Edukacja małego dziecka. Tom 13
Cena podstawowa
38,10 zł
-10,00 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 29,80 zł
Podtytuł: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Tom 11 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, składa się z dwóch części. Teksty mają charakter teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Stanowią wkład w dyskusję nad stanem edukacji małego dziecka oraz możliwościami jej modyfikacji zgodnie z uniwersalnym systemem wartości w perspektywie kształcenia młodych pokoleń i budowania wartościowego społeczeństwa.
Tom 11 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, składa się z dwóch części. Teksty mają charakter teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Stanowią wkład w dyskusję nad stanem edukacji małego dziecka oraz możliwościami jej modyfikacji zgodnie z uniwersalnym systemem wartości w perspektywie kształcenia młodych pokoleń i budowania wartościowego społeczeństwa. W szerszej perspektywie – dotyczą dylematów kształcenia nauczycieli.
W części pierwszej – Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji – autorzy tekstów podejmują ważne kwestie związane z budowaniem autorytetu nauczyciela, ze stylami i metodami jego pracy pedagogicznej zarówno w przedszkolach, jak i szkołach.
Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci, autorzy wskazują w swoich artykułach na sposoby ich rozpoznania oraz uwzględniania w praktyce pedagogicznej. Podkreślają wagę właściwej komunikacji między nauczycielami, rodzicami i dziećmi. Przedstawiają możliwości wdrożenia w polskich szkołach wartościowych koncepcji i systemów kształcenia, mniej lub bardziej znanych w światowych systemach edukacyjnych.
Teksty zawarte w części drugiej, zatytułowanej Rodzic – dziecko – nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej, odnoszą się do zagadnienia współpracy rodziców (i rodziny) z nauczycielami pracującymi w przedszkolach i szkołach. Ukazano w nich znaczenie dzieciństwa spędzanego w rodzinie, przedszkolu i szkole oraz wagę udziału rodziców w edukacji dzieci. Przedstawiono dylematy rodziców związane z pójściem dziecka do przedszkola, podjęciem przez nie obowiązku szkolnego oraz ich poglądy na temat osoby nauczyciela. Podjęto wątek zmiany w komunikacyjnej przestrzeni edukacji, a także problematykę uwarunkowań i implikacji współczesnego wychowania w rodzinie w kontekście „zatracenia” w cyberprzestrzeni czy nieharmonijnego rozwoju dzieci oraz zagadnienie kryteriów oceny warunków rozwoju dzieci w rodzinie.
Oddając do rąk Czytelników ten tom, wyrażamy nadzieję, że jego lektura będzie przyczynkiem do podjęcia lub pogłębienia badań nad dzieciństwem i edukacją małego dziecka.
Beata Oelszlaeger-Kosturek
Tom 1: Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy
Tom 2: Wychowanie i kształcenie w praktyce
Tom 3: Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia
Tom 4: Konteksty rozwojowe i wychowawcze
Tom 5: Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
Tom 6: Wybrane obszary aktywności
Tom 7: Przemiany rodziny i jej funkcji
Tom 8: Przedszkole - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 9: Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 10: Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian
Tom 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Tom 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej
Tom 13: Konteksty oświatowe
Tom 14: Konteksty społeczne i międzykulturowe
Tom 15: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka
Tom 16: Teoria – badania – praktyka w działaniach międzyedukacyjnych
![]() |
![]() |
Szuścik Urszula
adiunkt na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji, Instytut Nauk o Edukacji, kierownik Zakładu Dydaktyki i Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Magister wychowania plastycznego, specjalność nauczycielska, doktor nauk humanistycznych z psychologii, specjalność psychologia twórczości, doktor habilitowany nauk humanistycznych z pedagogiki i pedagogiki artystycznej.
Ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy; wicedyrektor do spraw kształcenia w Instytucie Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie; ekspert MEN w skład komisji kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy w zakresie sztuki.
Członek Komitetu Redakcyjnego „Życia Szkoły” oraz członek Rady Redakcyjnej „Zarania Śląskiego”. Wzięła udział w opracowaniu standardów edukacji wizualnej (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia) w ramach grantu nr 12835/08 Standardy Edukacji Kulturalnej, który był realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictw Narodowego (sierpień–grudzień 2008 r.). Członek Seminarium Naukowego Komisji Nauk Psychologicznych PAN, Seminarium Naukowego Sekcji Problemowej Pedagogiki Szkolnej PAN, Seminarium Naukowego Zespołu Edukacji Elementarnej PAN, INSEA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania przez Sztukę), ECHA (Europen Council for High Ability). Uczestniczka licznych konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych.
Zainteresowania naukowe, badawcze i artystyczne: zagadnienia edukacji plastycznej i jej stymulacji, analiza procesu twórczości plastycznej, programy kształcenia plastycznego, analiza treści plastycznych w wychowaniu przedszkolnym, w obrębie programów z nauczania zintegrowanego, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, percepcja jakości wizualnych, kształcenie nauczycieli edukacji plastycznej, psychologia twórczości i psychologia sztuki, terapia przez sztukę, grafika artystyczna; Prowadzi ożywioną działalność naukową, dydaktyczną i artystyczną (wystawy 1985, 1989, 1995, 1996, 2001, 2005, 2009).
Ważniejsze publikacje: Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2006 (rozprawa habilitacyjna), monografia, Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Cieszyn 1999, monografia, liczne artykuły w „Plastyka w Szkole”, w publikacjach zbiorowych (w:) Red. B. Dymara, Dziecko w świecie sztuki, Impuls Kraków 1996, Dziecko w świecie rodziny, Impuls Kraków 1998, Dziecko w świecie muzyki, Impuls Kraków 2000, Dziecko w świecie współdziałania cz. 2, Impuls Kraków 2001, (w:) Red. W. Korzeniowska, Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, Impuls Kraków 2001, Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, Impuls Kraków 2002, Red. W. Korzeniowska, U. Szuścik, Rodzina, historia i współczesność. Studium monograficzne,Impuls Kraków 2006, Red. W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik, Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zgadnień pedagogiki współbycia. Studia, rosprawy i szkice – z okazji jubileuszu dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, Impuls Kraków 2009, Red. W. Korzeniowska, A. Mitas, U. Szuścik, Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim. Studia, rozprawy, przyczynki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2009, liczne prace pod redakcją naukową i popularnonaukowe; Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) przeznaczony dla I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Program nauczania. Numer dopuszczenia do użytku szkolnego MEN/DKW-4014-29/99. Wydanie I Wydawnictwo Maria Lorek Katowice 1999. Wydanie II Muza Szkolna Warszawa 2000; około 60 publikacji.
Ogrodzka-Mazur Ewa
prof. UŚ dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Oelszlaeger Beata
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje jako adiunkt w Pracowni Edukacji Wczesnoszkolnej Instytutu Nauk o Edukacji na uniwersytecie Śląskim, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Przez 13 lat pracowała jako nauczycielka nauczania początkowego, prowadząc klasy freinetowskie. Jej zainteresowania naukowe wiążą się z podmiotowością uczniów klas młodszych w edukacji.
Opublikowała liczne artykuły na temat praktycznych rozwiązań w edukacji wczesnoszkolnej oraz problemu aktywnego uczenia się.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Szuścik Urszula, Oelszlaeger Beataa, Ogrodzka-Mazur Ewa |
ISBN druk | 978-83-8095-182-2 |
ISBN e-book | |
Objętość | 298 stron |
Wydanie | I, 2017 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji
Małgorzata Zalewska-Bujak
Nauczyciel – między autorytetem a autorytaryzmem
Marzenna Magda-Adamowicz
Style pracy nauczyciela w edukacji dziecka
Soňa Kariková, Miroslav Krystoň
Identifikácia vzdelávacích potrieb krajanskȳch učiteľov
Anna Przybylska-Zielińska
Refleksje o rzeczywistych warunkach pracy współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Aleksandra Minczanowska, Alicja Hruzd-Matuszczyk
W poszukiwaniu wzoru osobowego nauczyciela w toku studiów pedagogicznych (doniesienie z badań przyszłych pedagogów)
Beata Žitniaková
Gurgová Perfekcionistické dieťa v škole
Bożena Marzec
Zachęcanie przedszkolaków do samodzielności w świetle wyników ewaluacji zewnętrznej
Anna Gaweł
Rola nauczyciela w rozwoju twórczej postawy dziecka
Wanda Banaszewska, Izabella Gorczyca, Joanna Górecka
Podejście konstruktywne w perspektywie możliwości i potrzeby zmian paradygmatu kształcenia
Magdalena Kapias
Dialogiczność w przestrzeni przedszkoli rodzinnych
Aneta Czerska
Duńska szkoła postrzegana z perspektywy nauczycieli, uczniów i rodziców
Rodzic – dziecko – nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej
Beata Oelszlaeger-Kosturek
Czas dzieciństwa – wybrane wyniki badań
Barbara Lulek
Adaptacja – aktywizacja – animacja. O strategiach rodzicielskiego działania w edukacji małego dziecka
Elżbieta Marek, Tatiana Kłosińska
Udział rodziców w edukacji dziecka (w świetle analizy wybranych programów kształcenia zintegrowanego)
Lenka Ďuricová, Andrea Smolková
Osobnosť učiteľa v predprimárnom vzdelávaní z pohľadu rodičov
Gabriela Piechaczek-Ogierman
Dylematy rodziców dzieci sześcioletnich związane z rozpoczęciem obowiązku szkolnego
Eugenia Rostańska
Doświadczanie zmian w komunikacyjnej przestrzeni edukacyjnej
Małgorzata Przybysz-Zaremba
„Zatracenie” w cyberprzestrzeni jako atrybut współczesnego wychowania w rodzinie – wybrane uwarunkowania i implikacje
Leokadia Szymczyk
Oczekiwania rodziców wobec edukacji dziecka w wieku przedszkolnym
Bożena Grzeszkiewicz
Dziecko w środowisku dwujęzycznym
Jolanta Suchodolska
Diagnoza dziecka o nieharmonijnym rozwoju – ważne kryteria oceny warunków rozwoju w rodzinie
Informacja o autorach
Nauczyciele i rodzice jako edukatorzy, wychowawcy oraz opiekunowie dzieci są poddawani nieustannym próbom w coraz to szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Zmiany, m.in. o charakterze cywilizacyjnym, społecznym, kulturowym, technologicznym i edukacyjnym, stały się dla nich swoistymi wyzwaniami, tak więc obie strony edukacji podejmują szereg czynności i działań mających na względzie dobro dzieci, ich wszechstronny rozwój. Współpraca nauczycieli i rodziców, w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, odbywa się m.in. przez poznanie intelektualnych potrzeb wychowanków i stwarzanie warunków do ich realizacji, dostarczanie dzieciom właściwych wzorców osobowych do naśladowania, wdrażanie ich do podejmowania samodzielnych działań. Wraz z dziećmi nauczyciele i rodzice urzeczywistniają ideę trójpodmiotowości – zadanie wyznaczone do realizacji przez szkołę w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Autorzy tekstów zaprezentowanych w niniejszym opracowaniu podejmują dyskusję nad tymi właśnie obszarami edukacji i wychowania – w przedszkolu, w szkole i w domu...
Informacja o autorach
Wanda Banaszewska, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna
Aneta Czerska, dr, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, Warszawa
Lenka Ďuricová, mgr, PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja
Anna Gaweł, mgr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Izabella Gorczyca, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna
Bożena Grzeszkiewicz, dr, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny
Joanna Górecka, No Bell Education Centre, Konstancin-Jeziorna
Alicja Hruzd-Matuszczyk, mgr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Magdalena Kapias, mgr, Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych
Soňa Kariková, prof. PhDr., PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja
Tatiana Kłosińska, dr, Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych
Miroslav Krystoň, Prof. PaedDr., CSc., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja
Barbara Lulek, dr, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny
Marzenna Magda-Adamowicz, dr hab., prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Elżbieta Marek, dr, Akademia Ignatianum, Wydział Pedagogiczny, Kraków
Bożena Marzec, dr, Wyższa Szkoła Biznesu, Wydział Nauk Stosowanych, Dąbrowa Górnicza
Aleksandra Minczanowska, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Beata Oelszlaeger-Kosturek, dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Ewa Ogrodzka-Mazur, prof. dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Gabriela Piechaczek-Ogierman, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Anna Przybylska-Zielińska, mgr, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Wydział Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej, Bydgoszcz
Małgorzata Przybysz-Zaremba, dr hab., prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Studiów nad Rodziną, Warszawa
Eugenia Rostańska, dr hab., prof. nadzw., Wyższa Szkoła Biznesu, Wydział Nauk Stosowanych, Dąbrowa Górnicza
Andrea Smolková, Bc., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja
Jolanta Suchodolska, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Urszula Szuścik, dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Leokadia Szymczyk, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Teologiczny, Katowice
Małgorzata Zalewska-Bujak, dr, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Beata Žitniaková Gurgová, prof. PhDr., PhD., Uniwersytet Mateja Bela, Wydział Pedagogiczny, Banská Bystrica, Słowacja