Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
Cena podstawowa
57,14 zł
-15,00 zł
Cena
42,14 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 24,00 zł
Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej.
Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej.
Część I zatytułowana Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia ma na celu przybliżenie nauczycielom treści związanych z najczęściej występującymi w praktyce szkolnej trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi związanymi z pracą z dzieckiem: dyslektycznym, z ADHD, zdolnym, agresywnym, zagrożonym uzależnieniami czy ofiarą przemocy domowej.
Część II Rozwijanie wybranych cech i umiejętności psychospołecznych uczniów przedstawia podstawy teoretyczne i wskazania praktyczne dotyczące wspomagania wychowanków w rozwoju w zakresie inteligencji emocjonalnej, rozwijania u nich gotowości do zachowań asertywnych i empatii.
Część III Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą ukazuje obszar działalności pedagogicznej z zakresu arteterapii. Przedstawiono tu możliwości zastosowania w pracy pedagogicznej elementów teatroterapii i technik parateatralnych, muzykoterapii oraz biblioterapii, które jednocześnie stanowić mają inspirację dla nauczycieli do kreatywnego wypełniania zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Inspiracją do przygotowania publikacji było odczucie, że dostępna na rynku wydawniczym literatura, dotycząca wykorzystywania kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych przez nauczyciela w pracy z dziećmi i młodzieżą, najczęściej poświęcona jest oddzielnie poszczególnym przedstawionym w książce zagadnieniom. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, dzięki kompleksowemu omówieniu najczęściej występujących problemów w pracy z uczniami, będzie stanowić pomoc dla pedagogów w rozumieniu pojawiających się trudności i ich przezwyciężaniu. Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli pragnących doskonalić swój warsztat zawodowy, a także do pedagogów, psychologów szkolnych i wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy z jednej strony chcą wykonywać swoją pracę odpowiedzialnie i efektywnie, z drugiej zaś czerpać z niej satysfakcję.
Wosik-Kawala Danuta
doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Pracuje w Zakładzie Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki wychowania dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z ich kompetencjami psychospołecznymi, a także funkcjonowania instytucjonalnych i rodzinnych form opieki nad dzieckiem. Autorka i współautorka książek: Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum (2007), Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych (2013), Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli (2010, 2012). Redagowała i współredagowała naukowo monografie: Komunikacja i edukacja – ku synergiczności porozumiewania się (2009, 2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (2011, 2012), Internet w psychologii – psychologia w Internecie (2011), Wychowanie wobec wyzwań współczesności (2011), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (2011, 2013), Wieloaspektowość komunikacji społecznej w środowisku wielu kultur (2012), Wychowawcza rola szkoły (2012).
Zubrzycka-Maciąg Teresa
Teresa Zubrzycka-Maciąg jest adiunktem w Zakładzie Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki UMCS. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki rozwoju profesjonalnego pedagogów (rozwijania ich kompetencji autokreacyjnych i wychowawczych oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu), a także uwarunkowań procesu wychowania dzieci i młodzieży. Teresa Zubrzycka-Maciąg jest autorką dwóch monografii oraz kilkudziesięciu rozpraw i artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach i pracach zbiorowych Prowadzi szkoleniowe rady pedagogiczne dla nauczycieli oraz warsztaty z zakresu asertywności i wypalenia zawodowego pedagogów.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wosik-Kawala Danuta |
ISBN druk | 978-83-7850-413-9 |
ISBN e-book | 978-83-7850-813-7 |
Objętość | 248 stron |
Wydanie | II, 2013 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia
Barbara Kalinowska-Witek
Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego
Magdalena Barabas
Diagnoza i praca z uczniem zdolnym
Aneta Rita Borkowska
Diagnoza i terapia ucznia z ADHD
Jolanta M. Wolińska
Diagnoza i terapia ucznia agresywnego
Anna Marzec-Tarasińska
Diagnoza i praca z uczniem zagrożonym uzależnieniami
Anna Grabowiec
Diagnoza i praca z uczniem – ofiarą przemocy domowej
Część II
Rozwijanie wybranych umiejętności psychospołecznych uczniów
Danuta Wosik-Kawala
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów
Teresa Zubrzycka-Maciąg
Rozwijanie asertywności u uczniów
Agnieszka Lewicka, Ewelina Tymoszuk
Rozwijanie empatii uczniów
Część III
Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą
Danuta Wosik-Kawala
Teatroterapia i techniki parateatralne w pracy z dziećmi i młodzieżą
Teresa Lewandowska-Kidoń
Muzykoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą Marzena Okrasa Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą Bibliografia Indeks nazwisk Indeks rzeczowy
Marzena Okrasa
Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Szkoła nie jest jedynie instytucją kształcącą. Jedno z najważniejszych jej zadań polega na wspieraniu w rozwoju dzieci i młodzieży. Aby oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela były skuteczne, musi on posiadać umiejętność wnikliwego poznania sytuacji ucznia, rozpoznawania pierwszych symptomów pojawiających się zaburzeń, ich charakteru i przyczyn. Tylko właściwa diagnoza potrzeb dziecka, jego indywidualnych predyspozycji rozwojowych, zdolności, zainteresowań i ograniczeń umożliwia poszukiwanie najlepszych sposobów niwelowania trudności oraz podejmowanie właściwych działań pedagogicznych. Celem niniejszego opracowania jest niesienie pomocy nauczycielom w podejmowaniu działań diagnostycznych i terapeutycznych w szkole. Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli pragnących doskonalić swój warsztat zawodowy, a także do pedagogów, psychologów szkolnych i wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy chcą wykonywać swą pracę odpowiedzialnie i efektywnie oraz czerpać z niej satysfakcję.
Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Opracowanie jest bardzo wartościowe, potrzebne [...] właściwie i harmonijnie bowiem łączy elementy teorii z praktyką, zawiera wiele propozycji gotowych do zastosowania od zaraz w trudnym i skomplikowanym procesie wychowania dzieci i młodzieży, zwłaszcza uczniów tak zwanych trudnych, z problemami.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja Felchnera
Na tle dotychczasowego dorobku w zakresie problematyki diagnozy, terapii oraz doradztwa, szczególnie w aspekcie roli i znaczenia różnorodnych kompetencji i umiejętności nauczycieli-wychowawców, prezentowaną publikację oceniam bardzo dobrze i sytuuję wśród 40% najlepszych wydanych ostatnio prac.
Z recenzji dr. hab. Wojciecha Maliszewskiego