ABC PEDAGOGA SPECJALNEGO. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia
Cena podstawowa
47,62 zł
-20,00 zł
Cena
27,62 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Myślę, że dla tych, którzy uczą, jak uczyć, to pozycja obowiązkowa, a dla tych, którzy codziennie spotykają się z uczniami ciekawa podpowiedź, mogąca zmienić spojrzenie na otaczający ich szkolny świat.
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Książka jest zbiorem ćwiczeń, zadań i materiałów dydaktycznych, przydatnych w kształceniu pedagogicznym studentów i doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Autorka proponuje w niej aktywizujące sytuacje dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach z pedagogiki dla nauczycieli oraz na zajęciach z innych przedmiotów na studiach stricte pedagogicznych (z dydaktyki, teorii wychowania, pedagogiki ogólnej, i in.).
Ćwiczenia odnoszą się do podstawowych kompetencji profesjonalnego nauczyciela-wychowawcy klasy. Zadania polecane w książce mogą zrównoważyć nadmiernie teoretyczny model kształcenia nauczycieli, ponieważ – poza uczeniem umiejętności – wymagają od studentów pogłębionego analizowania zjawisk, samodzielności myślenia, konfrontowania teorii z rzeczywistością, krytycznej refleksji i inwencji twórczej.
Z uwagi na brak publikacji o charakterze praktycznym dotyczących kształcenia nauczycieli i pedagogów (w literaturze pedentologicznej dominują prace teoretyczne i badawcze, brak również czasopisma, które mogłoby być formą wymiany doświadczeń w tym zakresie), książka może być dużą pomocą zarówno dla początkujących nauczycieli akademickich, jak i dla starszych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności dydaktyczne czy przeciwdziałać rutynie.
Opis
Specyficzne kody
Dorota Pankowska
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół psychopedagogicznego kształcenia nauczycieli, metodyki pracy wychowawczej w szkole, problematyki gender w edukacji, edukacyjnej analizy transakcyjnej i możliwości jej wykorzystania w pracy nauczyciela.
Jest współautorką książki „Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej” (z Mariolą Chomczyńską-Miliszkiewicz); WSiP, Warszawa, 1995) oraz autorką książek „Zagadki o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza” (Morpol, Lublin 1995), „Wychowanie a role płciowe” (GWP, Gdańsk 2005), „Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe” (GWP, Gdańsk 2008), „Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne” (Impuls, Kraków 2008).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Dorota Pankowska |
ISBN druk | 978-83-7850-016-2 |
ISBN e-book | 978-83-8294-134-0 |
Objętość | 233 stron |
Wydanie | I, 2008. E-book: pdf |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Rozdział pierwszy
Nauczyciel, uczeń, szkoła
Blok tematyczny: Nauczyciel
Zadanie: Kompetencje zawodowe nauczyciela
Zadanie: Moje kompetencje pedagogiczne
Zadanie: rola zawodowa nauczyciela
Zadanie: Dylematy roli nauczyciela
Blok tematyczny: Uczeń
Zadanie: Sytuacja ucznia
Zadanie: rola ucznia
Zadanie: Szkoła a potrzeby psychiczne ucznia
Zadanie: Jak uczniowie spostrzegają środowisko szkolne?
Zadanie: Szkoła w moich oczach
Zadanie: co zrobić, aby uczeń spostrzegał środowisko szkolne jako życzliwe, sensowne i kontrolowalne?
Blok tematyczny: Szkoła
Zadanie: Metaforyczne spojrzenie na szkołę
Zadanie: czy szkoła może się zmienić?
Zadanie: idealna szkoła
Zadanie: Ukryty program szkoły i nauczyciela
Rozdział drugi
Praca wychowawcy klasy
Blok tematyczny: rola i zadania wychowawcy klasy
Zadanie: Zadania wychowawcy klasy
Zadanie: Kim powinien być wychowawca klasy?
Zadanie: Moi wychowawcy
Zadanie: Dylematy wychowawcy
Blok tematyczny: tworzenie własnej koncepcji pracy wychowawczej z klasą
Zadanie: Analiza osobistych wartości– ćwiczenie „Mozaika wartości”
Zadanie: cele wychowania – analiza priorytetów wychowawczych
Zadanie: rodzaje celów wychowania
Zadanie: taksonomia celów wychowania
Zadanie: Konkretyzowanie celu wychowania (wartości)
Zadanie – praca zaliczeniowa: Koncepcja własnej pracy wychowawczej z klasą
Zadanie – praca zaliczeniowa: Program wychowawczy
Blok tematyczny: Godziny wychowawcze
Zadanie: cechy wartościowej godziny wychowawczej
Zadanie: Ocena scenariuszy godzin wychowawczych
Zadanie: Prezentacja własnych scenariuszy
Zadanie: Bank metod Zadanie: Dyskusja
Zadanie: Gry dydaktyczne
Blok tematyczny: Stymulowanie rozwoju grupy
Zadanie: Pierwszy dzień w nowej klasie
Zadanie: rozbitkowie
Zadanie: role grupowe
Zadanie: tworzenie grupy – miniwarsztat
Zadanie: Ćwiczenia grupowe w pracy wychowawczej
Blok tematyczny: Stymulowanie samowychowania uczniów
Zadanie: Zakresy pracy nad sobą
Zadanie: Planowanie pracy nad sobą
Zadanie: Nauczyciel a stymulowanie samowychowania uczniów – możliwości i ograniczenia
Zadanie: Rozwijanie własnych kompetencji samowychowawczych
Zadanie: Godziny wychowawcze poświęcone osobistemu rozwojowi uczniów
Zadanie: Ćwiczenia grupowe jako metoda stymulowania samowychowania uczniów – miniwarsztat
Rozdział trzeci
Poznawanie uczniów i klasy
Blok tematyczny: Miejsce diagnozy w procesie dydaktyczno-wychowawczym
Zadanie: co i jak poznawać w klasie?
Zadanie: charakterystyka klasy szkolnej
Blok tematyczny: Metody badań pedagogicznych
Zadanie: cechy poprawnej obserwacji
Zadanie: Wskaźniki obserwacyjne
Zadanie: Jak prowadzić wywiad?
Zadanie: Badanie socjometryczne metodą Moreno
Zadanie: Kwestionariusz do badania ról grupowych
Zadanie: Analizowanie kwestionariusza ankiety
Zadanie: Konstruowanie kwestionariusza ankiety
Zadanie: Przeprowadzanie badań ankietowych
Zadanie: Diagnostyczne ćwiczenia grupowe
Rozdział czwarty
Relacje nauczyciela z uczniami i rodzicami
Blok tematyczny: Porozumiewanie się w procesie wychowania
Zadanie: Jakim językiem mówię?
Zadanie: Kto ma problem?
Zadanie: Formułowanie komunikatów „ja”
Zadanie: Odzwierciedlanie
Zadanie: Aktywne słuchanie
Zadanie: Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
Zadanie: Porozumiewanie się – podsumowanie
Blok tematyczny: Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów
Zadanie: Zachowaniowe przejawy poczucia własnej wartości
Zadanie: Nauczyciel a poczucie własnej wartości ucznia
Zadanie: Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości uczniów
Zadanie: czy uczeń jest w szkole podmiotem?
Blok tematyczny: Współpraca nauczyciela z rodzicami
Zadanie: Nauczyciele i rodzice
Zadanie: Pierwsza wywiadówka
Zadanie: rozmowy z rodzicami
Zadanie: Zebrania z rodzicami – gry symulacyjne
Zadanie: Pedagogizacja rodziców
Zadanie: Analiza problemów wychowawczych
Rozdział piąty
Kierowanie pracą uczniów na lekcji
Blok tematyczny: Organizowanie środowiska uczenia się
Zadanie: Jak nauczać skutecznie?
Zadanie: Zasady uczenia się i motywacji
Zadanie: Hospitacja lekcji
Zadanie: Jak zainteresować uczniów przedmiotem?
Zadanie: Wykorzystanie czasu lekcji
Zadanie: Jak nie marnować czasu na lekcji?
Zadanie: Nauczyciel, uczniowie, przestrzeń
Zadanie: Aranżowanie przestrzeni
Blok tematyczny: Komunikowanie się na lekcji
Zadanie: Władza nauczyciela nad mową w klasie
Zadanie: Mapy mentalne
Zadanie: Prezentacja materiału
Zadanie: Sztuka zadawania pytań
Zadanie: Wykorzystanie pytań w nauczaniu
Zadanie: Prace pisemne
Blok tematyczny: Ład i dyscyplina w klasie
Zadanie: Ład, dyscyplina, proces kształcenia
Zadanie: Uczniowskie zachowania zakłócające
Zadanie: Przyczyny zachowań zakłócających
Zadanie: Strategie uczniów
Zadanie: Zapobieganie zachowaniom zakłócającym
Zadanie: Reguły zachowania i procedury pracy
Zadanie: Postawa nauczyciela wobec dyscypliny
Zadanie: Pierwsze spotkanie
Zadanie: Demonstrowanie pewności siebie
Zadanie: reagowanie na zachowania zakłócające
Zadanie: Ćwiczenia relaksująco-koncentrujące
Blok tematyczny: Psychopedagogiczne problemy kontroli i oceny
Zadanie: Metody kontroli osiągnięć uczniów
Zadanie: Odpytywanie inaczej
Zadanie: czy stopnie są potrzebne? – gra symulacyjna
Zadanie: Dylematy związane z ocenianiem
Zadanie: Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania
Zadanie: Nie tylko stopnie
Zadanie: informacje zwrotne
Zadanie: Samokontrola nauczyciela
Zadanie: Autorefleksja przyszłego nauczyciela
Bibliografia
Aneksy
Aneks I
Aneks II
Gdzież była ta książka kiedy byłam studentką pedagogiki? Kędy wieje duch pedagogiczny, że tak ładnie natchnął autorkę?
Książka podzielona jest na pięć rozdziałów. Każdy z nich zawiera od 3 do 5 bloków tematycznych.
Aby przybliżyć schemat proponowanych przez autorkę scenariuszy zajęć ze studentami omówię jeden – „Idealna szkoła”. Scenariusz ten znajduje się w rozdziale pierwszym zatytułowanym „Nauczyciel, uczeń, szkoła”, w ostatnim bloku tematycznym.
Autorka na początku każdego scenariusza określa cel zajęć, oczekiwania wobec wiedzy jaką powinni posiadać studenci uczestniczący w zajęciach, literaturę do zajęć, potrzebne materiały. Następnie następuje opis przebiegu zajęć. Po piątym rozdziale umieszczona została bibliografia. Jest to zbiorcza lista książek wymienianych przy każdych zajęciach i chwała autorce za to, że stworzyła taka listę, zamiast zostawiać polecaną literaturę li i jedynie w scenariuszach.
Po bibliografii (spis treści przytomnie zamieszczono na początku książki, co powoli staje się normą w tego typu publikacjach, acz można jeszcze napotkać niechlubne wyjątki) jest aneks (ze spisem treści). Aneks bogaty, zawierający materiały do niemalże każdego spotkania ze studentami, liczący ponad sto stron. Znajdziemy tu i przykłady ankiet, i ilustracje przedstawiające układ ławek w klasie, a także szczegółowe wskazówki na temat przeszkód w komunikacji, czy sposoby opracowywania danych zebranych w badaniu kwestionariuszowym.
Myślę, że dla tych, którzy uczą, jak uczyć, to pozycja obowiązkowa, a dla tych, którzy codziennie spotykają się z uczniami ciekawa podpowiedź, mogąca zmienić spojrzenie na otaczający ich szkolny świat.
źródło: http://prowincjonalnenauczycielstwo.blogspot.com