Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez "codzienność" telewizyjną
ISBN: 978-83-7308-986-0
33,14 zł
23,14 zł
Oszczędzasz: 10,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 24,80 zł
Codziennie zalewa nas potok wiadomości. Wpatrzeni jesteśmy w bohaterów reality show i seriali. Czy wokół nadal jest świat rzeczywisty czy ten wykreowany przez media? W dużej mierze żyjemy tym, co przedstawią nam gazety, powiedzą prezenterzy programów informacyjnych radia czy telewizji...
Codziennie zalewa nas potok wiadomości. Wpatrzeni jesteśmy w bohaterów reality show i seriali. Czy wokół nadal jest świat rzeczywisty czy ten wykreowany przez media? W dużej mierze żyjemy tym, co przedstawią nam gazety, powiedzą prezenterzy programów informacyjnych radia czy telewizji. Nie jesteśmy w stanie uchronić się przed wpływem informacji na naszą podświadomość, jeżeli uczestniczymy w normalnym nurcie obecnego życia. Pewnie nie jest to takie złe, o ile za informacją nie kryje się kłamstwo i oszustwo. Problemy zaczynają się dopiero wtedy, gdy ograniczymy nasze postrzeganie świata jedynie do tego, co przyniosą nam media.
Książka dotyczy dwóch obszarów zagadnień. Pierwszy koncentruje się wokół odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób programy telewizyjne oddziałują na widzów? Autorzy skupiają się tu przede wszystkim na przemocy w mediach. Drugi obszar, to przedstawienie zdrowia jako wartości w programach telewizyjnych.
Książka zasługuje na uwagę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dotyczy aktualnej problematyki związanej z istotnymi zagadnieniami pedagogicznymi. Po drugie Autorzy podjęli się dokonania analizy teoretycznej dwóch ważnych społecznie zagadnień: przemocy w mediach i jej oddziaływania na odbiorcę oraz problematyki zdrowia w programach telewizyjnych.
Kowalski Mirosław
dr hab., profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego; kierownik Katedry Teorii i Filozofii Wychowania; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk; zastępca przewodniczącego Zespołu Teorii Wychowania przy KNP PAN. Jest autorem, współautorem, redaktorem lub współredaktorem kilkudziesięciu artykułów naukowych i książek, m.in.: Zdrowie – wartość – edukacja; Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną; Przestrzeń edukacyjna. Oczekiwania, doświadczenia i dylematy społeczne; Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości; Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje; Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem; Santé – maladie et jeunesse – vieillesse (Dans le contexte des préoccupations, attentes et espoirs de l’homme moderne) /Health – Illness and Youth – Old Age (in the Context of Concerns, Expectations and Hopes of Modern Man); Fenomenologie: socjologia versus pedagogika. Przesłanki instytucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej.
Członek rad naukowych i redakcyjnych krajowych i zagranicznych czasopism naukowych, m.in.: „Studia z Teorii Wychowania”, „Społeczeństwo i Rodzina”, „Review of European Studies”, „Problems of Education in the 21st Century”, „ACC JURNAL”, „Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives”.
http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=119810〈=p
Drożdż Mariusz
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Kowalski Mirosław, Drożdż Mariusz |
ISBN druk | 978-83-7308-986-0 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 184 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Widz telewizyjny w ponowoczesnym świecie (Mariusz Drożdż)
Wstęp
Telewizja jako element kształtowania postaw życiowych odbiorców
Oddziaływanie mediów wizualnych na podświadomość
Konstruowanie znaczenia
Kod hermeneutyczny i jego wpływ na rozumienie treści
Telewizja jako źródło informacji i manipulacji w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej
Telewizja – szansa czy zagrożenie w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej?
Telewizyjna przemoc w świetle badań naukowych
Przejawy negatywnego wpływu programów telewizyjnych na postawy dzieci, młodzieży oraz dorosłych
Pedagogiczne wymiary telewizji
Miejsce pedagogiki w stymulowanym przez telewizję świecie
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych odbiorców
Propozycje rozwiązań edukacyjnych zapobiegających wywołanej przez media elektroniczne agresji i przemocy
Część II
Obraz telewizyjny jako przestrzeń kultury zdrowia (Mirosław Kowalski)
Wstęp
Zdrowie dla wszystkich – aktualność tematu, jego znaczenie pedagogiczne i społeczne
Wokół pojęć: zdrowie, wartość zdrowia, kultura zdrowotna
Zdrowie młodego pokolenia: towar czy wartość?
Konsumpcjonizm i konsumeryzm zdrowotny
Wokół triady: zdrowie – wartość – telewizja
„Telewizyjność” zdrowia.
Między zrozumieniem a odrzuceniem
Telewizyjna „mandragora” wartości zdrowia.
Telewizja jako nośnik wartości zdrowia.
Świat iluzji – świat bez zdrowia?
Wiesz wszystko – reklama telewizyjna
jako spektakl o zdrowiu i dla zdrowia?
Zdrowie dzięki telewizji, czyli wielkie wychowawcze udawanie?
Trudne pytania do (nie)dojrzałych rodziców
Telewizyjny świat zdrowia – konteksty panowania konsumpcji zdrowotnej
Edukacja zdrowotna przez „codzienność” telewizyjną.
I co dalej?
Krótkie zakończenie z mottem
Abstract
Bibliografia
Drozdz-8-II-2008.indd 13:32:57
Contents
Introduction
Part I
TV Viewer in a Postmodern World
(Mariusz Drożdż)
Introduction
Television as an Element of Constucting life Attitudes of Viewers
Visual Media Influence on Subconsciousness
The Construction of Meaning
Hermeneutic Code and Its Influence
on Understanding the Contents
Television as a Source of Information and Manipulation
in the World of Globalization and Market Economy
Television – the Chance or a Threat
in the World of Globalisation and Market Economy?
TV Violence in the Light of Academic Studies
Symptoms of Negative Infl ence of TV Programs
on Attitudes of Children, Teenagers and Adults
Pedagogical Dimentions of Television
The Site of Pedagogy in a TV Stimulated World
The Construction of Communicative Competents of Viewers
Educational Solutions Proposals to Prevent
Electronic Media Created Aggression and Violence
Drozdz-8-II-2008.indd
Part II
Television Scene as a Space of Health Culture?
(Mirosław Kowalski)
Introduction Health For Everybody – Topicality,
Its Pedagogical and Social Meaning
About Ideas: Health, Health Value, Health Culture
Health of Young Generation: Commodity or Value?
Consumption Salubrity
About Triad: Health – Value – Television
„Televised” Health. Between Understanding and Refusal
TV „Mandragora” of Health Value.
Television as a Health Value Carrier.
World of Illusion – World without Health?
You Know Everything – TV Commercial
as a Performance about Health and to Health?
Health Owing to Television or Big Educational Simulation?
Difficult Questions to (Im)mature Parents
TV World of Health – Contexts
of Health Consumption Domination
Health Education through the TV „Commonplace”.
And What Is Next?
A Short End with Motto
Abstract
References
Cenię sobie książki, które przekładają codzienność na język pedagogiki, które wskazują różne zjawiska dnia codziennego w kontekście wychowywania i edukowania.
Mirosław Kowalski w części zatytułowanej "Obraz telewizyjny jako przestrzeń kultury zdrowia" zwraca uwagę czytelników na to, jak w przekazie medialnym definiuje się zdrowie, jak ocenia się jego wartość i czym - w ujęciu telewizyjnym - jest kultura zdrowotna. Podkreśla to, iż współcześnie kultura zdrowotna wpływa na aspiracje dzieci i młodzieży, poprzez swoje komercyjne nastawienie może by c zdominowana przez wartości konsumpcyjne i hedonistyczne, a także co ważne - staje się coraz ważniejsza dla rytmu codziennego życia wielu z nas. Dużo miejsca w swoich rozważaniach Autor poświęca przekazowi reklamowemu w aspekcie zdrowotnym, obsesyjnie szczupłym wzorcom kobiecego ciała podkreślając, że z troski o zdrowie uczyniono model kulturowy, którego wszechobecność trudno negować.
Tekst "Widz telewizyjny w ponowoczesnym świecie" Mariusza Drożdża przedstawia zmiany jakie zachodzą w ludziach pod wpływem telewizji i jakie zachodzą w telewizji pod wpływem oczekiwań odbiorców. Autor zwraca uwagę na rzecz szalenie ważną, a często nieuświadamianą, czyli na to, że telewizja odchodzi od medalu pedagogicznego (czyli przestaje być dla widzów edukatorem, a staje się polem do interaktywnej dyskusji) i wciąż ma zdolność kształtowania postaw u oglądających ją dzieci i młodzieży, a także osób dorosłych. Podkreśla także i to, iż współczesny program telewizyjny nie daje nam wiedzy zastępując ją informacjami. Wśród wielu zdań, szalenie trafnie diagnozujących istnienie telewizji w naszym życiu, znalazłam takie: "Mass media zaczynają pełnić w komunikacji społecznej funkcje dawniej zarezerwowane dla komiwojażerów."
Publikacja "Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych" pozwala z większą świadomością przyglądać się programom telewizyjnym. Zachęcam gorąco do zastanowienia się nad tym, co nam robi telewizja.
źródło: http://prowincjonalnenauczycielstwo.blogspot.com/2010/09/m-kowalski-m-drozdz-przemoc-i-zdrowie-w.html
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów