• Obniżka
W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej

W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej

ISBN: 978-83-7308-931-0
28,38 zł
14,19 zł Zniżka 50%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 14,90 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Reklama stanowi prawdopodobnie jeden z najbardziej dynamicznych i agresywnych, a zarazem progresywnych, przekazów medialnych, z jakimi ma do czynienia człowiek żyjący w epoce zwanej niekiedy cywilizacją informacji. Za sprawą uwolnienia mechanizmów tzw. wolnego rynku możemy nieustannie obserwować, w jaki sposób firmy, korporacje, koncerny, holdingi podejmują próby zmierzające ...

Ilość

Reklama stanowi prawdopodobnie jeden z najbardziej dynamicznych i agresywnych, a zarazem progresywnych, przekazów medialnych, z jakimi ma do czynienia człowiek żyjący w epoce zwanej niekiedy cywilizacją informacji. Za sprawą uwolnienia mechanizmów tzw. wolnego rynku możemy nieustannie obserwować, w jaki sposób firmy, korporacje, koncerny, holdingi podejmują próby zmierzające do kolonizowania naszej wyobraźni za pomocą coraz bardziej wyrafinowanych technik reklamowych, w oczywistym celu – generowania własnych zysków. Ujarzmieni konsumenci są prawdziwą żyłą złota, dlatego agencje reklamowe wkładają dużo wysiłku w to, aby mocniej przemówić do naszych emocji, skuteczniej kształtować nową wrażliwość czy wpajać nowe nawyki. Fenomen reklamy polega na tym, że niezwykle skutecznie potrafi ona anektować coraz to nowe obszary, nawet te, o których mówi się, że są publiczne (albo bardzo prywatne) i powinny być wolne od „ideologii reklamowej” poszczególnych firm. Jednakże reklama to nie tylko sprawa zajmowanego miejsca w przestrzeni społecznej, lecz także kwestia konstruowania subtelnych, wyrafinowanych przekazów reklamowych mających cechy metanarracji (czyli pewnej opowieści o życiu), która pretenduje do bycia obiektywną prawdą. Metanarracja jest zbiorem przeświadczeń, uprzedzeń. Stereotypów, koncepcji, „mądrości” i „oczywistości”, które wprowadzane są do obiegu medialnego niejako przy okazji (lub równolegle z nią) promocji samochodów, kremów, tabletek przeciwbólowych i innych produktów.

Niniejsza praca jest próbą analizy reklamy na poziomie jej ukrytych znaczeń, które chociaż są ukrywane za radosnymi sloganami i obrazami, de facto stanowią istotę przekazu reklamowego. Stanowi także przyczynek do dyskusji na temat edukacji medialnej.

96 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Kowal-Orczykowska Anna

Doktor nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Autorka prac:

Ukryte przesłania haseł reklamowych

Kultura elitarna i masowa – różnice i podobieństwa

Sprawowanie władzy poprzez reklamę

Reklama w świetle paradygmatu krytycznego

Edukacja wobec logiki reklamy i rynku

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Kowal-Orczykowska Anna

ISBN druk

978-83-7308-931-0

ISBN e-book

 

Objętość

244 stron

Wydanie

I, 2007

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

Rozdział I

Reklama jako medium komunikacji masowej

    1.1. Rys historyczny reklamy

    1.2. Reklama jako forma komunikowania masowego

    1.3. Pytania badawcze Harolda Lasswella - czyli analiza procesu komunikowania

 

Rozdział II

Obszary i mechanizmy percepcji reklamy w wymiarze psychologicznym

    2.1. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania obrazem

    2.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania słowem pisanym i mówionym

    2.3. Percepcja obrazu i słowa

    2.3.1. Autorytet w reklamie kluczem do uległości konsumentów

    2.3.2. Zwyczajność, czyli reguła dowodu społecznego

    2.3.3. Imperatyw bycia cool

 

Rozdział III

Teoria krytyczna i interakcjonizm symboliczny podstawą teoretyczną pracy

    3.1. Reklama w świetle teorii krytycznej

    3.2. Reklama w świetle interakcjonizmu symbolicznego

    3.2.1. Problem estetycznego ujęcia rzeczywistości reklamy. Miejsca niedookreślone w reklamie

    3.3. Sprawowanie władzy przez reklamę

    3.3.1. Narzucanie wizji - reklama jako wyraz interesów określonych grup

    3.4. Pedagogika emancypacyjna.

           Elementy emancypacyjnej teorii edukacji

 

Rozdział IV

Ukryte przesłania reklamy

     4.1. Przesłanie, tekst, "ukrytość" - podstawowe kategorie pojęciowe

     4.2. Analiza wybranych reklam - kluczowe przesłania

     4.2.1. Świat jest dla ludzi pięknych, młodych i zdrowych

     4.2.2. Liczy się jednostka

     4.2.3. Reklama jako drogowskaz dla codziennych praktyk kulturowych

 

Rozdział V

Badani uczniowie o reklamie

     5.1. Dekodowanie przekazu reklamy przez młodzież

     5.1.1. Kosmetyki Kamill- jak być młodym, szczupłym, zdrowym i naturalnym

     5.1.2. Bodymax - idea doskonałej efektywności

     5.1.3. Komórka Siemensa - apoteoza indywidualności, idea wiecznej zabawy

     5.1.4. Dior - idea wiecznej młodości, ze starością należy podjąć walkę

     5.1.5. Škoda -luksus, prestiż i seks

     5.2. Reklama a życie codzienne młodzieży

     5.2.1. Potrzeby i pragnienia kreowane w reklamie

     5.2.2. Praktyki społeczne inspirowane reklamą

     5.2.2.1. Praktyczny przewodnik po życiu (101 porad)

     5.2.2.2. Strategia pomniejszania własnej wartości

     5.2.2.3. Adaptacja za pomocą gadżetów

     5.2.2.4. Mówienie językiem reklamy i o reklamie

     5.2.3. Konsekwencje odrzucenia ideologii reklamy

 

Zakończenie

 

Bibliografia

 

Aneksy

 

Dziś wszystko kręci się wokół mediów. Praktycznie opiera się na nich całe nasze życie. Ile razy dziennie spotykamy się z reklamami? Zdecydowanie zbyt dużo. Co chwila przewijają się w telewizji, internecie, gazetach, plakatach. A my świadomie, czy nie, zwracamy na nie uwagę. To właśnie stara się w swojej książce opisać Anna Kowal-Orczykowska. Stara się pokazać nam ukryte przesłania reklamy, pomóc nam w ich interpretacji i zdecydowanie składnia nas do przemyśleń. Fabuły jako takowej, książka nie posiada, ponieważ nie jest ona książką z fikcyjnymi (lub nie) bohaterami i ich światem. Jest to raczej literatura faktu, przynajmniej ja tak ją odbieram w większej części. Styl autorki natomiast nie jest aż tak specjalistyczny, nie używa aż tak trudnych i niezrozumiałych sformułowań, więc pozycję tą czyta się całkiem dobrze. Okładka natomiast naprawdę mnie zaciekawiła, bo nie mam pojęcia, co mam o niej myśleć. Nie jestem do końca pewna, czy chodzi tu o nawiązanie do reklam, czy jest to jakiś bardziej przypadkowy zbiór obrazków. No nic, mam nadzieję, że chociaż autor wiedział, jak to rozumieć : ) Ogólnie jest to dosyć ciekawa pozycja i polecam ją każdemu, kto jest nią zainteresowany.

źródło: http://blask-ksiazek.blogspot.com/2013/07/anna-kowal-orczykowska-w-niewoli-reklamy.html

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło