Prezentowana publikacja jest owocem pracy wielu autorów, zawiera ich przemyślenia, refleksję wyrosłą na gruncie dociekań empirycznych i doświadczeń zbieranych przez lata w różnych środowiskach akademickich. Autorzy poruszyli m.in. problematykę pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów...
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Prezentowana publikacja jest owocem pracy wielu autorów, zawiera ich przemyślenia, refleksję wyrosłą na gruncie dociekań empirycznych i doświadczeń zbieranych przez lata w różnych środowiskach akademickich. Autorzy poruszyli m.in. problematykę pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów...
Prezentowana publikacja jest owocem pracy wielu autorów, zawiera ich przemyślenia, refleksję wyrosłą na gruncie dociekań empirycznych i doświadczeń zbieranych przez lata w różnych środowiskach akademickich.
Autorzy poruszyli m.in. problematykę pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, kulturowego uwarunkowania języka mediów, elektronicznych mediów jako środka stymulowania rozwoju intelektualnego. W książce znajdziemy także rozważania na temat uzależnienia od mediów, kursów online, pracy w sieci czy specyfiki edukacji internetowej. Autorzy zawarli w pracy także swoje uwagi na temat wartości, człowieka w mediach, komunikacji internetowej na linii student-wykładowca, kultury i współczesnego języka mediów.
Książka pod redakcją naukową Macieja Tanasia pod tytułem „Kultura i język mediów” zasługuje na uwagę i uznanie, ponieważ łączy w sobie walory doskonałego podręcznika po specyfice języka polskiego oraz bardzo dobrej monografii poświęconej środkom masowego przekazu. Umożliwia poznanie, a także zrozumienie konsekwencji tworzenia określonych kanałów komunikacyjnych i przebieg samych procesów nadawania i odbierania przekazów. Autorzy słusznie wiele uwagi poświęcili wysublimowanym sztukom perswazji, manipulacji oraz propagandzie. Jak bardzo wysublimowane mogą one być, uświadomi sobie czytelnik na podstawie tej gorąco polecanej lektury.[...]
Profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. W latach 1972-1973 był nauczycielem w Liceum Ogólnokształcącym Nr VI w Gdyni, a w latach 1975-2002 asystentem, następnie adiunktem na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1998-1999 był przedstawicielem Polskiego Komitetu UNESCO na międzynarodowych konferencjach na Krecie i w Moskwie, a także przedstawicielem Polski na II Światowym Kongresie UNESCO w Seulu w Korei Południowej.
W latach 1999-2002 był członkiem Senatu Uniwersytetu Warszawskiego. W 2002 roku został prorektorem ds. kształcenia w Wyższej Szkole Pedagogicznej ZNP (od 2003 - prorektorem ds. kształcenia i rozwoju). Jest również uczestnikiem Forum Pełnomocników Rektorów Wyższych Szkół Pedagogicznych ds. komputeryzacji procesu dydaktycznego oraz Zarządu Stowarzyszenia Rektorów i Założycieli Uczelni Niepaństwowych.
Katedrą Technologii Kształcenia i Komputeryzacji Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku kieruje od 1999 roku
Zainteresowania naukowe: edukacja informatyczna i medialna, metodologia badań pedagogicznych, dydaktyka ogólna, zachowanie człowieka w sytuacjach ekstremalnych.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Tanaś Maciej
ISBN druk
978-83-7308-862-7
ISBN e-book
Objętość
350 stron
Wydanie
I, 2007
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Maciej Tanaś
O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów
Janusz Gajda
Język mediów jako system komunikacji i jego kulturowe uwarunkowania
Bronisław Siemieniecki
Koncepcje kognitywistyczne wykorzystania mediów w edukacji
Jan Łaszczyk
Elektroniczne media jako środek stymulowania rozwoju intelektualnego
Andrzej Hankała
Uzależnienia od mediów – na przykładzie Internetu i TV
Bassam Aouil, Maria Kajdasz-Aouil
Internet jako środowisko komunikacyjne
Jerzy M. Mischke, Anna K. Stanisławska
Semiotyka kursów online.Wprowadzenie w problematykę
Włodzimierz Gogołek
Praca w Sieci
Józef Bednarek
Wpływ multimediów na przemiany w kulturze
Jacek Warchala
Komunikacja perswazyjna, czyli kilka uwag o retoryczności,
zaufaniu i prawdomówności
Janusz K. Tanaś, Maciej Tanaś
Pismo naukowe w wersji elektronicznej
Grażyna Wieczorkowska, Izabella Bednarczyk
Specyfi ka edukacji internetowej. Model dydaktyczny: COME
Barbara Kędzierska
Kształtowanie kultury mediów
Wiesław Wojciech Szczęsny
Poznanie i prawda @ media
Liliana Tomaszewska
Kultura mediów – kilka słów o wartościach. Zagadnienia deontologiczne
Ks. Piotr Bury
Człowiek w mediach
Antoni Zając
Media bliższej i dalszej przyszłości – wnioski dla edukacji
Zbigniew Ledóchowski
Usługi internetowe w kontekście medialnym
Lechosław Hojnacki
Powszechna mobilizacja, czyli telefon mobilny a system edukacji
Agnieszka Wierzbicka
Komunikowanie się w procesie e-nauczania.
Student i wykładowca w Internecie
Elżbieta Gajek
Kultura mediów a edukacja językowa
Mikołaj Ł. Lipowski
Rola kultury w kształtowaniu języka mediów
Zbigniew Osiński
Nowoczesne media elektroniczne a edukacja historyczna
Anna Grabowska
Kształcenie na odległość dla nauczycieli
– zakres, narzędzia, praca grupowa, projekty
Renata Nguyen
O języku pośrednim, który wymyka się klasyfikacjom...
Rozmowa z prof. Jerzym Bralczykiem
Dariusz Teresiński
Opowieści z Krzemowej Doliny. Rozmowa z prof. Markiem Hołyńskim
Jakub Czarkowski
Przemiany mass mediów – od mówcy do Internetu
Współcześnie nazbyt często zapomina się o newralgicznej relacji pomiędzy polską kulturą a językiem mediów. Powoduje to rozliczne nieporozumienia, które z kolei destruktywnie oddziałują na emisję oraz przepływ komunikatów pomiędzy podmiotami publicznymi. Obniżają również jakość przekazów, przyczyniając się do wydłużania procesów decyzyjnych. Czytelnikom, którym leży na sercu przeciwdziałanie i zapobieganie takim sytuacjom, ale i celują w ich zrozumieniu bez wątpienia przypadnie do gustu książka pod naukową redakcją Macieja Tanasia zatytułowana „Kultura i język mediów”. Jest to zbiór artykułów poświęconych najważniejszym aspektom zarówno kultury i języka, jak i relacjom pomiędzy nimi. Reprezentują one dojrzałe spojrzenia na kształtowanie sfery publicznej, stąd warto im się bacznie przyjrzeć.
Niemal trzydzieści tekstów naukowców pochodzących z różnych ośrodków naukowych zabrało głos na ważkie w dobie globalizacji pytania, które nie doczekały się dotąd satysfakcjonujących odpowiedzi. Przemyślane, rzetelnie opracowane i dobrze udokumentowane naukowo argumenty oraz kontrargumenty zawarte w kolejnych artykułach stanowią ważne i godne refleksji stanowiska w debacie na temat wykorzystania przez człowieka nowych mediów. Warto wyraźnie podkreślić, iż autorzy świetnie wyważyli wady i zalety, szansy i zagrożenia możliwych scenariuszy rozwoju środków masowego przekazu, pokazując na co ich użytkownicy muszą być szczególnie wyczuleni, by nie zatracić się w globalnej wiosce.
Poza kwestiami użytecznymi w praktyce, to znaczy propozycjami odpowiedzi na nurtujące nas pytania, np. czy czasopismo naukowe dobrze jest wydawać w formie elektronicznej, jak zoptymalizować kontakt naszego dziecka z nowymi mediami, w jaki sposób nie uzależnić się od internetu i tak dalej, znajdziemy na łamach tej książki wiele interesujących rozwiązań teoretycznych. Okażą się one z pewnością cennymi wskazówkami dla czytelników zainteresowanych samodzielną eksploracją znaczeń przekazywanych za pośrednictwem szczególnego nośnika, jakim jest język. Zwłaszcza ciekawym aspektem rozważań naukowców jest rozpatrzenie bardzo dobrze uzasadnionych teorii z zakresu nauki o komunikowaniu w kontekście specyfiki polskich mediów i języka polskiego. Analizy te uświadamiają czytelnikowi jak ważne jest uwzględnianie kontekstu, zwłaszcza tradycji, podczas badań. Uwydatniają słabość bezmyślnego kopiowania podejść badawczych Amerykanów na rodzimy grunt. To prezentacje niezwykle istotnego podejścia do przedmiotu badań, które warto poznać.
Bonusem dla czytelników jest dobrze przeprowadzony i bardzo ciekawy wywiad z profesorem Jerzym Bralczykiem dotyczący języka pośredniego, który wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Pozwala on lepiej poznać właściwości zjawisk towarzyszących komunikowaniu. Poza tym autorzy wiele uwagi poświęcili edukacji – użyciu w jej ramach języka, mediów, a także jej obecności w mediach. Cennym uzupełnieniem refleksji nad pochłaniającymi naszą uwagę wydarzeniami, których obraz zyskaliśmy za sprawą środków masowego przekazu, jest analiza aspektów deontologicznych. Całość tworzy naprawdę przemyślaną kompozycję.
Książka pod redakcją naukową Macieja Tanasia pod tytułem „Kultura i język mediów” zasługuje na uwagę i uznanie, ponieważ łączy w sobie walory doskonałego podręcznika po specyfice języka polskiego oraz bardzo dobrej monografii poświęconej środkom masowego przekazu. Umożliwia poznanie, a także zrozumienie konsekwencji tworzenia określonych kanałów komunikacyjnych i przebieg samych procesów nadawania i odbierania przekazów. Autorzy słusznie wiele uwagi poświęcili wysublimowanym sztukom perswazji, manipulacji oraz propagandzie. Jak bardzo wysublimowane mogą one być, uświadomi sobie czytelnik na podstawie tej gorąco polecanej lektury.
Krzysztof Wróblewski źródło: http://www.konserwatyzm.pl/
„Kultura i język mediów” pod red. nauk. Macieja TanasiaKultura i język mediów
Język mediów jest systemem komunikacji bardzo specyficznym i podlegającym nieustannej zmienności. Wpływ na niego mają m.in. uwarunkowania kulturowe, przemiany społeczne itp. Nie dziwi więc, że stał się obiektem naukowej refleksji wielu badaczy – ich prace zostały zebrane w omawianej publikacji, inspirowanej przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP. Prezentuje ona blisko trzydzieści punktów widzenia zagadnień związanych ze specyfiką mediów jak przestrzeni komunikacyjnej, komunikacyjnej, kulturowej i generującej własny system wartości. Nie brak też tematów nieco luźniej powiązanych z tą kwestią – jak e-nauczanie, powszechność telefonów mobilnych czy usługi internetowe. Całość uzupełnia cenna językoznawczo rozmowa Renaty Nguyen z profesorem Jerzym Bralczykiem – tym razem znany powszechnie z programów telewizyjnych językoznawca mówi o języku pośrednim, który wymyka się klasyfikacjom.
W wielu miejscach zostaje podkreślona ogromna moc oddziaływania mediów na społeczeństwo. To one znalazły drogę do naszej wyobraźni. Autorzy, których artykuły zostały tu zamieszczone uświadamiają nam, jak ważna jest dla nas, odbiorców, umiejętność selektywnego wyboru z różnorodnej oferty oraz umiejętność krytycznego i aktywnego odbioru. Aby być świadomym widzem, należy znać podstawy teorii komunikowania masowego – psychologicznej, socjologicznej i kulturowej.
Analizie zostaje poddany też internet jako środowisko komunikacyjne, w którym dominują różne rodzaje porozumiewania się. Po szczegóły na ten temat odsyłam do tej ciekawej książki, stanowiącej kompendium wiedzy niezbędnej każdemu z nas. Polecam ją zwłaszcza osobom zainteresowanym procesem komunikacji w ogóle, studentom oraz naukowcom, prowadzącym badania psychologiczne, socjologiczne czy kulturoznawcze. Jej wysoki poziom merytoryczny oraz przystępny język sprawiają, że lektura jest przyjemna i wciągająca.