• Obniżka
Moje „ja” i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych

Moje „ja” i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych

ISBN: 978-83-7587-325-2
38,00 zł
30,00 zł Zniżka 8,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Książka przedstawia problematykę ukrytego programu szkoły integracyjnej z perspektywy interakcyjnej.

Ilość

Książka przedstawia problematykę ukrytego programu szkoły integracyjnej z perspektywy interakcyjnej. W kontekście rozwoju i coraz większego znaczenia szkolnictwa integracyjnego w Polsce opracowanie naświetla ten słabo zbadany do tej pory aspekt jego funkcjonowania.

Publikacja konsekwentnie stara się powiązać problematykę ukrytego programu szkoły z zagadnieniami psychologicznego wpływu, jaki wywiera on na uczniów z niepełnosprawnościami oraz na ich myślenie o sobie oraz własnej niepełnosprawności.

Wnioski i diagnoza sytuacji opierają się na bezpośrednich relacjach osób zaangażowanych w realizację edukacji integracyjnej – nauczycieli szkoły integracyjnej oraz uczących się w niej niepełnosprawnych uczniów (czyli odbiorców ukrytego programu) oraz badaniach dotyczących ich percepcji zjawisk oraz reakcji psychologicznych. Prawdopodobnie jest to pierwsza przeprowadzona w taki sposób – jak najbardziej konkretny, a nie abstrakcyjny i czysto teoretyczny - próba zbadania zjawiska ukrytego programu w szkolnictwie integracyjnym.

100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lis-Kujawski Andrzej

Doktor nauk humanistycznych, z wykształcenia psycholog, absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej i Psychologii.

Interesuje się problematyką niepełnosprawności oraz psychoterapią – ukończył Profesjonalną Szkołę Psychoterapii przy Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lis-Kujawski Andrzej

ISBN druk

978-83-7587-357-3

ISBN e-book

 

Objętość

254 stron

Wydanie

II, 2010

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

Rozdział I

Integracja osób niepełnosprawnych w szkolnictwie. Idea czy szansa?

Rozdział II

Ukryty program – między wiarą, wiedzą i nauką

ii.1. Jeden ukryty program czy wielość spraw ukrytych?

ii.2. Co badać, aby badać ukryty program?

ii.3. Jak bardzo ukryty jest ukryty program?

ii.4. Ukryty program – wina nauczycieli?

ii.5. Szczególny ukryty program w szczególnej szkole?

ii.6. Ukryty program z perspektywy interakcyjnej

Rozdział III

„Łapanie ducha”. W poszukiwaniu ukrytego programu integracji w szkolnictwie

iii.1. Program ukryty za zachowaniami nauczycieli

iii.2. Program ukryty za ocenianiem

iii.3. Program ukryty za codziennością szkolną

iii.4. Program ukryty za działaniem instytucji

iii.5. Wpływ ukrytego programu

Rozdział IV

Obraz siebie osoby niepełnosprawnej – uwarunkowania psychospołeczne

iv.1. „Ja” – obraz, struktura, wiedza czy tożsamość?

iv.2. Obraz siebie – szersze ramy

iv.3. Rozwój obrazu siebie – ciągłość czy rozbite zwierciadło?

iv.4. „Ja” podobny czy „ja” różny?

iv.5. „Ja” zaradny czy bezradny?

iv.6. „Ja” bez wartości?

Rozdział V

Metodologiczne podstawy badań własnych

v.1. Sposób rozumienia zjawiska ukrytego programu

v.2. Cel i przedmiot badań

v.3. Problemy i hipotezy badawcze

v.4. Wskaźniki ukrytego programu

v.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze

v.6. Opis procedury badawczej

v.7. Metody analizowania danych

Rozdział VI

Zjawiska ukrytego programu na podstawie narracji pracowników szkoły

vi.1. Niejawne aspekty przyjmowania uczniów niepełnosprawnych do szkoły

vi.2. Program deklarowany przez nauczycielki

vi.3. Niejawne aspekty oceniania i stawiania wymagań

vi.4. Program ukryty za organizacją lekcji

vi.5. Niejawne aspekty komunikacji z uczniami niepełnosprawnymi

vi.6. Poruszanie spraw związanych z niepełnosprawnością podczas lekcji i sposób mówienia o niepełnosprawności

vi.7. Organizowanie pomocy dla uczniów niepełnosprawnych vi.8. Program ukryty za pełnieniem ról szkolnych

vi.9. Program ukryty za zatrudnianiem nauczycieli i rozwiązaniami praktycznymi życia szkolnego

vi.10. Podsumowanie i interpretacja

Rozdział VII

Zjawiska ukrytego programu na podstawie narracji niepełnosprawnych uczniów

vii.1. Stosunek niepełnosprawnych uczniów do szkoły

vii.2. Niejawne aspekty stawiania wymagań i oceniania – perspektywa uczniów niepełnosprawnych

vii.3. Niejawne aspekty prowadzenia lekcji – perspektywa uczniów niepełnosprawnych

vii.4. Sposób mówienia o niepełnosprawności – perspektywa uczniów niepełnosprawnych

vii.5. Uczniowie niepełnosprawni wobec pełnienia funkcji w szkole i klasie

vii.6. Uczniowie niepełnosprawni wobec niektórych rozwiązań funkcjonowania szkoły

vii.7. Szczególne problemy uczniów niepełnosprawnych vii.8. Zjawiska ukrytego programu z perspektywy rodziców

Rozdział VIII

Przejawy ukrytego programu w szkole integracyjnej

Rozdział IX

Obraz siebie uczniów niepełnosprawnych – ujęcie interakcyjne

ix.1. „Ja” podobny czy „ja” różny? – rola ucznia

ix.2. „Ja” podobny czy „ja” różny? – inne role szkolne

ix.3. „Ja” zaradny czy „ja” bezradny?

ix.4. „Ja” bez wartości? Podsumowanie i zakończenie

Summary

Bibliografia

Dodatki

fragment

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło