Pedagogika kultury w zarysie
Autor:
Gajda Janusz
ISBN: 978-83-8095-023-8
38,10 zł
34,10 zł
Oszczędzasz: 4,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 36,00 zł
Praca Pedagogika kultury w zarysie pomyślana została jako podręcznik akademicki i ma wszelkie szanse, żeby stać się publikacją zaliczaną do kanonu lektur na wielu kierunkach studiów humanistycznych, a przede wszystkim na kierunkach „pedagogika” i „kulturoznawstwo”...
Polecamy publikację w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:
Praca Pedagogika kultury w zarysie pomyślana została jako podręcznik akademicki i ma wszelkie szanse, żeby stać się publikacją zaliczaną do kanonu lektur na wielu kierunkach studiów humanistycznych, a przede wszystkim na kierunkach „pedagogika” i „kulturoznawstwo”. Autor – wybitny znawca i reprezentant pedagogiki kultury – przedstawił rodowód tego kierunku czy nurtu myśli pedagogicznej, nakreślił dzieje kształtowania się założeń filozoficznych i metodologicznych pedagogiki kultury, przywołał poglądy klasyków tego kierunku (tworzących w Polsce i innych krajach). Przyjęty w tej pracy układ chronologiczno-problemowy pozwala śledzić losy pedagogiki kultury i jej zwolenników, pozwala także dostrzec dokonujące się przemiany i uwarunkowania przemian w pojmowaniu oraz uprawianiu pedagogiki kultury.
Warto zwrócić uwagę, że o ile część (umownie) historyczna jest próbą szkicowego odtworzenia głównych idei, poglądów i sporów z przeszłości, o tyle część traktująca o współczesności zawiera autorski, oryginalny wykład problemów, a także przegląd spraw i wydarzeń określających aktualną kondycję pedagogiki kultury. Profesor Janusz Gajda od kilkudziesięciu lat współtworzy pedagogikę kultury w naszym kraju i właśnie On – oraz Profesor Irena Wojnar – może stan pedagogiki kultury przedstawić w sposób najbardziej kompetentny.
prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki
16 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7308-791-0
Gajda Janusz
Pedagog, humanista. Profesor zwyczajny w WSP ZNP w Warszawie, gdzie kieruje Katedrą Pedagogiki Kulturoznawczej oraz prowadzi specjalizację „animator i menadżer kultury”. Członek rzeczywisty Lubelskiego Towarzystwa Naukowego, wiceprzewodniczący Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członek Międzynarodowej Akademii Humanizacji Edukacji (IAHE).
Jest autorem blisko 300 publikacji, w tym 17 monografii, i redaktorem 8 prac.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Gajda Janusz |
ISBN druk | 978-83-7308-791-0 |
ISBN e-book | 978-83-8095-023-8 |
Objętość | 318 stron |
Wydanie | III, 2016 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Rozdział I
Pedagogika kultury jako wielki kierunek myśli pedagogicznej
1. Rodowód pedagogiki kultury
2. Przedmiot pedagogiki kultury
3. Miejsce pedagogiki kultury wśród innych nauk pedagogicznych
Rozdział II
Założenia filozoficzne i metodologiczne pedagogiki kultury
1. Heglowska teoria rozwoju ducha
2. Metodologiczna autonomia nauk humanistycznych
3. Sprangerowska typologia idealnych struktur. Sposób wartościowania i przeżywania wartośch
4. Myśl pedagogiczna Georga Kerschensteinera i jego podstawowy aksjomat procesu kształcenia
5. Kierunek aktualistyczny w pedagogice kultury – Benedetto Croce i Giovanni Gentile
Rozdział III
Czołowi przedstawiciele pedagogiki kultury w Polsce okresu dwudziestolecia międzywojennego
1. Bogdan Nawroczyński – filozofia kultury i hierarchia wartości, ideał wykształcenia
Życie i działalność naukowa Bogdana Nawroczyńskiego
Filozofia kultury i hierarchia wartości
Ideał wykształcenia
2. System pedagogiki kultury Sergiusza Hessena
Pedagogika jako filozofia stosowana
Wychowanie jako proces warstwicowy i dialektyczny
Cele wychowania moralnego. Cztery płaszczyzny bytu i cztery warstwy wychowania
3. Bogdana Suchodolskiego pedagogika kultury
Życie i działalność naukowa Bogdana Suchodolskiego
Udział Bogdana Suchodolskiego w przebudowie teorii i metodologii poznania humanistycznego
Filozofia kultury – osobowość – uspołecznienie
Podstawy teorii wychowania przez sztukę
4. Koncepcje Floriana Znanieckiego – zbieżne z założeniami pedagogiki kultury
Kulturalizm Znanieckiego
Koncepcja współczynnika humanistycznego
Poglądy Znanieckiego na wychowanie dla przyszłości
5. Stefan Szuman
Rozdział IV
Problematyka wychowania narodowego, państwowego i obywatelskiego
1. Wychowanie narodowe w ujęciu Lucjana Zarzeckiego
2. Problematyka wychowania państwowego w twórczości Kazimierza Sośnickiego
3. Poglądy Zygmunta Mysłakowskiego na rolę kultury w kształtowaniu osobowości oraz w wychowaniu narodowym i państwowym
Kultura i wychowanie
Oryginalność poglądów na temat wychowania narodowego i państwowego
4. Edukacja narodowa, państwowa i obywatelska w twórczości Bogdana Nawroczyńskiego
5. Refleksje Bogdana Suchodolskiego na temat edukacji narodowej i państwowej
6. Skrajnie nacjonalistyczne poglądy w wychowaniu Ernesta Kriecka
Rozdział V
Pedagogika kultury po drugiej wojnie światowej
1. Rozwój pedagogiki kultury po drugiej wojnie światowej
2. Powojenna twórczość Bogdana Suchodolskiego
Krytyka pedagogiki kultury
Pedagogika humanistyczna
Działalność Bogdana Suchodolskiego w Narodowej Radzie Kultury
3. Twórcza kontynuacja myśli intelektualnej
Bogdana Suchodolskiego w działalności Ireny Wojnar
Wychowanie estetyczne
Kształcenie humanistyczne
Troska o inspirującą rolę spuścizny naukowej
Bogdana Suchodolskiego
4. Aleksander Kamiński – kontynuator poglądów Sergiusza Hessena
5. Pedagogika kultury w Polsce po 1995 roku
Historia powrotu do pierwotnej nazwy kierunku
Znaczące publikacje z pedagogiki kultury po 1995 roku
Znaczące ośrodki w rozwijaniu pedagogiki kultury po 1995 roku
Rozdział VI
Pedagogika religijna, chrześcijańska i personalistyczna – bliska pedagogice kultury
1. Pedagogika religijna w ujęciu Fryderyka Wilhelma Foerstera
2. Personalizm Jacques,a Maritaina i Emmanuela Mouniera
3. Wychowanie personalistyczne Karola Górskiego
4. Personalizm Stefana Kunowskiego i Józefa Pastuszki
5. Środowisko naukowe KUL w tworzeniu i upowszechnianiu pedagogiki personalistycznej i chrześcijańskiej
6. Inne ośrodki w Polsce kontynuujące idee pedagogiki chrześcijańskiej i personalistycznej
7. Założenia programowe Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej
8. Poglądy Jana Pawła II na temat wychowania – istotne nie tylko dla pedagogiki chrześcijańskiej
Rozdział VII
Kontrowersje i dylematy pedagogiki kultury i edukacji kulturowej w Polsce
1. Kultura pojmowana globalnie jako podstawa współcześnie rozumianej paidei
Kultura pojmowana globalnie
Współczesne rozumienie paidei
Najważniejsze zadania w kształceniu humanistycznym
2. Kontrowersje wokół problematyki wychowania patriotycznego i obywatelskiego
3. Zbieżności, różnice i powiązania pedagogiki kultury z innymi kierunkami oraz dyscyplinami pedagogicznymi
Glosa do obiektywizmu w prezentowaniu różnych teorii pedagogicznych
Zbieżności i różnice między pedagogiką kultury, pedagogiką chrześcijańską i edukacją międzykulturową
Dlaczego Zespół Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej?
Cechy bliskie pedagogice kultury w innych współczesnych kierunkach
Samokontrola i samokształcenie
Nota informacyjna o wykorzystanych niemalże w całości wcześniejszych publikacjach autora
Bibliografia
Wybór tekstów
1. Wilhelm Dilthey
Właściwości nauk humanistycznych
Przeżywanie i rozumienie
Rozumienie
2. Sergiusz Hessen: O sprzecznościach i jedności wychowania
Zagadnienia pedagogiki personalistycznej (Fragmenty)
Idea ogólnego wykształcenia w pedagogice nowoczesnej
3. Bogdan Nawroczyński: Dzieła wybrane
Ideał wykształcenia
Indywidualność, charakter i osobowość
Dobra narodowe i ogólnoludzkie
4. Bogdan Suchodolski: Uspołecznienie kultury
Droga do kultury
Powszechność kultury
Młodość i przyszłość
5. Karol Górski: Wychowanie personalistyczne
Zasady personalizmu a wychowanie
6. Bogdan Suchodolski: Wychowanie dla przyszłości
Wychowanie na miarę cywilizacji nowoczesnej
7. Bogdan Suchodolski: Wychowanie mimo wszystko
Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka
8. Irena Wojnar: Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury – kontrowersje i wzbogacenia
Praca Pedagogika kultury w zarysie pomyślana została jako podręcznik akademicki i ma wszelkie szanse, żeby stać się publikacją zaliczaną do kanonu lektur na wielu kierunkach studiów humanistycznych, a przede wszystkim na kierunkach „pedagogika” i „kulturoznawstwo”. Autor – wybitny znawca i reprezentant pedagogiki kultury – przedstawił rodowód tego kierunku czy nurtu myśli pedagogicznej, nakreślił dzieje kształtowania się założeń filozoficznych i metodologicznych pedagogiki kultury, przywołał poglądy klasyków tego kierunku (tworzących w Polsce i innych krajach). Przyjęty w tej pracy układ chronologiczno-problemowy pozwala śledzić losy pedagogiki kultury i jej zwolenników, pozwala także dostrzec dokonujące się przemiany i uwarunkowania przemian w pojmowaniu oraz uprawianiu pedagogiki kultury.
Warto zwrócić uwagę, że o ile część (umownie) historyczna jest próbą szkicowego odtworzenia głównych idei, poglądów i sporów z przeszłości, o tyle część traktująca o współczesności zawiera autorski, oryginalny wykład problemów, a także przegląd spraw i wydarzeń określających aktualną kondycję pedagogiki kultury. Profesor Janusz Gajda od kilkudziesięciu lat współtworzy pedagogikę kultury w naszym kraju i właśnie On – oraz Profesor Irena Wojnar – może stan pedagogiki kultury przedstawić w sposób najbardziej kompetentny.
prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów