Zbuntowane komórki Bohdana Zadury (tomografia wiersza) oraz Kadra na mecz z Francją została już powołana (gol w nieśmiertelność).

Część objęta wspólnym tytułem Razem i osobno to takie wiersze, jak: Elegia o kaflowym piecu Anny Frajlich (rozbiór wiersza o rozbiórce pieca), Mój przyjaciel odcina się od świata Ryszarda Krynickiego (sen pod gazetą), W sierpniu Marcina Świetlickiego (ucieczka w marzenie o ucieczce), Geologia Tadeusza Dąbrowskiego (trzy piętra tożsamości) oraz Jakieś Ty Stanisława Barańczaka (adresat pilnie poszukiwany).

Ostatni blok tematyczny wyodrębniony przez autora to Poezja i poeta, a w nim takie propozycje jak: To, co jest wierszem nie do pomyślenia Stanisława Barańczaka (wiersz jako świat nieprzedstawiony), Przepis Czesława Miłosza (nieszczera niechęć do szczerości), To Czesława Miłosza (portret jednego wiersza z poetą w tle) oraz Poeta Edwarda Balcerzana (trzy światy).

Praca Mikrokosmos wiersza to solidnie przygotowany materiał, traktujący nie tyle o technicznej stronie analizy wiersza, co ukazujący głębię poezji i zachęcający do tego, by się w niej… zakochać. Michałowski zwraca uwagę nie tyle na autorów wierszy, co na ich twórczość – ona odgrywa tu główną rolę i na niej skupia się autor. Widać tu przygotowanie merytoryczne oraz wyjątkową wrażliwość autora na poezję i na świat. To książka, która nie powinna być traktowana instrumentalnie – to raczej bodziec do wejścia w świat wierszy, zagłębienia się w nim, do refleksji i zatrzymania się na chwilę nad tekstem. Do poświęcenia poezji czasu, którego zazwyczaj nam brakuje. Dodał/a recenzję:

Justyna Gul
źródło: http://www.granice.pl/recenzja,mikrokosmos-wiersza--interpretacje-poezji-wspolczesnej,6235


Książka jest panoramą nie tylko recenzenckiej wypowiedzi na temat poszczególnych, wybranych wierszy. Jest to próba wskazania poprzez wiersze jak materiał poetycki ogranicza samego siebie zamykając przepływ znaczeniowy w utarte obrazy interpretacyjne. Książka jest dookreśleniem czym bywają granice poezji, opowieścią o pewnego rodzaju aporii i niebezpieczeństwie zderzenia liryki z interpretacją. Słowo tworzące wiersz w relacji ze słowem które ten wiersz rozwija w narrację interpretacyjną. Uświadomienie sobie czym bywa tekst poetycki w kontekście interpretacji i relacji z innymi tekstami poetyckimi.

Książka jest jakby definicją zamknięcia, poszczególne rozdziały, które są jak rodzaj formy zbudowanej z określeń i znaczeń, w której światy prezentowanych wierszy istnieją na wskazanych zasadach. Zasadach, które są narzucone omawianym porządkiem i relatywnym odniesieniem do znaczenia wiersza w kontekście innych wierszy. Poszczególne rozdziały są prezentacją czym jest wiersz w odczuciu autora jak forma pierwotna wiersza która posiada swój świat przechowując sobie znane treści zamyka się w formie narzuconej poprzez interpretacyjny porządek i interpretacyjne odniesienia. Jest do definicja zamknięcia nie tylko ze względu na formę, ale również na niebezpieczeństwo interpretacyjne. Analiza wiersza, interpretacja naraża tekst na zamknięcie w błędnym kole intelektualnym i symulacji autora jako tego który narzuca tekstowi jakiś świat choć być może ten narzucony świat bywa fałszywy w relacji z tym co tekst w istocie ma do powiedzenia. Interpretacja jest wiec ryzykiem podejmowania znaczeń poza ich uniwersalną i obiektywną prawdą. Wiersz w interpretacji staje się nośnikiem relacji z czytelnikiem z interpretującym ale czy z rzeczywistym przesłaniem tego, co zawiera w sobie autentyczność i obiektywność wiersza?

Książka ta jest budowaniem form – rozdziałów dla omawianych wierszy, jest to forma budowana ze światów interpretowanych i omawianych wierszy. Ale jest to świat zamknięty, świat z którego albo się wychodzi albo się nieustannie tkwi w jednym i tym samym punkcie powtarzając jednio to samo. Punktem byłby sposób widzenia lub sposób odniesienia do tekstu, powtarzające się jedno i to samo byłoby wtórną repliką banału, czegoś co jest powierzchnie znane i łatwe w tak zwanym użyciu intelektualnym.

Książka ta jest propozycją nie tylko jak czytać poezję, „Mikrokosmos” jest jakby definicją zamknięcia, definicją jakiegoś przedmiotu, którym można się posługiwać jak przedmiotem posiadającym skalę, skala ta pozwala odmierzać to co właściwe i to co błędne w poezji. Już nie są to rozdziały, ale dziwna muzyka słów w metrum które zmienia się w zależności od bliskości obiektu, który ma być zinterpretowany, przedmiot ten jest wielokierunkowy, wertykalny i horyzontalny, rozdziały działają dwukierunkowo góra – dół, można je czytać w dwóch kierunkach czyniąc książkę jakby ekranem na którym poszczególny wybrany rozdział jest jak kursor, który ukazuje odległość od zamknięcia lub wyjścia.

Przedmiot – książka jest jakby próbą ukazania czym jest poruszanie się w ustalonych granicach jakby ścieżkach dźwiękowych nagranych i odtwarzanych, autor poprzez książkę, która jest definicja, zamknięcia ukazuje jej przeciwieństwo - czym może być definicja otwarcia. Książka jak przedmiot ukazuje, że dysponując jakimś od A – X, nie posiada się wiedzy całości czy wiedzy co jest poza tym ograniczeniem. Choć oczywiście paradoksalne jest że w książce o zamknięciu może istnieć wiersz który właśnie zawiera ową całość. Wtedy całość jako zamknięta całość czymś co jest nośnikiem wiedzy ukrytym niczym plik w pliku, określając relację fragmentu do całości i całości do poszczególnych fragmentów.

„Mikrokosmos” prezentuje definicję nie tylko interpretacji wiersza, definicję zamknięcia, ale i definicję kultury. Kultura dysponuje właściwymi sobie kodami, relacjami, ikonami, które być może w wyeksploatowanych kanonach interpretacyjnych, przywłaszczone przez nawykowe określenia, czy nakreślane w zużytych i powielanych znaczeniach, tworzy rodzaj zamknięcia lub niczym korytarze w jakiejś budowli stwarza wrażenie labiryntu podczas gdy odniesień do kultury może powinno się szukać w czymś więcej niż konwencjonalna interpretacja czy komparystyczna relacyjność. Kultura jako system, w którym poszczególne elementy tworzą zwięzłą, krótką historię danej cywilizacji. Pytanie tylko czy komentarz kulturowy do danej cywilizacji zamyka się jedynie w omówieniu danej cywilizacji czy sięga dalej, poza kulturową i cywilizacyjną matrycę. Mikrokosmos daje odpowiedz. Istnieją jakby dwa rodzaje interpretacji: mikrokosmiczna i makrokosmiczna. Mikrokosmiczna jest tym co ustalone i nawykowe, stwarzające bezpieczną interpretację powielanego wzoru kulturowego i operującą banalnymi i wtórnymi nawykami interpretacyjnymi, które są niejako pozorem tego co w istocie kultura czy dany tekst ma do powiedzenia. Makrokosmiczna to interpretacja danego przedmiotu poza jego zasięgiem merytorycznym czy nawykowo przyjętym za normę. Może interpretacje kultury czy dzieła sztuki nie dopisuje recenzent ale historia. Może czas historyczny dzieła jest czymś względnym w relacji do czasu w którym to dzieło staje się jakby częścią zdarzeń, które są jego interpretacją, omówieniem, naocznością, a nie papierowym mnożeniem czegoś co jest albo poza tym dziełem, albo co w ogóle tego dzieła nie dotyczy, albo co jest po prostu merytorycznym nadużyciem i powielaniem utartych ścieżek przyzwyczajeń i nawyków intelektualnych.

Książka jest definicją zamknięcia by wskazać czym jest wyjście z tego zamknięcia. Autor ukazuje, że właściwa interpretacja wiersza jest poza książką, poza tekstem, poza złożeniami, które nakładają się na siebie w formie wiersza i jego omówienia. Może omawiany wiersz nie jest słowem ale tym co zdaje się współtworzyć jakiś spacer, jakiś dzień, jakąś historię. Książka Mikrokosmos jak sam tytuł wskazuje ma ukazywać jakiś fragment jakiejś całości. Myślę, jednak że mikrokosmos jest tutaj synonimem jakiegoś własnego świata i sposobu obcowania z poezją.

Autor jakby pokazuje granice słowa, w jaki sposób słowo dewaluuje swój początkowy zakres znaczeniowy przechodząc w obszar, który staje się substytutem jakiegoś innego pola znaczeniowego. Słowo niekiedy funkcjonuje na zasadzie czegoś mechanicznego, rozwijanego znaczeniami jedynie po to by uściślić owa mechaniczność, i model tej mechaniczności, jak jedna z części jakiejś maszyny zwanej kultura, sztuka, ideologia. Książka Mikrokosmos jest dla mnie jak jedna z takich części z tego mechanicznego continnum, w którym narracja recenzencka jest jak jedno z ogniw, jak punkt, do którego nie tyle wszystko zmierza, co od którego wszystko się jakby autonomizuje. W tej utartej, naszpikowanej frazesami i banałami maszynerii, zwanej Kulturą. Być może jest to podręcznik który uczy jak oddzielać właściwy tekst od tekstu narzuconego pozornym uniformem znaczeniowym. Paradygmat jakim posługuje się autor jest paradygmatem przyjętych wartości, które są jedynie wartościami umownymi, istniejącymi w formie: określającej i określanej. Forma jest przetworzeniem tego co można nazwać początkiem, czymś wtórnym do tego co proponuje pierwotna funkcja języka.

Może czytanie kultury jest takim czytaniem spisu treści do książki, która jest poza zasięgiem. Spis treści o właściwej formie jest tym co każdy z nas współtworzy lub znajduje w kulturze danej cywilizacji. Zakres znaczeniowy, zasięg nadanego dzieła sztuki lub tekstu. Prawdziwe omówienie tekstu jest przenikaniem, wyjściem, czymś na zewnątrz, podczas gdy propozycja Mikrokosmosu autora jest zaprzeczeniem tej przejrzystości, wyjścia, i stwarza wrażenie wydrążonej łodzi w jakimś pniu od dawna umarłego drzewa. Płyniemy tą łodzią, ale to co właściwie pozostało w martwych korzeniach. Płyniemy nie znając nawet nazwy tej rzeki. Mechanika słów nie jest jednak algorytmem ani programem, raczej zestawem który jest jak części wymienne. Strukturą nośną z bitami pamięci sensualnej. Kres języka. Kursor językowy nakierowujący na punkty styczne między różnoimiennymi znaczeniami. Unifikacja znaczeń. Uproszczenia bywają bardziej wyraźnym tropem niż zagęszczenie językowych skojarzeń. Jakby język przekroczył granice swoich możliwości replikując się jedynie nie ulegając już rozwojowi. Ewolucja języka okazuje się tym spisem treści, który jest jak pudełko w którym można przestawiać słowa w skończoną ilość kombinacji, z których tak właściwie nic nie wynika. Gdzie zatem byłaby prawdziwa poezja, gdzie istniałoby to idealne omówienie wiersza, gdzie istniałby adekwatny komentarz do tekstu? Książka jest jak kapsuła informacyjna w której teksty są jedynie pretekstem, wewnętrznym ciśnieniem które jest napędem ku zewnętrznej autonomii słowa i właściwego rozeznania w terenie kulturowo intelektualnym. Największym paradoksem jest to, że wyodrębniona cześć poetycka okazuje się jakby formą, która jest poza systemem, co nie oznacza że jest autonomiczna. Książka jest podpowiedzią jak patrzeć z dystansu, z pewnej odległości na propozycje nie tylko wiersza, poetyckości, kulturowych przyzwyczajeń ale również jaką przyjąć postawę wobec sytuacji. Być może praca faktów, informacji, myślenia, skojarzeń jest takim przedmiotem, który można zobaczyć w pewnej odległości, dookreślając jak bardzo, to gdzie jesteśmy, jest fikcją powiązaną z owym przedmiotem, który funkcjonuje dzięki nawykom, przyzwyczajeniom, i nawykowym gestom.

Ewa Sonnenberg
źródło: http://www.ksiazka.net.pl/index.php?id=49&tx_ttnews[tt_news]=15668

Zobacz także

Stary sad

Cena podstawowa 38,00 zł -8,00 zł Cena 30,00 zł

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło