Pobierz bezpłatny e-book bez REJESTRACJI klikając tutaj: |
 |
 |
To zadziwiające, jak mało jest publikacji dotyczących rad rodziców. I tych popularnych, i naukowych. A przecież rady rodziców są obowiązkowym organem w każdej publicznej szkole i w każdym publicznym przedszkolu, co – licząc z grubsza – oznacza, że działają one w około 25 000 placówek, a zaangażowanych w ich działalność jest mniej więcej ćwierć miliona rodziców przedszkolaków i uczniów. To ogromna grupa, zresztą stale zmieniająca się, ponieważ z każdym rokiem wchodzą do systemu oświaty nowe roczniki dzieci, a ponadto rady rodziców są wybierane corocznie, więc – oprócz osób zaangażowanych stale, od wielu lat – tematyka zaczyna dotykać tysięcy nowych rodziców.
Tę lukę w publikowaniu dla rad rodziców ma za zadanie zapewnić ta nieduża książka. Po pierwsze – dlatego, że dzięki Wydawcy jest dostępna nieodpłatnie. Po drugie i najważniejsze – że dotyczy bardzo szerokiego zakresu tematów dotyczących rad rodziców, także tych, które z funkcjonowaniem rad rodziców związane są pośrednio.
Ta publikacja to efekt ponad piętnastu lat prowadzenia programu Instytutu Inicjatyw Pozarządowych pod nazwą „Rodzice w szkole”, skierowanego do rodziców, rad rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli, a także urzędników samorządowych. W projektach Instytutu – obejmujących szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje, wydawanie publikacji, pisanie artykułów do czasopism fachowych, a także poradnictwo – wzięło w nich udział kilka tysięcy osób z ponad 1600 placówek. Efektem tych działań jest to, że cały czas otrzymuję pytania (najczęściej przez e-mail i media społecznościowe) dotyczące różnych aspektów funkcjonowania rad rodziców. Znaczna część pytań się powtarza, ale co i raz otrzymuję nowe – takie, które, mimo wieloletniego doświadczenia, potrafią mnie zaskoczyć. Trudno się dziwić, to pytają nowi członkowie rad rodziców, ale też ci z większym stażem – łączy ich jedno: ogromne zaangażowanie w sprawy przedszkola lub szkoły. To zaś sprawia, że z wielką radością i rzetelnością staram się odpowiedzieć rodzicom, jednocześnie wzmacniając ich poczucie misji.
Ta publikacja to zatem specyficzny poradnik, napisany w formule odpowiedzi na pytania rodziców. Kiedy na początku było ich kilkanaście, nie sądziłem, że zbierze się więcej niż 30. Gdy jednak przekroczyłem liczbę 50 pytań, zrozumiałem, że to nie koniec. W roku 2018 Oficyna Wydawnicza „Impuls” opublikowała książkę Rada rodziców po reformie edukacji, która zawierała odpowiedzi na 81 pytań. Minęło sześć lat, a w tym czasie pojawiły się nowe pytania – w niniejszej publikacji jest ich już 99. I wygląda na to, że to jeszcze nie koniec…
Życzę miłej lektury i – przede wszystkim – sukcesów w działalności na rzecz szkół Państwa dzieci!
Grzegorz Całek