Rysowane wierszyki i zagadki w rozwijaniu aktywności...
Autor:
Minczakiewicz Elżbieta Maria
Cena
32,38 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 23,00 zł
Książka, która w przystępny sposób zdradza tajniki zaprojektowania lekcji, o której najmłodsi uczniowie jeszcze długo będą pamiętać.
Cechy współczesnego świata i wyzwania stojące przed edukacją początkową dziecka zrodziły pomysł napisania tej książki. Powstała z myślą o studentach – przyszłych nauczycielach, a także nauczycielach już pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą być coraz lepiej przygotowani do krytycznej refleksji nad współczesną edukacją, a jednocześnie sprostać jej aktualnym wyzwaniom. Przedmiotem tej monografii są wybrane problemy rozwijania kompetencji kluczowych w procesie edukacji elementarnej – w przedszkolu i szkole.
Zamiarem autorów jest ukazanie czytelnikom istoty kompetencji kluczowych, warunków i możliwości ich rozwijania w pracy z dzieckiem. Przedstawiono autorskie rozwiązania organizacyjne i programowe w edukacji początkowej – nowatorskie w odniesieniu nie tylko do treści, ale także do form i metod pracy z dziećmi w sferze rozwijania kompetencji kluczowych. Zmiana w podejściu do metod realizacji treści edukacji początkowej wyraża się w przyjęciu postulatów psychologii i pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, omówiono źródła, konteksty oraz warunki i sposoby stymulowania rozwoju poszczególnych składników kompetencji kluczowych. Metody stosowane przez nauczyciela w procesie stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych osadzono we współczesnych teoriach edukacyjnych. Zaakcentowano szczególną rolę kompetencji uczenia się w procesie nabywania wszystkich pozostałych kompetencji kluczowych.
W części drugiej przedstawiono określone przez Parlament Europejski kompetencje kluczowe, odnosząc je do oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w młodszym wieku szkolnym. Implikacje praktyczne omówione w tej części wynikają z podstawowych założeń pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. W kolejnych rozdziałach, które poświęcone są poszczególnym kompetencjom kluczowym, uwzględniono podobne perspektywy analizy...
W części trzeciej wskazano wybrane aspekty działalności edukacyjnej wpierającej rozwój kompetencji kluczowych, w tym podkreślono szczególnie rolę nauczyciela i budowania przez niego pozytywnych relacji z uczniami.
Uszyńska-Jarmoc Janina
Janina Dudel Barbara
Głoskowska-Sołdatow Małgorzata
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Uszyńska-Jarmoc, Janina Dudel Barbara, Głoskowska-Sołdatow Małgorzata |
ISBN druk | 978-83-7850-555-6 |
ISBN e-book | 978-83-7850-559-4 |
Objętość | 258 stron |
Wydanie | II, 2014 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Część I
Kompetencje kluczowe jako warunek i wynik uczenia się przez całe życie
Rozdział 1
Istota i rodzaje kompetencji kluczowych (Barbara Dudel)
Rozdział 2
Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)
Rozdział 3
Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych (Janina Uszyńska-Jarmoc)
Część II
Rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu i szkole
Rozdział 4
Porozumiewanie się w języku ojczystym (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)
Rozdział 5
Porozumiewanie się w językach obcych (Grażyna Erenc-Grygoruk)
Rozdział 6
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych (Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska)
Rozdział 7
Kompetencje informatyczne (Elżbieta Hałaburda)
Rozdział 8
Kompetencja uczenia się (Janina Uszyńska-Jarmoc)
Rozdział 9
Kompetencje społeczne i obywatelskie (Anna Kienig)
Rozdział 10
Inicjatywność i przedsiębiorczość (Emilia Jakubowska)
Rozdział 11
Świadomość i ekspresja kulturalna (Zofia Redlarska)
Rozdział 12
Dbanie o zdrowie i sprawność fizyczną (Katarzyna Nadachewicz)
Część III
Nauczyciel XXI wieku – wybrane aspekty działalności edukacyjnej
Rozdział 13
Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (Elżbieta Jaszczyszyn)
Rozdział 14
Praca zindywidualizowana z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (Jolanta Szada-Borzyszkowska)
Bibliografia
Książka, która w przystępny sposób zdradza tajniki zaprojektowania lekcji, o której najmłodsi uczniowie jeszcze długo będą pamiętać.
O tym, że czasy się zmieniają, nie trzeba nikogo przekonywać. Aby nadążyć za kolejnymi pokoleniami, zmieniającymi się trendami w nauczaniu najmłodszych i oczekiwaniami społeczeństwa, powstała książka, której zadaniem jest chyba przede wszystkim wzbudzenie refleksji i dyskusji czy też debaty nad kluczowymi kompetencjami najmłodszych uczniów.
„Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej” to książka, która zdecydowanie powinna znaleźć się w podręcznej biblioteczce studentów pedagogiki i nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego. Zachęcam jednak do przeczytania jej także tych, którzy na co dzień nie pracują w szkołach, a chcieliby rozwinąć swoją wiedzę w obszarze definiowania i stymulowania wzrostu kluczowych kompetencji wśród najmłodszych.
„Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej” obejmuje swoim zakresem lata przedszkolne i edukację wczesnoszkolną. Autorki przeprowadzają czytelnika przez tajniki efektywnej pracy z dzieckiem, rozwijania jego potencjału, kształtowania kompetencji, które mogą okazać się niezwykle pomocne i pożądane w dorosłym życiu.
W książce Janina Uszyńska-Jarmoc, Barbara Dudel i Małgorzata Głoskowska-Sołdatow przeplatają informacje o nieszablonowych, autorskich rozwiązaniach pracy z dzieckiem z rozważaniami teoretycznymi, skupionymi na przedstawieniu istoty zjawiska i jego kluczowych wskaźników.
Autorki, w trosce o to, aby ta praca nie była jedynie teoretycznymi rozważaniami, zadbały o to, aby książka mogła stanowić źródło inspiracji dla nowych nauczycieli. Zamieszczone w niej scenariusze przeprowadzonej lekcji, konspekty zajęć, szczegółowo omówione, z ukazanymi najważniejszymi informacjami, treściami, które należy przekazać uczniom, czynią z tej książki coś na kształt podręcznika do poprowadzenia zajęć.
„Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej” skomponowana została z trzech głównych części. Pierwsza zawiera w sobie rozważania teoretyczne, druga koncentruje się na określonych kompetencjach kluczowych, w oparciu o założenia pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Trzecia część, najbardziej praktyczna, ukierunkowuje czytelnika na przykłady konkretnych rozwiązań, mających na celu stymulowanie rozwoju kluczowych kompetencji u najmłodszych.
„Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej” to doskonałe źródło wiedzy o obecnych trendach i tendencjach w edukacji wczesnoszkolnej.
Agata Podgajska
źródło: http://dlalejdis.pl/artykuly/rozwijanie_kompetencji
Przedłożona do oceny praca ma charakter poradnika – skryptu dla studentów i nauczycieli wczesnej edukacji. Tego typu publikacje są potrzebne, tym bardziej że przygotowują je nauczyciele akademiccy prowadzący badania w zakresie problematyki objętej tytułem. Dobór autorów i ich zainteresowań badawczych pozwolił na wprowadzenie czytelników w podstawowe dla teorii i praktyki zagadnienia. Mamy tu odniesienia do kluczowych kompetencji uczniów, jakie powinny być rozwijane w toku wczesnej edukacji. Niektóre z nich są omawiane w literaturze specjalistycznej po raz pierwszy, co czyni tę rozprawę atrakcyjną poznawczo.
Z recenzji wydawniczej prof. zw. dra hab. Bogusława Śliwerskiego