Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym
Cena podstawowa
34,29 zł
-6,00 zł
Cena
28,29 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 39,80 zł
Książka jest próbą odpowiedzi na pytania, które powstają z powodu przemian współczesnej przestrzeni i rzeczywistości edukacyjnej. W niej przedstawione refleksje nad problemami powstającymi w różnych obszarach działalności edukacyjnej na różnych poziomach systemu oświaty w Polsce, a także w wybranych krajach Europy i USA.
Szybko zmieniający się, zglobalizowany świat warunkuje przemiany współczesnego społeczeństwa, określa nowe wyzwania i rodzi ryzyko we wszystkich dziedzinach jego funkcjonowania, co znaczy, że tworzy nową rzeczywistość społeczną — nową rzeczywistość i przestrzeń edukacyjną.
Obecnie różne kraje różnie kształtują swoje rozwiązania w rozwoju systemu edukacyjnego, szukają sposobów na wyzwania globalizacji, co prowadzi do paradoksów, stwarza problemy i pewnego rodzaju niestabilność systemów edukacyjnych odrębnych krajów. Książka jest próbą odpowiedzi na pytania, które powstają z powodu przemian współczesnej przestrzeni i rzeczywistości edukacyjnej. W niej przedstawione refleksje nad problemami powstającymi w różnych obszarach działalności edukacyjnej na różnych poziomach systemu oświaty w Polsce, a także w wybranych krajach Europy i USA.
Publikacja, która ma charakter pracy zbiorowej, nawiązuje przedstawioną w niej problematykę do interdyscyplinarnej dyskusji nad różnymi obszarami zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Opracowanie jest podzielone na cztery części. W części pierwszej zostały omówione wyzwania edukacyjne wobec przemian społeczeństwa polskiego. Druga część jest poświęcona problemom współczesnej młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej. W części trzeciej opisano dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym. Część ostatnią poświecono aspektom rzeczywistości edukacyjnej w krajach Europy (takich jak Niemcy, Norwegia, Rosja, Ukraina) oraz USA.
Surina Irina
Profesor, doktor habilitowany, profesor zwyczajny od 2005 roku, Dziekan Wydziału Edukacyjno-Filozoficznego Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień socjologii młodzieży, socjologii edukacji, etnosocjologii i etnopedagogiki, pedagogiki społecznej.
Autorka trzech monografii, siedmiu podręczników i skryptów oraz współautorka sześciu monografii w języku rosyjskim, a także redaktorka naukowa kilku książek dotyczących zagadnień pedagogiki społecznej. Dorobek naukowy obejmuje także wiele artykułów w języku polskim, rosyjskim i ukraińskim. Wypromowała dwóch doktorów (2003 r. — Rosja, 2009 r. — Polska), Recenzent rozpraw doktorskich i habilitacyjnych (Rosja, lata 1998-2002 — 7).
Zamiast wstępu
Irina Surina
Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej
Część I
Wyzwania edukacyjne wobec przemian współczesnego społeczeństwa polskiego
Krystyna Duraj-Nowakowa
Tropy/ścieżki integrowania myślenia pedagogów o edukacji
Wanda Jakubaszek
Możliwości edukacji XXI wieku wynikające z postulatów
Raportu dla UNESCO Międzynarodowej
Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku – Edukacja. Jest w niej ukryty skarb
Jan Kania
Globalny wymiar komunikacji społecznej w pedagogice
Grzegorz Piekarski
Homo Prosocialis jako wyzwanie i cel edukacji w „społeczeństwie samotnego tłumu”
Stefan Konstańczak
Wykluczenie społeczne w edukacji O utopijności hasła równych szans oświatowych
Ewa Matuska
Zamawiane kierunki studiów receptą na deficyty kapitału intelektualnego w Polsce?
Swietłana Szczygielska
Współczesne technologie kształcenia w szkole wyższej
Henryk Porożyński
Wielokulturowość w Polsce międzywojennej i dzisiaj. Wyzwania edukacyjne
Сzęść II
Współczesna młodzież w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej
Jan Maciejewski
Tożsamość młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej Polski
поколения в изменяющейся социально-экономической реальности Польши
Karolina Zaniewska
Styl życia i style uczestnictwa społecznego młodzieży akademickiej średniego miasta
Wiesław Lesner
Patologiczne formy spędzania czasu wolnego – wybrane subkultury młodzieżowe
Andrzej Kokiel
Wartości studentów pedagogiki w perspektywie zmian współczesnego społeczeństwa
Dominika Gutowska, Aleksandra Gronowska
Wizerunek współczesnego nauczyciela akademickiego polskiej uczelni
Krystyna Krawiec-Złotkowska
Refleksje o celach, potrzebach i (nie)możliwościach studiowania historii literatury staropolskiej
Małgorzata Stochmal
Wpływ osobowości na kształtowanie motywacji wśród młodzieży
Adriana Biedroń, Anna Szczepaniak
Autonomia studentów utalentowanych językowo jako funkcja indywidualnych cech poznawczo-osobowościowych
Monika Suska-Kuźmicka
Instynkt zmiany a aktywność społeczno-wychowawcza młodzieży w Stowarzyszeniu „Tratwa”
Сzęść III
Dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym
Paweł Ibek
Wychowanie i edukacja w aspekcie religijnym
Anna Kosobucka
Wychowanie moralne w zakresie bioetyki jako wyzwanie i potrzeba współczesnej edukacji
Mariusz Szymkiewicz
Między filozofią a nauką – filozoficzne aspekty rozwoju nauk przyrodniczych
Sławomir Leciejewski
Komunikacja multimedialna w edukacji filozoficznej – konieczność czy zbędne obciążenie pracy dydaktycznej?
Barbara Grabowska
Rola edukacji w realizacji liberalnego postulatu niewrażliwości na indywidualne wyposażenie
Małgorzata Chrzanowska
O potrzebie edukacji filozoficznej w szkole
Сzęść IV
Rzeczywistość edukacyjna w krajach Europy i Stanach Zjednoczonych
Klaus-Dieter
Mende Education in the grip of the neo-liberal market forces
Irina Simajewa, Anna Alimpiewa
Kształtowanie zachowania samozachowawczego jako instytucjonalna funkcja oświaty
Herbert Zoglowek
Nauczanie oparte na doświadczeniu – rozważania o współczesnym podejściu dydaktycznym w edukacji
Jelena Sorocinskaja
Międzydyscyplinarne podejście do badania problemów współczesnej młodzieży w Rosji
Galina Karpowa, Antonina Marczenko
Rozwój tolerancyjności młodzieży w przestrzeni wielokulturowej Południa Rosji
Waleria Budienkowa, Jelena Sawieliewa
Innowacyjno-edukacyjny model kształtowania komunikacyjnego potencjału studenta XXI wieku na klasycznym uniwersytecie
Natalia Łosiewa
Samoregulacja osobowości wykładowcy w kontekście wymogów stawianych w procesie dydaktycznym
Galina Karpowa, Ludmiła Kolet
Kształtowanie twórczej osobowości jako strategia przetrwania szkoły wyższej
Swietłana Owcinnikowa
Odmiany kształcenia rosyjskich studentów na kierunku praca socjalna zgodnie ze standardami III pokolenia
Jacek J. Kolasiński, Gretchen Scharnagl
High-tech/low-tech – strategie w wykładaniu sztuk współczesnych
Santayana Manuel, John P. Kolasiński
Nauczanie na odległość – przygotowanie projektow w języku angielskim
Nota o autorach
Recenzja książki „Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych” pod redakcją Iriny Suriny
Recenzowane studium zostało przygotowane pod redakcją naukową profesor Iriny Suriny – Dziekana Wydziału Edukacyjno-Filozoficznego Akademii Pomorskiej w Słupsku - uznanej postaci nie tylko polskiej socjologii i nauk o edukacji ostatnich dziesięcioleci. Twórczość naukowa redaktora „Przestrzeni edukacyjnej…” jest integralną częścią dorobku europejskiej socjologii wychowania i pedagogiki, a recenzowana książka stanowi potwierdzenie wysokich kompetencji w zakresie prowadzenia dyskursu naukowego. Trzydzieści pięć artykułów pracy zbiorowej o charakterze monograficznym na temat przestrzeni edukacyjnej w kontekście wyzwań i oczekiwań społecznych sytuuje się nie tylko w ramach socjologii wychowania i edukacji oraz pedagogiki, lecz wnosi także istotny wkład w rozwój filozofii i psychologii społecznej, a także młodej, interdyscyplinarnej i dynamicznie się rozwijającej nauki o młodzieży – juwenologii. Książka sprzyjać będzie instytucjonalizacji nie tylko jednej dyscypliny naukowej, gdyż wielowymiarowo oddaje złożoność problematyki teoretycznej, nie tracąc jednocześnie z pola widzenia bezmiaru dylematów, z którymi będą musieli się zmierzyć praktycy funkcjonujący w przestrzeni edukacyjnej. Redaktor naukowa recenzowanego zbioru trafnie i adekwatnie do tytułu wyselekcjonowała problematykę poszczególnych artykułów koncentrując się na zagadnieniach zgrupowanych w czterech częściach: wyzwania edukacyjne wobec przemian współczesnego społeczeństwa polskiego, współczesna młodzież w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej, dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym, rzeczywistość edukacyjna w krajach Europy i USA. Tom o czterodzielnej strukturze liczy 385 stronic tekstu obejmujących 35 artykułów, z których 6 napisanych jest w języku rosyjskim i 6 w języku angielskim. Prace w tych językach w większości przygotowane przez naukowców zagranicznych, zostały umieszczone głównie w części czwartej i wzbogacają całość studium o globalne i regionalne spojrzenie na funkcjonowanie przestrzeni edukacyjnej w praktyce społecznej.
Każdy artykuł poprzedzony jest streszczeniem w dwóch z trzech języków: polskim i angielskim lub rosyjskim. Merytoryczny wstęp to doskonale napisany artykuł autorstwa Iriny Suriny, definiujący pojęcie przestrzeni edukacyjnej i rozpatrujący jej podstawowe teoretyczne i metodologiczne składniki. Także każdy z kolejnych artykułów wnosi cenny wkład do całej książki i trudno jest się w krótkiej recenzji szczegółowo odnosić do wszystkich prac. Chciałbym jednak podkreślić naukową wartość tekstu „Tropy/ścieżki/ integrowania myślenia pedagogów o edukacji”, przygotowanego przez Krystynę Duraj-Nowakową, który powstał na bazie 40-letnich prac studyjnych i badawczych i traktuje o fundamentalnych zagadnieniach myślenia i projektowania działań pedagogicznych w konfrontacji teorii z rzeczywistością przestrzeni edukacyjnej. Równie wysoko ocenić należy pracę Jana Maciejewskiego „Tożsamość młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej Polski”, w której autor wykorzystując wielowymiarowość kategorii habitusu, wychodzi poza czysto socjologiczne ujęcie i za pomocą pojęcia tożsamości ukazuje miejsce młodzieży w przestrzeni społecznej. Uwagę czytelnika pragnę zwrócić na artykuł o intrygującym tytule „Wykluczenie społeczne w edukacji. O utopijności hasła równych szans oświatowych” autorstwa Stefana Konstańczuka, przedstawiającego zjawisko wykluczenia edukacyjnego jako głównej przyczyny dysfunkcjonalności systemu społecznego. Interesujące rozważania zawiera praca Jana Kani „Globalny wymiar komunikacji społecznej w pedagogice”, argumentująca na rzecz zaprzestania marginalizacji komunikacji społecznej w relacjach z pedagogiką i uznania znaczącej roli kompetencji komunikacyjnych w edukacji. Szczególnie godne polecenia są prace: Galiny Karpowej „Rozwój tolerancyjności młodzieży w przestrzeni wielokulturowej Południa Rosji”, Klausa-Dietera Mende „Edukacja we władzy rynku neoliberalnego”, Jacka Kolasińskiego „High-Tech/Low-Tech strategie w wykładaniu sztuk współczesnych”, Natalii Łosiewej „Samorealizacja osobowości wykładowcy w kontekście współczesnych wymogów stawianych procesowi dydaktycznemu”, Jeleny Sorocińskiej „Podejście międzydyscyplinarne w badaniu problemów współczesnej młodzieży w Rosji” i Herberta Zoglowka „Nauczanie oparte na doświadczeniu – rozważania o współczesnym podejściu dydaktycznym w edukacji”. We wszystkich analizach należy uwypuklić staranność, aktualność, kompetencję i aplikacyjność wzbogacającą całość książki o międzykulturowe spojrzenie na przestrzeń edukacyjną. Także w pozostałych pracach czytelnik znajdzie odpowiedzi na szereg nurtujących pytań stawianych współczesnym naukom o edukacji.
Każdy artykuł poprzedzony jest streszczeniem w dwóch z trzech języków: polskim i angielskim lub rosyjskim. Merytoryczny wstęp to doskonale napisany artykuł autorstwa Iriny Suriny, definiujący pojęcie przestrzeni edukacyjnej i rozpatrujący jej podstawowe teoretyczne i metodologiczne składniki. Także każdy z kolejnych artykułów wnosi cenny wkład do całej książki i trudno jest się w krótkiej recenzji szczegółowo odnosić do wszystkich prac. Chciałbym jednak podkreślić naukową wartość tekstu „Tropy/ścieżki/ integrowania myślenia pedagogów o edukacji”, przygotowanego przez Krystynę Duraj-Nowakową, który powstał na bazie 40-letnich prac studyjnych i badawczych i traktuje o fundamentalnych zagadnieniach myślenia i projektowania działań pedagogicznych w konfrontacji teorii z rzeczywistością przestrzeni edukacyjnej. Równie wysoko ocenić należy pracę Jana Maciejewskiego „Tożsamość młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej Polski”, w której autor wykorzystując wielowymiarowość kategorii habitusu, wychodzi poza czysto socjologiczne ujęcie i za pomocą pojęcia tożsamości ukazuje miejsce młodzieży w przestrzeni społecznej. Uwagę czytelnika pragnę zwrócić na artykuł o intrygującym tytule „Wykluczenie społeczne w edukacji.
O utopijności hasła równych szans oświatowych” autorstwa Stefana Konstańczuka, przedstawiającego zjawisko wykluczenia edukacyjnego jako głównej przyczyny dysfunkcjonalności systemu społecznego. Interesujące rozważania zawiera praca Jana Kani „Globalny wymiar komunikacji społecznej w pedagogice”, argumentująca na rzecz zaprzestania marginalizacji komunikacji społecznej w relacjach z pedagogiką i uznania znaczącej roli kompetencji komunikacyjnych w edukacji. Szczególnie godne polecenia są prace: Galiny Karpowej „Rozwój tolerancyjności młodzieży w przestrzeni wielokulturowej Południa Rosji”, Klausa-Dietera Mende „Edukacja we władzy rynku neoliberalnego”, Jacka Kolasińskiego „High-Tech/Low-Tech strategie w wykładaniu sztuk współczesnych”, Natalii Łosiewej „Samorealizacja osobowości wykładowcy w kontekście współczesnych wymogów stawianych procesowi dydaktycznemu”, Jeleny Sorocińskiej „Podejście międzydyscyplinarne w badaniu problemów współczesnej młodzieży w Rosji” i Herberta Zoglowka „Nauczanie oparte na doświadczeniu – rozważania o współczesnym podejściu dydaktycznym w edukacji”. We wszystkich analizach należy uwypuklić staranność, aktualność, kompetencję i aplikacyjność wzbogacającą całość książki o międzykulturowe spojrzenie na przestrzeń edukacyjną. Także w pozostałych pracach czytelnik znajdzie odpowiedzi na szereg nurtujących pytań stawianych współczesnym naukom o edukacji.
O walorach przygotowywanej do wydania książki stanowią głównie: wartość poznawcza, oryginalność i znaczenie praktyczne. Skład zespołu autorskiego, poziom naukowy artykułów i wpływ fachowej redakcji naukowej sprawiają, że recenzowane opracowanie, choć ma charakter pracy zbiorowej, jest zarazem publikacją jednolitą. Jednym z atutów recenzowanego zbioru jest również jego aktualność i ranga podjętej problematyki. Uznanie budzi zarówno logiczna sekwencja rozważań jak i interesująca treść poszczególnych tekstów. Na uwypuklenie zasługuje przystępność i klarowność wywodu. Ciekawe analizy, wykresy i tabele porządkują prezentowane problemy i sprawiają, że treść tomu zawiera szereg wartościowych elementów poznawczych i systematyzujących wiedzę. Książka „Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych” jest bardzo kreatywnym przedsięwzięciem, które służyć będzie rozwojowi szeroko rozumianych nauk o edukacji i jednocześnie sprzyjającym formalizacji i instytucjonalizacji badań naukowych prowadzonych w ramach jednej z młodszych dyscyplin wiedzy – juwenologii.
Z pełnym przekonaniem można przygotowywaną do druku książkę zarekomendować wszystkim zainteresowanym problematyką socjologii, pedagogiki, filozofii i psychologii. Z pewnością będzie inspiracją dla czytelnika i swoistym zaproszeniem do dyskusji dla teoretyków i praktyków edukacji i polityki oświatowej oraz dla studentów różnych kierunków humanistycznych. Zdecydowanie pozytywnie opiniuję kwestię wydania książki „Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych”.
dr hab. Sławomir Tecław, prof. nadzw. BSW