Konteksty i meandry reform oświatowych czyli o manipulowaniu edukacją
Autor:
Dorota Rondalska
ISBN: 978-83-8095-414-4
51,43 zł
42,43 zł
Oszczędzasz: 9,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 45,00 zł
Książka Konteksty i meandry reform oświatowych czyli o manipulowaniu edukacją jest dowodem odwagi Autorki w podjęciu spraw i zagadnień nie tylko aktualnych społecznie, ale budzących w społeczeństwie wiele emocji i dyskusji, nie zawsze o charakterze merytorycznym.
Obecnie ścierają się dwie reformy systemu oświatowego. Jedna, która zasadniczo doszła do etapu, gdy można zasadnie podjąć jej ocenę i druga, która już jest przez grupę decydentów oceniana jako właściwa dla tych czasów rozwoju kraju.(…) W tym miejscu odniosę się nie tylko do odwagi badawczej Pani Doroty Rondalskiej ale i z uznaniem do Jej kompetencji jako pedagoga społecznego i wnikliwego badacza zmian społecznych. Te bowiem Autorka uczyniła właściwym tłem do pokazywania źródeł kolejnych polskich reform oświatowych oraz możliwości ich wdrażania z zamierzonym efektem.
Analiza ma charakter układu chronologicznego, co logicznie prowadzi czytelnika po następujących po sobie zmianach. Kolejne reformy pojawiały się w różnych okresach rozwoju politycznego, społecznego, a wyraźnie odczuwanego – gospodarczego. Ich geneza warunkowana była z jednej strony ideologiami edukacyjnymi, z drugiej tendencjami światowymi do spełniania w tym zakresie wymogów egalitaryzmu edukacyjnego. (…) Główną myślą do odczytania w pracy Pani Doroty Rondalskiej jest to, że kolejne reformy brały pod uwagę potrzebę rozwoju społeczeństwa i osobistego rozwoju człowieka, ale nie bardzo osadzały je w realiach”.
Celem podjętych w niniejszym opracowaniu rozważań jest wskazanie potencjalnych, już dziś widocznych zagrożeń dla powodzenia reformy z roku 2016. Inaczej mówiąc – próba prognozy przebiegu jej wdrażania do praktyki, a także ewentualnych efektów. Autorka ma nadzieję, że tego rodzaju analiza okaże się przydatna dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie w polską współczesną przestrzeń edukacyjną rozwiązań oraz innowacji oświatowych wprowadzonych w roku 2016. Jeśli tak się stanie, cel pracy zostanie osiągnięty. Jeśli nie, pozostanie kolejnym głosem, który zbagatelizowano. Został on jednak wypowiedziany odpowiednio wcześnie, a więc na wstępnym etapie realizacji obecnej reformy, kiedy wiele jeszcze można poprawić. To również cel, który sobie postawiła.
Fragmenty recenzji prof. dr hab. Krystyny Ferenz
200 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8095-414-4
Wstęp
Zagadnienia wprowadzające
1. Uwagi o problematyce pracy i metodzie opracowania
2. Diagnozy edukacyjne oraz problemy badawcze przekazane pedagogice współczesnej przez Polskę socjalistyczną
Część I
Problemy i konteksty ogólne
Uwarunkowania reform oświatowych
Sytuacja edukacyjna młodzieży współczesnej Polski
Rozdział 1 Pomiędzy różnymi ideologiami edukacyjnymi a oświatowym egalitaryzmem
Rozdział 2 Sytuacja edukacyjna, system oświaty, system społeczny
Kontekst przeszłości i współczesności
Rozdział 3 Stratyfikacja społeczna w pierwszych dekadach XXI wieku
Nierówności społeczne jako spadek po zmianie ustrojowej
Rozdział 4 Problem wykluczania społecznego na przełomie XX i XXI wieku a poszukiwanie demokratycznej strategii edukacji
Rozdział 5 Aspiracje kształceniowe jako subiektywne podłoże innowacji oświatowych
Część II
Cywilizacyjne uwarunkowania reform oświatowych
Zróżnicowanie miast i wsi polskich a kwestia selekcyjnego dostępu do oświaty
Rozdział 6 Pojęcie regionu, miasta i wsi w kontekście środowisk lokalnych oraz środowisk wychowawczych
Rozdział 7 Klasyczne przykłady typologii miast i wsi oraz kontinua wiejsko-miejskie a nierówności w dostępie do oświaty i szkoły
Rozdział 8 Dostęp do edukacji a selekcje szkolne w kontekście reform oświatowych
Próba zdefiniowania problemu i podania typologii
Rozdział 9 Szanse edukacyjne i dostęp do szkoły w dotychczasowych badaniach empirycznych
1. Krótka historia badań nad szansami edukacyjnymi, selekcjami szkolnymi, egalitaryzacją i demokratyzacją w polskiej oświacie
2. Dostęp do edukacji w badaniach S. Kowalskiego i Zespołu Poznańsko-Gdańskiego
3. Polski syndrom selekcyjnego dostępu do edukacji i ekologiczne ujęcie równości oświatowych w badaniach M. Kozakiewicza
4. Drogi szkolne młodzieży w badaniach podłużnych Z. Kwiecińskiego i badaczy warszawsko-toruńskich
5. Zamiast podsumowania. Szanse i oczekiwania edukacyjne a reformowana rzeczywistość szkolna
Część III
Reformy oświatowo-szkolne a rozdroża myślenia o edukacyjnej przyszłości Polaków
Rozdział 10 Historia odnowy polskiej oświaty w kontekście zmiany społecznej
Rozdział 11 W poszukiwaniu paradygmatów demokratycznego scenariusza reform
Rozdział 12 Strategie i warunki realizacji powojennych reform oświatowych
1. Stanowisko J. Szczepańskiego i Komitetu Ekspertów z lat 70. XX wieku
2. Załamanie reformy edukacyjnej lat osiemdziesiątych. Przyczyny, konsekwencje
Część IV
Zmiany oświatowe wprowadzone reformą z końca lat dziewięćdziesiątych
w perspektywie nowej rzeczywistości społecznej
Rozdział 13 Warunki reformy oświaty u schyłku XX wieku. Egalitarna świadomość społeczna i ułomna demokracja w kontekście obaw o polską szkołę
Rozdział 14 Reforma a ryzyko utrwalenia instytucjonalnej legalizacji nierówności edukacyjnych
Rozdział 15 Ogólne uwagi o założeniach, przebiegu i społecznych realiach reformy oświatowej z lat dziewięćdziesiątych XX wieku
1. Zróżnicowanie reformy w środowiskach miejskich i wiejskich. Trudny pragmatyzm cywilizacyjnych i społecznych realiów
2. Ogólna charakterystyka celów, założeń i rezultatów reformy szkoły
3. Wpływ reformy na decentralizację oświaty. Uwarunkowania jej powodzenia
Część V
Efekty reformy oświatowej z roku 1999 i szanse edukacyjne
w badaniach empirycznych regionu kaliskiego
Rozdział 16 Ogólna charakterystyka założeń i metody badawczej
1. Przedmiot i problematyka badań
2. Zastosowana metoda, teren i przebieg badań
Rozdział 17 Reforma oświaty a szanse edukacyjne w Kaliszu i jego regionie – obraz empiryczny
1. Regionalny wymiar reformy oświatowej w świetle dokumentów urzędowych
2. Wcześniejsze typy i rodzaje szkół a oferta oświatowa z roku. Zmiany sieci szkolnej na tle zróżnicowanych środowisk Kalisza
3. Zreformowana oferta profilowo-programowa konkretnych typów szkół
4. Oferta oświatowa po roku 1999 na tle lokalnych środowisk różnych dzielnic Kalisza
5. Sieć szkolna lokalnych środowisk miejskich i wiejskich regionu po reformie oświatowej
6. Zróżnicowanie organizacyjne, lokalowo-techniczne i kadrowe szkół po roku 1999
7. Reforma oświaty z roku 1999 a dostępność do szkół
Rozdział 18 Społeczna akceptacja reformy oświatowej a nowy układ stratyfikacyjny i wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży objętej badaniem
Rozdział 19 Podsumowanie. Efekty reformy a typy uczestników zmiany oświatowej z roku 1999. Uwagi i wnioski końcowe
Część VI
Reforma oświatowa z roku 2016
Innowacja na zamówienie polityczne
Rozdział 20 Dostęp do usług edukacyjnych w drugiej dekadzie XXI wieku i jego predykatory, ze szczególnym uwzględnieniem wieku i tzw. czynnika terytorialnego
Rozdział 21 Ogólna charakterystyka celów i założeń reformy z 2016 roku
Rozdział 22 Wyniki badań empirycznych a rządowe uzasadnienie reformy. Społeczna recepcja reformy
Rozdział 23 Podsumowanie. Uwagi i wnioski końcowe. Strategia edukacyjna i aktualność proponowanej typologii uczniów wobec reformy szkolnej z roku 2016
Zakończenie. Reforma oświatowa z lat 2016–2017 a niepokój o kształt systemu szkolnego w Polsce w pierwszej połowie XXI wieku
Bibliografia
Książka Konteksty i meandry reform oświatowych czyli o manipulowaniu edukacją jest dowodem odwagi Autorki w podjęciu spraw i zagadnień nie tylko aktualnych społecznie, ale budzących w społeczeństwie wiele emocji i dyskusji, nie zawsze o charakterze merytorycznym.
Obecnie ścierają się dwie reformy systemu oświatowego. Jedna, która zasadniczo doszła do etapu, gdy można zasadnie podjąć jej ocenę i druga, która już jest przez grupę decydentów oceniana jako właściwa dla tych czasów rozwoju kraju.(…) W tym miejscu odniosę się nie tylko do odwagi badawczej Pani Doroty Rondalskiej ale i z uznaniem do Jej kompetencji jako pedagoga społecznego i wnikliwego badacza zmian społecznych. Te bowiem Autorka uczyniła właściwym tłem do pokazywania źródeł kolejnych polskich reform oświatowych oraz możliwości ich wdrażania z zamierzonym efektem.
Analiza ma charakter układu chronologicznego, co logicznie prowadzi czytelnika po następujących po sobie zmianach. Kolejne reformy pojawiały się w różnych okresach rozwoju politycznego, społecznego, a wyraźnie odczuwanego – gospodarczego. Ich geneza warunkowana była z jednej strony ideologiami edukacyjnymi, z drugiej tendencjami światowymi do spełniania w tym zakresie wymogów egalitaryzmu edukacyjnego. (…) Główną myślą do odczytania w pracy Pani Doroty Rondalskiej jest to, że kolejne reformy brały pod uwagę potrzebę rozwoju społeczeństwa i osobistego rozwoju człowieka, ale nie bardzo osadzały je w realiach”.
Fragmenty recenzji prof. dr hab. Krystyny Ferenz
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów