• Obniżka
  • Nowy
Oddech. Norma, patologia, diagnoza, terapia

Oddech. Norma, patologia, diagnoza, terapia

ISBN: 978-83-8294-405-1
360,00 zł
220,00 zł Oszczędzasz: 140,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 360,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 220,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

WYSTARTOWAŁA PRZEDSPRZEDAŻ!

W okresie przedsprzedaży wyjątkowa publikacji dr Miry Rządzkiej w atrakcyjnej cenie!

Premiera już końcem sierpnia 2025!

Mira Rządzka

Do tej pory nie było tak wnikliwej i holistycznej rozprawy opisującej dynamikę i charakter oddechu w pracy terapeutycznej. Na pewno nie ma monografii w języku polskim, która całościowo traktowałaby o procesie oddychania, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym (…) Mirze Rządzkiej udało się opracować dzieło skończone, monumentalne, niezmiernie istotne dla tych wszystkich, dla których oddech jest tą nadrzędną czynnością życiową, którą ciągle trzeba wzmacniać, nad którą należy pracować... (z recenzji dr hab. Ewy Kaptur, prof. UAM)

Wersja książki
Ilość

Książka pod redakcją dr Miry Rządzkiej prezentuje nowoczesne ujęcie tematu i przedstawia zarówno dość klasyczne modele teoretyczne, jak i najnowsze odkrycia naukowe odnoszące się do oddechu i jego wpływu na organizm człowieka. Znajdują się tutaj także niezwykle praktyczne wskazówki oparte na badaniach, które pozwolą się zastanowić nad świadomym zarządzaniem oddechem i wpływem tego zarządzania na poprawę jakości życia oraz lepiej zrozumieć, jak oddychanie może stać się kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Trzymają Państwo w dłoni publikację, która stanowi kompendium wiedzy o oddechu. Jest ona podzielona na cztery części poświęcone kolejno: anatomii i fizjologii oddychania, konsekwencjom zaburzeń oddechu, diagnozie oraz metodom pracy nad oddechem, a więc dają pełen obraz zagadnienia.

W poszczególnych rozdziałach dr Mira Rządzka (autorka większości treści) i zaproszeni przez nią wybitni znawcy tej dziedziny przyglądają się oddechowi pod różnym kątem. Każdy rozdział to pewnego rodzaju odrębna jednostka, która zarazem porządkuje spojrzenie na całość.

Z recenzji:

Otrzymują Państwo pierwszy podręcznik poświęcony medycynie oddechu zredagowany przede wszystkim przez polskich autorów (…) Jestem głęboko przekonany, że po zapoznaniu się z treścią zawartą w tym podręczniku zrozumieją Państwo istotę prawidłowego oddechu a tym samym jednego z warunków dla bycia zdrowym.

Prof. Antoni Krzeski, rynolog

Ten interdyscyplinarny podręcznik stanowi ważny krok w kierunku lepszego monitorowania i korygowania patologicznych wzorców oddechowych. „ODDECH. NORMA, PATOLOGIA, DIAGNOZA, TERAPIA” to pozycja, która powinna znaleźć się w bibliotece każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem pacjentów– od pediatrów po logopedów, ortodontów i terapeutów miofunkcjonalnych.

Prof. Jose Duran von Arx, ortodonta

Książka ta otwiera nową perspektywę w zrozumieniu oddychania jako kluczowego elementu zdrowia i rozwoju dziecka. Zarówno autorka jak i zaproszeni autorzy artykułów - wybitni terapeuci, nie ograniczają się do teoretycznych rozważań, ale korzystając ze swojego doświadczenia klinicznego, szeroko dzielą się wskazówkami praktycznymi dotyczącymi sposobów i metod diagnozowania i prowadzenia terapii.

Lek stom. Monika Ośko
MFS AMBASADOR Master Universitario di Secondo Livello in Ortognatodonzia Clinica Avanzata
Diplomat and Senior Instructor of the International Board of Orthodontics, prezes PTTM

Mira Rządzka

22 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa twarda

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-405-1
Nowy tytuł

Mira Rządzka

Mira RządzkaDoktor nauk o zdrowiu, neurologopedka, mioterapeutka. Obszary zainteresowań autorki to: wczesne oddziaływania neurologopedyczne u noworodków i niemowląt z zaburzeniami oralnymi, trudności dysfagiczne u dzieci i dorosłych, dysfunkcje w rozwoju komunikacji u dzieci z ASD czy z zaburzeniami genetycznymi, deficyty funkcji układu oralnego. Terapeutka Manualnej Terapii Krtani według Leslie Mathieson, Manualnej Terapii Dysfagii, metody ETTHNO w podejściu Esther de Ru, trenerka Shantala Special Care, międzynarodowa instruktorka metody Butejki, terapeutka karmienia, Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Wieloletni wykładowca akademicki przedmiotów neurologopedycznych. Autorka wielu specjalistycznych publikacji dla logopedów, m.in. w podręcznikach akademickich. Recenzentka licznych pozycji dotyczących wczesnych oddziaływań logopedycznych oraz pomocy logopedycznych, wystąpień konferencyjnych. Autorka książki Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja (Impuls, Kraków 2021), a także koncepcji mioterapeutycznego wspomagania rozwoju funkcji oralnych u noworodków i niemowląt oraz prehabilitacji przed i po zabiegu frenulotomii (Projekt: Frenulotomia. Wsparcie dziecka, wsparcie rodzica). Współautorka książki Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci (wraz z Ewą M. Skorek, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2011) oraz Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS. Podejście przyczynowe do problemów wzrostu i rozwoju twarzoczaszki, stymuloterapia (wraz z José Duránem von Arx i Moniką Ośko, Elamed, Katowice 2024), holistycznego kursu Akademii Oddechu. Współzałożycielka Polskiego Związku Logopedów, inicjatorka akcji społecznej logopedów Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych (DBDL), właścicielka Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej w Zielonej Górze. W pracy opiera się na zasadach komunikacji według NVC (Porozumienie bez Przemocy). Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Natalia Dul

Natalia DulLogopedka, terapeutka oddechu, terapeutka miofunkcjonalna, terapeutka czaszkowo-krzyżowa, międzynarodowa instruktorka metody Butejki. Ukończyła kurs Tlenowej przewagi i liczne kursy o tematyce oddechu. Aktualnie przed egzaminem zawodowym na dyplomową osteopatkę o specjalizacji czaszkowo-krzyżowej. Z wykształcenia także dziennikarka i aktorka. Prezes Fundacji Słuchaj Siebie. Prowadzi gabinet logopedyczny LogoArtis we Wrocławiu. Współpracuje również z Artimedica – Holistycznym Centrum Implantologii, Ortodoncji i Protetyki we Wrocławiu, gdzie wspólnie z zespołem specjalistów zajmuje się terapią pacjentów, m.in.: ortodontycznych, stomatologicznych, z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego i bruksizmem. Współautorka programu i badań Akademii Oddechu, a także holistycznego kursu Terapeuta Oddechu. Autorka publikacji specjalistycznych i parentingowych.


José Durán von Arx

José Durán von ArxProfesor, wybitny specjalista w dziedzinie ortodoncji, znany z istotnego wkładu w rozwój tej dyscypliny. Ukończył studia medyczne na Uniwersytecie Barcelońskim, gdzie w 1983 roku uzyskał tytuł doktora medycyny i chirurgii. W 1986 roku został profesorem nadzwyczajnym ortodoncji na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Barcelońskiego, a od 1991 do 2016 roku pełnił funkcję profesora zwyczajnego w tej uczelni. Był także założycielem i dyrektorem programu magisterskiego z ortodoncji na Uniwersytecie Barcelońskim w latach 1991–2016. W 2003 roku założył w Barcelonie Orthodontic World Institute (OWI) zajmujący się badaniami, innowacjami i dzieleniem się wiedzą w dziedzinie ortodoncji. Autor wielu artykułów naukowych, licznych rozdziałów w pracach zbiorowych oraz kilku książek, w tym najnowszej publikacji, napisanej wspólnie z Moniką Ośko i wydanej w 2024 roku przez wydawnictwo Elamed, która porusza zagadnienia nowoczesnej or- todoncji pt. Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS. Podejście przyczynowe do problemów wzrostu i rozwoju twarzoczaszki, stymuloterapia. Jego działalność naukowa została doceniona przez środowisko akademickie, czego dowodem są prestiżowe wyróżnienia, w tym m.in. dwie nagrody badawcze przyznane przez Groupement International pour la Recherche Scientifique en Stomatologie et Odontologie (GIRSO). Członek honorowy wielu towarzystw naukowych, m.in. Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej. Twórca filozofii ortodontycznej MFS (Multifunction System) oraz wynalazca takich innowacyjnych rozwiązań, jak urządzenia do stymuloterapii MFS czy estetyczny, samoligaturujący zamek Clear Click. Jego prace i wynalazki miały znaczący wpływ na współczesne metody leczenia ortodontycznego, czyniąc go uznawanym autorytetem w tej dziedzinie.


Magdalena Filcek

Magdalena FilcekPionier technologii systemu Vinci Power Nap®, magister sztuki architektury wnętrz, specjalista neuroarchitekt, projektant, innowator, licencjonowany pilot balonów na ogrzane powietrze, honorowy pracownik NASA, studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu. Łącząc pasję do aerostatyki i wpływu ciśnienia z profesjonalną wiedzą na temat psychologicznego i fizjologicznego oddziaływania architektury wnętrz na człowieka, odkryła mechanizm patofizjologii COVID-19, SIRS i SEPSY oraz rewolucyjną technologię Vinci Power Nap® do szybkiej redukcji stresu, regeneracji ciała i umysłu, którą NASA planuje zaimplementować we wszystkich swoich centrach. Autorka wielu artykułów naukowych i opatentowanych projektów (m.in. Balonodrom Project©), które zdobyły najwyższe nagrody (I Nagroda i Grand Prix Prezydenta Polski 2002, wyróżnienia Ministra Kultury i Sztuki itd.), rekomendacje od m.in. ONZ, UNFCCC, UNICEF, NASA JPL, Armii Polskiej oraz USA, Air Force, ministerstw wielu krajów, globalnych instytucji, firm, lekarzy, profesorów uniwersyteckich.


Dariusz Harmaciński

Dariusz HarmacińskiFizjoterapeuta, doktor nauk o kulturze fizycznej, założyciel Instytutu Zdrowego Ciała. Specjalizuje się w terapii ruchem. Przez 11 lat pracował jako nauczyciel akademicki – wykładowca na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. W 2014 roku obronił pracę doktorską pt. Trening siłowy a różnicowanie kinestetyczne kończyn i stabilność postawy ciała studentów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. W ramach pracy na uczelni specjalizował się w treningu siłowym oraz medycznym treningu funkcjonalnym. Od 2012 roku prowadzi prywatną praktykę fizjoterapeutyczną. Pasjonuje go ruch. Trenuje tenis, tenis stołowy, pływanie, boks, ju-jitsu. Nieustannie zgłębia tajniki wiedzy fizjoterapeutycznej na szkoleniach, konferencjach, webinariach. Prowadzi kursy dla fizjoterapeutów i trenerów personalnych z zakresu medycznego treningu terapeutycznego. Autor szkolenia na temat treningu siłowego w skoliozach oraz współprowadzący kurs Koncepcja FLOS.


Ewa Kalecińska

Ewa KalecińskaDoktor nauk medycznych, lekarz stomatolog, specjalista protetyk, osteopata. Twórca koncepcji FLOS. Specjalista Medycznego Treningu Twarzy. Ukończyła Wydział Lekarski na Oddziale Stomatologii na Akademii Medycznej we Wrocławiu (1992). Przez 11 lat pracowała jako asystent w Zakładzie Zaburzeń Czynności Narządu Żucia przy Katedrze Protetyki Stomatologicznej AM we Wrocławiu (1997–2008). Inspirowana własnymi doświadczeniami, obserwacjami oraz pracą z pacjentami z zaangażowaniem poszerza horyzonty i zmienia punkt widzenia, a zdobywaną wiedzę łączy w praktyczny sposób w codziennym życiu i pracy. Uczestniczka podyplomowego szkolenia z zakresu okluzodoncji na Uniwersytecie Lille-2 (Francja), u profesora Pierre’a-Huberta Dupas, w ramach stypendium rządu francuskiego (1998–2000). Od 2004 roku wykładowca w ramach wymiany programu Sokrates/Erasmus na Uniwersytecie Lille-2 (Francja). W 2000 roku stypendystka Funduszu im. Emila Niedźwirskiego (Belgia). Zainteresowania badawcze autorki to: badania czynności stawów skroniowo-żuchwowych z wykorzystaniem aksjografii, postępowanie stomatologiczne u pacjentów chrapiących i z bezdechem śródsennym oraz badania nad związkami pomiędzy postawą a narządem żucia zakończone obroną pracy doktorskiej (2008). Za swoją działalność naukową uzyskała wyróżnienia i nagrody na międzynarodowych konferencjach Groupement International pour la Recherche Scientifique en Stomatologie et Odontologie (GIRSO) w latach 1998–2002. Jest autorką i współautorką 30 publikacji polskich i zagranicznych, a także ponad 70 doniesień zjazdowych w Polsce i za granicą. W 2008 roku ukończyła 2,5-letnią Szkołę Ustawień Systemowych według Berta Hellingera, a w 2009 – Coaching Skoncentrowany na Rozwiązaniach (Erickson Coaching International). W 2013 roku ukończyła 5-letnie podyplomowe studia z zakresu medycyny osteopatycznej w Osteopathie Schule Deutschland, w 2017 – Akademię Psychobiologii dr Marzanny Radziszewskiej. W ramach szkoleń Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego zaangażowana w tematykę uczącej się organizacji i dynamikę małej grupy. W 2021 roku przeszła podyplomowe szkolenie z psychologii dla coachów (Wszechnica UJ). W 2023 roku przyjęta na podyplomowe studia z medycyny integracyjnej na University of Arizona (USA). Szkoleniowiec i wykładowca. Obecnie w trakcie studiów z dietetyki klinicznej. Te wszystkie działania są zwieńczeniem wieloletniego zainteresowania autorki rolą ruchu, psychiki, odżywiania i metabolizmu w procesie wspierania zdrowia i regeneracji, a także praktycznego łączenia różnych form terapii. Wdrażana wiedza i doświadczenie spowodowały, że aktualnie w prowadzonej praktyce autorka uwzględnia wielowymiarowe podejście do pacjenta.


Janusz Kocjan

Janusz KocjanDoktor nauk medycznych, absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na kierunku fizjoterapia. Obronił rozprawę doktorską na Wydziale Lekarskim Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, przedstawiając wyniki własnych badań klinicznych, pt. Wpływ wybranych parametrów przepony na utrzymywanie równowagi ciała w operacyjnym raku płuca i u osób zdrowych. W pracy doktorskiej jako pierwszy na świecie odkrył i opisał rolę mięśnia prze­ponowego w utrzymywaniu równowagi ciała przez człowieka. Autor 50 publikacji naukowych. Prelegent międzynarodowych konferencji naukowych. Recenzent prac naukowych w zagranicznych czasopismach specjalistycznych. Prowadzi autorskie szkolenie Diaphragm Concept, w którym szeroko omawia aspekty teoretyczne i praktyczne dotyczące mięśnia przeponowego. Na co dzień pomaga pacjentom w prywatnym gabinecie rehabilitacji.


Aleksandra Kosmęda

Aleksandra KosmędaDoktor nauk medycznych, specjalista chorób dziecięcych, specjalista alergologii. Wykładowca, prowadzi działalność naukową oraz edukację studentów polskich i zagranicznych, a także współdziała w międzynarodowych projektach (A multidisciplinary study to identify the genetic and environmental causes of asthma in the European Community). Współpracuje z Eriką von Mutius (Ludwig Maximilian University of Munich), Charlotte Braun-Fahrlӓnder (University of Basel), Paulem Cullinanem (Imperial College London). Zajmowała stanowisko kierownika Kliniki Pediatrycznej SPZOZ w Warszawie. Jest niezwykle aktywna charytatywnie – uczestniczy w misjach medycznych w krajach afrykańskich (w Zambii, Etiopii, Ugandzie, na Madagaskarze) oraz w obozie uchodźców na wyspie Lesbos. W 2019 roku w Ugandzie brała udział w otwarciu nowego ośrodka zdrowia Matugga Health Center, gdzie pracowała jako lekarz i szkoliła kadrę medyczną. W 2018 roku otrzymała statuetkę Miłosiernego Samarytanina roku 2017 (organizator: krakowskie stowarzyszenie Wolontariat św. Eliasza).


Patrick McKeown

Patrick McKeownPraktyk oddychania. Kształcił się w Trinity College w Dublinie, a następnie ukończył akredytowane przez samego prof. Konstantyna Butejkę szkolenie kliniczne w zakresie metody oddychania Butejki w Klinice Butejki w Moskwie (Rosja). Od najmłodszych lat cierpiał na astmę i polegał na wielu lekach i inhalatorach. W wieku 26 lat odkrył metodę Butejki, która pozwoliła mu się uwolnić od tej choroby. Ekspert w dziedzinie optymalnego oddychania dla poprawy zdrowia, dobrego samopoczucia i sprawności. Autor wielu książek, w tym bestsellera Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki. Jak na zawsze powstrzymać astmę, katar sienny i udrożnić zatkany nos (Spokojny Oddech, Nowy Sącz 2021). Członek Królewskiego Towarzystwa Biologicznego w Wielkiej Brytanii. Kiedy nie pracuje w swoim domu w zachodniej Irlandii, podróżuje po Europie, USA i Australii, szkoląc sportowców i trenerów w ramach programu Tlenowa przewaga. Prowadzi warsztaty i przemawia na konferencjach na całym świecie. Udzielił wielu wywiadów w krajowych i międzynarodowych mediach. Otrzymał rekomendacje od popularnych guru zdrowia – dr. Josepha Mercoli (założyciela największej na świecie witryny poświęconej zdrowiu Mercola.com) i Danny’ego Dreyera, założyciela ChiRunning. Przesłanie Patricka McKeowna jest proste: sposób, w jaki oddychamy w spoczynku i podczas ćwiczeń, wpływa na naszą ogólną wydajność.


Ewelina Mendala-Kwoczek

Ewelina Mendala-KwoczekDyplomowany logopeda medialny, rehabilitant głosu i oddechu, terapeuta systemu ortodoncji funkcjonalnej MFS, terapeuta Cranio­Sacralny Upledgera, ortofonista, neuroterapeuta oraz wykładowca akademicki. Specjalizuje się w logopedii medialnej, terapii traktu orofacjalnego, głosu i oddechu (międzynarodowa instruktorka metod Butejki, dr VOX, akcentów), narządu żucia oraz terapii poliwagalnej według Katherine Uklei. Przewodnicząca Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej. Jest autorką publikacji naukowych obejmujących zagadnienia miofunkcji, karmienia terapeutycznego oraz języka medialnego.




Katarzyna Miałkowska

Katarzyna Miałkowska Logopeda, aktorka, pedagog, trenerka oddechu, emisji głosu i wystąpień publicznych, szkoleniowiec. Współtworzy ogólnopolski Program Akademii Oddechu. W latach 2021–2024 wiceprezes Fundacji Słuchaj Siebie, która działa na rzecz wspierania oddechu w holistycznym ujęciu. Do 2022 roku nauczyciel akademicki z zakresu nauk pedagogicznych i emisji głosu. Obecnie właścicielka firmy FoxEdu zajmującej się terapią logopedyczną dorosłych i dzieci, a także przygotowywaniem – w sposób interdyscyplinarny i holistyczny – mówców oraz kandydatów do szkół aktorskich do wystąpień publicznych. Jest szkoleniowcem w dziedzinie technik głosowych i oddechowych. Ukończyła liczne kursy i szkolenia z zakresu oddechu, logopedii i technik aktorskich, a także uważności, m.in.: Kurs instruktorski metody Butejki, rehabilitacji zaburzeń głosu, kurs MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy), kurs technik pracy z głosem i oddechem według Kristin Linklater, kurs metody Augusto Boala, kursy inspirowane metodami nauczania Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. Współpracuje także z gabinetem ortodontycznym, w którym dzięki wprowadzanym technikom oddechowym wspiera terapię ortodontyczną u dzieci i dorosłych. Pisze artykuły branżowe, jest współautorką artykułów do magazynu dla rodziców „Dzieci” i współtworzyła recenzowane czasopismo „Strefa Logopedy”. Na co dzień entuzjastka łączenia pracy z ciałem i głosem, a także odkrywania i zgłębiania nowych technik uwalniania naturalnego głosu „z wnętrza”. W wolnych chwilach działa aktorsko, tworząc małe formy teatralne, podróżuje, czyta książki, pisze bajki dla dzieci, jeździ rowerem i spogląda w niebo, ponieważ jej pasją od wielu lat jest kosmos.


Sandra Osipiuk-Sienkiewicz

Sandra Osipiuk-Sienkiewicz Fizjoterapeutka, trenerka oddechu i edukatorka. Specjalizuje się w reedukacji oddechowej i odbudowie posturalnej. Prowadzi szkolenia dla fizjoterapeutów i trenerów oraz wykłada na konferencjach. Sprawowała opiekę merytoryczną nad magazynem „Fizjoterapia Funkcjonalna”. Regularnie publikuje w czasopismach „Pediatria po Dyplomie” oraz „Standardy Medyczne – Pediatria”. Jest współautorką podręczników, m.in. Pulmonologia dziecięca (pod redakcją naukową Marka Kulusa i Katarzyny Krenke, WL PZWL – WN PWN, Warszawa 2023) i Zaburzenia seksualne a fizjoterapia (pod redakcją Małgorzaty Starzec-Proserpio, WL PZWL – WN PWN, Warszawa 2023). Ukończyła specjalistyczne kursy oraz studia podyplomowe z psychosomatyki i somatopsychologii. Swoją wiedzę o oddechu popularyzuje również w mediach społecznościowych i na blogu (https://sofizjo.pl/blog).


Monika Ośko

Monika OśkoLekarz stomatolog, ortodonta, prezes Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej (PTTM), ambasador MFS (Multifunction System). Absolwentka Akademii Medycznej w Poznaniu, wyróżniona medalem uczelni. Posiada międzynarodowe kwalifikacje, takie jak Master Universitario di Secondo Livello in Ortognatodonzia Clinica Avanzata, oraz tytuły Orthodontic Senior Instructor of International Board of Orthodontics i Diplomate of International Board of Orthodontics. Pełni funkcję wykładowcy w Orthodontic World Institute (OWI) w Barcelonie, na studiach Masters na Uniwersytecie Barcelońskim oraz na Uniwersytecie w Sienie. Jako autorka publikacji w prestiżowych czasopismach, takich jak „Forum Ortodontyczne”, „Ortodoncja w Praktyce”, „Twój Przegląd Stomatologiczny”, „Online Journal of Oral and Dental Health” czy „Moja Praktyka”, wnosi wkład w rozwój stomatologii i terapii miofunkcjonalnej. Wspólnie z prof. José Duránem von Arx napisała książkę Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS. Podejście przyczynowe do problemów wzrostu i rozwoju twarzoczaszki, stymuloterapia, wydaną w 2024 roku przez Elamed, stanowiącą kompendium nowoczesnych metod terapii miofunkcjonalnej i ortodoncji. Wraz z prof. José Duránem von Arx i dr Mirą Rządzką opracowała ortodontyczny program prewencyjny filozofii MFS pt. Rosnę pięknie, rosnę zdrowo, który popularyzuje zdrowe nawyki wspierające rozwój twarzoczaszki u dzieci przedszkolnych. W styczniu 2022 roku założyła Polskie Towarzystwo Terapii Miofunkcjonalnej promujące nowoczesne metody leczenia miofunkcjonalnego oraz integrujące środowisko specjalistów w tej dziedzinie. Prowadzi prywatną praktykę stomatologiczną w Bolesławcu, gdzie z pasją i zaangażowaniem wspiera pacjentów w osiąganiu zdrowia jamy ustnej i w harmonijnym rozwoju twarzoczaszki.


Samantha Payne

Samantha PayneDoktor, magister rehabilitacji neurologicznej, fizjoterapeutka dziecięca z doświadczeniem klinicznym na oddziałach intensywnej terapii, w wodolecznictwie, szkołach specjalistycznych, szkołach ogólnodostępnych, klinikach i domach. Pracuje także z dorosłymi. Posiada certyfikaty ukończenia wielu kursów podyplomowych. W dziedzinie fizjoterapii specjalizuje się od ponad 22 lat. Główny obszar jej zainteresowań to metoda elastycznego tapingu terapeutycznego, w której jest międzynarodowym starszym tutorem.





Aleksandra Piskorz

Aleksandra PiskorzLogopeda, na co dzień pracująca w Stowarzyszeniu Pomocy Młodzieży i Dzieciom Autystycznym oraz Młodzieży i Dzieciom o pokrewnych zaburzeniach „Wspólny Świat”, gdzie zajmuje się wspomaganiem rozwoju dzieci z ASD oraz terapią miofunkcjonalną i dyslalią. W swojej pracy terapeutycznej stosuje metody terapii miofunkcjonalnej, systemu MFS, taping logopedyczny, elektrostymulację, terapię stawu skroniowo-żuchwowego, komunikację alternatywną. Prywatnie żona, mama trójki nastoletnich dzieci.





Esther de Ru

Esther de RuFizjoterapeutka z ponad 30-letnim doświadczeniem praktycznym. Specjalizuje się w ortopedycznej i pediatrycznej terapii manualnej. Posiada certyfikaty wielu kursów podyplomowych, m.in. różnych metod leczenia skolioz. Pracuje z dorosłymi i dziećmi od 1977 roku. Jest autorką specjalistycznych kursów, w tym metody ETT Skin Approach, którą regularnie aktualizuje.





Anna Ryczek

Anna RyczekPsycholog, master trener Buteyko Clinic International i Oxygen Advantage (Tlenowa przewaga), instruktorka jogi. Od 2013 roku współpracuje z międzynarodowym trenerem oddechu Patrickiem McKeownem. Przetłumaczyła na język polski i wydała jego książki, m.in. Terapeutyczny oddech. Ćwiczenia, które pozwolą ci zbudować nowe nawyki oddechowe, by zdrowiej, dłużej i lepiej żyć (Spokojny Oddech, Nowy Sącz 2022), Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki. Jak na zawsze powstrzymać astmę, katar sienny i udrożnić zatkany nos (Spokojny Oddech, Nowy Sącz 2021), Kto ma nosa do zdrowia? Jak oddychać, mieć proste zęby i prawidłowo rozwiniętą twarz, czyli połączenie metody Butejki i ortotropii (butejko.pl, 2018). Prowadzi zajęcia indywidualne, grupowe i kursy szkoleniowe w zakresie przywracania funkcjonalnego oddechu.


Maciej Szyszka

Maciej Szyszka Fizjoterapeuta i trener oddechu, który z pasją pomaga ludziom poprawiać jakość życia poprzez świadome dbanie o zdrowie. Jako wynalazca i twórca projektu AirFlow rozwija nowatorskie rozwiązania wspierające efektywność i komfort oddychania. Prywatnie dumny ojciec czwórki dzieci, co daje mu motywację do ciągłego rozwoju i inspirowania innych. Łączy wiedzę naukową z praktycznym podejściem, aby kreować lepszą codzienność dla swoich pacjentów i bliskich.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Mira Rządzka (redakcja naukowa)

ISBN druk

978-83-8294-405-1

ISBN e-book

Objętość

716 stron

Wydanie

I, 2025

Format

B5 (160/235)

Oprawatwarda, szyta, folia matowa

Przedmowa (Jolanta Panasiuk)       
Wstęp (Anna Skrzypek-Woźniacka)     
Wprowadzenie (Mira Rządzka)      

I. Anatomia i fizjologia oddychania

Rozdział 1. Topografia i funkcje drogi oddechowej (Mira Rządzka)     
Rozdział 2. Mięśnie górnych dróg oddechowych i ich funkcje (Mira Rządzka)    
Rozdział 3. Nos i jego funkcje (Mira Rządzka)      
Rozdział 4. Biochemia i biomechanika oddychania (Anna Ryczek)    
Rozdział 5. Przepona – nie tylko mięsień wdechowy (Janusz Kocjan)    
Rozdział 6. Rozwój oddychania w ontogenezie (Mira Rządzka)   
Rozdział 7. Stany spoczynkowe orofacjum – norma i patologia (Mira Rządzka)
Rozdział 8. Oddech statyczny a oddech dynamiczny (Ewelina Mendala-Kwoczek) 

II. Konsekwencje zaburzeń toru nosowego w oddychaniu

Rozdział 9. Etiologia oddechu ustnego (Mira Rządzka)     
Rozdział 10. Wybrane konsekwencje zaburzonego wzorca oddechowego (Mira Rządzka)
Rozdział 11. Oddychanie a wzrost twarzoczaszki (Monika Ośko, Aleksandra Piskorz)   
Rozdział 12. Oddychanie a odporność i procesy immunologiczne (Aleksandra Kosmęda)     
Rozdział 13. Dysfunkcje postawy w korelacji z oddechem (Ewa Kalecińska, Dariusz Harmaciński)    

III. Diagnoza oddychania

Rozdział 14. Diagnoza logopedyczna dysfunkcji oddychania (Mira Rządzka)   
Rozdział 15. Skodyfikowana diagnoza problemu czynnościowego oraz zastosowanie stymulatorów MFS w leczeniu nawykowego oddychania torem ustnym (José Durán von Arx, Monika Ośko)     

IV. Praktyczne metody usprawniania oddychania

Rozdział 16. Terapia miofunkcjonalna w budowaniu bądź przywracaniu oddechu fizjologicznego (Mira Rządzka)
Rozdział 17. Wprowadzenie do odkrycia doktora Konstantyna Butejki (Patrick McKeown)  
Rozdział 18. Terapeutyczne podejście do elastycznego tapingu skóry. Wpływ na oddychanie i zaburzenia funkcjonowania układu oddechowego (Esther de Ru, Samantha Payne)    
Rozdział 19. Nieprawidłowe wzorce oddychania i sposoby ich korekty (Sandra Osipiuk-Sienkiewicz)     
Rozdział 20. Oddech jako czynnik doskonalenia komunikacji intrapersonalnej dzieci (Natalia Dul, Katarzyna Miałkowska)
Rozdział 21. Znaczenie oddechu w treningu sportowym (Maciej Szyszka)   
Rozdział 22. Odetchnij z Vinci Power Nap® – zharmonizuj ciało i umysł w Kawiarence Snu®. System neuroarchitektury do synchronizacji snu, oddechu, bicia serca i fal mózgowych redukujący stres, bodźce aktywacji komórek tucznych i histaminę (Magdalena Filcek)    


Biogramy

Wstęp

Anna Skrzypek-Woźniacka

Oddech to najbardziej podstawowy i naturalny proces życiowy. Towarzyszy nam od momentu narodzin aż do śmierci, a jego jakość stanowi o zdrowiu i samopoczuciu. Pomimo że oddech jest oczywistym warunkiem życia człowieka, wciąż pochylamy się nad jego mechanizmem, znaczeniem fizjologicznym i psychologicznym, cały czas odkrywając je na nowo. Temat oddechu stał się szczególnie istotny w kontekście współczesnych wyzwań zdrowotnych, takich jak problemy zagrożenia epidemicznego, przewlekły stres, choroby układu oddechowego czy nawet zmiany klimatyczne i w obrębie stylu życia. Bez wątpienia rola oddechu jest kluczowa dla jakości życia, stąd ważne staje się zgłębianie tego tematu z różnych perspektyw.

Takiego trudu podjęła się redaktorka książki dr Mira Rządzka, która decydując się na przedstawienie szerokiego, wieloaspektowego spojrzenia na oddech, uwzględniającego zarówno jego biologiczne podstawy, jak i jego wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, zaprosiła do współpracy wybitnych specjalistów różnych dziedzin. Dzięki temu Czytelnik odnajdzie w tej publikacji opis budowy struktur oddechowych, mechanizmów, które umożliwiają oddychanie (w tym nowatorski opis pozycji spoczynkowych języka), jak również opracowania dotyczące bardziej zaawansowanych zagadnień, np. związku oddechu z immunologią, emocjami, stresem czy stanem umysłu. Pojawią się też niezwykle praktyczne ujęcia tematu – biorące pod uwagę znaczenie edukacji społecznej, profilaktykę oddechu czy powiązanie wspomagania oddechu ze zrozumieniem roli skóry człowieka w tym procesie.

Oddech to nie jedynie czysto fizjologiczny proces, ale przede wszystkim akt dziejący się pomiędzy ciałem a umysłem. Patrząc z tego punktu widzenia, rozumiemy jego holistyczny charakter, który doskonale oddaje ta pozycja. Współczesne badania nad oddechem mają na celu nie tylko opis mechanizmu oddechu jako aktu, ale także pokazanie, w jaki sposób świadomość tego procesu może wpływać na nasze zdrowie, jakie sprawdzone, zbadane techniki oddechowe mogą być stosowane, aby poprawić funkcje organizmu, oraz jak różnorodne podejścia do oddechu mogą wspierać leczenie ciała i umysłu.

Książka pod redakcją dr Miry Rządzkiej prezentuje takie właśnie – nowoczesne – ujęcie tematu i przedstawia zarówno dość klasyczne modele teoretyczne, jak i najnowsze odkrycia naukowe odnoszące się do oddechu i jego wpływu na organizm człowieka. Znajdują się tutaj także niezwykle praktyczne wskazówki oparte na badaniach, które pozwolą się zastanowić nad świadomym zarządzaniem oddechem i wpływem tego zarządzania na poprawę jakości życia oraz lepiej zrozumieć, jak oddychanie może stać się kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Trzymają Państwo w dłoni publikację, która stanowi kompendium wiedzy o oddechu. Jest ona podzielona na cztery części poświęcone kolejno: anatomii i fizjologii oddychania, konsekwencjom zaburzeń oddechu, diagnozie oraz metodom pracy nad oddechem, a więc dają pełen obraz zagadnienia.

W poszczególnych rozdziałach dr Mira Rządzka (autorka większości treści) i zaproszeni przez nią wybitni znawcy tej dziedziny przyglądają się oddechowi pod różnym kątem. Każdy rozdział to pewnego rodzaju odrębna jednostka, która zarazem porządkuje spojrzenie na całość.

Jako logopedka w szczególności cenię sobie propozycję Miry Rządzkiej porządkującą wiedzę w zakresie pozycji języka nazwanych przez nią stanami spoczynkowymi obszaru oralnego, ponieważ bazując na wcześniejszych badaniach, rozsianych w różnych źródłach, autorka tworzy całość uzupełnioną przejrzystymi ilustracjami.

Za niezwykle istotne dla logopedów uważam również treści poświęcone diagnozie oddechu. Ponownie przede wszystkim systematyzują one wiedzę w tym temacie, ale zawierają też konkretne wskazówki warsztatowe, w zasadzie gotowe do użycia oraz służące bardziej holistycznej i przejrzystej diagnostyce, skrupulatnie ukazującej pierwotne przyczyny zaburzeń.

Praktycznymi i – jak sądzę – nadzwyczaj poszerzającymi klasyczne podejście logopedyczne są rozdziały autorstwa prof. José Durána von Arx i Moniki Ośko, dr. Janusza Kocjana, a także Esther de Ru, które ukazują potrzebę wielospecjalistycznego podejścia do pacjenta, spojrzenia na niego i jego problemy z różnych perspektyw, co pozwala na stworzenie sensownego, pełnego planu terapii. Wnosi to zupełnie nową jakość i optykę w kwestii zakresu czynności logopedy, obszaru jego współpracy z innymi specjalistami oraz wiedzy i umiejętności, jakimi powinien się posługiwać.

Wyjątkowo interesujący jest również przegląd wiedzy medycznej proponowany przez Aleksandrę Kosmędę. Ukazuje on nieustanny rozwój wiedzy o oddechu i w połączeniu z Kawiarnią Snu Magdaleny Filcek oraz jej bardzo nowatorską neuroarchitekturą Vinci Power Nap® (VPN) daje obraz coraz szerszych możliwości zdobywania wiedzy, ale i praktycznych rozwiązań w pracy nad poprawą oddechu.

Zapraszając tak zróżnicowane grono autorów (lekarze różnych specjalności, fizjoterapeuci, osteopaci, trenerzy oddechu, pedagodzy i oczywiście logopedzi), dr Mira Rządzka daje świadectwo tak dziś postulowanej, ale wciąż nieoczywistej konieczności tworzenia zespołów wielospecjalistycznych i holistycznego podejścia do pacjenta. Wytycza tym samym nowe ścieżki i zaprasza na nie zarówno młodych logopedów, dla których książka stanie się niejako podręcznikiem wprowadzającym do strukturalnej pracy nad funkcjami, jak i doświadczonych praktyków zawodu, wskazując im drogę pracy zespołowej oraz potrzebę szerokiego spojrzenia dla dobra pacjenta.

Sądzę, że pozycja ta stanie się niezbędnikiem nie tylko dla logopedów, lecz także dla specjalistów wielu dziedzin, począwszy od fizjoterapeutów, stomatologów i ortodontów, psychologów i pedagogów, po lekarzy medycyny różnych specjalności. Nie wątpię, że będzie też inspiracją dla kolejnych badań w tym temacie, jak również konstruktywnych rozwiązań praktycznych.

Czytelnik dostaje bardzo obszerne, kompletne opracowanie tego wszystkiego, co składa się na czynność oddychania. Do tej pory nie było tak wnikliwej i holistycznej rozprawy opisującej dynamikę i charakter oddechu w pracy terapeutycznej. Na pewno zaś nie ma monografii w języku polskim, która całościowo traktowałaby o procesie oddychania, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. [...]

Recenzowana praca uzupełnia i w wydatny sposób poszerza stan badań nad oddechem. Tematyka pracy została więc wybrana bardzo celnie. Przedstawiona rozprawa ze względu na podejmowaną problematykę sytuuje się w obszarze badań z pogranicza nauk medycznych i nauki o zdrowiu, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk humanistycznych czy społecznych. Może być wykorzystana przez specjalistów pracujących z osobami z problemami oddechowymi o różnym podłożu, tj. fizjoterapeutów, logopedów, osteopatów, trenerów, lekarzy różnych specjalizacji (np. alergologów, laryngologów, pulmonologów, ortodontów, pediatrów, stomatologów), ale także przez te wszystkie osoby, które chcą świadomie i dobrze oddychać. [...]

Holistyczne ujęcie tematu, nowatorskie podejście do diagnozy i terapii, otwarcie na współpracę ze specjalistami z różnych dziedzin. Praca napisana jest z dużym znawstwem omawianego zagadnienia, cechuje się także świetną orientacją autorów w piśmiennictwie, nie tylko polskojęzycznym. Liczne zdjęcia, ryciny, wykresy podnoszą atrakcyjność publikacji nie tylko w wymiarze estetycznym, ale przede wszystkim naukowym. [...]

Z fragmentu recenzji prof. Ewy Kaptur

Z okładki:

Niniejsza książka to pierwszy podręcznik poświęcony medycynie oddechu napisany przede wszystkim przez polskich autorów […]. Jestem głęboko przekonany, że po zapoznaniu się z jego treścią Czytelnicy zrozumieją istotę prawidłowego oddechu – jednego z warunków bycia zdrowym.

prof. dr hab. med. Antoni Krzeski, rynolog

Do tej pory nie było tak wnikliwej i holistycznej rozprawy opisującej dynamikę i charakter oddechu w pracy terapeutycznej. […] Mirze Rządzkiej udało się opracować dzieło skończone, monumentalne, niezmiernie istotne dla tych wszystkich, dla których oddech jest nadrzędną czynnością życiową – wymagającą ciągłego wzmacniania i doskonalenia. Zaproszenie do współpracy specjalistów z różnych dziedzin, przyjaciół wyznających wartości bliskie współautorce i zarazem redaktor naukowej, zaowocowało publikacją kompletną, wartą polecenia.

dr hab. Ewa Kaptur, prof. UAM

Ten interdyscyplinarny podręcznik stanowi ważny krok w kierunku lepszego monitorowania i korygowania patologicznych wzorców oddechowych. To pozycja, która powinna się znaleźć w bibliotece każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem pacjentów – od pediatrów po logopedów, ortodontów i terapeutów miofunkcjonalnych.

prof. José Durán von Arx, ortodonta

Książka ta otwiera nową perspektywę w rozumieniu oddychania jako kluczowego elementu zdrowia, a także rozwoju dziecka. Zarówno Mira Rządzka, jak i zaproszeni przez nią autorzy poszczególnych rozdziałów – wybitni terapeuci – nie ograniczają się do teoretycznych rozważań, ale korzystając ze swojego doświadczenia klinicznego, dzielą się wskazówkami praktycznymi dotyczącymi sposobów i metod diagnozowania oraz prowadzenia terapii.

lek stom. Monika Ośko, prezes PTTM

Przedmowa

Każdy żywy organizm to twór biologiczny, którego poszczególne części i struktury tworzą zharmonizowaną pod względem funkcjonalnym całość, regulującą czynności życiowe. Procesem warunkującym życie jest oddychanie, to oddech wyznacza początek i koniec samodzielnego życia. Funkcjonowanie wszystkich układów ludzkiego organizmu zależne jest od wymiany gazowej, ale przepływ strumienia powietrza z płuc jest u człowieka także podstawą funkcjonowania umysłu i emanacji procesów umysłowych w czynnościach mówienia. Oddychanie decyduje zatem o rozwoju i funkcjonowaniu człowieka zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej, scala jego organizm w psychofizyczną jedność, stanowiąc pomost pomiędzy jego ciałem i umysłem.

Postrzegając człowieka z perspektywy jego rozwoju, można jednak stwierdzić, że jest on nie tyle całościową strukturą funkcjonalną, lecz przede wszystkim dynamicznym organizmem, którego jednym z zasadniczych przejawów życia jest zintegrowane budowanie, odbudowywanie i naprawianie organów poprzez nieustanną przemianę metaboliczną, a także modyfikowanie działania skorelowanych struktur ciała umożliwiającego optymalne interakcje organizmu ze środowiskiem abiotycznym i biotycznym.

Współczesna logopedia jest bogatą, wielowarstwową i wieloaspektową nauką, stąd czasem nie w pełni uświadamiamy sobie, w jaki sposób procesy obserwowane w obrębie określonych struktur lub na jednym poziomie wpływają na rozwój poszczególnych organów i ich funkcjonowanie w innych obszarach ludzkiej aktywności. Jako aksjomat należy przyjąć twierdzenie, że podstawą funkcjonowania organizmu, rozumianego tu jako cykl życiowy, jest dynamika rozwojowa uwarunkowana najbardziej podstawowym procesem – oddychaniem. Oczywistym warunkiem usystematyzowania wiedzy o mechanizmach rozwoju i funkcjonowania człowieka jako gatunku homo loquens, która ma też zbudować teoretyczne podstawy do działań praktycznych związanych z diagnozowaniem i terapią zaburzeń, jest dążenie do ustalenia uniwersalnych prawd o podstawowych procesach organizmu.

Prezentowana książka jest wyrazem dążenia do poznania prawdy o człowieku jako psychofizycznej jedności, odkrywa podstawowe prawa rządzące strukturami i funkcjami organizmu determinującymi ludzkie życie. Ustalenia Autorów poczynione na gruncie rozmaitych dziedzin nauki pozwalają zrozumieć istotę oddychania, przejawy nieprawidłowości w przebiegu czynności oddechowych, a także rozmaite zaburzenia fizyczne i umysłowe obserwowane w wieku rozwojowym i nabyte w toku życia, które są przyczyną i następstwem tych nieprawidłowości.

Prof. dr hab. Jolanta Panasiuk

Zobacz także

Polecane tytuły ( 6 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło