Autorka podejmuje ważne społecznie i pedagogicznie zagadnienia związane z opisaniem potencjałów oraz specyfiki funkcjonowania telewizji lokalnej w regionie i funkcji, jakie pełni
Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Autorka podejmuje ważne społecznie i pedagogicznie zagadnienia związane z opisaniem potencjałów oraz specyfiki funkcjonowania telewizji lokalnej w regionie i funkcji, jakie pełni
Książka jest pionierską pozycją na rynku podejmującą zagadnienia lokalnej telewizji kablowej w kontekście upowszechniania kultury regionalnej. Osadzona jest na gruncie pedagogiki kultury, teorii edukacji medialnej i regionalnej.
Autorka podejmuje ważne społecznie i pedagogicznie zagadnienia związane z opisaniem potencjałów oraz specyfiki funkcjonowania telewizji lokalnej w regionie i funkcji, jakie pełni. To medium jest szansą dla małych społeczności lokalnych w umacnianiu ich tożsamości oraz ukazywaniu wartości kultury tkwiących w regionie. Telewizja regionalna w odróżnieniu od mass mediów ponadlokalnych ma większe możliwości chronienia od zapomnienia regionalnych dawnych oraz współczesnych wytworów kultury duchowej i materialnej, zgodnie z hasłem „Myśleć globalnie, działać lokalnie”.
W świecie mass mediów zagadnienia związane z kulturą masową, globalną, jej zagrożeniami równoważy zjawisko regionalizmu, lokalizmu, „małej ojczyzny”. Wyzwaniem stojącym przed współczesną cywilizacją jest umiejętne wykorzystanie rozwoju mediów w obronie zagrożonych wartości humanistycznych. Wzrasta liczba i znaczenie mediów o małym zasięgu oddziaływania, które mogą się okazać pomocne w przezwyciężaniu napięć edukacyjnych XXI wieku, na które zwrócił uwagę J. Delors. Na uwagę zasługuje opracowany przez autorkę projekt optymalizacji działań lokalnej telewizji kablowej w upowszechnianiu kultury regionalnej.
Książka skierowana jest do nauczycieli akademickich oraz studentów kierunków pedagogicznych, kulturoznawczych, dziennikarskich, a także nauczycieli i uczniów szkół średnich zajmujących się ścieżkami międzyprzedmiotowymi, tematyka edukacji medialnej, edukacji regionalnej, pracowników instytucji kultury, ludzi związanych z mass mediami oraz telewidzów.
Dr Agnieszka Roguska – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Swoje zainteresowania koncentruje na mass mediach lokalnych i kulturze regionalnej. Prowadzi zajęcia z teorii środków masowej komunikacji, wychowania estetycznego, podstaw wiedzy o teatrze oraz metodyki pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych dotyczących wspomnianej tematyki.
Dr Agnieszka Roguska - adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Swoje zainteresowania koncentruje wokół mass mediów globalnych i lokalnych oraz kultury regionalnej.
Jest wiceprezesem Fundacji na Rzecz Dzieci i Młodzieży „SZANSA”. Miłośniczka teatru i ogrodnictwa. Kontakt: rogag@wp.pl Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych dotyczących powyższej tematyki.
Ukazały się monografie:
Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej, Kraków 2008. Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Wybrane aspekty, cz. I, (współredakcja), Siedlce 2008. Współczesna edukacja kulturowa. Oblicza-przemiany-perspektywy (współredakcja), Siedlce 2010. Wolontariat w teorii i praktyce (współredakcja), Siedlce 2010. Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność, cz. II, (współredakcja), Siedlce 2011.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Roguska Agnieszka
ISBN druk
978-83-7308-881-8
ISBN e-book
Objętość
172 stron
Wydanie
I, 2008
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Wstęp
Rozdział I
Specyfika lokalnej telewizji kablowej
1. Pozycja telewizji lokalnej na rynku mass mediów
2. Treść i zakres pojęcia lokalnej telewizji kablowej
3. Atuty i ograniczenia telewizji lokalnej
4. Potencjalne funkcje lokalnej telewizji kablowej
Rozdział II
Telewizja lokalna wobec zadań i potrzeb kulturalnych społeczności regionu
1. Telewizja lokalna elementem regionalnego krajobrazu kulturowego
2. Regionalność i lokalność jako wartości kulturowe
2.1. Kultura i edukacja regionalna w świetle założeń pedagogiki kultury
2.2. Kultura regionalna elementem kultury narodowej
2.3. „Mała ojczyzna” w umacnianiu lokalnej tożsamości kulturowej i etnicznej
3. Upowszechnianie kultury regionalnej przez lokalną telewizję kablową
4. Telewizja lokalna animatorem działań społeczno-kulturalnych
Rozdział III
Telewizje kablowe: TV Siedlce i Master TV w Łukowie – geneza, założenia programowe i ich realizacja
1. Powstanie TV Siedlce i Master TV
2. Założenia programowe i kadra pracownicza lokalnych telewizji kablowych
3. Program badanych telewizji lokalnych i jego realizacja
Rozdział IV
Telewizja lokalna w ofercie treści regionalnych
1. Adresaci oferty programowej
2. Postrzeganie telewizji lokalnej i ocena treści przekazu
3. Kultura regionalna w lokalnym przekazie telewizyjnym
4. Kształtowanie tożsamości regionalnej
Rozdział V
Upowszechnianie kultury regionalnej przez telewizję lokalną
1. Rodzaje i forma prezentacji treści kulturalnych
2. Tradycja i współczesność na ekranie telewizji lokalnej
2.1. Kultura tradycyjna w przekazie telewizyjnym
2.2. Kultura współczesna na ekranie telewizji lokalnej
Rozdział VI
Funkcje lokalnej telewizji kablowej
1. Kulturotwórcze funkcje telewizji lokalnej
1.1. Funkcja upowszechniania treści kultury regionalnej
1.2. Działalność animacyjna telewizji lokalnej
1.3. Promocja kulturalna „małej ojczyzny”
1.4. Funkcja wzorcotwórcza
2. Społeczne funkcje telewizji lokalnej
2.1. Funkcja informacyjna i reklamowo-ogłoszeniowa
2.2. Funkcja rozrywkowa
2.3. Funkcja kształtowania lokalnej opinii społecznej
2.4. Funkcja integrująca środowisko lokalne
2.5. Funkcja interwencyjna
Zakończenie
1. Zarys projektu optymalizacji działań lokalnej telewizji kablowej w upowszechnianiu kultury regionalnej