Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich – zasięg, skutki i przeciwdziałanie
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 15,00 zł
Dlaczego ludzie sięgają po środki uzależniające? Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Powodów jest wiele i niejednokrotnie są one ze sobą wzajemnie powiązane...
W jednej ze swoich książek Hanna Rylke pisze: […] nasze dzieci i nasi uczniowie są ekspertami od narkotyków. Wiedzą o nich bardzo dużo, niezależnie od tego, czy sami ich używają, czy nie. Większość z nas ma małe szanse, aby im dorównać orientacją w problemie i praktyczną wiedzą (Rylke, 1999, s. 10).
W dzisiejszych czasach substancje psychoaktywne postrzegane są przez młode pokolenie jako środki wspomagające naukę czy dobrą zabawę, a nawet są traktowane jako niezbędny warunek obu tych sfer aktywności. Niestety, wiedza rodziców i nauczycieli na temat narkotyków jest daleka od poziomu, który pozwalałby na skuteczny dialog z młodzieżą w tym zakresie.
Aby podejmować skuteczne działania profilaktyczne w tym zakresie, potrzebna jest gruntowna wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska interesującej nas populacji. I temu celowi ma służyć niniejsza praca, w której omówiono m.in. poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych (kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty oraz steroidy anaboliczno-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz wpływu na funkcjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej.
Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, o specjalności: edukacja prozdrowotna. Rozprawa doktorska na temat: Wzory zachowań zdrowotnych w procesie socjalizacji a style życia młodzieży (na podstawie badań uczniów szkół ponadpodstawowych na terenie miasta Katowic i okolic). Pracuje w Instytucie Pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=105113&lang=pl
Sas-Nowosielski Krzysztof
doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie kultury fizycznej. Specjalizuje się w pedagogice sportu. Rozprawa doktorska na temat: Młodzież niedostosowana społecznie wobec kultury społecznej. Pracownik Katedry Edukacji dla Bezpieczeństwa Wydziału Wychowania Fizycznego w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
Rozdział I
Etiologia i epidemiologia stosowania substancji psychoaktywnych przez młodzież
1.1. Przyjmowanie narkotyków i steroidów anaboliczno-androgennych przez młodzież
1.1.1. Przyczyny sięgania po środki uzależniające
1.1.2. Kryteria diagnostyczne i fazy rozwoju uzależnienia
1.1.3. Czynniki determinujące powstawanie uzależnienia
1.2. Zasięg i przyczyny stosowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej
1.2.1. Odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki
1.2.2. Przyjmowanie narkotyków przez badanych
1.2.3. Skutki uboczne doznawane przez badanych z powodu stosowania narkotyków
1.2.4. Znajomość osób, które doznały negatywnych skutków przyjmowania substancji psychoaktywnych
1.2.5. Motywy osób niebiorących narkotyków
Rozdział II
Konsekwencje przyjmowania poszczególnych rodzajów substancji psychoaktywnych a ich stosowanie w badanej populacji
2.1. Kanabinole (przetwory konopi indyjskich)
2.1.1. Charakterystyka kanabinoli i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.1.2. Stosowanie kanabinoli w badanej populacji
2.2. Stymulanty
2.2.1. Charakterystyka stymulantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.2.2. Stosowanie stymulantów w badanej populacji
2.3. Halucynogeny
2.3.1. Charakterystyka substancji halucynogennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.3.2. Stosowanie środków halucynogennych w badanej populacji
2.4. Inhalanty (środki wziewne)
2.4.1. Charakterystyka inhalantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.4.2. Stosowanie inhalantów w badanej populacji
2.5. Depresanty
2.5.1. Charakterystyka depresantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.5.2. Stosowanie depresantów w badanej populacji
2.6. Opiaty
2.6.1. Charakterystyka opiatów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.6.2. Stosowanie opiatów w badanej populacji
2.7. Steroidy anaboliczno-androgenne
2.7.1. Charakterystyka steroidów anaboliczno-androgennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne
2.7.2. Stosowanie steroidów anaboliczno-androgennych w badanej populacji
Rozdział III
Profilaktyka uzależnień
3.1. Definicja i cele działań profilaktycznych
3.2. Rozstrzygnięcia dotyczące posiadania i stosowania
substancji psychoaktywnych w polskim systemie prawnym
3.3. Rodzaje programów profilaktycznych
3.4. Profilaktyka w szkole
3.5. Zasady i metody pracy w grupie
Bibliografia
Aneks 1
Kwestionariusz ankiety dotyczącej uzależnień w szkole
Aneks 2
Przykładowe przepisy szkolne dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych (które powinien podpisać i posiadać w wersji drukowanej każdy uczeń)
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów