Jak uczyć czytać z popiołów?
Autor:
Ewa Goczał
ISBN: 978-83-66990-25-8
41,90 zł
33,33 zł
Zniżka 20,45%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Podtytuł: Wiersze Jerzego Ficowskiego w polonistycznej edukacji o Holokauście
Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem.
PREMIERA!
Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Muchy, prof. UJK
Niniejsza publikacja jest zapisem próby zaadaptowania dla polonistycznej edukacji o Holokauście części twórczości poetyckiej Jerzego Ficowskiego – autora jednego z najważniejszych lirycznych upamiętnień ofiar Szoa. Wybrane wiersze tego poety, zawarte w tomie Odczytanie popiołów, będą cennym i ciekawym dopełnieniem dla kanonicznych utworów, czyli wymienionych wcześniej tekstów prozatorskich oraz analizowanych często na lekcjach tekstów poetyckich (autorstwa Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza czy Zuzanny Ginczanki). Mogą ponadto stanowić – jako odpowiednie również dla uczniów młodszych niż maturzyści – samodzielny przedmiot lektury i omówienia na przykład z okazji rocznic związanych z historią lokalnych społeczności żydowskich. Pozwalają podjąć temat różnych aspektów dziejów Holokaustu, takich jak: problem szmalcownictwa i zawłaszczania mienia „pożydowskiego”, sytuacja dzieci żydowskich (przebywających w getcie, ukrywających się po aryjskiej stronie, ginących i ratowanych), powojenne losy ocalałych, faktyczna i symboliczna biografia Janusza Korczaka, status części współczesnej przestrzeni miejskiej jako miejsc-po-getcie, rola cmentarzy oraz innych materialnych i niematerialnych śladów historii, a także kwestia pamięci o Zagładzie. Zasadnicze ogniwo książki stanowi opracowanie dydaktyczne wybranych utworów poetyckich Jerzego Ficowskiego. Składają się na nie literaturoznawcze interpretacje poszczególnych wierszy lub grup tekstów, ujęte w punktach uzasadnienie ich wartości dydaktycznej, a także inspiracje metodyczne – propozycje wykorzystania tej twórczości na lekcjach języka polskiego. Poprzedza je wprowadzający szkic na temat dzieła Jerzego Ficowskiego i jego dotychczasowej obecności w szkolnej edukacji polonistycznej oraz osobna analiza specyfiki wierszy tego poety, poświęconych Zagładzie, ze szczególnym uwzględnieniem tomu Odczytanie popiołów.
Ewa Goczał
absolwentka filologii polskiej (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) i filologii rosyjskiej (Uniwersytet Jagielloński), a także studiów podyplomowych na kierunku relacje chrześcijańsko-żydowskie (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II); od 2020 roku doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo. Ukończyła szereg kursów związanych z edukacją o Holokauście, organizowanych między innymi przez Żydowski Instytut Historyczny, Stowarzyszenie im. Jana Karskiego, Centrum Badań Holokaustu UJ czy Żydowskie Muzeum Galicja. Uczyła języka polskiego w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym. Jako edukatorka Fundacji Mifgash prowadziła również zajęcia z zakresu wiedzy o kulturze żydowskiej i judaizmie.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Ewa Goczał |
ISBN | 978-83-66990-25-8 |
Objętość | 96 stron |
Wydanie | I.2021, Kraków |
Format | B5 - 160/235 |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Miejsce (na) Jerzego Ficowskiego w edukacji polonistycznej
„Ja – niespalony ich brat”. O specyfice wierszy memorialnych Poety Pogranicza
Lekcje „czytania z popiołów”: interpretacje utworów i propozycje dydaktyczne
1. Trzecia koncepcja ocalenia. Programowy wiersz Odczytania popiołów jako dopełnienie dychotomii Miłosz – Różewicz
Idea „odczytywania popiołów” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: „Zdążyć poniewczasie”. Co ocala poezja po Auschwitz?
2. Te, których „milczenie nie było złotem” – poetyckie obrazy dzieci Szoa
„Dziecięce” wiersze o Zagładzie – perspektywy dydaktyczne
Projekt cyklu kształcenia literacko-kulturowego: dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Barwy strachu. Róża Gold i inne dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Wróżebne kolory Chagalla, żałobne popioły Ficowskiego
Konspekt lekcji: Ich „milczenie nie było złotem”. Dzieci getta
Konspekt lekcji: „Siedem słów” przeciwko „milczeniu milionów milczeń”
3. „Pożydowskie” dymy, znoszone „prosto w oczy” – wiersze o wstydzie
Poetyckie słowa „pożydowskie”, „poludzkie” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Trudny temat – postawy świadków Zagłady
4. „Muranów górujący na warstwach umierania” – poetycka przestrzeń atopiczna
Wiersz o Muranowie – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Muranów – życie w miejscu-po-getcie
5. „Charon dobrowolny, przewoźnik bez wiosła” – Korczak Ficowskiego
Wiersz o Starym Doktorze – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Co się wydarzyło 5 sierpnia 1942 roku?
6. „Twoje matki obie”: czas ocalenia, przestrzeń sprawiedliwości
Wiersz o Elżbiecie Ficowskiej, „dziecku Sendlerowej” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Zbawiona ukradkiem. Historia ocalonej z Zagłady
7. Przez „umarłe cmentarze”, przez kamienie „dzieci Holokaustu mówią...”
Wiersze-macewy – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Jak odczytać „pismo umarłego cmentarza”?
O odzyskiwaniu i ocalaniu pamięci
Bibliografia
Aneks
Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Muchy, prof. UJK
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów