Media w edukacji
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Nie bez powodu Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło do szkół obowiązkowy przedmiot – edukację medialną. Dynamiczny rozwój masmediów i hipermediów ma dominujące znaczenie w dokonujących się kulturowo przemianach. Media te decydują o istocie i charakterze kultury popularnej...
Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Nie bez powodu Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło do szkół obowiązkowy przedmiot – edukację medialną. Dynamiczny rozwój masmediów i hipermediów ma dominujące znaczenie w dokonujących się kulturowo przemianach. Media te decydują o istocie i charakterze kultury popularnej, intensyfikują procesy globalizacji, ale i sprzyjają procesowi odwrotnemu – personalizacji produkcji i odbioru. W niebywałym zakresie upowszechniają kulturę, zaspokajają i kreują potrzeby, zainteresowania, upodobania i nie pozostają bez wpływu na stymulowanie i przewartościowywanie postaw twórczych.
Podręcznik ten powinien być wykorzystany przez nauczycieli liceów, studentów kierunków humanistycznych oraz naukowców.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-352-8
Gajda Janusz
Pedagog, humanista. Profesor zwyczajny w WSP ZNP w Warszawie, gdzie kieruje Katedrą Pedagogiki Kulturoznawczej oraz prowadzi specjalizację „animator i menadżer kultury”. Członek rzeczywisty Lubelskiego Towarzystwa Naukowego, wiceprzewodniczący Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członek Międzynarodowej Akademii Humanizacji Edukacji (IAHE).
Jest autorem blisko 300 publikacji, w tym 17 monografii, i redaktorem 8 prac.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Gajda Janusz |
ISBN druk | 978-83-7587-352-8 |
ISBN e-book | 978-83-7850-689-8 |
Objętość | 220 stron |
Wydanie | VIII, 2010 |
Format | B5 (160x235). E-book: PDF |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział I
Determinanty cywilizacyjne i kulturowe edukacji medialnej
Humanizm jako trwała podstawa edukacji i różne jego rozumienie
Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne
Kultura jako paidea (regnum homini)
Kultura jako towar
Mass media i hipermedia — podstawowe pojęcia
Treść i zakres pojęcia mass media i hipermedia
Przeciętny odbiorca, masy, publiczność, audytorium
Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej
Miejsce sztuki we współczesnej kulturze — w tym sztuki popularnej
Popularność, czyli faktyczne dotarcie do potocznego odbioru, jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury
Wartości sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach
Rozdział II
Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze
Oddziaływanie środków masowego przekazu — wybrane teorie i kierunki badań
Klasyczne teorie efektów komunikowania masowego
Teorie psychologiczne
Teorie socjologiczne
Teorie kulturowe
Teoria „użytkowania i korzyści” oraz socjalizacyjna funkcja środków masowego przekazu
Badania „użytkowania i korzyści”
Koncepcja socjalizacyjnej funkcji mass mediów
Hipoteza luki informacyjnej
Wybrane modele procesu komunikowania
Model wszechmocy propagandy — 1939
Model aktu perswazyjnego Lasswella — 1948
Model dyfuzyjny Rogersa — 1962
Model wspólnoty doświadczeń Schramma — 1954
Model socjologiczny Rileyów — 1959
Model społeczno-kulturowy Tudora — 1970
Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów
Sposoby manipulowania poprzez mass media
Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur
Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów w kształtowaniu tożsamości kulturalnej i narodowej
Mass media a zrozumienie innych kultur
Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury, praworządności i integrowaniu środowiska
Rozdział III
Znacząca rola mass mediów w edukacji
Zagrożenia edukacyjne w odbiorze mass mediów
Szanse edukacyjnego wykorzystania mass mediów i hipermediów w skali mikro i makro
Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata
Mass media i hipermedia w kształceniu instrumentalnym
Media w edukacji autotelicznej
Aspekt pedagogiczny odbioru mediów
Rozdział IV
Swoistość mass mediów i ich oddziaływanie wychowawcze
Trzy okresy w badaniach i krytyce mass mediów
Książka i prasa — najstarsze środki masowego przekazu
Historia umasowienia książki i prasy
W kręgu problematyki kultury literackiej
Podstawowe gatunki publicystyczne
Komiks jako typowe zjawisko kultury popularnej
Film jako sztuka i środek masowego przekazu
W kręgu dyskusji wokół filmu jako sztuki
Język filmu
Rodzaje i gatunki filmowe
Radio i telewizja — najpotężniejsze środki masowego przekazu
Właściwości radia
Radio jako środek masowego przekazu
Właściwości radia jako swoistego rodzaju sztuki
Formy i style audycji radiowych
Radio i jego przemiany w epoce telewizji
Telewizja — zakres pojęcia
Swoistość telewizji i jej język
Zmiany w stosunku widzów do telewizji i sposobu jej odbioru
Rozdział V
Media jako swoiste środowisko wychowawcze współczesnego człowieka
Rodzaje i specyfika wpływu oraz czynniki warunkujące jego skuteczność i zasięg
Odbiór treści prospołecznych i aspołecznych przez dzieci
Dziecko wobec mediów — aspekt pedagogiczny problematyki
Rola wzorów osobowych i sytuacji w kształtowaniu postaw
Granice wolności mediów i prawa do informacji — aspekt moralny i edukacyjny
Rozdział VI
Hipermedia — komputer i Internet jako nowoczesne środki komunikacji
Technologia i społeczeństwo informacyjne
Komputer w edukacji
Sieć globalna — Internet
Szanse, zagrożenia i wynaturzenia w wykorzystywaniu komputeryzacji i sieci informacyjnej
Rozdział VII
Wybór tekstów
Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej
Marshall McLuhan, Przekazem jest przekaźnik
Antonio Pasquali, Mass media a problem równości kultur
Stefan Żółkiewski, Obieg społeczny literatury a problem publiczności
Michał Szulczewski, U podstaw genologii dziennikarskiej
Jan Trzynadlowski, Sztuka wyklęta. Pornografia?
Kazimierz Dobrzyński, O kulturze słuchania radia
Edgar Morin, Dusza kina
Aleksander Kumor, Formy wideo-artu
Kodeks Telewizyjny USA
Byron Reeves, Clifford Nass, Wnioski dotyczące zjawiska utożsamiania mediów z rzeczywistością
Derric de Kerckhove, Cyberprojekt. Kryteria projektowania cyberaktywności
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów