Polskie Dni Montessori 3-5.06.2022
Już 3-5 czerwca Polski Instytut Montessori organizuje cykliczną, już VIII Międzynarodową Konferencję
Drodzy Montessorianie,
już 3-5 czerwca Polski Instytut Montessori organizuje cykliczną, już VIII Międzynarodową Konferencję Montessori "Fenomen dzieciństwa. Od Marii Montessori po współczesność"!
Uwaga! Podczas trzydniowej konferencji organizatorzy planują inspirujące wykłady, sesje warsztatowe, dyskusje panelowe, które poprowadzą specjaliści pedagogiki M. Montessori, cenieni wykładowcy z zakresu pedagogiki, psychologii i filozofii z Polski i z zagranicy.
Cele VIII Polskich Dni Montessori:
- Kontynuacja dyskusji nad głównym przesłaniem pedagogicznym M. Montessori mówiącym, iż rezultatem rozwoju i wychowania ma być przede wszystkim DZIECKO - CZŁOWIEK.
- Próba analizy myśli pedagogicznej M. Montessori w perspektywie kategorii DZIECKA, DZIECIŃSTWA w aspekcie historycznym i w odniesieniu do współczesności.
- Podkreślenie holistycznego fenomenu dziecka i dzieciństwa w poglądach M. Montessori (aspekt filozoficzny, psychologiczny, pedagogiczny…) z podkreśleniem warunków rozwoju dziecka - człowieka od urodzenia do dorosłości (m.in. koncepcja przygotowanego otoczenia, wychowanie pośrednie zgodne z wrażliwymi fazami, znaczenie miłości, obserwacji, balans pomiędzy aktywnością a ciszą, wolnością a dyscypliną.
- Wskazanie na miejsce dziecka w rodzinie, grupie rówieśniczej, szeroko rozumianym społeczeństwie, instytucjach tj.: żłobek, przedszkole, szkoła…
- Podkreślenie szczególnego znaczenia interakcji pomiędzy dorosłym a dzieckiem w „przygotowanym otoczeniu” jako droga do „normalizacji” (samodzielności, odpowiedzialności, wysokiego poziomu rozwoju społeczno – moralnego.
- Uwypuklenie specyfiki działania, myślenia, odczuwania, interpretowania przez dziecko siebie, świata, różnych aspektów sytuacji w skali mikro i makro.
- Przedyskutowanie przykładów sytuacji konfliktowych pomiędzy dzieckiem a dorosłym oraz możliwości profilaktyki, diagnozy i terapii;
- Zaprezentowanie metodycznego aspektu pracy nauczyciela montessoriańkiego w różnych dziedzinach (praktyczne ćwiczenia dnia codziennego, kształcenie polisensoryczne, edukacja językowa, matematyczna, kosmiczna, artystyczna…) akcentującego możliwości - często zaskakujące - dziecka od urodzenia do dorosłości.
- Wskazanie i przedyskutowanie, jakie są przeszkody i bariery oraz jak je pokonywać w drodze wychowywania dzieci w duchu pedagogiki M. Montessori, w tym dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami między nauczycielami różnych placówek montessoriańskich (żłobek, przedszkole, wszystkie szczeble edukacji szkolnej) poprzez zaprezentowanie autorskich pomocy montessoriańskich i lekcji rozwojowych wspierających rozwój dziecka.
- Inspirowanie i motywowanie pedagogów i sympatyków pedagogiki M. Montessori do dalszego poszukiwania nowych myśli, treści i rozwiązań metodycznych w bogatej i jeszcze nieodkrytej do końca myśli M. Montessori, pedagoga, nauczycielki dzieci i dorosłych.
- Zacieśnienie i nawiązanie kontaktów w środowisku montessoriańskim.
Szczegółowe informacje będą zamieszczane na stronie Polskich Dni Montessori, Polskiego Stowarzyszenia Montessori oraz Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie (https://polskie-dni-montessori.edu.pl).
3 czerwca - Instytut Pedagogiki UMCS Lublin, ul. Głęboka 43.
Zaprasza Oficyna Wydawnicza "Impuls" oraz Polskie Stowarzyszenie Montessori