Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Autorka podejmuje ważkie i perspektywiczne kwestie dotyczące możliwości technik multimedialnych w kontekście kształtowania wartości dydaktycznych i wychowawczych w edukacji matematycznej. [...]
Internet stał się krwiobiegiem świata, coraz więcej przedsiębiorstw wymienia za jego pomocą informacje, przyjmuje zamówienia, steruje produkcją, logistyką i dystrybucją. Rośnie także liczba usług, które są wykonywane za pomocą Internetu: ludzie pracują razem, nie mając bezpośredniego kontaktu, a jedynie wymieniając między sobą informacje i wyniki pracy, dokonuje się płatności i operacji finansowych. Sieć pomaga rozszerzać horyzonty, dostarcza informacji przydatnych w badaniach naukowych, w szkole, jak również zwykłych ciekawostek, które interesują wielu ludzi. Stwarza swoim użytkownikom ogromne możliwości rozwoju, odgrywając znaczną rolę w edukacji, szczególnie ustawicznej, gdzie rola sieci będzie rosła.
Niniejsza książka składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy stanowi próbę analizy roli Internetu w procesie dydaktycznym. W rozdziale drugim na podstawie konstruktywistycznego modelu myślenia przedstawiono nowe podejście do procesu kształcenia z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Kolejne dwa rozdziały to teoretyczne studium z zakresu psychologii twórczości i psychodydaktyki dotyczące kształtowania postaw twórczych młodzieży. W rozdziałach piątym i szóstym omówione zostały kolejno: metodologia badań własnych oraz analiza wyników badań Kwestionariuszem Zachowań Twórczych KANH, ankietą i arkuszem obserwacji lekcji. Opracowanie zamykają krytyczna analiza wyników, podsumowanie, jak również bibliografia i aneksy. Przedmiotem badań był związek między zastosowaniem nowego środka dydaktycznego, jakim jest Internet, w nauczaniu matematyki, a jego oddziaływaniem na kształtowanie postaw twórczych młodzieży. Podjęto próbę analizy zmiany roli nauczyciela w przyszłym modelu szkoły. Książka ma być odpowiedzią na pytanie, jak nowe technologie informacyjne wpływają na postawy twórcze młodzieży w dobie tak gwałtownych przemian cywilizacyjnych.
Autorka podejmuje ważkie i perspektywiczne kwestie dotyczące możliwości technik multimedialnych w kontekście kształtowania wartości dydaktycznych i wychowawczych w edukacji matematycznej. Książka jest adresowana do słuchaczy kierunków pedagogicznych i nauczycielskich szkół wyższych oraz nauczycieli – praktyków.
W publikacji omówione są m.in. takie tematy, jak:
– zastosowanie technik multimedialnych w edukacji matematycznej,
– kształtowanie postaw twórczych na lekcjach matematyki,
– możliwości i zagrożenia cyberprzestrzeni.
Poruszone zagadnienia w sposób jasny i klarowny ilustrują sens wykorzystywania mediów cyfrowych w procesie kształcenia młodzieży, skorelowanego z ideą szkoły platońskiej. Szkoła musi uczyć prawdy, wychowywać dla dobra i kształtować do tworzenia piękna.
Kandzia Joanna
Dr Joanna Kandzia ukończyła studia matematyczne i informatyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie. Jest; adiunktem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, praktykującym (dyplomowanym) nauczycielem matematyki i informatyki. Prowadzi warsztaty i kółka matematyczne/informatyczne dla uzdolnionej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Stworzyła i koordynuje ogólnopolski konkurs matematyczny on-line, „Internetowa przygoda z matematyką”. W pracy naukowej i dydaktycznej zajmuje się wykorzystaniem mediów cyfrowych w nauczaniu matematyki. Posiada szereg publikacji naukowych z tej dziedziny.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Kandzia Joanna |
ISBN druk | 978-83-7587-155-5 |
ISBN e-book | 978-83-7587-155-5 |
Objętość | 174 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział 1
Internet w procesie dydaktycznym
1.1. Internet – dobrodziejstwo czy zagrożenie?
1.1.1. Dziecko w informacyjnej sieci
1.2. Internet w edukacji
1.3. Edukacja medialna
1.4. Edukacja matematyczna młodzieży
Rozdział 2
Konstruktywistyczny model uczenia się
2.1. Próba wyjaśnienia terminu „konstruktywizm”
2.2. Konstruktywizm w pedagogice a nowe technologie informacyjne
2.2.1. Funkcje mózgu
2.2.2. Koncepcje pedagogiczne wspomagane technologiami informacyjnymi
2.3. Kognitywistyka w pedagogice
Rozdział 3
Twórczość jako przedmiot naukowego poznania
3.1. Historyczna ewolucja pojęcia twórczości
3.2. Psychologiczne pojęcie twórczości
3.2.1. Klasyczne kierunki psychologiczne a twórczość
3.2.2. Transgresyjna koncepcja człowieka
3.2.3. Twórczość i jej osobowościowe wyznaczniki
3.3. Pedagogiczne pojęcie twórczości
3.4. Postawa twórcza, aktywność twórcza – cechy współczesnego człowieka
3.5. Twórczość w matematyce
Rozdział 4
Środowiskowe wyznaczniki twórczości
4.1. Środowisko domowe
4.2. Środowisko lokalne
4.3. Twórczość w szkole
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5
Metodologiczne podstawy badań własnych
5.1. Założenia, problemy i hipotezy badawcze
5.2. Określenie zmiennych
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.3.1. Założenia naturalnego eksperymentu pedagogicznego
5.4. Organizacja, czas, miejsce i zakres badań
5.5. Uwagi o statystycznym opracowaniu materiału empirycznego
Rozdział 6
Analiza i interpretacja wyników badań własnych
6.1. Internet jako medium wdrażające do kształtowania twórczych postaw wobec świata
6.1.1. Podsumowanie
6.2. Internet jako medium wyzwalające wielostronną aktywność poznawczą
6.2.1. Podsumowanie
6.3. Internet a rola nauczyciela w procesie dydaktycznym
6.3.1. Podsumowanie
6.4. Internet a funkcja podręcznika
6.4.1. Podsumowanie
6.5. Internet a organizacja lekcji
6.5.1. Podsumowanie
6.6. Internet a wartości dydaktyczne i wychowawcze w procesie edukacji
6.6.1. Podsumowanie
6.7. Internet w życiu młodego pokolenia – w świetle badań własnych
6.8. Uwagi i praktyczne wskazówki do przeprowadzonych zajęć z wykorzystaniem zasobów edukacyjnych stron WWW
Rozdział 7
Krytyczna analiza otrzymanych wyników
Wnioski ogólne
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Aneks 1 – Ankieta przeznaczona dla uczniów
Aneks 2 – Arkusz obserwacji lekcji
Aneks 3 – Konspekty lekcji z wykorzystaniem Internetu
Spis tabel, schematów, wykresów
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów