Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 35,00 zł
Niewątpliwym walorem zarówno pierwszej, jak i drugiej części opracowania jest ilustrowanie zagadnień plastycznych pracami uczniów wykonanymi przez nich na lekcjach, a pochodzącymi z kolekcji autora. Dzięki temu nauczyciel może się przekonać, że realizacja treści wynikających z podstawy programowej jemu także może się powieść, a rezultaty jego pracy dydaktycznej i wychowawczej mogą być równie interesujące.
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Nie było zamiarem autora – jak sam twierdzi – tworzenie kolejnej koncepcji wychowania przez plastykę. Niniejsza publikacja jest jedynie poradnikiem dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w którym autor dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą na temat sposobów realizowania treści kształcenia przedmiotu „edukacja plastyczna” w klasach I–III w zakresie wynikającym z aktualnej podstawy programowej.
Prezentowany tekst składa się z dwóch części. W pierwszej autor w sposób syntetyczny omawia wszystkie dyscypliny sztuk plastycznych (rozdz. 1) oraz plastyczne środki wyrazu, czyli język sztuk plastycznych (rozdz. 2), zawsze odnosząc prezentowaną wiedzę do możliwości wykorzystania jej w praktyce szkolnej. Jerzy Tomala jest ciągle aktywnym twórcą malarzem, dzięki czemu czytelnik otrzymuje wiedzę o plastyce z pierwszej ręki, można powiedzieć: wprost z palety.
Druga część poświęcona jest zagadnieniom bezpośrednio wiążącym się z praktyką edukacji plastycznej. Zaprezentowana tu „koncepcja metodyczna” oparta jest na pomyśle Ładysławy Bobrowskiej z 1975 roku, który autor nieco zmodyfikował. Mamy więc omówienie dwóch typów lekcji plastyki, na których zadania plastyczne i tematyczne realizowane są odmiennymi metodami pracy: poprzez ekspresję kierowaną i ekspresję swobodną. Autor dość dokładnie omawia poszczególne punkty konspektów do obu typów lekcji: od celów (dydaktycznego i wychowawczego) poczynając, poprzez prezentację kryteriów oceny prac plastycznych na przebiegu zajęć kończąc.
Całość edukacji, począwszy od nauczania wczesnoszkolnego, opiera się na zasadach dydaktycznych, które są normami szczegółowymi, obowiązującymi również na zajęciach edukacji plastycznej. Rozdział 6 jest swoistym podsumowaniem poruszanych zagadnień, gdzie przez prezentację trzech przykładowych lekcji plastyki autor wskazuje sposoby realizacji treści merytorycznych w zakresie plastyki oraz możliwości oddziaływań wychowawczych poprzez twórczość plastyczną uczniów.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8294-237-8
Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej
Sztuka to świadome działanie mające na celu stworzyć czegoś pięknego lub znaczącego przy użyciu wyobraźni i określonych umiejętności. I mimo iż pojęcie piękna jest względne, to już samo tworzenie ma wielką moc terapeutyczną. Dlatego też sztuka powinna być obecna w życiu dziecka, a obcowanie z nią winno być nieodłącznym elementem wychowania. Przez obcowanie rozumiem zarówno zapoznawanie się z dziełami mistrzów, odwiedzanie muzeów, wernisaży, przeglądanie albumów, jak i samo tworzenie. Dlatego też tak istotne są lekcje plastyki, na których dziecko może poznawać różne plastyczne środki wyrazu i ma możliwość wyrazić się twórczo.
Jak takie lekcje poprowadzić? Gdzie szukać pomysłów, inspiracji? Pomijając to niewyczerpywalne źródło inspiracji, jakim jest nasze otoczenie, można jej szukać w książce pt. „Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycja to poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, ale i nie tylko – skorzystać z niego mogą wszyscy nauczyciele plastyki, studenci historii sztuki czy podyplomowych studiów pedagogiki sztuki. Autor, Jerzy Tomala, dzieli się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą na temat sposobów realizowania treści kształcenia przedmiotu „edukacja plastyczna” w klasach I do III. Znajdziemy tu zarówno zagadnienia merytoryczne związane ze sztukami plastycznymi, jak i kwestię związane z metodyką nauczania przedmiotu.
Poradnik został podzielony na dwie części o których wspomniano – merytoryczną i praktyczną. Część pierwsza stanowi omówienie najważniejszych kwestii dotyczących sztuk plastycznych i języka sztuk plastycznych. W rozdziale pierwszym znajdziemy omówienie podziału sztuk plastycznych i kilka słów o każdej z nich (malarstwo, rzeźba, grafika, rysunek, scenografia, projektowanie przemysłowe, architektura, rzemiosło artystyczne). Rozdział drugi przybliża natomiast środki wyrazu artystycznego, takie jak linia i jej możliwości wyrazowe, plama, bryła, układy kompozycyjne i ich rodzaje oraz możliwości wyrazowe. Sporo miejsca zostało poświęcone zagadnieniu barwy – autor przybliża tu systematykę barw, pisząc o barwach achromatycznych, chromatycznych (wraz z ich dalszym podziałem i możliwościami wyrazowymi). Znajdziemy tu również omówioną fakturę i ruch wraz z ich możliwościami wyrazowymi oraz przestrzeń i sposoby jej sugerowania.
Druga część książki, mająca wymiar praktyczny koncentruje się na metodyce edukacji plastycznej. Po przybliżeniu celów w edukacji plastycznej i typów zajęć edukacji plastycznej, autor dokładnie omawia dwa typy lekcji plastyki, na których zadania plastyczne i tematyczne realizowane są rożnymi metodami pracy, tj. przez ekspresję kierowaną i ekspresję swobodną. Autor omawia poszczególne punkty konspektów przy założeniu, że wykonanie pracy plastycznej powinno zawsze czemuś służyć. Każdy konspekt rozpoczyna się zatem dobrze sformułowanym celem zajęć, następnie przechodzimy do jasno określonego zadania plastycznego, do tematu (który nie powinien odwracać uwagi ucznia od istoty zadania plastycznego), techniki plastycznej, materiałów i narzędzi dobranych odpowiednio do techniki plastycznej oraz dostosowanych odpowiednio do możliwości manualnych i umiejętności ucznia. Następnie określimy środki dydaktyczne, metody i formy pracy, po czym przechodzimy do oceny plac plastycznych – autor zwraca tu uwagę na kryteria oceny i formę oceny. Zakończymy na przebiegu lekcji, bowiem w konspekcie zapisujemy kolejność oraz przebieg wszystkich przewidywanych czynności w trakcie lekcji oraz przybliżony czas ich trwania. W rozdziale poświęconym edukacji plastycznej z ekspresją swobodną, autor rozpoczyna omówienie od opisu lekcji plastyki w klasie pierwszej. Na tej podstawie dowiemy się, co powinno być celem lekcji, jakie są cele wychowawcze realizowane na edukacji plastycznej z ekspresją swobodną i jakie powinno być zadanie tematyczne – na zajęciach edukacji plastycznej z ekspresją swobodną uczniowie zamiast zadania plastycznego wykonują bowiem zadanie tematyczne i sami decydują, jakie środki wyrazu wybiorą. Przeczytamy również o technice plastycznej, materiałach i narzędziach, środkach dydaktycznych, metodach pracy, formach pracy, ocenie prac i przebiegu zajęć. Rozdział ostatni wspomina o zasadach dydaktyki na edukacji plastycznej.
Książka stanowi swego rodzaju ABC nauczania plastyki i warto, by w swojej biblioteczce miał ją każdy nauczyciel przedmiotu. Znajdziemy tu krótko omówione najważniejsze kwestię, a czytelny układ książki pozwala nam korzystać z niej w razie potrzeby, oferuje nam bowiem zarówno wsparcie merytoryczne, ale rozszerza nasze pojmowanie nauczania przedmiotu. Dzięki niej możemy być lepszymi nauczycielami przedmiotu i poczuć się pewniej w tym, co robimy, a także zafascynować się plastyką!
źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2024/01/jerzy-tomala-plastyka-w-edukacji.html
Jerzy Tomala, dr hab. – malarz i nauczyciel. Urodzony w 1951 roku. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (1975). Brał udział w ponad 140 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Słowacja, USA, Węgry). Autor serii malarskich: Obraz z cyklu II, Dąb w ogrodzie, Ani wiatr, ani flaga, Co to jest – to, co jest, Jeden Świat, Świeżo malowane i innych.
Około 40 wystaw indywidualnych, w tym (od 2009 r.) 22 wystawy pt. Malarstwo do kwadratu (m.in.: Dębica, Kraków, Lwów, Łańcut, Łuków, Medzilaborce, Prešov, Rzeszów, Siedlce, Sławno, Szczecin, Toruń, Włocławek). Prof. w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Adam Horbowski, dr – nauczyciel akademicki. Urodzony w 1939 roku we Lwowie. Studia na Wydziale Filologii Polskiej WSP w Krakowie. Autor sześciu monografii i ponad 80 artykułów naukowych z zakresu m.in. oświaty dorosłych, animacji kultury, pedagogiki pracy kulturalno-oświatowej i andragogiki.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Jerzy Tomala |
ISBN druk | 978-83-8294-309-2 |
ISBN e-book | 978-83-8294-237-8 |
Objętość | 196 stron |
Wydanie | II, 2024 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
CZĘŚĆ I. Sztuki plastyczne
Rozdział 1
1. Sztuki piękne – plastyka
1.1. Malarstwo
Techniki malarskie
1.2. Rzeźba
1.3. Grafika
Grafika warsztatowa
Grafika użytkowa
1.4. Rysunek
1.5. Scenografia
1.6. Projektowanie przemysłowe
1.7. Architektura
1.8. Rzemiosło artystyczne
Rozdział 2
2. Plastyczne środki wyrazu
2.1. Linia
Możliwości wyrazowe linii
2.2. Plama
Możliwości wyrazowe plamy
2.3. Bryła
Możliwości wyrazowe bryły
2.4. Układy kompozycyjne
2.4.1. Rodzaje układów kompozycyjnych
Układy kompozycyjne rytmiczne
Układy kompozycyjne symetryczne i asymetryczne
Układy kompozycyjne zamknięte i otwarte
Możliwości wyrazowe układów kompozycyjnych
2.5. Barwa
2.5.1. Systematyka barw
Barwy achromatyczne
Możliwości wyrazowe barw achromatycznych
Walor barw achromatycznych i chromatycznych
Możliwości wyrazowe waloru barw
Barwy chromatyczne
Systematyka barw chromatycznych
Gama polichromatyczna
Możliwości wyrazowe gamy polichromatycznej
Gama monochromatyczna
Możliwości wyrazowe gamy monochromatycznej
Gama barw ciepłych i zimnych
Możliwości wyrazowe gamy barw ciepłych i zimnych
Gama barw kontrastowych
Możliwości wyrazowe gam kontrastowych
Gama barw czystych i złamanych
Gama barw intensywnych, nasyconych
Gama barw pastelowych
2.6. Faktura
Możliwości wyrazowe faktury
2.7. Ruch
Możliwości wyrazowe ruchu
2.8. Przestrzeń
Sposoby sugerowania przestrzeni
CZĘŚĆ II. Metodyka edukacji plastycznej
Rozdział 3
3. Edukacja plastyczna
3.1. Cele w edukacji plastycznej
3.2. Typy zajęć edukacji plastycznej
Rozdział 4
4. Edukacja plastyczna z ekspresją kierowaną
4.1. Cel dydaktyczny
4.2. Zadanie plastyczne
4.3. Temat
4.4. Technika plastyczna
4.5. Materiały i narzędzia
4.6. Środki dydaktyczne
4.7. Metody pracy
4.8. Formy pracy
4.9. Ocena prac plastycznych
Kryteria oceny
Forma oceny
4.10. Przebieg lekcji
Motywowanie do działań plastycznych
Praca ucznia na lekcji
Rozdział 5
5. Edukacja plastyczna z ekspresją swobodną
5.1. Cele wychowania w edukacji plastycznej
5.1.1. Cele wychowywania
5.1.2. Wychowanie przez sztukę
5.1.3. Cele wychowawcze na zajęciach edukacji plastycznej
5.2. Zadanie tematyczne
5.3. Technika plastyczna
5.4. Materiały i narzędzia
5.5. Środki dydaktyczne
5.6. Metody pracy
Wizualizacja i identyfikacja
5.7. Formy pracy
5.8. Ocena prac
Forma oceny
5.9. Przebieg zajęć
Rozdział 6
6. Zasady dydaktyki na edukacji plastycznej
6.1. Lekcja pierwsza
6.2. Lekcja druga
6.3. Lekcja trzecia
Bibliografia
Spis ilustracji
Książka adresowana jest głównie do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, stanowiąc poradnik do zajęć z obszaru edukacji plastycznej. Całość opracowania podzielono na dwie części: pierwszą, obejmującą zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych, oraz kolejną odnoszącą się do „Metodyki edukacji plastycznej”. [...]
Publikacja „Plastyka w edukacji wczesnoszkolnej /poradnik dla nauczycieli/” autorstwa Jerzego Tomali stanie się skutecznym poradnikiem i jednocześnie wskazówką dla nauczycieli oraz innych osób zainteresowanych prowadzeniem zajęć plastycznych z dziećmi a także doceniając walory merytoryczne recenzowanej publikacji opowiadam się za jej wydaniem.
z recenzji Ewy Piwowarskiej
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów