• Nowy
Rada rodziców w przedszkolu

Rada rodziców w przedszkolu – szkole. Różne aspekty funkcjonowania

Podtytuł: Praktyczny poradnik
ISBN: 978-83-8294-371-9
0,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Premiera wydawnicza!

E-book został zamieszczony w tzw. otwartym dostępie, śmiało więc można go czytać online, ściągać, kopiować, przekazywać znajomym i cytować z podaniem źródła.

Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book (PDF) GRATISOWO!

 

Pobierz BEZPŁATNY e-book

bez REJESTRACJI, klikając tutaj:  

pobierz

 

 

Wersja książki
Ilość

Pobierz bezpłatny e-book bez REJESTRACJI klikając tutaj: pobierz
Rada Rodziców

To zadziwiające, jak mało jest publikacji dotyczących rad rodziców. I tych popularnych, i naukowych. A przecież rady rodziców są obowiązkowym organem w każdej publicznej szkole i w każdym publicznym przedszkolu, co – licząc z grubsza – oznacza, że działają one w około 25 000 placówek, a zaangażowanych w ich działalność jest mniej więcej ćwierć miliona rodziców przedszkolaków i uczniów. To ogromna grupa, zresztą stale zmieniająca się, ponieważ z każdym rokiem wchodzą do systemu oświaty nowe roczniki dzieci, a ponadto rady rodziców są wybierane corocznie, więc – oprócz osób zaangażowanych stale, od wielu lat – tematyka zaczyna dotykać tysięcy nowych rodziców.

Tę lukę w publikowaniu dla rad rodziców ma za zadanie zapewnić ta nieduża książka. Po pierwsze – dlatego, że dzięki Wydawcy jest dostępna nieodpłatnie. Po drugie i najważniejsze – że dotyczy bardzo szerokiego zakresu tematów dotyczących rad rodziców, także tych, które z funkcjonowaniem rad rodziców związane są pośrednio.

Ta publikacja to efekt ponad piętnastu lat prowadzenia programu Instytutu Inicjatyw Pozarządowych pod nazwą „Rodzice w szkole”, skierowanego do rodziców, rad rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli, a także urzędników samorządowych. W projektach Instytutu – obejmujących szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, wydawanie publikacji, pisanie artykułów do czasopism fachowych, a także poradnictwo – wzięło w nich udział kilka tysięcy osób z ponad 1600 placówek. Efektem tych działań jest to, że cały czas otrzymuję pytania (najczęściej przez e-mail i media społecznościowe) dotyczące różnych aspektów funkcjonowania rad rodziców. Znaczna część pytań się powtarza, ale co i raz otrzymuję nowe – takie, które, mimo wieloletniego doświadczenia, potrafią mnie zaskoczyć. Trudno się dziwić, to pytają nowi członkowie rad rodziców, ale też ci z większym stażem – łączy ich jedno: ogromne zaangażowanie w sprawy przedszkola lub szkoły. To zaś sprawia, że z wielką radością i rzetelnością staram się odpowiedzieć rodzicom, jednocześnie wzmacniając ich poczucie misji.

Ta publikacja to zatem specyficzny poradnik, napisany w formule odpowiedzi na pytania rodziców. Kiedy na początku było ich kilkanaście, nie sądziłem, że zbierze się więcej niż 30. Gdy jednak przekroczyłem liczbę 50 pytań, zrozumiałem, że to nie koniec. W roku 2018 Oficyna Wydawnicza „Impuls” opublikowała książkę Rada rodziców po reformie edukacji, która zawierała odpowiedzi na 81 pytań. Minęło sześć lat, a w tym czasie pojawiły się nowe pytania – w niniejszej publikacji jest ich już 99. I wygląda na to, że to jeszcze nie koniec…

Życzę miłej lektury i – przede wszystkim – sukcesów w działalności na rzecz szkół Państwa dzieci!

Grzegorz Całek

Praktyczny poradnik
2195 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-371-9

Grzegorz Całek 

Grzegorz Całeksocjolog, polityk społeczny, administratywista oraz specjalista zarządzania. Dyrektor Instytutu   Inicjatyw   Pozarządowych,   w   którym   od 2007 r. podejmuje działania mające na celu aktywizację rodziców w przedszkolach i szkołach, w szczególności rozwój rad rodziców. Prowadzi konferencje, warsztaty, webinaria, seminaria dla rodziców i dyrektorów wielu placówek. Prezes Polskiego Towarzystwa Zespołu Aspergera, w którym realizuje projekty i ba­- dania dotyczące sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz uczniów z niepełnosprawnością w systemie edukacji. Autor kilkudziesięciu publikacji książkowych i kilkuset artykułów specjalistycznych.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Grzegorz Całek

Wydanie

I, 2024

ISBN wersja e-book

978-83-8294-371-9

Objętość

128 stron

Format

PDF

Wprowadzenie

Pytanie 1.
Co to właściwie jest ta rada rodziców?..............................................................................16
Pytanie 2.
Gdzie znajdę informacje o tym, jak powstaje rada rodziców?.......................................17
Pytanie 3.
W przepisach dotyczących rad rodziców oraz w internecie zwykle jest mowa
o szkołach. A co z przedszkolami?.....................................................................................18
Pytanie 4.
Czy we wszystkich szkołach wybiera się radę rodziców?................................................19
Pytanie 5.
Kogo najlepiej wybrać do rady rodziców?........................................................................20
Pytanie 6.
Czy rada klasowa musi liczyć koniecznie trzy osoby?.....................................................21
Pytanie 7.
Czy członkowie rady oddziałowej muszą mieć przydzielone
konkretne funkcje?.....................................................................................................................22
Pytanie 8.
Czy rady klasowe rzeczywiście muszą być wybrane tajnie?...........................................23
Pytanie 9.
Jakie są procedury zgłaszania, prezentowania i przeprowadzania wyborów
do rady klasowej?.................................................................................................................24
Pytanie 10.
Czy do wyboru rady klasowej i przedstawicieli do rady rodziców
konieczne jest kworum?......................................................................................................25
Pytanie 11.
A co, jeśli dziecko nie ma rodziców? Kto je reprezentuje w wyborach
rady oddziałowej?.................................................................................................................26
Pytanie 12.
A jak jest z głosami rodziców w przypadku rodzeństwa (np. bliźniąt)
w jednej klasie?.....................................................................................................................27
Pytanie 13.
A co, jeśli nie będzie wybranego przedstawiciela z jakiejś klasy –
czy rada rodziców może rozpocząć działalność?.............................................................29
Pytanie 14.
Czy w małej szkole może każdą klasę reprezentować w radzie
więcej osób?...........................................................................................................................30
Pytanie 15.
Czy w radzie rodziców może być osoba, która jest nauczycielem
w tej szkole?...........................................................................................................................31
Pytanie 16.
Czy w skład rady rodziców musi wchodzić przewodniczący
„trójki klasowej”?..................................................................................................................32
Pytanie 17.
Czy radę rodziców w klasie można wybrać później, np. w październiku
lub listopadzie?.....................................................................................................................33
Pytanie 18.
Czy do rady rodziców mogą wejść, oczywiście po wyborze, nie tylko
przedstawiciele rad oddziałowych, lecz także inni chętni rodzice?...............................34
Pytanie 19.
Czy w ramach angażowania rodziców można podejmować decyzje poprzez
głosowania wszystkich rodziców?......................................................................................35
Pytanie 20.
Jak wpłynąć na działanie rady rodziców, jeśli większość rodziców
jest niezadowolona z jej działania?.....................................................................................36
Pytanie 21.
W jaki sposób można rozwiązać radę rodziców?.............................................................37
Pytanie 22.
A co wtedy, gdy przewodniczący albo członkowie prezydium rady rodziców
zrezygnują w ciągu roku?....................................................................................................38
Pytanie 23.
Kto zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranej rady rodziców w nowym
roku szkolnym?.....................................................................................................................39
Pytanie 24.
A co wtedy, gdy okaże się, że poprzednia rada rodziców zrobiła
jakieś „przekręty”?................................................................................................................40
Pytanie 25.
Czy składki na radę rodziców mogą być obowiązkowe?.................................................41
Pytanie 26.
Czy można określić minimalną wysokość składki na radę rodziców?..........................42
Pytanie 27.
Czy zbieranie deklaracji kwot na radę rodziców to dobry pomysł?..............................43
Pytanie 28.
Czy składki na radę rodziców można odpisać od podatku?...........................................44
Pytanie 29.
Czy od wpłaty składki na radę rodziców szkoła może uzależniać
wydanie dziecku świadectwa na koniec roku?.................................................................45
Pytanie 30.
Co zrobić, jeśli kogoś naprawdę nie stać na zapłacenie ani złotówki składek
na radę rodziców?.................................................................................................................46
Pytanie 31.
Czy rada rodziców może organizować imprezy tylko dla dzieci,
których rodzice wpłacili składkę na radę?........................................................................47
Pytanie 32.
Czy rada rodziców może mieć konto bankowe i czy można na nie
zbierać składki?.....................................................................................................................48
Pytanie 33.
Jak zmobilizować rodziców do zbierania składek na radę rodziców?...........................49
Pytanie 34.
Czy rada rodziców może sfinansować zakupy tak podstawowych artykułów,
jak mydło czy papier toaletowy?.........................................................................................51
Pytanie 35.
Czy rada rodziców musi płacić za szafki szkolne dla dzieci, toner
czy papier ksero?...................................................................................................................52
Pytanie 36.
Czy rada rodziców musi płacić za papier toaletowy czy mydło
do szkolnych toalet?.............................................................................................................53
Pytanie 37.
Czy rada rodziców może sfinansować w szkole duże wydatki inwestycyjne,
np. klimatyzację?..................................................................................................................54
Pytanie 38.
Czy rada rodziców może sfinansować dodatkową lekcję języka angielskiego
z nauczycielem, który uczy w szkole?................................................................................55
Pytanie 39.
Czy rada rodziców może sfinansować zajęcia rehabilitanta szkolnego
albo pedagoga specjalnego z uczniem z niepełnosprawnością?....................................57
Pytanie 40.
Z jakich źródeł można finansować działalność rady rodziców?....................................58
Pytanie 41.
Czy rada rodziców może finansować działania samorządu uczniowskiego
albo innych grup uczniów?.................................................................................................59
Pytanie 42.
Czy rada rodziców może wziąć udział w rozmaitych konkursach grantowych?.................60
Pytanie 43.
Czy rada rodziców może pozyskiwać sponsorów?..........................................................61
Pytanie 44.
Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego – o co w tym chodzi?..............62
Pytanie 45.
Opiniowanie projektu planu finansowego szkoły – czy to ma sens?.............................63
Pytanie 46.
Czy rada rodziców musi opiniować działalność stowarzyszeń
na terenie szkoły?.................................................................................................................64
Pytanie 47.
Czy w ramach opiniowania działalności stowarzyszeń na terenie szkoły
można prosić o informacje o tym, co robi organizacja?.................................................65
Pytanie 48.
Czy opiniowanie działalności stowarzyszeń na terenie szkoły powinno się
odbywać corocznie?.............................................................................................................66
Pytanie 49.
Ile powinna trwać procedura opiniowania organizacji w szkole?.................................67
Pytanie 50.
Był taki projekt, że kuratorium ma prawo veta ws. działania organizacji
w szkołach – czy to obowiązuje?........................................................................................68
Pytanie 51.
Dyrektor nie chce wpuścić do szkoły drużyny harcerskiej – czy rada rodziców
może coś z tym zrobić?........................................................................................................69
Pytanie 52.
Czy rada rodziców może zgodzić się na prowadzenie w szkole działalności
politycznej przez dyrektora lub nauczycieli?....................................................................71
Pytanie 53.
W jaki sposób może w praktyce wyglądać współpraca z innymi
radami rodziców?.................................................................................................................72
Pytanie 54.
Do kogo i w jakich sprawach rada rodziców może występować „z wnioskami
i opiniami w sprawach szkoły”?..........................................................................................73
Pytanie 55.
Czy rodzice mogą wnioskować o wprowadzenie zakazu używania w szkole
telefonów komórkowych?....................................................................................................75
Pytanie 56.
Czy rada rodziców może mieć wpływ na godziny i przebieg zebrań
dla rodziców?........................................................................................................................76
Pytanie 57.
Czy rada rodziców może interweniować w sprawie ucznia ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, gdy szkoła nie wywiązuje się z zapisów
zawartych w orzeczeniu?.....................................................................................................77
Pytanie 58.
Czy rada rodziców może mieć wpływ na wybór rodzaju, kosztów i organizatorów
wycieczek, zielonych szkół, polisy NNW itp.?..................................................................78
Pytanie 59.
Czy rada rodziców ma coś do powiedzenia w sprawie dni dodatkowych
wolnych od zajęć?.................................................................................................................79
Pytanie 60.
Czy rada rodziców ma coś do powiedzenia w sprawie niezadawania
pisemnych prac domowych?...............................................................................................80
Pytanie 61.
Czy rada rodziców ma coś do powiedzenia w sprawie przerw
międzylekcyjnych?................................................................................................................81
Pytanie 62.
Czy każda uchwała rady rodziców musi zostać uchwalona jednogłośnie
i co z kworum?......................................................................................................................82
Pytanie 63.
Czy rada rodziców musi mieć swój regulamin?...............................................................83
Pytanie 64.
Jakie elementy obowiązkowo muszą się znaleźć w regulaminie
rady rodziców?............................................................................................................................84
Pytanie 65.
Na co trzeba uważać podczas tworzenia regulaminu rady rodziców?..........................85
Pytanie 66.
W regulaminie rady rodziców ma być określona wewnętrzna struktura
rady rodziców – to znaczy co?............................................................................................86
Pytanie 67.
W regulaminie rady rodziców ma być określony tryb jej pracy – czyli co?...................87
Pytanie 68.
Czy w regulaminie rady rodziców można określić, że może ona być wybrana
na kadencję trzyletnią?........................................................................................................88
Pytanie 69.
Jak należy rozumieć termin „tryb wyborów do rad oddziałowych”?............................89
Pytanie 70.
Jakie powinny być zasady wydatkowania funduszy rady rodziców?.............................90
Pytanie 71.
Czy rada rodziców musi podejmować uchwały?.............................................................91
Pytanie 72.
Czy rada rodziców może podejmować decyzje e-mailami?...........................................92
Pytanie 73.
Czy rodzice niebędący członkami rady rodziców mogą brać udział
w jej zebraniach i zabierać głos?.........................................................................................93
Pytanie 74.
Czy dyrektor szkoły może brać udział w zebraniach rady rodziców
i zabierać głos?......................................................................................................................94
Pytanie 75.
Czy dyrektor może mieć wpływ na uchwały rady rodziców – proponować je
albo zawetować?....................................................................................................................95
Pytanie 76.
Czy rada rodziców powinna mieć swojego opiekuna ze strony
rady pedagogicznej?.............................................................................................................96
Pytanie 77.
Czy rada rodziców może mieć swoją pieczątkę?..............................................................97
Pytanie 78.
Czy rada rodziców może mieć swoją część na stronie internetowej szkoły?................98
Pytanie 79.
Czy rada rodziców musi mieć swój plan pracy?.............................................................100
Pytanie 80.
Jak zmobilizować rodziców, a przynajmniej członków rady rodziców, do pracy?.........101
Pytanie 81.
Jak uczynić dyrektora sojusznikiem rady rodziców?.....................................................102
Pytanie 82.
Czy rada rodziców ma osobowość prawną?...................................................................103
Czy rada rodziców płaci podatki?....................................................................................104
Pytanie 84.
Jaką dokumentację musi prowadzić rada rodziców?.....................................................106
Pytanie 85.
Czy rada rodziców może zbierać 1,5% od podatku (jak różne organizacje)?............107
Pytanie 86.
Pojawił się u nas pomysł, aby stworzyć w szkole stowarzyszenie – co nam to da
w porównaniu z radą rodziców?.......................................................................................108
Pytanie 87.
Czy radę rodziców można przekształcić w stowarzyszenie?........................................110
Pytanie 88.
Czy stowarzyszenie rodziców może mieć wpływ na radę rodziców
i odwrotnie?...............................................................................................................................111
Pytanie 89.
Czym może się zajmować stowarzyszenie rodziców?....................................................112
Pytanie 90.
Jakiego typu działania może prowadzić stowarzyszenie rodziców?............................114
Pytanie 91.
Czy założenie stowarzyszenia rodziców jest kosztowne i czasochłonne?...................116
Pytanie 92.
Czy rada rodziców może korzystać z pomocy wolontariuszy – rodziców,
nauczycieli, uczniów?.........................................................................................................117
Pytanie 93.
Czy wolontariat w szkole (np. podczas akcji organizowanych przez radę
rodziców) liczy się na świadectwie?.................................................................................118
Pytanie 94.
Czy rada rodziców może mieć wpływ na sposób zaliczania wolontariatu
jako aktywności wpisywanej na świadectwie?................................................................119
Pytanie 95.
Czy tzw. ustawa Kamilka dotyczy jakoś rad rodziców?.................................................120
Czy rada rodziców może mieć wpływ na obowiązujące w szkole standardy
ochrony małoletnich?........................................................................................................121
Pytanie 97.
Skąd czerpać wiedzę o radzie rodziców i jej funkcjonowaniu w szkole?....................123
Pytanie 98.
Jakie są najważniejsze akty prawne dotyczące rad rodziców i gdzie je znaleźć?........124
Pytanie 99.
To jak, czy warto się zaangażować w działalność rady rodziców? ..............................125

Bibliografia

Wprowadzenie

To zadziwiające, jak mało jest publikacji dotyczących rad rodziców. I tych popularnych, i naukowych. A przecież rady rodziców są obowiązkowym organem w każdej publicznej szkole i w każdym publicznym przedszkolu, co – licząc z grubsza – oznacza, że działają one w około 25 000 placówek, a zaangażowanych w ich działalność jest mniej więcej ćwierć miliona rodziców przedszkolaków i uczniów. To ogromna grupa, zresztą stale zmieniająca się, ponieważ z każdym rokiem wchodzą do systemu oświaty nowe roczniki dzieci, a ponadto rady rodziców są wybierane corocznie, więc – oprócz osób zaangażowanych stale, od wielu lat – tematyka zaczyna dotykać tysięcy nowych rodziców.

Tę lukę w publikowaniu dla rad rodziców ma za zadanie zapewnić ta nieduża książka. Po pierwsze – dlatego, że dzięki Wydawcy jest dostępna nieodpłatnie. Po drugie i najważniejsze – że dotyczy bardzo szerokiego zakresu tematów dotyczących rad rodziców, także tych, które z funkcjonowaniem rad rodziców związane są pośrednio.

Ta publikacja to efekt ponad piętnastu lat prowadzenia programu Instytutu Inicjatyw Pozarządowych pod nazwą „Rodzice w szkole”, skierowanego do rodziców, rad rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli, a także urzędników samorządowych. W projektach Instytutu – obejmujących szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, wydawanie publikacji, pisanie artykułów do czasopism fachowych, a także poradnictwo – wzięło w nich udział kilka tysięcy osób z ponad 1600 placówek. Efektem tych działań jest to, że cały czas otrzymuję pytania (najczęściej przez e-mail i media społecznościowe) dotyczące różnych aspektów funkcjonowania rad rodziców. Znaczna część pytań się powtarza, ale co i raz otrzymuję nowe – takie, które, mimo wieloletniego doświadczenia, potrafią mnie zaskoczyć. Trudno się dziwić, to pytają nowi członkowie rad rodziców, ale też ci z większym stażem – łączy ich jedno: ogromne zaangażowanie w sprawy przedszkola lub szkoły. To zaś sprawia, że z wielką radością i rzetelnością staram się odpowiedzieć rodzicom, jednocześnie wzmacniając ich poczucie misji.

Ta publikacja to zatem specyficzny poradnik, napisany w formule odpowiedzi na pytania rodziców. Kiedy na początku było ich kilkanaście, nie sądziłem, że zbierze się więcej niż 30. Gdy jednak przekroczyłem liczbę 50 pytań, zrozumiałem, że to nie koniec. W roku 2018 Oficyna Wydawnicza „Impuls” opublikowała książkę Rada rodziców po reformie edukacji, która zawierała odpowiedzi na 81 pytań. Minęło sześć lat, a w tym czasie pojawiły się nowe pytania – w niniejszej publikacji jest ich już 99. I wygląda na to, że to jeszcze nie koniec…

Życzę miłej lektury i – przede wszystkim – sukcesów w działalności na rzecz szkół Państwa dzieci!

Grzegorz Całek

1. Co to właściwie jest ta rada rodziców?

To pytanie niby proste, ale odpowiedzi może być wiele – w zależności od tego, na ile formalnie podchodzimy do definiowania sformułowania „rada rodziców” albo co w jej funkcjonowaniu jest dla nas najważniejsze.

Poniżej przedstawiam kilka propozycji, które zebrałem podczas różnych warsztatów dla rodziców. Ten zbiór z jego niesamowitą różnorodnością daje do myślenia. Rada rodziców to:

– Grupa rodziców będących reprezentantami wszystkich rodziców uczniów danej szkoły i chcących działać na rzecz szkoły.
– Umocowany w ustawie organ szkoły – niezależny od dyrektora szkoły i nauczycieli, decydujący o obliczu szkoły.
– Jeden ze społecznych organów systemu oświaty.
– Grupa rodziców, którym się chce.
– Grupa ludzi, którzy mogą pomóc budować szkolną wspólnotę uczniów, rodziców i nauczycieli.
– Bardzo pomocna grupa aktywnych, kreatywnych rodziców.
– Ludzie, którzy po prostu chcą dobrej edukacji dla swoich dzieci.
– Grupa szaleńców, których łączy wspólna pasja i marzenie o lepszej szkole.
– Płaszczyzna dyskusji o przyszłości szkoły.
– Niepowtarzalna okazja, aby wpłynąć na pozytywną zmianę w szkole naszego dziecka.
– Możliwość stworzenia lepszych warunków do nauki córki w szkole.
– Pomysł na to, jak być pożytecznym i zrobić coś dobrego dla swojego dziecka.

Definicji i powiązanych z nimi zadań może być dużo więcej, wszystkie one mają, jak sądzę, jeden wspólny element: uzmysławiają rodzicowi, że nie warto być biernym, że warto zaangażować się w życie szkoły!

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło