Do rąk Czytelnika trafia materiał metodyczny, który może być przydatny w codzienności edukacyjnej. Wpierw dokonano analizy teoretycznych podstaw intelektualizacji stworzonych przez metodykę oraz przeglądu niektórych metod przekazywania i zdobywania wiedzy w tym obszarze (rozdział 1). Na tej bazie powstały bloki tematyczne wedle postulowanych uczniowskich kompetencji, które powinny być osiągnięte w procesie wychowania fizycznego, z uwzględnieniem obowiązujących wskazań zawartych w podstawach programowych (rozdział 2).
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Premiera!
Do rąk Czytelnika trafia materiał metodyczny, który może być przydatny w codzienności edukacyjnej. Wpierw dokonano analizy teoretycznych podstaw intelektualizacji stworzonych przez metodykę oraz przeglądu niektórych metod przekazywania i zdobywania wiedzy w tym obszarze (rozdział 1). Na tej bazie powstały bloki tematyczne wedle postulowanych uczniowskich kompetencji, które powinny być osiągnięte w procesie wychowania fizycznego, z uwzględnieniem obowiązujących wskazań zawartych w podstawach programowych (rozdział 2).
Jak przekazać wiedzę w procesie fizycznej edukacji?
Na rynku wydawniczym są spore niedobory tego typu opracowań, brak jest usystematyzowanych zasobów, które byłyby wzorcem w codzienności lekcyjnej i pozalekcyjnej. Według autora pozycji, działania w obszarze przekazywania wiedzy w procesie fizycznej edukacji są znikome, przypadkowe i pozbawione głębszego namysłu nad przydatnością takiej wiedzy w kształceniu i wychowaniu.
Zadaniem niniejszej pozycji jest próba choćby częściowego wypełnienia tych niedoborów. Autor przekazuje do rąk Czytelnika materiał metodyczny, który może być przydatny w codzienności edukacyjnej, z nadzieją, że stanie się on inspiracją do tworzenia nowych, podobnych treści.
Obrana przez Autora prosta, lecz skuteczna metoda przekazywania wiedzy w postaci nauczycielskich opowiadań pozwala na wzbogacenie zasobów tejże wiedzy, przekazywanej dzieciom i młodzieży, oraz jednocześnie na uatrakcyjnienie lekcji.
Doc. dr Józef Węglarz – emerytowany nauczyciel akademicki PWSZ w Tarnowie, wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego we wszystkich typach szkół. Ponad 30 lat był związany ze szkołami kształcącymi nauczycieli wychowania fizycznego. Był także nauczycielem doradcą metodycznym w WOM w Tarnowie dla tej specjalności nauczycielskiej. Swoje zainteresowania naukowe skoncentrował na zagadnieniach związanych z aksjologią ciała i na ich wdrażaniu do procesu fizycznej edukacji. Wygłaszając referaty na konferencjach naukowo-metodycznych, dzielił się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.
Jest autorem wielu publikacji, m.in. na łamach czasopisma „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, i współautorem dwóch książek: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego (2007, 2008, 2013, 2014) oraz Identity of Polish Physical Education – European background (2012).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Węglarz Józef
ISBN druk
978-83-8294-053-4
ISBN e-book
Objętość
108 stron
Wydanie
I, 2022
Format
A5 (145x210).
Oprawa
miękka, klejona, folia matowa
Wprowadzenie
Rozdział 1 Teoretyczne podłoże intelektualizacji w wychowaniu fizycznym
1.1. Intelektualizacja w świetle definicji 1.2. Zakres intelektualizacji w wychowaniu fizycznym 1.3. Przekaz wiedzy w strukturze lekcji 1.4. Opowiadanie wśród metod 1.5. Oczekiwane rezultaty
Rozdział 2 Wybrane obszary wiedzy w opowiadaniach
2.1. Ciało i cielesność 2.1.1. Tajemnice ludzkiego ciała 2.1.2. Żywioły życia 2.1.3. Woda w organizmie 2.1.4. Krew 2.1.5. Mięśnie szkieletowe 2.1.6. Z pokłonem dla serca 2.1.7. Metabolizm 2.1.8. Jak to jest z tym tłuszczem? 2.1.9. „Malowanki” na ciele 2.1.10. Ciało ubrane 2.1.11. Kulturowa wartość ciała 2.2. Zdrowie i bezpieczeństwo 2.2.1. Choroba angielska 2.2.2. Homeostaza 2.2.3. Adaptacja 2.2.4. Rozkosze podniebienia 2.2.5. Z pogranicza szaleństwa 2.2.6. Ratownicy-ochotnicy 2.2.7. Hartowanie organizmu 2.2.8. Woda w higienie ciała 2.2.9. Szczepionki 2.2.10. W świecie używek 2.2.11. Śmieci i dymy 2.3. Aktywność fizyczna 2.3.1. Dlaczego człowiek był zawsze aktywny fizycznie? 2.3.2. Co się dzieje, kiedy biegamy? 2.3.3. Uroda ciała 2.3.4. Piękno ruchów 2.3.5. W rytmie tańca i muzyki 2.3.6. Motoryczne uczenie się 2.3.7. Trochę o wydolności 2.3.8. Ile tego ćwiczenia potrzeba? 2.2.9. Góry to nie tylko piękne widoki i wyzwania 2.3.10. Dziecięcy „zew krwi” 2.3.11. Sporty całego życia 2.3.12. Rower 2.4. Kultura fizyczna 2.4.1. Czym jest kultura fizyczna? 2.4.2. Nasze wychowanie fizyczne 2.4.3. Walory rekreacji fizycznej 2.4.4. O sporcie inaczej 2.4.5. „Królowa sportu” 2.4.6. Dlaczego Kenijczycy tak świetnie biegają? 2.4.7. Nieco o rehabilitacji ruchowej 2.4.8. Turystyka i jej odmiany 2.4.9. W poszukiwaniu motywów 2.4.10. Samorealizacja 2.5. Olimpizm 2.5.1. O narodzinach igrzysk olimpijskich 2.5.2. Pierwszy maratończyk 2.5.3. Nowożytne igrzyska 2.5.4. Symbolika olimpijska 2.5.5. Nasza pierwsza dama igrzysk 2.5.6. Inne igrzyska 2.5.7. Gloria victis 2.5.8. Cena olimpijskiego medalu 2.5.9. Kiedy w olimpizm wkracza polityka… 2.5.10. Komercja a idea olimpijska 2.5.11. Igrzyska paraolimpijskie 2.6. Varia 2.6.1. Piękno ojczystej ziemi 2.6.2. Krwiodawcy 2.6.3. Burdy na piłkarskich stadionach 2.6.4. O przemijaniu 2.6.5. Transplantacje 2.6.6. „Adrenalina” 2.6.7. Bałamutne slogany 2.6.8. Doping 2.6.9. Plebiscyty 2.6.10. Faule taktyczne 2.6.11. Challenge 2.6.12. Egoizm kontra altruizm 2.6.13. Jedna „wenta”
Słowo końcowe
Piśmiennictwo
Nauczyciel może korzystać z wielu sposobów (metod) przekazywania wiadomości w czasie lekcji wychowania fizycznego. Problem stanowi jednak sam dobór wiedzy i jej opracowanie, a przy braku podręczników do wychowania fizycznego przygotowanie treści tematycznie zgodnych z celami lekcji staje się jeszcze bardziej skomplikowane. Z zadowoleniem zatem przyjąłem proponowane przez Józefa Węglarza materiały metodyczne dla nauczycieli – o intelektualizacji w edukacji fizycznej. Sam tytuł książki nie zdradza świetnego pomysłu Autora, który wykorzystując metodę opowiadania, po mistrzowsku zapoznaje czytelników z różnotematyczną wiedzą adresowaną do uczestników kultury fizycznej. […] Warto podkreślić, że treści prezentowanych w tej książce opowiadań mogą być wielorako wykorzystane, np. jako materiał do dyskusji czy inspiracja do tworzenia nowych tekstów. Jestem przekonany, że publikacja będzie niezwykle pomocna dla nauczycieli w przygotowywaniu przekazu wiedzy na lekcjach wychowania fizycznego i zajęciach pozalekcyjnych, a dla uczniów – jako uczestników kultury fizycznej – stanie się źródłem ciekawych i rzetelnych informacji.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie