Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, wpisuje się więc w „popularną” tendencję we współczesnych naukach o kulturze i edukacji. Będzie stanowić – jak wierzymy – interesujący „przypis” do dyskusji na temat współczesnych konstrukcji tożsamości w kontekście ich swoistej „popkulturyzacji”.
Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, wpisuje się więc w „popularną” tendencję we współczesnych naukach o kulturze i edukacji. Będzie stanowić – jak wierzymy – interesujący „przypis” do dyskusji na temat współczesnych konstrukcji tożsamości w kontekście ich swoistej „popkulturyzacji”.
Jeszcze dwie, trzy dekady temu pojęcia „kultura popularna” i „nauka” wydawały się całkowicie rozłączne. Badanie popkultury uznawane było za zajęcie „niepoważne”. Muzyka, moda, reklama, mydlane opery, bohaterowie gier komputerowych itp. – wszystko to zdawało się mało istotne w porównaniu z polityką, ekonomią, filozofią czy kulturą wysoką (której symbolami mogą być muzyka Beethovena czy dramaty Szekspira). Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Przechadzając się po największych księgarniach Waszyngtonu czy Londynu, ma się niekiedy wrażenie, że amerykańska i brytyjska wiedza o społeczeństwie została zdominowana przez zagadnienia związane z popkulturą. Ileż to książek napisano o lalce Barbie! Ileż monografii doczekała się amerykańska piosenkarka Madonna!
Na półkach księgarskich dzieła poświęcone tym „pop-super-bohaterom” zdają się wypierać klasyczne interpretacje dzieł Dostojewskiego czy Zoli.
Również w Polsce rośnie zainteresowanie popkulturą – także w kontekście naukowym (w ostatnim okresie pojawiła się duża liczba publikacji poświęconych różnym poptendencjom czy popzjawiskom). Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, wpisuje się więc w „popularną” tendencję we współczesnych naukach o kulturze i edukacji. Będzie stanowić – jak wierzymy – interesujący „przypis” do dyskusji na temat współczesnych konstrukcji tożsamości w kontekście ich swoistej „popkulturyzacji”.
dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Wydział Studiów Edukacyjnych). W swoich zainteresowaniach badawczych koncentruje się na problemach związanych z gender studies, socjologią edukacji i socjologią kultury. Autorka książek: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu (Kraków 2011; za tę publikację otrzymała w 2012 roku Nagrodę I Wydziału Polskiej Akademii Nauk); Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej (wspólnie z Tomaszem Gmerkiem, Kraków 2008); Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji (Gdańsk 2007); Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje (Poznań 2002). Redaktorka trzech prac zbiorowych poświęconych kulturze popularnej oraz tłumaczka książki Claire M. Renzetti i Daniela J. Currana Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo (Warszawa 2005), a także współautorka wprowadzenia naukowego do tej publikacji.
Melosik Zbyszko
socjolog, profesor zwyczajny, doktor habilitowany, kierownik Zakładu Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, wykładowca na uniwersytetach amerykańskich (stypendysta Fulbrighta i wizytujący profesor - University of Virginia, Charlottesville).
Zajmuje się kulturą popularną, ze szczególnym uwzględnieniem kultury amerykańskiej oraz współczesnymi systemami edukacyjnymi. Autor wielu książek dotyczących tożsamości młodzieży współczesnej, kultury popularnej, społecznych funkcji edukacji oraz szkolnictwa amerykańskiego.
Wybrane publikacje:
• Współczesne amerykańskie spory edukacyjne : (między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną), Poznań 1994, Wydawnictwo naukowe UAM .
• Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań–Toruń 1995, Wyd. Edytor.
• Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań–Toruń 1996, Wyd. Edytor.
• (z Tomaszem Szkudlarkiem), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998, Oficyna wyd. Impuls.
• Uniwersytet i społeczeństwo : dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań 2002, Wyd. Wolumin.
• Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań 2002, wyd. II, Oficyna wyd. Impuls, Kraków 2006.
• Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków 2007, Oficyna wyd. Impuls. Źródło: Wikipedia.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Gromkowska-Melosik Agnieszka, Melosik Zbyszko
ISBN druk
978-83-7587-434-1
ISBN e-book
Objętość
330 stron
Wydanie
I, 2010
Format
B5 (160X235).
Oprawa
twarda, szyta
Wprowadzenie
Zbyszko Melosik
Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika
Janusz Barański
Rola antropologii w badaniach kultury popularnej i tożsamości
Witold Jakubowski
Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”
Marcin Jaworski
Refleksyjny i kulturotwórczy charakter kultury popularnej
Tomasz Borgul
Frankfurtczyków teoria represywności „przemysłu kulturalnego” a budowanie fałszywej tożsamości społecznej
Agnieszka Ogonowska
Tożsamość translacyjna, pamięć kulturowa i nowe media. O rozumieniu siebie i rzeczywistości społecznej poprzez współczesne narracje filmowe i telewizyjne
Roman Kubicki
Metafizyczne podteksty tożsamości możliwych w światach kultury popularnej
Bogusław Śliwerski
Pedagog w blogosferze
Agnieszka Cybal-Michalska
Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej
Maciej Bernasiewicz
Znak zodiaku Baran, fan Tokio Hotel, wróg hip-hopu – tożsamość nastolatka w popkulturze
Zbyszko Melosik
Ciało jako przedmiot studiów kulturowych
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Badania kulturowe w perspektywie społecznego konstruktywizmu (na przykładzie tożsamości kobiet)
Mariola Bieńko
Sposoby posługiwania się tożsamością seksualną w kulturze popularnej
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Power Girl i kontrowersje wokół (pop)kulturowej emancypacji kobiet współczesnych
Zbyszko Melosik
Wielo(pop)kulturowe spektakle ciała i seksualności
Ewa Bielska
Dyskurs wokół kategorii LGBT/queer podejmowany na forach internetowych deklarujących identyfikację z wartościami katolickimi (wybrane egzemplifikacje)
Adam Roter, Karolina Olszańska
Metamorfozy tożsamości jako skutek percepcji kultury makeover
Grażyna Gajewska
Świadome lalki i śpiewające maszyny. Literatura science fiction w dyskursie feministycznym
Małgorzata Jacyno
Boys in White. Narracje medyczne w kulturze popularnej