Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje
Cena podstawowa
45,71 zł
-16,00 zł
Cena
29,71 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 39,80 zł
W prezentowanej książce autorzy poszczególnych rozdziałów prezentują badania teoretyczne i praktyczne nad problematyką transgresji – inter- i transdycyplinarność pedagogiki.
W prezentowanej książce autorzy poszczególnych rozdziałów prezentują badania teoretyczne i praktyczne nad problematyką transgresji – inter- i transdycyplinarność pedagogiki.
Jej problematyka obejmuje zagadnienia związane z płynną tożsamością pedagogiki, w której to procesach formowania należy uwzględniać udział oznaczania i przekraczania własnych granic oraz integrowania w sobie wiedzy z innych dziedzin, nie tylko w obszarze badań i praktyki edukacyjnej, ale także refleksji teoretycznej…
W części pierwszej, zatytułowanej „Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny”, znalazły się prace autorów, którzy wykorzystując różne perspektywy badawcze i założenia, podjęli namysł teoretyczny nad kategoriami oraz przejawami inter- i transdyscyplinarności w pedagogice.
Część drugą, pt. „Interdyscyplinarny transfer wiedzy – doświadczenia pedagogicznego pogranicza”, tworzą teksty lokujące się na pograniczach dyscyplin i obszarów badawczych, ukazujące próby integracji pozyskiwanej z nich wiedzy na gruncie pedagogiki. Doświadczenia związane z podejmowaniem przez badaczy problemów i zagadnień znajdujących się na granicach dyscyplin oraz dotyczące transferu wiedzy z innych dyscyplin naukowych i dziedzin badawczych na obszar pedagogiki dostarczają także wiedzy teoretycznej z zakresu praktyki interdyscyplinarnej.
W części trzeciej, pt. „Interdyscyplinarność pedagogiki – doświadczenia transdyscyplinarne”, znalazły się prace autorów koncentrujących swoją uwagę na styku pedagogiki i różnych dziedzin oraz form praktyki społecznej. Społecznie wytwarzana wiedza, nierespektująca dyscyplinarnych podziałów, wykraczająca poza kompetencje dyscyplinarne, stanowi dla badaczy nie lada wyzwanie, ponieważ jej integracja z wiedzą wytwarzaną na gruncie pedagogiki wymaga właściwego przygotowania oraz kompetentnie prowadzonych badań.
Czytelnikom życzymy zadowolenia i badawczych pożytków wyniesionych z lektury.
Żłobicki Wiktor
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Teoretyk i praktyk edukacji, pracował jako pedagog szkolny, wychowawca dzieci z obniżoną normą intelektualną i dzieci niedosłyszących, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, muzyki, języka polskiego. Absolwent rocznego stażu edukacji psychologicznej w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie oraz międzynarodowych szkoleń warsztatowych prowadzonych przez Stephena Schoena, Michèle Combeau, Anne i Jean-François Aillaudów oraz Thomasa Schwingera. Odbył staże naukowe w Wiedniu, Hannowerze, Münster, Kassel, Lucernie, Dreźnie i Darmstadzie.
Autor książek: Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej (Kraków 2000), Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją (Kraków 2002), Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby (wyd. I – Kraków 2008; wyd. II – Kraków 2009) oraz ponad sześćdziesięciu publikacji naukowych.
Współpracownik niemieckiego instytutu Freundschaft mit Kindern, członek Gestaltpädagogische Vereinigung w Berlinie, członek rady naukowej czasopisma „Gestalt”. Zainteresowania badawcze: teoria wychowania, pedeutologia, pedagogika humanistyczna, współczesne alternatywne nurty pedagogiczne.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Żłobicki Wiktor |
ISBN druk | 978-83-7587-024-4 |
ISBN e-book | |
Objętość | 302 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Część I
Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny
Ewa Rodziewicz
O metaforze pais-ago i przemieszczaniu jej znaczeń
Leszek Koczanowicz
Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem
Krystyna Duraj-Nowakowa
Transdyscyplinarność pedagogiki: podejścia metodologiczno-teoretyczne i praktyczne
Rafał Włodarczyk
Transgresja – transdyscyplinarność – translacja
Krzysztof Maliszewski
W poszukiwaniu metafor. Pedagogika z filozofii kultury
Marta Kowalczuk-Walędziak
Interdyscyplinarność w pedagogicznych badaniach wyjaśniających i weryfikacyjnych
Dorota Thel
Granice myślenia o transdyscyplinarności pedagogiki – niektóre dylematy metodologiczne i praktyczne
Część II
Interdyscyplinarny transfer wiedzy – doświadczenia pedagogicznego pogranicza
Wiktor Żłobicki
Pedagoga rozważania o granicach dyscyplin wiedzy
Małgorzata Bednarska
Pedagogika a psychoterapia. Wzajemne relacje, korzyści i zagrożenia
Joanna Gładyszewska-Cylulko
Pedagogika specjalna a arteterapia
Iwona Samborska
Istota i konteksty dyskursu pedagogicznego wobec zjawiska konsumpcji
Małgorzata Kozak
Pogranicze pedagogiki i prawa – perspektywy interpretacji i integracji wiedzy pedagogicznej i prawnej
Łukasz Michalski
Dzieje odzyskane. O bliskich nowoczesnej pedagogice metodologiach historii
Andrzej Ryk
Możliwości wykorzystania fenomenologii w teorii i praktyce pedagogicznej
Janusz Maj
Filozofia dialogu i tożsamość pedagogiki w horyzoncie paidei Innego
Sławomir Krzyśka
Konteksty aksjologiczne w pedagogice
Część III
Interdyscyplinarność pedagogiki – doświadczenia transdyscyplinarne
Danuta Kowalczyk
Transdyscyplinarność pedagogiki w praktyce sądowej
Beata Gola
Związki między pedagogiką a ekologią – wspólne pola badawcze
Krzysztof Zajdel
Zmiany społeczne i ich konteksty pedagogiczne
Jolanta Sajdera
Miejsce teorii socjalizacji w organizowaniu wychowania społecznego dziecka
Paweł Cylulko
Muzykoterapia a pedagogika muzyczna w pracy z niepełnosprawnym dzieckiem
Barbara Klasińska
Interdyscyplinarne podstawy kształtowania uczniowskich zainteresowań kulturą ludową
Beata Maj
Drama – sztuka teatru, zabawa w role, filozofia życia, metoda wychowania
Iwona Paszenda
Kształcenie pedagogów i twórczość – interdyscyplinarne przygody badawcze
Małgorzata Kaliszewska
Transdyscyplinarność studenckiego eseju (pedagogicznego)
Izabela Plieth-Kalinowska
Nauczyciel w szkole integracyjnej – oczekiwania a rzeczywistość
Olga Anna Jabłonko
Kompetencje moralne nauczyciela wychowawcy jako remedium na kryzys wychowania
Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Mirosława Kowalskiego (Uniwersytet Zielonogórski)
[...] Nie ulega wątpliwości, że -jak pisał E. Aronson - człowiek jest od wieków sam dla siebie najbardziej fascynującym i równocześnie niezgłębionym przedmiotem badań, analiz i porównań. Badaniom poddawane są coraz to inne aspekty funkcjonowania jednostki i formułowane są wciąż nowe domysły dotyczące m.in. natury człowieka oraz czynników wyznaczających jego zachowanie. Wobec ogromnej ilości odkryć i stanowisk niewiele jest -pomimo upływu czasu - w naukach humanistycznych i społecznych twierdzeń, które są niezmienne.
Problem ten stara się rozwiązać „INTERDYSCYPLINARNOŚĆ/TRANSDYSCYPLINARNOŚĆ PEDAGOGIKI - WYMIAR TEORETYCZNY I PRAKTYCZNY" pod redakcją naukową Rafała Włodarczyka i Wiktora Żłobickiego.
Swoista interdyscyplinarność - transdyscyplinarność pedagogiki powinna z jednej strony - poszukiwać logicznej, krytycznej i usystematyzowanej wiedzy w odniesieniu do tego wszystkiego co nazywane jest edukacją, z drugiej zaś powinna wspierać sporządzanie map współczesnych teorii pedagogicznych w świecie i wspierać pluralizm w odradzaniu się wszystkich podstawowych paradygmatów i rekonstruować meta dyskursy krytyczne.
Analizy teoretyczno-praktyczne i interdyscyplinarna - transdyscyplinarne pedagogów pełnią czynną rolę wpływając na identyfikację obszarów zjawisk interesujących pedagogów, dostarczając języka opisu tej rzeczywistości, oferując kryteria ustanawiania priorytetów badawczych, ustalając standardy wykonania dla operacji poznawczych, precyzując osiągnięty przez dyscyplinę stopień immanentnego rozwoju oraz objaśniając jej stosunek do innych nauk.
Wartością publikacji, jest uniknięcie jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów zainteresowania nauk pedagogicznych (analizując wieloaspektowo poszczególne obszary kształtowania myśli człowieka) i jednoczesne zachowanie spójności i precyzyjności w formułowaniu myśli. Analiza tekstów może skłaniać do refleksji wskazującej, że nauki pedagogiczne próbują zrozumieć „same siebie", że ich samowiedza ulega przeobrażeniu, a ich dotychczasowa (niejednokrotnie) pewność staje pod znakiem zapytania. [...]