• Obniżka
Heterologie cielesności. Eseje o obcym ciele

Heterologie cielesności. Eseje o obcym ciele

ISBN: 978-83-66990-94-4
39,80 zł
31,00 zł Zniżka 22,11%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 31,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Teksty zamieszczone w książce stanowią propozycję interpretacji różnorodnych obrazów obcości i cielesności, eksponując ich aspekty nienormatywne, liminalne, transgresyjne...

Ilość

Kategorie obcości, cielesności, odmienności są niezwykle wrażliwymi pojęciami funkcjonującymi w kulturze. Wszelkie próby ich usystematyzowania – czy to w socjologii, antropologii, czy filozofii – wskazują raczej na ich otwarty charakter niż na możliwość precyzyjnego opisu. Prezentowane eseje również nie roszczą sobie prawa do przedstawienia ujednoliconego obrazu tego, co kulturowo obce i odmienne. Termin „esej” potraktowany jest tu etymologicznie – jako próba uchwycenia omawianych terminów w przestrzeni współczesnych teorii humanistycznych. Teksty zamieszczone w książce stanowią propozycję interpretacji różnorodnych obrazów obcości i cielesności, eksponując ich aspekty nienormatywne, liminalne, transgresyjne. Jakkolwiek obcość przenikająca społeczno-kulturową rzeczywistość wymyka się ujednoliconemu opisowi, stanowi ona żywotną treść społecznych zachowań i praktyk kultu­rowych. Zwłaszcza współcześnie, przejmując przestrzeń nowych mediów i nowych form estetycznego wyrazu, kwestie obcości i odmienności ciała zachęcają do dalszych refleksji.

27 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2023-02-22

Heterologie Cielesnosci

Jak reagujemy na inność? Szczególnie, gdy nie jest obiektywnie piękna. Mamy z nią pewien problem, trudno nam ją zaakceptować. Autor zajmuje się tym tematem w kontekście ciała, czyli tego, co najbardziej widoczne. Zbiór esejów „Heterologie cielesności. Eseje o obcym ciele” ma za zadanie ukazać w różnych aspektach nasze podejście do tak zwanej nienormatywnej cielesności. Przy czym Grzegorz Kubiński ma tutaj na myśli zarówno niepełnosprawność, chorobę, jak i widoczne cierpienie, jakie niekiedy jej towarzyszy. Nie bardzo wiemy, jak się wobec tego zjawiska zachować, wywołuje w nas wiec zażenowanie, a w konsekwencji niechęć.

Autor zajmuje się miedzy innymi relacją pacjent – lekarz, optując na rzecz coraz powszechniejszego zwrotu ku medycynie narracyjnej, poszerzającej postrzeganie pacjenta jako li tylko biologicznego przypadku na rzecz szerszego kontekstu – jego przeszłości, rodziny, kontekstu społecznego. Podobnie rzecz się ma z niepełnosprawnością. Czy można oddzielić w świadomości podmiot czyli człowieka od przedmiotu czyli jego choroby, stanu obcego i przejściowego? Nie tylko można, ale nawet trzeba, by to choroba stała się obcym, nieakceptowalnym bytem, a nie pacjent, by go z chorobą nie utożsamiać, a tym samym nie rzutować na niego negatywnych emocji.

Autor omawia tę kwestię w odniesieniu do panującej obecnie kultury narcystycznej, hołdującej zdrowiu, pięknu, witalności i radości życia. Szczególnie widoczne jest to w mediach społecznościowych i reklamie. Choć z drugiej strony, to właśnie media społecznościowe ułatwiają dostęp do przestrzeni publicznej, społecznej, osobom chorym i niepełnosprawnym. Zaś tendencja tzw. estetyzacji odmienności, jaką wdrażają niektóre agencje modelek, ma szansę zmienić spojrzenie na to zjawisko szerszego grona ludzi.

Uwagę zwraca też zjawisko widocznej redefinicji spojrzenia na ciało, estetyzacji, a nawet seksualizacji ciała nienormatywnego, co wcześniej było społecznie nieakceptowalne. To proces ciągły, ciągła zmiana, co daje dużo nadziei. Przejawia się to też w sztuce współczesnej. Mam tu na myśli ważny związek naszych niedoskonałości z naszą tożsamością jako nieodłącznych, uzupełniających się składników. Pojawiające się coraz częściej artystyczne fotografie osób po amputacjach czy też z innymi widocznymi defektami, definiowane jako „doskonałe niedoskonałości” powoli zmieniają nasze spojrzenie, oswajają. Podobnie jak zdeformowane twarze na obrazach, czy też u ucharakteryzowanych w ten sposób aktorów powoli wprowadzają kategorię obcości w sferę swego rodzaju normy.

Najbardziej wciągnęły mnie eseje związane ze sztuką i oswajaniem nie normatywności fizycznej poprzez przedstawienie jej w rozmaitych aspektach kultury i sztuki. Dotychczas nie zastanawiałam się nad tak pozytywnym i terapeutycznym oddziaływaniem kreacji artystycznej i jej ważnym społecznym znaczeniem.

Grzegorz Kubiński podjął temat istotny i niełatwy. Niełatwo też czyta się tę monografię, napisaną naukowym, hermetycznym językiem. Mam więc nadzieję, że problem zostanie wzięty pod uwagę również przez innych autorów i szerzej przedstawiony.

źródło: https://sztukater.pl/ksiazki/item/40501-heterologie-cielesnosci-eseje-o-obcym-ciele.html

Napisz recenzje

Grzegorz Kubiński

Grzegorz Kubińskidoktor socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe ogniskują się wokół problemów socjologii popkultury i nowych mediów, socjologii ciała, studiów nad niepełnosprawnością oraz socjologii religii. Autor artykułów naukowych oraz monografii, m.in.: Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja, dyskurs, deixis (Kraków 2008); Alain Badiou. Ontologia mnogości (Warszawa 2010); Figury i wydarzenia. Filozofia liminalna: Agamben, Badiou, Negri (Warszawa 2011); Czarny kolor popkultury. Państwo Islamskie i kultura popularna (Kraków 2018).

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Grzegorz Kubiński

ISBN

978-83-66990-94-4

Objętość

112 stron

Wydanie

I.2021

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

1. Pacjent jako obcy. Medycyna narracyjna jako antropologiczne interpretowanie odmienności        

Choroba jako granica społecznej odmienności       
Narracja odmienności i choroby       
Medycyna narracyjna jako antropologiczne konstruowanie obcego   
Medyczne i antropologiczne działanie interpretacji   
Pacjent jako das Nebenmensch   

2. Narcyzm i trauma. Taktyki ekspozycji ciał nienormatywnych w mediach społecznościowych       

Kultura narcyzmu   
Niepełnosprawność a kontekst społeczny      
Narcyzm – pojęcie, którego nie ma    
Trauma jako formacja narcystyczna       
Odmienność ciała w kulturze narcyzmu    
Taktyki ekspozycji nienormatywnego ciała       
Ostateczna akceptacja      

3. (Nie)ludzki obcy – ciało i seksualność       

Niekompletne ciało       
Nieludzkie ciało       
Obce ciało       

4. Twarz i glina      

Mistrz i marionetka      
Biała glina      
Twarzomaska    

5. Humanizm antropocenu    

Ruch tego, co obce       
Obojętna obcość       

Bibliografia

fragment

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło