Contemporary Problems in Teacher's Work – in Poland, the United Kingdom and Albania
Cena podstawowa
40,00 zł
-6,00 zł
Cena
34,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 29,00 zł
Podtytuł: Tom III serii. SZKOŁA – PAŃSTWO – SPOŁECZEŃSTWO
Celem przedkładanego Czytelnikowi tomu jest ukazanie wybranych obszarów pracy socjalnej warunkowanych dynamiką zmian – głównie demograficznych i społeczno-gospodarczych – występujących we współczesnym społeczeństwie. Punktem wyjścia uczyniono tu proces przygotowania do zawodu pracownika socjalnego. Zebrany materiał przedstawiono w czterech częściach. Pierwszy blok zagadnień dotyczy refleksji nad kształceniem do pracy socjalnej, czyli tendencji, wyzwań i dylematów edukacji w zakresie pracy socjalnej. W części drugiej zebrano teksty, których tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem i kompetencjami podmiotów polityki zabezpieczenia społecznego. Część trzecia tomu jest poświęcona innowacyjnym rozwiązaniom w obszarze pracy socjalnej, a w ostatniej autorzy artykułów koncentrują się na wieloaspektowości pracy socjalnej.
Mamy nadzieję, że ze względu na zakres poruszanej problematyki książka zainteresuje szerokie grono odbiorców, a opisane w niej kwestie będą stanowiły inspirację do podjęcia praktyki oraz refleksji naukowej. Prezentowany zbiór adresujemy zwłaszcza do pedagogów, socjologów, polityków społecznych, osób doświadczających trudności w pracy zawodowej polegającej na profesjonalnym świadczeniu pomocy i wsparcia, jak również studentów nauk humanistycznych.
Życzę Czytelnikom tej książki, aby jej lektura przyczyniła się do pogłębienia własnej wiedzy na temat działania w pracy socjalnej, kształcenia do niej i sposobów pozyskiwania sojuszników (sił ludzkich) w tych trzech, wyżej wymienionych przestrzeniach „pomiędzy”, a tym samym dała potwierdzenie sensu obranego kierunku kształcenia do tego pola aktywności.
Z wprowadzenia do książki prof. zw. dr hab. Ewy Marynowicz-Hetki
[….] prezentowana publikacja jest próbą refleksji nad fenomenem edukacji w okresie rządów komunistycznych w Polsce, a także zastanowienia się nad kierunkami przemian, jakie dokonały się w tym obszarze po 1990 r. Z tak ujętego celu wynika konstrukcja książki. Choć formalnie jest ona podzielona na trzy części, w zależności od przyjętego kryterium można w nim wyróżnić podział dwu- lub trójczłonowy.
Jeśli przyjąć kryterium chronologiczne, łatwo dostrzeżemy część dotyczącą PRL i postperelowską. Bardziej interesujący jednak wydaje się zastosowany przez nas podział problemowy. Wyróżniliśmy zatem część odnoszącą się do ideologicznych uwarunkowań edukacji w okresie PRL. Zawarte w niej artykuły charakteryzują proces narzucania instytucjom edukacyjnym nowego paradygmatu ideologicznego, a także podejmowane przez społeczeństwo próby emancypacji. Część druga dotyczy przemian dokonujących się w organizacji procesów edukacyjnych, a w szczególności odbudowy systemu oświaty po zakończeniu działań wojennych, kształtowaniu się szkół dla mniejszości narodowych, zmian dokonujących się w programach kształcenia i w treściach podręczników szkolnych oraz organizacji. Ostatnią część tworzą artykuły odnoszące się do aktualnej rzeczywistości. Pozornie jej problematyka nie koresponduje z treściami zawartymi w częściach poprzedzających. Wydaje się jednak, że dla badaczy zajmujących się PRL pytanie, jak przedstawia się stan edukacji „po komunizmie”, ma istotne znaczenie. Na kształt reform mieli przecież wpływ ludzie ukształtowani w tamtym systemie, często z nim osobiście związani. Choć we współczesnym systemie edukacji można dostrzec zdecydowane zmiany, trudno nie zauważyć, że o przekształcenia systemowych nadal decydują w większej mierze władze niż rodzice, że autonomia oświaty często nadal pozostaje postulatem […].
Fragment Wprowadzenia
W serii SZKOŁA – PAŃSTWO – SPOŁECZEŃSTWO ukazały się:
Tom I: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku pod redakcją naukową Krzysztofa Jakubiaka i Tomasza Maliszewskiego
Tom II: W kręgu dorobku edukacyjnego II Rzeczypospolitej pod redakcją naukową Krzysztofa Jakubiaka i Tomasza Maliszewskiego
Tom III: Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945–2009) pod redakcją naukową Elżbiety Gorloff, Romualda Grzybowskiego i Andrzeja Kołakowskiego
Gorloff Elżbieta
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Grzybowski Romuald
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Kołakowski Andrzej
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Gorloff Elżbieta, Grzybowski Romuald, Kołakowski Andrzej |
ISBN druk | 978-83-7587-506-5 |
ISBN e-book | |
Objętość | 508 stron |
Wydanie | I, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | twarda, szyta |
Wprowadzenie
Część I
SZKOŁA W STRUKTURZE PAŃSTWA TOTALITARNEGO
Krystyna Wróbel-Lipowa
Edukacja dzieci polskich w Związku Radzieckim w okresie drugiej wojny światowej
Danuta Koźmian
Przemiany polityczno-ustrojowe w Polsce i ich wpływ na formowanie oblicza wychowawczego szkoły w latach 1949-1956
Stanisław Gawlik
Ideologiczna uniformizacja szkolnictwa w dobie stalinizmu
Andrzej Meissner
Społeczeństwo wobec indoktrynacji szkoły średniej w latach 1949-1956
Joanna Król
Ideologizacja średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w latach 1949-1956
Romuald Grzybowski
Ku szkole ateizującej. Duchowieństwo, nauczyciele, uczniowie i rodzice wobec działań władz komunistycznych z lat 1948-1956 zmierzających do pełnej laicyzacji szkoły polskiej
Joanna Sadowska
Organizacje młodzieżowe – przybudówki PZPR a szkoła
Zbigniew Osiński
Edukacja historyczna okresu PRL w służbie władzy i ideologii – konsekwencje i zagrożenia
Alicja Kicowska
Ideologiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnictwa rolniczego
w Polsce w latach 1945-1956
Elżbieta Gorloff
Sytuacja zawodowa nauczycieli szkół ogólnokształcących województwa gdańskiego w kontekście migracji powojennych (1945-1950)
Maria Radziszewska
Integracyjna rola szkoły i nauczyciela na Warmii i Mazurach (1945-1956)
Urszula Pulińska
Społeczno-kulturowy i ideologiczny kontekst doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół ogólnokształcących na Warmii i Mazurach w latach 1945-1956
Andrzej Kołakowski
Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci/Towarzystwo Przyjaciół Dzieci jako elementy ateizacyjnej polityki komunistycznego państwa
Justyna Gulczyńska
Walka o neutralność światopoglądową młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w Polsce w latach 80. XX w.
Joanna Wojdon
Zacznijmy od elementarza
Państwo na kartach europejskich elementarzy okresu zimnej wojny
Elwira J. Kryńska
Prześladowane za patriotyzm (1945-1956)
Część II
ORGANIZACYJNE I PROGRAMOWE ASPEKTY EDUKACJI
Ryszard Ślęczka
Ideologiczne i ekonomiczne uwarunkowania zmian w organizacji szkolnictwa i treściach nauczania wprowadzonych do szkół zawodowych w latach 1951-1955
Wioletta Maźwa
Przeobrażenia w kształceniu pielęgniarek w okresie Polski Ludowej i III Rzeczpospolitej
Roman Tomaszewski
Polska Szkoła Wojskowa w latach 1948-1988 (między indoktrynacją a profesjonalizmem)
Józef Żerko
Wieczorowe i korespondencyjne licea ogólnokształcące dla dorosłych w województwie gdańskim w latach 1945-1975
Anita Suchowiecka
Szkolnictwo zawodowe na Warmii i Mazurach w pierwszych latach powojennych (1945-1948)
Anna Paszkowska
Odbudowa i przemiany szkolnictwa podstawowego w Starogardzie Gdańskim w latach 1945-1989
Anita Młynarczyk-Tomczyk
Zmiany w programach nauczania historii w szkołach podstawowych w okresie Polski Ludowej
Łukasz Kalisz
Działalność wychowawcza Towarzystwa św. Franciszka Salezego
Iwona Czarnecka
Wybrane problemy działalności szkół dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących w świetle zasobów archiwalnych Ministerstwa Edukacji Narodowej
Jacek Kulbaka
Realizacja ustawy szkolnej z 1961 r. w szkolnictwie specjalnym (do 1973 r.)
Joanna Górska
Śląskie projekty szkół dla młodzieży wybitnie uzdolnionej (lata 70. XX w.)
Andrzej Michalski
Szkolnictwo muzyczne w II Rzeczypospolitej i w okresie Polski Ludowej – ciągłość i zmiana
Jadwiga Uchyła-Zroski
Znaczenie muzyki myśliwskiej w edukacji artystycznej i kulturowej młodzieży
Ewa Kumik
Programy nauczania muzyki a ich realizacja w szkołach ogólnokształcących Słupska w latach 1945-1990
Lidia Burzyńska-Wentland
Rola Ukraińskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego w tworzeniu międzyszkolnych zespołów nauczania języka ukraińskiego w województwie gdańskim w latach 1956-1971
Barbara Techmańska
Szkolnictwo mniejszościowe w Legnicy
Część III
EDUKACJA W OKRESIE TRANSFORMACJI
Bogusław Śliwerski
Oświatowa zdrada ideałów i wartości nauczycielskiej Solidarności
Maria Mendel
Uspołecznienie szkoły. Mikrohistoria demokracji
Danuta Apanel
Prekursorzy tendencji integracyjnych w edukacji – wybrane zagadnienia
Kamil Štěpánek
Mity i stereotypy wychowania państwowego i narodowego w kontekście filmu fabularnego i historii jako przedmiotu nauczania
ks. Piotr Krakowiak, Józef Binnebesel, Anna Janowicz
Edukacyjne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej
z recenzji: Prof. nadzw. dr hab. Grzegorz Michalski Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytet Łódzki
[…] Książka stanowi pracę zbiorową z zakresu historii wychowania, na którą składa się - nie licząc wprowadzenia - 40 autorskich tekstów. W gronie autorów znajdują się zarówno wytrawni, jak i początkujący badacze dziejów oświaty i edukacji z wielu ośrodków akademickich w kraju. Rozprawy i artykuły zostały zamieszczone w 3. rozdziałach wyodrębnionych na podstawie kryterium problemowo-chronologicznego i w kolejności noszą tytuły: „Szkoła w strukturze państwa totalitarnego", „Organizacyjne i programowe aspekty edukacji", „Edukacja w okresie transformacji".
Rozdział I. zawiera 18 artykułów. będących wynikiem dogłębnych badań źródłowych i rozległych studiów nad polityczną i ideologiczną istotą systemu komunistycznego w Polsce, który szkołę i edukację zinstrumentalizował i traktował jako narzędzie budowy totalitarnego państwa.
W rozdziale II. redaktorzy zaplanowali do opublikowania 16 artykułów. Wyróżnia je niepowtarzalny dobór problematyki badawczej, często wcześniej nie podejmowanej, a także wysoki poziom merytoryczny narracji historycznej, która może stanowić wzór dla adeptów badań historyczno-pedagogicznych
Rozdział III składa się z rozpraw wybitnych polskich pedagogów Bogusława Śliwerskiego („Oświatowa zdrada ideałów i wartości nauczycielskiej <Solidarności>") i Marii Mendel („Uspołecznienie szkoły. Mikrohistoria demokracji"), które wnoszą do badań nad najnowszymi dziejami oświaty szczególnego rodzaju wartość dodaną. Ponadto, warto zwrócić się interesujących poznawczo artykułów słowackiego badacza Kamila Stepanka nt. „Mity i stereotypy wychowania państwowego i narodowego w kontekście filmu fabularnego i historii jako przedmiotu nauczania" oraz Piotra Krakowiaka, Józefa Binnebesela, Anny Janowicz pt. „Edukacyjne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej. […]