Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju
Cena podstawowa
43,81 zł
-14,00 zł
Cena
29,81 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 40,00 zł
Publikacja ma charakter nowatorski, w literaturze polskiej nie posiadamy bowiem globalnego ujęcia problematyki kształcenia nauczycieli dla potrzeb szkolnictwa elementarnego od ich powstania w 1775 roku, aż po likwidację tych szkół w latach siedemdziesiątych XX wieku.
Jednym z podstawowych elementów systemu oświaty i wychowania jest szkolnictwo pedagogiczne pozostające w ścisłym związku z rzeczywistością społeczną zmieniającą się na przestrzeni wieków. Pełni ono istotną rolę w procesie przygotowania kadr nauczycielskich dla edukacji pokoleń żyjących w danym okresie historycznym i na danym obszarze społeczno-kulturowym. Swoje powinności spełnią tylko wówczas, gdy będą posiadali wysokie walory moralne, dobre przygotowanie pedagogiczne i gruntowną znajomość materiału nauczania. Dlatego problemy kształcenia nauczycieli były i nadal są przedmiotem nieustannych dyskusji i prowadzonych badań pedeutologicznych. Dotyczą nie tylko historii kształcenia nauczycieli, lecz również współczesnych problemów zawodu nauczycielskiego.
W niniejszej pracy skoncentrowano się na problematyce kształcenia nauczycieli dla szkół elementarnych w Polsce w poszczególnych okresach historycznych. Już w XVI wieku pojawił się w Polsce typ szkoły zwany seminarium nauczycielskim. Jego organizatorami byli jezuici, którzy przy kolegiach zakładali seminaria przygotowujące nauczycieli do pracy pedagogicznej w jezuickich szkołach średnich (kolegiach). Obok seminariów zakonnych w XVIII wieku pojawiły się tego typu instytucje świeckie dzięki KEN, która założyła dwa seminaria w Krakowie i Wilnie kształcące nauczycieli dla szkół średnich i trzy dla szkół parafialnych. Gwałtowny rozwój tych instytucji dokona się dopiero w XIX wieku. Wiązało się to z podniesieniem rangi edukacji elementarnej w związku z wprowadzaniem obowiązku szkolnego w poszczególnych krajach europejskich. Szkoła ludowa stawała się stopniowo obowiązkowa, ogólnokształcąca, finansowana przez państwo i pozostająca pod jego jurysdykcją.
Publikacja ma charakter nowatorski, w literaturze polskiej nie posiadamy bowiem globalnego ujęcia problematyki kształcenia nauczycieli dla potrzeb szkolnictwa elementarnego od ich powstania w 1775 roku, aż po likwidację tych szkół w latach siedemdziesiątych XX wieku. (Z recenzji dr hab. Bogusławy Doroty Gołębniak, prof. CDV).
Książka zawiera cztery rozdziały, z których dwa pierwsze obejmują czas od późnego średniowiecza do wybuchu I wojny światowej. W rozdziale pierwszym opisano rozwój kulturalny Kielecczyzny, odniesiono się także do historii rozwoju gospodarczego Wyżyny Kielecko-Sandomierskiej. Autorka podkreśliła tu, iż region kielecki uczestniczył w tworzeniu kultury i literatury od zarania polskiej państwowości. Omówione w rozdziale kwestie upoważniają do stwierdzenia, że ziemia świętokrzyska szczyciła się od najdawniejszych czasów bogatym dorobkiem kulturalnym i oświatowym. Ów dorobek powstawał przede wszystkim w klasztorach i kościołach oraz w domach lokalnego możnowładztwa, tam był pielęgnowany, wzbogacany i rozwijany. Rozdział pierwszy to także opis początków szkolnictwa na Kielecczyźnie związanego ściśle z duchowieństwem.
W rozdziale drugim obszernej analizie poddano rozwój szkolnictwa w okresie zaborów. Wiele miejsca poświęcono powstaniu i organizacji kształcenia w seminariach nauczycielskich.
Rozdział trzeci objął czasy między wojnami oraz trudne lata okupacyjnej rzeczywistości II wojny światowej. Podkreślono tu trudności w obszarze szkolnictwa wynikające z sytuacji politycznej, która miała zasadniczy wpływ na kształt i rozwój form kształcenia nauczycieli.
W rozdziale czwartym opisany został rozwój liceów pedagogicznych i skróconych form kształcenia nauczycieli. Osobno potraktowano kształcenie nauczycielek przedszkoli. Uwzględniono także półwyższe szkoły kształcące nauczycieli, tj. studia nauczycielskie i wyższe szkoły nauczycielskie.
Opis
Specyficzne kody
Pawelec Lidia
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-8095-596-7 |
ISBN e-book | 978-83-8095-660-5 |
Objętość | 266 stron |
Wydanie | I, 2019 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział 1. Rozwój społeczno-kulturalny Kielecczyzny
1.1. Charakterystyka środowiska społecznego ziemi kieleckiej
1.2. Początki szkolnictwa na Kielecczyźnie
Rozdział 2. Kształcenie nauczycieli na Kielecczyźnie w okresie zaborów
2.1. Kształcenie nauczycieli w programach Komisji Edukacji Narodowej
2.2. Stan szkolnictwa ludowego
2.3. Powstanie seminariów nauczycielskich
2.4. Organizacja kształcenia nauczycieli w seminariach
Rozdział 3. Kształcenie nauczycieli na ziemi kieleckiej w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej
3.1. Szkoła i nauczyciele po odzyskaniu niepodległości
3.2. Preparandy nauczycielskie
3.3. Seminaria na Kielecczyźnie w okresie międzywojennym
3.4. Kształcenie nauczycieli po reformie jędrzejewiczowskiej
3.5. Kształcenie nauczycielek przedszkoli 3.6. Rola tajnego nauczania w kształceniu nauczycieli w czasie wojny
Rozdział 4. Kształcenie nauczycieli w latach 1945–1973
4.1. Powojenna sytuacja społeczna i oświatowa na Kielecczyźnie
4.2. Kształcenie nauczycieli w liceach pedagogicznych
4.3. Skrócone formy kształcenia nauczycieli
4.4. Kształcenie nauczycielek przedszkoli
4.5. Kształcenie nauczycieli na studiach nauczycielskich i w wyższych szkołach nauczycielskich
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Spis map i tabel
Monografia Lidii Pawelec [...] dzięki rzetelności prowadzonych w niej studiów i analiz nie tylko uzupełni naszą, pedagogów, zarówno studentów, doktorantów, jak i nauczycieli, wiedzę na temat konstytuowania się instytucjonalnego kształcenia nauczycieli, ale poprzez przytaczanie na kartach makro-, mezo- i mikroopowieści historycznych zachęci do odkrywania „żywej obecności” czy śladów w doświadczanym „zrywaniu, zawieszaniu i różnic sensu” u samego ich źródła.
Z recenzji dr hab. Bogusławy Doroty Gołębniak, prof. CDV
Publikacja ma charakter nowatorski, w literaturze polskiej nie posiadamy bowiem globalnego ujęcia problematyki kształcenia nauczycieli dla potrzeb szkolnictwa elementarnego od ich powstania w 1775 roku, aż po likwidację tych szkół w latach siedemdziesiątych XX wieku. Autorka wykazała się bardzo dobrą znajomością źródeł i literatury przedmiotu, która została poddana szczegółowej krytyce i umiejętnie wykorzystana. Dzięki temu omawianie poszczególnych zagadnień zostało przeprowadzone w kontekście uwarunkowań społecznych i oświatowych danych okresów historycznych. Tak szerokie ujmowanie zagadnień pozwoliło Autorce lepiej zrozumieć i ocenić system kształcenia nauczycieli w Polsce, co zostało zaprezentowane na przykładzie Kielecczyzny.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Meissnera