Filozofia edukacji
Monografia stanowi rozwinięcie autorskiej idei człowieka i idei edukacji w kontekście kategorii biologicznego rozwoju człowieka i kategorii kulturowego kształtowania człowieka, gdzie biologia determinuje również rozwój mózgu, natomiast kultura warunkuje kształtowanie umysłu. (…)
Monografia stanowi rozwinięcie autorskiej idei człowieka i idei edukacji w kontekście kategorii biologicznego rozwoju człowieka i kategorii kulturowego kształtowania człowieka, gdzie biologia determinuje również rozwój mózgu, natomiast kultura warunkuje kształtowanie umysłu. (…)
Podstawowa teza monografii brzmi: jeżeli fizyczny, dynamiczny i rozciągły mózg wyznacza podłoże nie fizycznego i abstrakcyjnego umysłu, zaś język stanowi strukturę funkcyjną umysłu, to język stanowi zwornik mózgu i umysłu w przekazywaniu informacji. (…)
Monografia zawiera cztery rozdziały:
Rozdział I Wykładnia Człowieka wyznacza fundament opracowania; w jego pierwszej części sformułowano ontologię człowieka, zaś w drugiej ontologię człowieka.
Rozdział II Wykładnia Wychowania zawiera kontynuację refleksji nad człowiekiem w kontekście wychowania.
Rozdział III Wykładnia Wykształcenia opisuje i wyjaśnia sens działań edukacyjnych w rodzinie oraz szkole podstawowej, średniej i wyższej, nakierowanych na aksjologiczno-umysłową formację młodego człowieka.
Rozdział IV Wykładnia Badań wskazuje na możliwe zakresy badań edukacyjnych.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7850-491-7
Szołtysek E. Adolf
Notka biograficzna w przygotowaniu
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Szołtysek E. Adolf |
ISBN druk | 978-83-7850-197-8 |
ISBN e-book | 978-83-7850-491-7 |
Objętość | 302 stron |
Wydanie | I, 2013 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
WYKŁADNIA CZŁOWIEKA
1. Ontologia człowieka
1.1. Ludzka kultura jako dopełnienie ludzkiej natury
1.2. Mózg jako dynamiczne podłoże umysłu
1.3. JĊzyk jako struktura funkcyjna umysłu
1.4. Atrybuty umysłu
2. Aksjologia człowieka
2.1. Prawa naturalne jako rdzeń wartości i norm
2.2. WartoĞci naturalne a wartości nabyte
2.3. Sfera moralna a sfera etyczna umysłu
2.4. Aksjologiczny trójmian: intencja – czyn – konsekwencja
3. Idea fundamentalnej teorii biokultury człowieka
3.1. Podstawowe tezy biokultury człowieka .
3.2. ĝrodowiska fundujące biokultur człowieka
3.3. Biokultura języka i umysłu człowieka
ROZDZIAŁ II
WYKŁADNIA WYCHOWANIA
1. Podstawowe dylematy edukacji
1.1. Źródła edukacyjnego zamętu
1.2. Pierwotny sens edukacji - definicje
1.3. Wychowanie w świetle trójjedni człowieka
2. Wykładnia wychowania człowieka jako osoby
2.1. Istota wychowania personalnego w rodzinie
2.2. Istota wychowania moralnego osoby
3. Wykładnia wychowania człowieka jako istoty społecznej
3.1. Istota wychowania społecznego w szkole
3.2. Istota wychowania etycznego istoty społecznej
4. Wykładnia wychowania człowieka jako obywatela
4.1. Istota wychowania obywatelskiego w państwie
4.2. Istota wychowania politycznego obywatela
ROZDZIAŁ III
WYKŁADNIA KSZTAŁCENIA
1. Szkolna praktyka nauczania
1.1. Teoria przedmiotu nauczanego
1.2. Metodyka nauczania przedmiotu
1.3. Struktura formalna lekcji
2. Autorytet nauczyciela w świetle jego kompetencji
2.1. Zewnętrzne i wewnętrzne kompetencje nauczyciela
2.2. Problem autorytetu nauczyciela
3. Kształcenie jako funkcja wychowania i nauczania
3.1. Wybiórcza analiza szkolnego kształcenia
3.2. Język jako podstawa kształcenia umysłu .
3.3. Atrybuty i umiejętności człowieka wykształconego
ROZDZIAŁ IV
WYKŁADNIA BADAŃ
1. Krytyka uprawiania pedagogiki
1.1. Teoretyczny przedmiot pedagogiki
1.2. Problem tzw. metod jakościowych w pedagogice
1.3. Humanistyczne mity badań
1.4. O metodzie pracy pedagoga szkolnego
2. Metodologia badań
2.1. Przedmiot badań
2.2. Wiedza towarzysząca badaniom
2.3. Możliwe warunki weryfikowalności hipotezy
2.4. Metoda badań naukowych
2.5. Problem prawomocności nauki
BIBLIOGRAFIA
Summary
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów