Kultura pokoju - trójgłos edukacyjny
ISBN: 978-83-8095-141-9
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 38,00 zł
Kultura pokoju, kultura wolności jest przeciwieństwem kultury przemocy, niesprawiedliwości społecznych i krzywdy ludzkiej doświadczanej na miliony sposobów. Istnieje wiele dróg budowania kultury pokoju, jednak w każdym przypadku najważniejsza jest perspektywa konkretnego człowieka i jego relacji z drugą osobą.
Dlaczego napisaliśmy tę książkę?
Ponieważ historia ludzkości jest głęboko naznaczona przemocą i niesprawiedliwością. Wyzysk, przemoc, wojny, terroryzm i ruchy społeczne szerzące „mowę nienawiści” są czystym złem. Chcemy upowszechnić ideę budowania kultury pokoju, wychowania do wolności. W preambule aktu konstytutywnego UNESCO z 1945 roku czytamy, że skoro wojny rodzą się w umysłach ludzi, to właśnie w umysłach ludzi muszą być budowane podstawy pokoju. Kultura pokoju, kultura wolności jest przeciwieństwem kultury przemocy, niesprawiedliwości społecznych i krzywdy ludzkiej doświadczanej na miliony sposobów. Istnieje wiele dróg budowania kultury pokoju, jednak w każdym przypadku najważniejsza jest perspektywa konkretnego człowieka i jego relacji z drugą osobą.
Książka adresowana jest głównie do przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych, środowisk edukacyjnych, organizacji społecznych oraz decydentów politycznych (oświatowych).
Rozdział pierwszy traktuje o zintegrowanym programie edukacyjnym „Wychowanie dla teraźniejszości bez przemocy” realizowanym w Niemczech, Włoszech, Danii, Meksyku i Hiszpanii. Program skierowany został na uświadomienie nastolatkom problemu przemocy i proponuje strategię na jej wykorzenienie. Uwzględnia także kwestie edukacyjne związane z interkulturowością.
W rozdziale drugim zaprezentowano wyniki badań jakościowych prowadzonych wśród studentów z dwunastu krajów na temat ich opinii i refleksji dotyczącej szkolnej edukacji o prawach człowieka. Poznanie oceny dokonanej z perspektywy czasowej tyczyło się nie tylko realizowanych treści, lecz także podejmowania przez badanych konkretnych działań, zwłaszcza w kontekście ich indywidualnych doświadczeń w sytuacjach łamania praw człowieka. Istotę rozdziału trzeciego zilustrować można cytatem:
Jeżeli kształtowanie kultury pokoju jest tak ważnym zobowiązaniem edukacyjnym, to obliguje nas ono do zadawania pytań o konkretne możliwości jego realizacji. Musimy też uwzględniać wielość perspektyw, które są tu istotne: od perspektywy najmniejszych społeczności, będących pierwszym środowiskiem wychowawczym dziecka, przez poszerzające się w toku jego życia obszary społecznego uczestnictwa (grupy rówieśnicze, małe ojczyzny, instytucje oświatowe i religijne), do perspektywy kontynentalnej i globalnej, kiedy to człowiek postrzegany jest jako przedstawiciel wielkiej, ludzkiej wspólnoty istot zamieszkujących Ziemię. Każda z tych perspektyw jest istotna dla kształtowania się tożsamości człowieka. Stawia to pedagogów w obliczu różnego rodzaju wyzwań i dylematów, odczuwanych tym dotkliwiej, iż często czują się oni nieprzygotowani do takiej pracy i osamotnieni w podejmowanych wysiłkach.
Autorzy
194 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8095-141-9
Wstęp
Fernando Barragán Medero
Wychowanie bez przemocy: budowanie kultury pokoju
Wprowadzenie
Wychowanie dla teraźniejszości bez przemocy: budowanie kultury pokoju
Program nauczania a przemoc
Męskość, seksizm i przemoc
Rozwiązywanie konfliktów i nauka w oparciu o współdziałanie
Przemoc ze względu na płeć, przemoc seksistowska
Problematyka i cele
Akcje badawcze jako działania alternatywne w stosunku do programów edukacyjnych
Koncepcja oceny i harmonogram
Koncepcja oceny
Metaocena
Dialog z nauczycielami i opracowanie programu nauczania
Rozpoznanie potrzeb i planowanie akcji
Rozwój i wprowadzanie programu nauczania
Instytucjonalizacja innowacji pedagogicznych
Najważniejsze procesy i rezultaty
Dlaczego programy edukacyjne działają?
Zewnętrzna ocena ze strony uczniów
Czy cele projektu zostały osiągnięte?
Co nie działa w innowacjach pedagogicznych: próba wyjaśnienia i propozycje udoskonalenia
Analiza chybień i trafień
Cykle akcji badawczych jako rezultat nieprzewidziany
Kryteria wiarygodności oraz wewnętrzna i zewnętrzna metaocena
Kryteria metaoceny
Kodeks deontologiczny
Ocena ex post facto
Upowszechnianie wyników
Konkluzje, zalecenia i nowe cykle akcji badawczych
Konstruowanie programu i proces uczenia się u uczniów
Nauczyciele jako twórcy innowacji
Koncepcja oceny
Metodyka konstruktywistyczna
Program i materiały edukacyjne
Program nauczania
Upełnomocnienie dziewcząt i chłopców
Interkulturowość i kwestie płci społeczno-kulturowej: chusta, obcasy czy huipil?
Jolanta Maćkowicz
Prawa człowieka w edukacji szkolnej
Perspektywa międzynarodowa Wprowadzenie
Filozoficzne podstawy edukacji do praw i wolności człowieka
Edukacja o prawach człowieka
Edukacja globalna
Edukacja o prawach człowieka w doświadczeniach studentów z dwunastu krajów
Założenia metodologiczne
Analiza badań jakościowych prowadzonych metodą indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI)
Prawa człowieka w edukacji szkolnej
Edukacja o prawach człowieka w ocenie studentów
Pozytywne i negatywne strony edukacji o prawach człowieka
Zdobyta w szkole wiedza o prawach człowieka a aktywność na rzecz tych praw
Indywidualne doświadczenia i postawy wobec łamania praw człowieka
Doświadczenie przemocy
Przypadki niewłaściwego traktowania innych ludzi z powodu uprzedzeń rasowych, narodowościowych, religijnych
Przejawy łamania praw w poszczególnych krajach
Edukacja o prawach człowieka jako droga przełamywania stereotypów
W stronę kultury pokoju
Zofia Szarota
Edukacja dla pokoju – wybrane aspekty Wprowadzenie
Prawa człowieka i obywatela gwarantem pokoju społecznego
Defaworyzowani – wykluczeni w polu zainteresowań integracyjnej polityki społecznej
Świat – instrumenty polityki społecznej służącej kulturze pokoju
Europa – ku społecznej spójności
Polska – instrumenty polityki społecznej państwa
Instrumenty i narzędzia inkluzji społecznej, czyli jak minimalizować skutki „kultury odrzucenia”
Egzemplifikacje, dobre praktyki, wyróżnione projekty
Edukacja środowiskowa jako narzędzie organizowania społeczności lokalnej
Edukacyjne wsparcie repatriantów, mniejszości etnicznych i uchodźców
Powrót do ojczyzny – formy wsparcia edukacyjnego dla repatriantów
Mniejszości etniczne – od rekulturacji do integracji
Łemkowie – problem zachowania tożsamości
Romowie – odrębnie i roszczeniowo
Uchodźcy: Oni, Obcy, Inni... edukacja... My
Zakończenie
Bibliografia
Wydawnictwa zwarte i ciągłe
Filmografia
Netografia
Akty prawne
Zakończenie
Źle prowadzona edukacja może stać się narzędziem indoktrynacji – wyrafinowanych i szkodliwych procesów, doprowadzających do ukształtowania się ignorancji. Jest ona zawarta w niewiedzy, która jest podstawową przyczyną powstawania fanatyzmów, stereotypów, fobii, nietolerancji (np. religijnej lub wobec mniejszości), ksenofobii, szowinizmu, nacjonalizmu. Jak naprawić tę edukację? Edukacja dla pokoju jest koniecznością w międzykulturowych społeczeństwach, stających wobec trudnego wyzwania integracji, spójności i współpracy. Jest kluczem do zbliżenia się narodów. Powinna ona zachodzić w najbliższym otoczeniu, tuż obok człowieka. Musi trwać przez całe życie. W tej edukacji ważne jest wspieranie osoby, jej rodziny, lokalnej społeczności, szkoły i stowarzyszenia przez umożliwienie zdobywania wiedzy o mechanizmach społeczeństwa obywatelskiego, kształtowanie świadomości ekologicznej oraz kompetencji społecznych, dostarczanie informacji i udzielanie porad. Proces ten przysłuży się profilaktyce problemów, wszelkich krzywd i nierówności oraz wynikającym stąd konfliktom społecznym. Pozwoli ukształtować postawy i określić zasady promujące równość, jedność, sprawiedliwość i prawa człowieka. Istotne jest formowanie postaw tolerancji, szacunku dla celów wychowania demokratycznego i obywatelskiego. Poprzez określenie źródeł konfliktów, przyczyn przemocy, możliwe jest wyznaczenie granic autonomii osoby lub grupy, wypracowanie metod socjalizacji i aktywizacji całych społeczeństw. Edukacja dla pokoju powinna przynieść praktyczne sposoby wspólnego, osadzonego lokalnie działania, służącego promowaniu kultury pokoju.
Książka znajduje pełne uzasadnienie w aktualnej problematyce kulturowo-społecznej, szeroko pojętych działaniach odnoszących się do edukacji, socjalizacji i ich efektywności, kształtowania tożsamości człowieka oraz „wdrażania nowych myśli o kulturze pokoju” w przestrzeń społeczną i naukową [...]. W publikacji, oprócz głęboko i poprawnie metodologicznie poczynionych analiz, można odnaleźć zarówno treści o charakterze porównawczo-przeglądowym, jak i takie, które mają służyć rozwojowi teorii, zwłaszcza z obszaru pedagogiki społecznej [...]. Opracowanie traktuję jako wysoce interesujące poznawczo.
Z recenzji dra hab. Mirosława Kowalskiego, prof. nadzw. UZ
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów