Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia
ISBN: 83-7308-376-6
9,52 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 10,00 zł
Kryzysy rozwojowe u dzieci i młodzieży mogą występować w toku naturalnego procesu przemian rozwojowych. Okres przejścia od stadium dziecka do stadium młodzieży to czas, w którym następuje zmiana tożsamości, czyli okres ten wiąże się z niebezpieczeństwem wystąpienia kryzysów rozwojowych...
Kryzysy rozwojowe u dzieci i młodzieży mogą występować w toku naturalnego procesu przemian rozwojowych. Okres przejścia od stadium dziecka do stadium młodzieży to czas, w którym następuje zmiana tożsamości, czyli okres ten wiąże się z niebezpieczeństwem wystąpienia kryzysów rozwojowych.
Okres kryzysowy może sprzyjać pojawianiu się różnorodnych zaburzeń. Pierwsza część książki dotyczy źródeł i rodzajów kryzysów. Należy tu zwrócić szczególną uwagę na pełnienie ról rodzicielskich, w sposób, który stanowi zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży i wyzwala poczucie alienacji młodzieży w okresie dorastania. Formą dezadaptacji będzie także dokuczanie rówieśnikom, czyli przemoc demonstrowana przez uczniów szkolnych. Kolejne problemy poruszane w tej części dotyczą kryzysu okresu dorastania, zachowań problemowych występujących u dzieci z autyzmem i dodatkową niepełnosprawnością intelektualną oraz sytuacji kryzysowych u dzieci i młodzieży z czynnościowymi zaburzeniami układu krążenia.
Druga część książki opisuje problematykę przeżywania sytuacji kryzysowych w wieku dziecięco-młodzieżowym w kontekście wsparcia społecznego, czyli pomocy psychologicznej, pedagogicznej lub terapeutycznej.
Publikacja adresowana jest do grona specjalistów takich, jak: psychologowie, terapeuci oraz pedagodzy pracujący z dziećmi i młodzieżą oraz do studentów tych kierunków.
Grochmal-Bach Bożena
Doktor habilitowany, kierownik Zakładu Psychologii Wychowawczej i Rehabilitacji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pełni także funkcję kierownika Katedry Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Pedagogicznym Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie.
Najważniejsze publikacje: Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwość społecznego wsparcia. Kraków 2005: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (współred. Anna Knobloch-Gala). Tożsamość człowieka a teoria mikrogenetyczna. Nowe podejście do interpretacji w chorobach psychicznych. Kraków 2004: Ignatianum (współaut. Maria Pąchalska). Zaburzenia odżywiania się. Problemy medyczne, pedagogiczne i społeczne. Rzeszów 2003: Wyd. TWK (współaut. M. Rorat). Wybrane zagadnienia rewalidacji osób niepełnosprawnych. Kraków 2003: Ignatianum (współred. A. Żarow-Nitoń). Pełnienie ról w rodzinach u chorych alkoholików. Kraków 2003: Wyd. WAM, Ignatianum. Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi. Aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków 2003: Wyd. UJ (współaut. M. Rorat). Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży. Kraków 2000: Impuls.
Knobloch-Gala Anna
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Grochmal-Bach Bożena, Knobloch-Gala Anna |
ISBN druk | 83-7308-376-6 |
ISBN e-book | 83-7308-376-6 |
Objętość | 204 stron |
Wydanie | I, 2005 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I – Niektóre źródła kryzysów rozwoju wieku dziecięcego
Halina Romanowska-Łakomy
O genezie kryzysów młodego człowieka. Dlaczego nie pozwalamy osobie niepełnoletniej być człowiekiem
On Genesis of a Young Person’s Personal Crisis
Alicja Adamiec-Zgraja
Zmiany w rozumieniu i pełnieniu ról rodzicielskich jako zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży
Changes in Understanding and Duty for Parental Roles as Threat for Development of Children and Young People
Maria Kliś
Dokuczanie rówieśnikom jako forma przemocy demonstrowanej przez uczniów szkolnych
Bullying Among Schoolchildren as a Form of Violence Manifested by Pupils
Przemysław Piotrowski
Kryzys okresu dorastania. Sposoby radzenia sobie przez młodzież z poczuciem alienacji
Crisis of Adolescence. Coping with the Sense of Alienation
Bożena Banasiak, Olga Papis, Katarzyna Jarosik, Jerzy Stańczyk
Sytuacje kryzysowe u dzieci i młodzieży z czynnościowymi zaburzeniami układu krążenia
The Crisis Situations in Children and Adolescents with Functional Circulatory System Disturbances
Danuta Wolska, Andrzej Wolski
Zachowania problemowe występujące u dzieci z autyzmemi dodatkową niepełnosprawnością intelektualną – próby radzenia sobie z nimi
Problematic Behaviours Occurring to Children with Autism and Additional Intellectual Handicaption – Attempts to Cope with Them
Część II – Przeżywanie sytuacji kryzysowych w wieku dziecięco-młodzieżowym i wsparcie społeczne
Bożena Grochmal-Bach
Nooterapia w wychowaniu młodzieży a sytuacje kryzysowe
Nootherapy in the Education of Youth and Crisis Situations
Bernadetta Izydorczyk, Justyna Trepka-Starosta
Zródła i manifestacje kryzysu w okresie adolescencji. Możliwości psychologicznych oddziaływań na przykładzie młodzieżowych grup terapeutycznych
Motifs and Manifestations Observed During Adolescent Period Crisis Possibilities of Psychological Intervention Based on Adolescent Therapeutic Groups Examples
Małgorzata Michel
Młodzieżowa Grupa Profilaktyczna jako próba tworzenia alternatywnych działań młodzieży zagrożonej patologią
Youth Peer Group as a Test of Creating Different Activities against Pathology
Bogusława Bober-Płonka
Neuropsychologiczna pomoc młodym osobom po urazach czaszkowo-mózgowych
Neuropsychological Assistance to Young People Suffering from Craniocerebral Injuries
Marzena Samardakiewicz
Informowanie dzieci o rozpoznaniu choroby nowotworowej jako element leczenia
Giving Information About Cancer Diagnoses to Children as a Part of the Treatment
Adela Kożyczkowska
Model działania opiekuńczo-interwencyjnego w opiece paliatywnej nad dzieckiem śmiertelnie chorym. Perspektywa pedagogiczna
The Model of Caring-intervention Working in Palliative Care of the Terminal Child. Pedagogical
Prospekt
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów