• Obniżka
  • Nowy
Jak uczyć czytać z popiołów?

Jak uczyć czytać z popiołów?

ISBN: 978-83-66990-25-8
41,90 zł
33,33 zł Zniżka 20,45%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Wiersze Jerzego Ficowskiego w polonistycznej edukacji o Holokauście

Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem.

PREMIERA!

Ilość

Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.

Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Muchy, prof. UJK


Niniejsza publikacja jest zapisem próby zaadaptowania dla polonistycznej edukacji o Holokauście części twórczości poetyckiej Je­rzego Ficowskiego – autora jednego z najważniejszych lirycznych upamiętnień ofiar Szoa. Wybrane wiersze tego poety, zawarte w tomie Odczytanie popiołów, będą cennym i ciekawym dopełnieniem dla kanonicznych utworów, czyli wymienionych wcześniej tekstów prozatorskich oraz analizowanych często na lekcjach tekstów poetyckich (autorstwa Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza czy Zuzanny Ginczanki). Mogą ponadto sta­nowić – jako odpowiednie również dla uczniów młodszych niż maturzyści – samodzielny przedmiot lektury i omówienia na przykład z okazji rocznic związanych z historią lokalnych społeczności żydowskich. Pozwalają podjąć temat różnych aspektów dziejów Holokaustu, takich jak: problem szmalcownictwa i zawłaszczania mienia „pożydowskiego”, sytuacja dzieci żydowskich (przebywających w getcie, ukrywających się po aryjskiej stronie, ginących i ratowanych), powojenne losy ocalałych, faktyczna i symboliczna biografia Janusza Korczaka, status części współczesnej przestrzeni miejskiej jako miejsc-po-getcie, rola cmentarzy oraz innych materialnych i niematerialnych śladów historii, a także kwestia pamięci o Zagładzie. Zasadnicze ogniwo książki stanowi opracowanie dydaktyczne wybranych utworów poetyckich Jerzego Ficowskiego. Składają się na nie literaturoznawcze interpretacje poszczególnych wierszy lub grup tekstów, ujęte w punktach uzasadnienie ich wartości dydaktycznej, a także inspiracje metodyczne – propozycje wykorzystania tej twórczości na lekcjach języka polskiego. Poprzedza je wprowadzający szkic na temat dzieła Jerzego Ficowskiego i jego dotychczasowej obecności w szkolnej edukacji polonistycznej oraz osobna analiza specyfiki wierszy tego poety, poświęconych Zagładzie, ze szczególnym uwzględnieniem tomu Odczytanie popiołów.

98 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Ewa Goczał

absolwentka filologii polskiej (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) i filologii rosyjskiej (Uniwersytet Jagielloński), a także studiów podyplomowych na kierunku relacje chrześcijańsko-żydowskie (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II); od 2020 roku doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo. Ukończyła szereg kursów związanych z edukacją o Holokauście, organizowanych między innymi przez Żydowski Instytut Historyczny, Stowarzyszenie im. Jana Karskiego, Centrum Badań Holokaustu UJ czy Żydowskie Muzeum Galicja. Uczyła języka polskiego w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym. Jako edukatorka Fundacji Mifgash prowadziła również zajęcia z zakresu wiedzy o kulturze żydowskiej i judaizmie.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Ewa Goczał

ISBN

978-83-66990-25-8

Objętość

96 stron

Wydanie

I.2021, Kraków

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Wstęp       

Miejsce (na) Jerzego Ficowskiego w edukacji polonistycznej        

„Ja – niespalony ich brat”. O specyfice wierszy memorialnych Poety Pogranicza   

Lekcje „czytania z popiołów”: interpretacje utworów i propozycje dydaktyczne    

1.    Trzecia koncepcja ocalenia. Programowy wiersz Odczytania popiołów jako dopełnienie dychotomii Miłosz – Różewicz       
Idea „odczytywania popiołów” – perspektywy dydaktyczne   
Konspekt lekcji: „Zdążyć poniewczasie”. Co ocala poezja po Auschwitz?    

2.    Te, których „milczenie nie było złotem” – poetyckie obrazy dzieci Szoa   
„Dziecięce” wiersze o Zagładzie – perspektywy dydaktyczne     
Projekt cyklu kształcenia literacko-kulturowego: dzieci Szoa         
Konspekt lekcji: Barwy strachu. Róża Gold i inne dzieci Szoa         
Konspekt lekcji: Wróżebne kolory Chagalla, żałobne popioły Ficowskiego       
Konspekt lekcji: Ich „milczenie nie było złotem”. Dzieci getta    
Konspekt lekcji: „Siedem słów” przeciwko „milczeniu milionów milczeń”  

3.    „Pożydowskie” dymy, znoszone „prosto w oczy” – wiersze o wstydzie 
Poetyckie słowa „pożydowskie”, „poludzkie” – perspektywy dydaktyczne   
Konspekt lekcji: Trudny temat – postawy świadków Zagłady     

4.    „Muranów górujący na warstwach umierania” – poetycka przestrzeń atopiczna  
Wiersz o Muranowie – perspektywy dydaktyczne     
Konspekt lekcji: Muranów – życie w miejscu-po-getcie       

5.    „Charon dobrowolny, przewoźnik bez wiosła” – Korczak Ficowskiego   
Wiersz o Starym Doktorze – perspektywy dydaktyczne        
Konspekt lekcji: Co się wydarzyło 5 sierpnia 1942 roku?       

6.    „Twoje matki obie”: czas ocalenia, przestrzeń sprawiedliwości   
Wiersz o Elżbiecie Ficowskiej, „dziecku Sendlerowej” – perspektywy dydaktyczne   
Konspekt lekcji: Zbawiona ukradkiem. Historia ocalonej z Zagłady  

7.    Przez „umarłe cmentarze”, przez kamienie „dzieci Holokaustu mówią...”        
Wiersze-macewy – perspektywy dydaktyczne     
Konspekt lekcji: Jak odczytać „pismo umarłego cmentarza”?
O odzyskiwaniu i ocalaniu pamięci    

Bibliografia       

Aneks

fargemnt

Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.

Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Muchy, prof. UJK

Zobacz także

Memory Box

1 Recenzje)
Cena podstawowa 26,67 zł -3,00 zł Cena 23,67 zł
Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Stary sad

Cena podstawowa 36,19 zł -8,00 zł Cena 28,19 zł

Memory Box

1 Recenzje)
Cena podstawowa 26,67 zł -3,00 zł Cena 23,67 zł

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło