Młodzież i sukces życiowy
ISBN: 978-83-7587-515-7
47,43 zł
35,63 zł
Oszczędzasz: 11,80 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 37,41 zł
Podtytuł: Studium z pedagogiki porównawczej na przykładzie młodzieży polskiej, czeskiej, niemieckiej i holenderskiej
Sukces życiowy to nie tylko kategoria teoretyczna i ideologiczna, lecz także forma praktyki społecznej, ważna z perspektywy konstruowania tożsamości człowieka. Prezentowana książka wpisuje się we współczesne dyskusje nad społecznymi oraz edukacyjnymi kontekstami sukcesu życiowego. Jej pierwsza część poświęcona jest analizie teoretycznych koncepcji odnoszących...
Sukces życiowy to nie tylko kategoria teoretyczna i ideologiczna, lecz także forma praktyki społecznej, ważna z perspektywy konstruowania tożsamości człowieka. Prezentowana książka wpisuje się we współczesne dyskusje nad społecznymi oraz edukacyjnymi kontekstami sukcesu życiowego. Jej pierwsza część poświęcona jest analizie teoretycznych koncepcji odnoszących się do sukcesu życiowego w ramach nauk pedagogicznych i społecznych, a także rekonstrukcji różnorodnych ideologii sukcesu w społeczeństwie nowoczesnym i ponowoczesnym. Druga część publikacji zawiera wyniki badań jakościowych nad społecznymi konstrukcjami sukcesu życiowego młodzieży w czterech państwach europejskich – Polsce, Czechach, Niemczech i Holandii. Mamy nadzieję, że książka zostanie życzliwie przyjęta przez wszystkich zainteresowanych problemem sukcesu życiowego w teorii i praktyce społeczno-edukacyjnej.
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Katarzyna Kabacińska
Wprowadzenie (Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Katarzyna Kabacińska)
Część pierwsza
Młodzież – edukacja i sukces życiowy: konteksty teoretyczne i praktyka społeczna
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Sukces życiowy wobec przemian kapitalizmu – od indywidualizmu wczesnej nowoczesności do hiperindywidualistycznego rozproszenia ponowoczesności
Zbyszko Melosik
Dyplom akademicki i sukces życiowy
Tomasz Gmerek, Zbyszko Melosik
Loteria i szczęśliwy traf – przyczynek do socjologii sukcesu życiowego
Daria Hejwosz
Szkolnictwo wyższe i sukces w krajach pozaeuropejskich(na przykładzie Stanow Zjednoczonych, Republiki Południowej Afryki i Argentyny)
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Fenomen pokolenia młodzieży
Maciej Muskała
Skazani na brak sukcesu? Reprodukcja wykluczenia społecznego w świetle koncepcji Pierre’a Bourdieu
Część druga
Sukces życiowy w opiniach studentów w wybranych społeczeństwach europejskich: wyniki badań empirycznych
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Podstawy teoretyczne i założenia metodologiczne badań
Daria Hejwosz
Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego młodzieży polskiej
Katarzyna Kabacińska
Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego młodzieży czeskiej
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego młodzieży niemieckiej
Jakub Andrzejczak
Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego młodzieży holenderskiej
Podsumowanie (Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Katarzyna Kabacińska, Jakub Andrzejczak, Daria Hejwosz)
Bibliografia
Noty o autorach
Młodzież i sukces życiowy. Studium z pedagogiki porównawczej na przykładzie młodzieży polskiej, czeskiej, niemieckiej i holenderskiej, pod redakcją Dobrochny Hildebrandt-Wypych i Katarzyny Kabacińskiej, Poznań 201.
Przedłożony do recenzji maszynopis pracy zbiorowej jest bardzo dobrą egzemplifikacją jakże rzadkich w ostatnich latach badań porównawczych w obszarze pedagogiki społecznej. Nie jest je łatwo prowadzić, gdyż wymaga to nie tylko bezpośredniego kontaktu z interesującymi nas poza granicami kraju środowiskami socjalizacyjnym i umiejętnego konfrontowania występujących w nich procesów czy ich symptomów, które sprzyjają rozwojowi tożsamości młodych ludzi w ponowoczesnym świecie. Rozprawa ma szczególny walor, bowiem łączy w sobie kilka perspektyw kulturowych, które przenika wspólne podejście badawcze oraz inspiracje teoretyczne określające sposób postrzegania kategorii sukcesu w naszym codziennym życiu.
Rozprawa ma intrygujący merytorycznie charakter, gdyż przeprowadzona w niej analiza dynamicznego fenomenu, jakim jest sukces życiowy pozwala odkryć, jak ważne stanowi on pole do refleksji i empirycznych diagnoz. Sukces życiowy wpisuje się bowiem jako jeden z bardziej znaczących celów życiowych młodzieży, przenikając w struktury jej egzystencji, sposób myślenia i podejmowane działania w różnych sferach ich codziennego życia. Międzykulturowe zderzenie ich ze sobą w kontekście fenomenu, o jakim pisał przed laty prof. Zbyszko Melosik kształtowania się tożsamości typu globalnego nastolatka, powinno dać nam odpowiedź na pytanie, czy i w jakim zakresie sukces staje się konstytutywną cechą tego pokolenia dojrzewającego w dobie i przestrzeni „płynnej nowoczesności”? Czy sukces jest imperatywem tych czasów, czy może determinowanym przesłankami pozaedukacyjnymi i pozaosobowościowymim, które wynikają z procesów makro- i mezoekonomicznych, gospodarczych, ideologiczno-politycznych? Redaktorki tego tomu stawiają nas przed koniecznością identyfikowania pola „rażenia” orientacją na sukces jako sprzyjającego lub zagrażającego socjalizacji młodzieży. Trafnie dobrano do badań młodzież z państw, w których wyrasta ona w odmiennych warunkach społeczno-gospodarczych i politycznych doświadczając zarazem jakże zbliżonych procesów autoformacyjnych. Z jednej strony mamy tu przedstawicieli państw posocjalistycznych (Czechy i Polska), jak i tych, które zaliczane są do najbardziej rozwiniętych gospodarczo i są z wieloletnimi doświadczeniami demokratycznymi (Niemcy, Holandia), a dzisiaj, po Zjednoczeniu Europy stwarza się im partnerskie warunki do współpracy i otwiera nowe przestrzenie do wymiany doświadczeń. […]
Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów