Jestem nie po to, aby mnie kochać i podziwiać, ale po to, abym ja działał i kochał
Podtytuł: Dzieło i życie Janusza Korczaka
ISBN: 978-83-7850-293-7
45,71 zł
37,71 zł
Oszczędzasz: 8,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 40,00 zł
Teksty dotyczące Korczaka, jego życia, dzieła i myśli zostały napisane głównie przez pedagogów, ale mają również charakter filozoficzny, prawny i literacki. Są interesujące poznawczo, wartościowe merytorycznie. Jest to kompendium wiedzy na temat dorobku wybitnego pedagoga, spuścizny po nim i inspiracji we współczesnej pedagogice.
Publikacja, sygnowana nazwiskami naukowców reprezentujących rozmaite dziedziny humanistyki, powstała w związku z obchodzonym na całym świecie Rokiem Korczakowskim (2012). Obszerne, składające się z czterech części wydawnictwo, opatrzone po prostu cytatem w funkcji tytułu – Jestem nie po to, aby mnie kochać i podziwiać, ale po to, abym ja działał i kochał – jest nie tylko wyrazem hołdu dla jednego z największych pedagogów i humanistów w dziejach, ale i potwierdzeniem, że liczące blisko sto lat teorie i przemyślenia pozostają uniwersalne, czyli – ponadczasowe.
Monografia życia i myśli Janusza Korczaka, lekarza i społecznika, wyprzedzającego swą, opartą wciąż na dziewiętnastowiecznych schematach i rygorach, epokę, wciąż zaskakuje; przekute w legendę życie i śmierć, Dom Sierot przy Krochmalnej i marsz na Umschlagplatz niosą coś więcej niż prostą opowieść biograficzną, fenomenu Korczaka nie sposób jednak zgłębić, można jedynie próbować naświetlić go z różnych stron i perspektyw, snuć cząstkowe interpretacje z cichą nadzieję, że rozsypane fragmenty układanki stworzą pewnego cudowną całość.
Dzieło i życie Janusza Korczaka
10 Przedmioty
Opis
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7850-293-7
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Banach Marek, Bogacka-Lubińska Magdalena |
ISBN druk | 978-83-7850-293-7 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 380 stron |
Wydanie | II, 2014 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Podziękowania
CZĘŚĆ PIERWSZA
Ponadczasowość myśli i dorobku literacko-pedagogicznego Janusza Korczaka
Rabin Boaz Pash
O Januszu Korczaku
Krystyna Gąsiorek
Janusz Korczak – człowiek i pedagog
Małgorzata Chrobak
Powieś ci Janusza Korczaka dla dzieci o „niespokojnych chłopcach”
Marek Banach, Katarzyna Ornacka
Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie dorosłych – postulat kształtowania kultury pedagogicznej rodziców
Małgorzata Mądry-Kupiec
O rozmowie pedagoga z dzieckiem w ujęciu Janusza Korczaka
Alicja Janiak
Janusza Korczaka koncepcja wychowania dziecka i jej implikacje dla współczesności
Marta Kosowska
Mój świat, mój dom – wizja świata dziecka oparta na przemyśleniach Janusza Korczaka zawartych w Prawidłach życia
Lucyna Smółka
Godność dziecka w obliczu śmierci w kontekście działalności i pism Janusza Korczaka
CZĘŚĆ DRUGA
Idee Janusza Korczaka – paralele i odniesienia w międzynarodowej refleksji i dorobku pedagogicznym
Jiří Prokop
Př emysl Pitter swoje życie poświęcił dzieciom
Elżbieta Maria Mach
Dziecię ce transporty Nicholasa Wintona
Bogdan Stańkowski
Mistrzowie wychowania oko w oko – rzecz o księdzu Janie Bosko i Januszu Korczaku
Anna Kamińska
Dzieł o pedagogiczne Janusza Korczaka jako przykład Lévinasowskiej wrażliwości na Innego
CZĘŚĆ TRZECIA
„Naprawa świata” – implikacje dla teraźniejszości
Ewa Pająk-Ważna
„Naprawianie świata trzeba zacząć od naprawiania spraw dzieci” – ponadczasowość idei Janusza Korczaka w kontekście wyzwań Milenijnych Celów Rozwoju (MDG) oraz edukacji globalnej
Klaudia Cenda-Miedzińska
Wybrane aspekty bezpieczeństwa społecznego dzieci
Joanna Wnęk-Gozdek
Prawo dziecka do niewiedzy w dobie społeczeństwa wiedzy
Anna Kawula, Kinga Stawarz-Popek
Potrzeba posiadania we współczesnych oddziaływaniach wychowawczych na przykładzie zastępczych środowisk opiekuńczych
CZĘŚĆ CZWARTA
Rezonans dzieła Starego Doktora w praktyce pedagogicznej
Inna Leonidovna Fedotenko, Irina Aleksandrovna Yugfeld
The use of pedagogical heritage Janusz Korczak in professional and personal development of future teachers
Małgorzata Zalewska-Bujak
Nauczyciel inspirowany ideami pedagogicznymi Janusza Korczaka
Walentyna Wróblewska
Implikacje założeń pedagogiki Janusza Korczaka dla autoedukacji człowieka
Edyta Widawska
Podmiotowo, z szacunkiem, ku człowiekowi – Korczakowskie przesłanie dla współczesnej szkoły w perspektywie działań animacyjnych
Anna Zadęcka-Cekiera
Dzieło i życie Janusza Korczaka w opinii studentów kierunku pedagogika
CZĘŚĆ PIĄTA
W stronę praw dziecka
Ewa Kantowicz
Idee Janusza Korczaka a międzynarodowa ochrona praw dziecka
Magdalena Lubińska-Bogacka, Jolanta Urbanek
Sytuacja prawna dziecka – implikacje koncepcji korczakowskiej
Maria Jordan, Małgorzata Rozenbajgier
Realizacja i powszechność praw dziecka z perspektywy Rzecznika Praw Dziecka. Prawa dziecka w ocenach i w postulatach młodzieży
Ewa Sierankiewicz-Miernik
Problem jawności adopcji a prawo dziecka przysposobionego do wiedzy o swoim pochodzeniu i własnej tożsamości
Józefa Matejek, Ewelina Zdebska
Dziecko i jego prawa w rodzinnej opiece zastępczej
Ewa Zawisza-Masłyk
Prawa i potrzeby dziecka w sytuacji rozbicia rodziny
Małgorzata Rozenbajgier, Maria Jordan
Prawne aspekty ochrony dzieci niepełnosprawnych
Bibliografia
Janusz Korczak to postać znana nie tylko w Polsce, ale i za granicą. To przykład życia i twórczości, który należy/powinno się znać i wykorzystywać we współczesnych koncepcjach wychowania dzieci i młodzieży w ogóle, ale przede wszystkim dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domach dziecka). Głębia myśli Starego Doktora, jego poglądów na dziecko i wychowanie ma sens humanistyczny i personalistyczny oraz aktualna jest do dzisiaj. […] Dzięki takim publikacjom jego życie i twórczość nie „ulegają zapomnieniu” (Ida Merżan). Cieszy zatem fakt, że żywa pamięć o Korczaku występuje zarówno wśród historyków, w tym historyków wychowania, literaturoznawców, jak i w działalności naukowo-badawczej polskich uczelni, wśród nauczycieli, wychowawców-praktyków oraz ludzi, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą, wykorzystując spuściznę Starego Doktora.
Przygotowanie książki o Korczaku to bardzo cenne przedsięwzięcie, które na nowo, ze współczesnego punktu widzenia, przybliża nie tylko życie Starego Doktora, ale i jego poglądy, system wychowania, twórczość pedagogiczną i literacką; inspiruje do pracy z dzieckiem, w tym także sierocym. […] Tym bardziej że powstało dzieło obszerne i wielowątkowe. […] Teksty dotyczące Korczaka, jego życia, dzieła i myśli zostały napisane głównie przez pedagogów, ale mają również charakter filozoficzny, prawny i literacki. Są interesujące poznawczo, wartościowe merytorycznie. Jest to kompendium wiedzy na temat dorobku wybitnego pedagoga, spuścizny po nim i inspiracji we współczesnej pedagogice.
Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Matyjas
Niezwyczajna biografia, oryginalne idee, twórczość literacka i pedagogiczny dorobek Starego Doktora wymagają stałych analiz i – co szczególnie istotne – włączania dziedzictwa korczakowskiego do praktyki wychowawczej nowoczesnej pedagogiki. O myśli Janusza Korczaka nie wolno zapomnieć. […] Nieliczne teksty oparte są na autorskich analizach empirycznych, co jest szczególnie cenne w kontekście ponadczasowości myśli i dorobku Korczaka. W większości przypadków wartość prezentowanych artykułów tkwi w solidnym rozpoznaniu literatury przedmiotu, dobrych podstawach teoretycznych. […] Zgromadzone w książce teksty dobrze oddają myśl korczakowską – trwałe idee wybitnego humanisty i pedagoga. Wielowątkowe analizy zwiastują renesans zainteresowania dorobkiem Korczaka w polskiej refleksji i praktyce pedagogicznej. Pozycja ta powinna się stać podstawową lekturą dla osób zainteresowanych wątkami wychowawczymi zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktyce edukacyjno-wychowawczej.
Z recenzji dr hab. Zofii Szaroty, prof. nadzw. UP
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów