Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu w latach 1976–2007
Autor:
Bilewicz Aleksandra
Cena
17,14 zł
Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 20,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 28,00 zł
Praca człowieka jest dla współczesności fundamentalną siłą etyczną. Wiąże się to z faktem, że praca człowieka – sama będąc wartością – jest terenem urzeczywistniania licznych wartości. Wielkość tej siły wyraża się w tym, że swoim znaczeniem obejmuje bardzo liczne wartości, które ściśle współprzyczyniają się do doskonalenia właściwości konstytutywnych człowieka, twórcy i podmiotu pracy. Przez pracę poniekąd człowiek staje się bardziej człowiekiem.
Publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book:
Niniejsza publikacja zatytułowana "Etyczne i społeczne wymiary pracy". Książka została podzielona na trzy główne części.
W pierwszej części, zatytułowanej Aksjologiczne wymiary pracy, skoncentrowano się na takich wiodących zagadnieniach aksjologicznych, jak etyczne zachowania pracownika/pracodawcy wobec pracy/w miejscu pracy/wobec pracowników, zachowań etycznych w kontekście problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem bezrobocia. Ponadto w odniesieniu do zjawiska prekariatu rozważano istotę wartości pracy ludzkiej i jej godność
Druga część – Starość i niepełnosprawność wobec rynku pracy – podejmuje niezwykle ważne zagadnienia z perspektywy przemian społeczno-demograficznych oraz istoty zatrudnienia na rynku pracy pracowników o różnym stopniu niepełnosprawności. W tej części znalazły się zatem teksty autorstwa Norberta G. Pikuły (Sytuacja społeczna osób starszych w kontekście rynku pracy) czy Moniki Czerw (Aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością). W tej części skupiono się przede wszystkim na tematach odnoszących się do edukacji szczególnie marginalizowanych osób na rynku pracy, jakimi są seniorzy. W swoich artykułach Marta Luty-Michalak i Katarzyna Białożyt zajęły się problemem wartości edukacji i wskazały jej kierunki, możliwe szczególnie do wykorzystania w całożyciowym kształceniu do funkcjonowania na rynku pracy (Lifelong learning a aktywizacja zawodowa osób w niemobilnym wieku produkcyjnym oraz Znaczenie aktywności edukacyjnej osób starszych w adaptacji do emerytury).
Natomiast ostatnia, trzecia część pracy – najobszerniejsza treściowo i nosząca tytuł Przygotowanie pracowników do zmieniającego się rynku pracy – dotyczy zagadnienia przygotowania osób w wieku produkcyjnym do funkcjonowania w zmieniającym się rynku pracy i zatrudnienia. Artykuły Marcina Radziwołka (Emigracja rodziców jako problem pedagogiczny), Katarzyny M. Stanek (Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Konsekwencje pracy z klientem czy organizacji pracy?) oraz Gertrudy Wieczorek i Katarzyny Bartoszek (Wsparcie i możliwości pomocy weteranom w Polsce) koncentrują się na procesach przygotowania pracowników służb społecznych (pedagogów, pracowników socjalnych czy psychologów) do pracy z pojawiającymi się wciąż nowymi sytuacjami i zjawiskami, jakich doświadczają podmioty ich bezpośrednich oddziaływań. Czerpiąc z doświadczeń okresu międzywojennego, Janusz Kościelniak zwrócił uwagę na istotne elementy pracy z osobami bezrobotnymi, które mogą być adaptowane do współczesnej praktyki m.in. w zakresie motywowania do przekwalifikowywania się i podejmowania zatrudnienia [Kwestia bezrobocia i pomocy bezrobotnym w Polsce w okresu międzywojennego w pismach pioniera socjologii parafii księdza Franciszka Mirka (1893–1970)].
Odpowiadając na potrzeby pogłębiania wiedzy i stanu badań nad zagadnieniami pracy człowieka, rynku zatrudnienia w zmieniającym się świecie, życzymy lektury owocnej w refleksje i inspiracje do badań.
Ireneusz M. Świtała
Norbert G. Pikuła
Katarzyna Białożyt
Opis
Specyficzne kody
Wstęp
Część I
Aksjologiczne wymiary pracy człowieka
Ireneusz M.
Świtała Etyka wobec współczesnych problemów społecznych
Dominika Sozańska
Godność człowieka pracującego w dobie prekariatu
Małgorzata Duda
Wartość ludzkiej pracy w świecie poszukujących pracy – zarys problematyki
Część II
Starość i niepełnosprawność wobec rynku pracy
Norbert G. Pikuła
Sytuacja społeczna osób starszych w kontekście rynku pracy
Marta Luty-Michalak
Lifelong learning a aktywizacja zawodowa osób w niemobilnym wieku produkcyjnym
Monika Czerw
Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością
Katarzyna Białożyt
Znaczenie aktywności edukacyjnej osób starszych w adaptacji do emerytury
Część III
Przygotowanie pracowników do zmieniającego się rynku pracy
Marcin Radziwołek
Emigracja rodziców jako problem pedagogiczny
Katarzyna M. Stanek
Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Konsekwencje pracy z klientem czy organizacji pracy?
Gertruda Wieczorek, Katarzyna Bartoszek
Wsparcie i możliwości pomocy weteranom w Polsce
Janusz Kościelniak
Kwestia bezrobocia i pomocy bezrobotnym w Polsce okresu międzywojennego w pismach pioniera socjologii parafii księdza Franciszka Mirka (1893–1970)
Wstęp
Część I
Aksjologiczne wymiary pracy człowieka
Ireneusz M.
Świtała Etyka wobec współczesnych problemów społecznych
Dominika Sozańska
Godność człowieka pracującego w dobie prekariatu
Małgorzata Duda
Wartość ludzkiej pracy w świecie poszukujących pracy – zarys problematyki
Część II
Starość i niepełnosprawność wobec rynku pracy
Norbert G. Pikuła
Sytuacja społeczna osób starszych w kontekście rynku pracy
Marta Luty-Michalak
Lifelong learning a aktywizacja zawodowa osób w niemobilnym wieku produkcyjnym
Monika Czerw
Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością
Katarzyna Białożyt
Znaczenie aktywności edukacyjnej osób starszych w adaptacji do emerytury
Część III
Przygotowanie pracowników do zmieniającego się rynku pracy
Marcin Radziwołek
Emigracja rodziców jako problem pedagogiczny
Katarzyna M. Stanek
Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Konsekwencje pracy z klientem czy organizacji pracy?
Gertruda Wieczorek, Katarzyna Bartoszek
Wsparcie i możliwości pomocy weteranom w Polsce
Janusz Kościelniak
Kwestia bezrobocia i pomocy bezrobotnym w Polsce okresu międzywojennego w pismach pioniera socjologii parafii księdza Franciszka Mirka (1893–1970)
Na podstawie przeprowadzonej lektury opiniowanej książki mogę z przekonaniem powiedzieć, że wszystkie składające się na jej treść opracowania dotykają szeroko ujmowanego przedmiotu badań humanistycznej pedagogiki pracy. […]
Praca człowieka jest dla współczesności fundamentalną siłą etyczną. Wiąże się to z faktem, że praca człowieka – sama będąc wartością – jest terenem urzeczywistniania licznych wartości. Wielkość tej siły wyraża się w tym, że swoim znaczeniem obejmuje bardzo liczne wartości, które ściśle współprzyczyniają się do doskonalenia właściwości konstytutywnych człowieka, twórcy i podmiotu pracy. Przez pracę poniekąd człowiek staje się bardziej człowiekiem. I to stwierdzenie dotyczy każdego człowieka podejmującego i uczestniczącego w procesach pracy niezależnie od tego, czy należy do pokolenia X, Y, Z, czy znajduje się w niemobilnym wieku produkcyjnym, czy też jest osobą niepełnosprawną bądź bezrobotną.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Waldemara Furmanka