Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi
Cena podstawowa
50,48 zł
-18,00 zł
Cena
32,48 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 15,00 zł
Pomimo istniejących obecnie krytycznych sądów na temat internatu, jest on nadal instytucją najbardziej ze wszystkich uprawomocnioną do rozwijania procesów opieki i wychowania. Odnosi się to również do wychowania rewalidacyjnego. Podejmując próbę analizy funkcjonowania internatu oraz efektywności stosowanych w nim metod wychowania...
Pomimo istniejących obecnie krytycznych sądów na temat internatu, jest on nadal instytucją najbardziej ze wszystkich uprawomocnioną do rozwijania procesów opieki i wychowania. Odnosi się to również do wychowania rewalidacyjnego. Podejmując próbę analizy funkcjonowania internatu oraz efektywności stosowanych w nim metod wychowania, przyjęto tezę, że istotnym warunkiem uzyskiwania sukcesów edukacyjno-wychowawczych, jest stosowanie odpowiednio dobranych metod wychowawczych polegających na kompensowaniu braków i deficytów rozwojowych wychowanków o obniżonej sprawności umysłowej.
Podjęty w pracy temat analizowania tematyki związanej z funkcjami internatu i efektywnością działań w nim realizowanych może posłużyć opiekunom-praktykom do opracowywania takich metod pracy wychowawczej, które w znaczący sposób wpłyną na wychowanków.
Książka powstała w celu poszerzenia istniejącej już wiedzy teoretycznej niezbędnej do tworzenia takiego modelu internatu, który pozwoliłby na kompensowanie deficytów rozwojowych wychowanków upośledzonych umysłowo, dając im możliwość pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, ekonomicznym i kulturalnym społeczeństwa, do którego należą.
Czajkowska-Kisil Małgorzata
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, o specjalności surdopedagogika. Napisała pracę doktorską na temat opisu lingwistycznego Polskiego Języka Migowego Jest wykładowcą akademickim na studiach podyplomowych Polskiego Języka Migowego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Na tym wydziale prowadzi również lektorat Polski Język Migowy.
Współpracuje z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych na UW. Pełni funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Surdopedagogicznego.
Wstęp
Rozdział pierwszy
Praca wychowawcza i rewalidacyjna z osobami o obniżonej sprawności umysłowej
1. Uzasadnienie wyboru tematu
2. Istota i charakterystyka niepełnosprawności umysłowej
2.1. Definicje pojęć
2.2. Cechy dzieci o obniżonej sprawności umysłowej
3. Podstawowe założenia wychowania dzieci upośledzonych umysłowo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
3.1. Organizowanie procesu wychowania w placówkach specjalnych
3.2. Kształtowanie kompetencji społecznych osób o obniżonej sprawności umysłowej
3.3. Stan badań nad kompetencjami społecznymi osób upośledzonych umysłowo
4. Kierunki rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo
4.1. Strategie i procedury w procesie rewalidacji
4.2. Wybrane nowatorskie metody aktywizujące w rehabilitacji osób niepełnosprawnych umysłowo
5. Miejsce internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo
5.1. Internat jako placówka społeczna w systemie oświaty i wychowania
5.2. Struktura modelu organizacyjnego internatu
5.3. Funkcje internatu w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym
5.4. Kompensacyjne metody, formy i typy zajęć stosowane w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie
Rozdział drugi
Organizacja badań własnych
1. Przedmiot i cele badań
2. Problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne
3. Procedura badań
3.1. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.2. Sposób opracowania wyników badań
3.3. Teren, organizacja i przebieg badań
3.4. Charakterystyka badanych grup
Rozdział trzeci
Analiza wyników badań
1. Metody i obszary działań wychowawczych organizowanych w badanych internatach
1.1. Ilość i rodzaj kompensacyjnych metod wychowawczych stosowanych w pracy edukacyjno-wychowawczej w badanych internatach
1.2. Obszary i kierunki oddziaływań wychowawczych występujące w pracy wychowawczej w badanych internatach
2. Specjalistyczne przygotowanie kadry pedagogicznej pracującej w objętych badaniami internatach
2.1. Przygotowanie do pracy w szkolnictwie specjalnym osób zatrudnionych na etatach wychowawców
2.2. Specjaliści zatrudnieni w badanych placówkach
3. Baza lokalowa i wyposażenie internatów
4. Struktura rodzin wychowanków biorących udział w badaniach
5. Ustalenie poziomu kompetencji społecznych wychowanków internatów objętych badaniami
5.1. Negatywne czynniki występujące w procesie socjalizacji wychowanków w badanych internatach
5.2. Ustalenie zależności bądź zbieżności pomiędzy respektowaniem norm społecznych przez wychowanków objętych badaniami
5.3. Pozytywne nastawienie do miejsca pobytu wychowanków przebywających w internatach objętych badaniami
5.4. Uczestnictwo w zajęciach wychowanków badanych internatów
5.5. Uzyskiwanie pozytywnych doświadczeń przez wychowanków podczas pobytu w internacie
5.6. Funkcjonowanie w grupie wychowanków internatów objętych badaniami
5.7. Poziom uspołecznienia wychowanków internatów uczestniczących w badaniach
Podsumowanie
Dyskusja nad wynikami badań
Zakończenie
Literatura
Aneks