Aspiracje edukacyjne młodzieży ponadgimnazjalnej z rodzin dotkniętych ubóstwem
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 35,00 zł
Zebrane i przeanalizowane przez autorkę informacje stanowią nieocenione źródło wiedzy na temat aspiracji edukacyjnych młodzieży ponadgimnazjalnej pochodzącej z rodzin ubogich, ze szczególnym uwzględnieniem czynników aktywności człowieka odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji o wyborze ścieżki edukacyjnej i osiąganiu celów życiowych. [...]
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia aspiracji, jakie przejawiała pochodząca z rodzin objętych pomocą socjalną młodzież po ukończeniu gimnazjum w momencie startu na kolejny etap swojej ścieżki edukacyjnej. Celem pracy jest poznanie uwarunkowań i całokształtu okoliczności, które w początkowym okresie towarzyszyły podejmowaniu decyzji o wyborze szkół ponadgimnazjalnych, a następnie o nim zdecydowały opierając się na wieloletnim doświadczeniu zawodowym i bezpośredniej obserwacji życia rodzin potrzebujących pomocy oraz skupiając się na poszukiwaniu teoretycznych koncepcji i uwarunkowań w przedmiocie nierówności edukacyjnych.
W pracy zaakcentowano z jednej strony ograniczenia młodzieży ponadgimnazjalnej warunkami ekonomicznymi i kulturalnymi najbliższego otoczenia, a z drugiej strony – rysującą się u niej podmiotowość (istotną przesłankę rozwoju osoby), dążenie do autonomii w decyzjach, stawianie sobie wartościowych celów. Mimo funkcjonowania w bardzo trudnych okolicznościach młodzież całkowicie nie poddaje się środowisku, ma swoje ambicje i pragnienia.
Praca ma charakter empiryczny. Jej podstawą teoretyczną była wiedza o współczesnych zagadnieniach dotyczących rodziny, dojrzewania młodzieży, zmian społecznych. Wymagała ona przeprowadzenia badań jakościowych,
[...] które zawsze były podstawą i ostoją humanistyki oraz mają trudny do przecenienia udział w jej rozwoju. Mają też większą niż kiedykolwiek misję do spełnienia. Sednem badań humanistycznych są dzisiaj takie zagadnienia:
– jak współczesna rzeczywistość odbija się w człowieku;
– jak człowiek się rozwija;
– jak zmaga się z wyzwaniami;
– jak istnieje w świecie (Szymański, 2014, s. 286).
Publikacja składa się z części teoretycznej, rozdziału metodologicznego i części poświęconej omówieniu wyników badań.
Część teoretyczna obejmuje wyjaśnienie pojęcia kluczowego – „teorie i koncepcje zmian społecznych” – oraz różne profile ich klasyfikacji. Obok rysu historycznego kształtowania się procesu zmian przedstawiono szeroki obraz następstw, jakie one za sobą niosą, i ich społeczny odbiór. Szczególną uwagę zwrócono na wymiar zróżnicowań społecznych oraz problem postępującego zjawiska pauperyzacji rodzin, a zwłaszcza dzieci, tworzącego bariery dla ich życiowych szans. Odrębnie podjęto rozważania nad edukacją jako wartością w systemie społecznym i osobistym oraz nad młodzieżą jako kategorią społeczną. Ostatnim zagadnieniem było przybliżenie teoretycznych i metodologicznych podstaw badań, służących zrozumieniu mechanizmów funkcjonowania w społeczeństwie.
Następnie w części metodologicznej przedstawiono problematykę badań, zastosowane metody i techniki badań, organizację procesu badawczego oraz uzasadnienie ich doboru. Ponadto wyjaśniono zagadnienie aspiracji, ich rodzaje i uwarunkowania. Ponieważ badania miały charakter badań jakościowych, a ich idea, założenia i forma realizacji dotykały wrażliwej sfery natury ludzkiej, wymagały one szczególnie starannego zaplanowania i przygotowania.
W analizie materiału uwypuklono najważniejsze zagadnienia:
– Środowisko społeczno-kulturalne badanej młodzieży z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej młodych osób, a więc liczby wychowujących się dzieci, wykształcenia rodziców oraz ich statusu społeczno-zawodowego. Ocenie poddano również warunki życia rodziny: jej sytuację materialną, atmosferę wychowawczą, czynniki kulturalne ją charakteryzujące, a także status społeczno-ekonomiczny rodziców (przede wszystkim w odniesieniu do poziomu wykształcenia i sytuacji zatrudnienia) oraz działanie wobec niej systemu pomocy społecznej, ze strategią wspierania rodziny, która jest ważnym elementem pracy socjalnej.
– Decyzje edukacyjne i ich indywidualne uwarunkowania z przedstawieniem zagadnień: środowisko rodzinne a wybory edukacyjne (z podrozdziałami dotyczącymi młodzieży aspirującej do poszczególnych typów szkół); podmiotowe czynniki decyzji edukacyjnych wpływające na samoocenę w kontekście wyboru szkoły; podmiotowość w korelacji z motywami wyboru szkoły; perspektywiczne plany młodzieży.
– Ciężar adaptacji i siła emancypacji z omówieniem współczesnego znaczenia edukacji dla badanej młodzieży i jej rodziców; problematyka odtwarzania aspiracji środowiska z jednej strony i dążeń emancypacyjnych z drugiej; analiza rodzajów stymulacji rozwoju i jej wpływu na poprawę funkcjonowania.
Końcowa część analizy stanowi podsumowanie zebranych danych empirycznych.
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8095-465-6
Możdżyńska Marzena
notka w przygotowaniu
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Możdżyńska Marzena |
ISBN druk | 978-83-8095-465-6 |
ISBN e-book | 978-83-8095-620-9 |
Objętość | 210 stron |
Wydanie | I, 2018 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Rozdział I
Zmiany społeczne po 1989 roku
1. Teorie i koncepcje procesów zmian społecznych
2. Aspekt kulturowo-cywilizacyjny przełomu
3. Socjologiczny wymiar zróżnicowań społecznych
4. Diagnoza społecznego kryzysu i strategie pomocy
4.1. Problematyka ubóstwa
4.2. Kulturowe uwarunkowania pomocy w Polsce dawniej i współcześnie
4.3. Modele polityki socjalnej
4.4. Programy pomocowo-profilaktyczne
Rozdział II
Młodzież polska w obliczu nowego ładu społecznego
1. Młodzież jako kategoria społeczna pokolenia
2. Miejsce młodzieży polskiej w procesie kształtowania się nowego ładu społecznego
3. Pokolenie
4. Edukacja jako wartość w systemie społecznym i osobistym
Rozdział III
Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań
1. Teorie interpretacji badanej rzeczywistości
2. Odtwarzanie kultury
3. Emancypacja społeczna
Rozdział IV
Założenia metodologiczne badań własnych
1. Przedmiot i cele badań
2. Problematyka badawcza
3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
3.1. Schemat wywiadu swobodnego z absolwentem gimnazjum
3.2. Schemat wywiadu swobodnego z rodzicami ucznia
3.3. Schemat wywiadu swobodnego z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym
3.4. Schemat wywiadu swobodnego z pracownikiem zespołu terenowej pracy socjalnej (ZTPS)
3.5. Analiza dokumentów
4. Procedura badawcza
Rozdział V
Środowisko społeczno-kulturalne badanej młodzieży
1. Prezentacja badanej grupy
2. Sytuacja rodzinna
2.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziców
2.2. System pomocy społecznej wobec badanych rodzin
Rozdział VI
Decyzje edukacyjne i ich indywidualne uwarunkowania
1. Środowisko rodzinne a wybory edukacyjne
1.1. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w liceach ogólnokształcących
1.2. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w technikach lub liceach zawodowych
1.3. Młodzież aspirująca do kontynuowania nauki w liceach profilowanych
1.4. Młodzież, która zamierzała kontynuować naukę w zasadniczych szkołach zawodowych
2. Podmiotowe czynniki decyzji edukacyjnych
2.1. Samoocena a wybór szkoły ponadgimnazjalnej
2.2. Podmiotowość a motywy wyboru szkoły ponadgimnazjalnej
2.3. Perspektywiczne plany edukacyjne
Rozdział VII
Ciężar adaptacji i siła emancypacji
1. Współczesne znaczenie edukacji
2. Odtwarzanie aspiracji środowiska
3. Dążenia emancypacyjne
4. Stymulacja do osiągnięć edukacyjnych
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks
[...] Aspiracje jako jeden z ważniejszych czynników aktywności człowieka odpowiedzialnych za wytyczanie celów, zarówno tych dalszych, jak i bieżących, są istotnym impulsem rozwoju osobowości. Od aspiracji edukacyjnych zależy nie tylko podejmowanie odpowiednich decyzji o kierunku kształcenia, wyborze szkoły i uczelni, lecz także konsekwentne działanie na rzecz urzeczywistniania swoich zamierzeń.
Badania wykazały, że o drogach edukacyjnych, ale też życiowych, dzisiejszej młodzieży w przeważającej mierze decydują wszelkie następstwa spowodowane dziedziczeniem wyposażenia kulturowego i statusu społeczno-ekonomicznego. To one determinują przyszłą pozycję dzieci w hierarchii społecznej. Jest jednak pewna zapowiedź przełamania tej odwiecznej reguły, zerwania habitusu „zakleszczonego” na człowieku – w pracy zaprezentowano przykłady młodych ludzi, u których wyraźnie rysuje się szansa awansu na drabinie społecznej dzięki solidnej pracy, również nad sobą, co można było zauważyć już na etapie podejmowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, a nieraz w okresie jeszcze wcześniejszym (zwłaszcza u badanych T-17, O-3, A-63).
Warto na zakończenie wspomnieć o istnieniu wielu inicjatyw i programów edukacyjnych, zgłaszanych i realizowanych przez zespoły specjalistów, których celem jest rozwijanie zdolności rozpoznawania własnych kompetencji i umiejętności przez młode pokolenie, a także budowanie pozytywnego obrazu siebie. Agata Popławska pisze o pomyślnych rezultatach realizowania takich programów w świecie i przybliża przykład z Polski: „Trening inteligencji emocjonalnej u dzieci i młodzieży” (TIEDM), opracowany i wdrożony w placówkach oświatowych Montessori. Składa się z pięciu części, z których każda przeznaczona jest dla odpowiedniej grupy wiekowej (Popławska, 2013, s. 285).
Program jest tak skonstruowany, że edukacja emocjonalna zaczyna się już w wieku przedszkolnym, a kończy w szkole średniej. Tematyka obejmuje takie zagadnienia jak: integracja i współdziałanie, świadomość ciała, komunikacja niewerbalna, ekspresja emocjonalna, samoświadomość emocjonalna, więzi z innymi ludźmi oraz towarzyszące im emocje, stosunek do samego siebie, sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, samoregulacja i kontrola emocjonalna (Knopp, za: Popławska, 2013, s. 285–286).
To cenna propozycja, dająca możliwość stworzenia szans urzeczywistniania edukacji emocjonalnej z perspektywą rozwijania kompetencji osobistych i społecznych.
Uważam, że ważne jest poszukiwanie wszelkich sposobów wzbogacania funkcjonowania dzieci i młodzieży, zwłaszcza zaniedbanych wychowawczo przez swoich rodziców czy opiekunów, a także umożliwianie im dotarcia do miejsc czy placówek, w których otrzymają rzeczywistą pomoc oraz profesjonalne wsparcie w kształtowaniu realistycznego przekonania co do własnych możliwości i zdolności, radzenia sobie w codziennych obowiązkach i asertywności. Najważniejsze jest jednak uświadomienie im, że istnieje dla nich możliwość zmiany swojej sytuacji społecznej poprzez edukację...
Młodość to czas intensywnej edukacji. Młode pokolenie, zwłaszcza w okresie późnej adolescencji, znajduje się na etapie kształcenia, który uznać można za jeden z najistotniejszych życiowo. Wybór typu placówki edukacyjnej należy do ważnych decyzji, wywierających wpływ na dalsze losy młodych. […] W tym kontekście podjętą przez autorkę problematykę należy uznać za aktualną i ważną. […]
Autorka to bardzo refleksyjny badacz mający gotowość i dojrzałość do penetrowania zakreślonych przez siebie obszarów. Rozprawa wypełnia ważną lukę badawczą, co uznaję za element nowatorski. Praca stanowi niewątpliwe osiągnięcie naukowe, poszerzające aktualny stan wiedzy w zakresie aspiracji edukacyjnych młodych ludzi z dużego miasta dotkniętych ubóstwem.
Z recenzji dr. hab. Andrzeja Ładyżyńskiego, prof. UWr
Ubóstwo jest bardzo poważnym problemem społecznym, który ogranicza w szczególności szanse edukacyjne młodzieży, stanowiąc jednocześnie zagrożenie dla realizacji ich planów życiowych i spychając ich często na margines życia społecznego. Młodzi ludzie wychowujący się w biedzie mają poczucie niesprawiedliwości społecznej oraz utrudniony dostęp do edukacji i do korzystania z szerokiego wachlarza usług zdrowotnych tudzież kulturalnych, co jednocześnie zagraża ich poczuciu społecznego bezpieczeństwa. Ci młodzi ludzie mają swoje pragnienia i potrzeby, które chcieliby spełniać w równym stopniu z bogatymi rówieśnikami […].
[…] analiza zebranego materiału informacyjnego na temat czynników rodzinnych warunkujących aspiracje badanej młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na trudną sytuację rodziny, jaką jest ubóstwo, ma ogromny walor poznawczy i zachęca do uwzględnienia zaprezentowanych przez autorkę wyników badań przy projektowaniu kierunków i celów działań pomocowych w naszym kraju oraz wyrównywania szans edukacyjnych dzieciom pochodzącym z różnych środowisk. […] Zebrane i przeanalizowane przez autorkę informacje stanowią nieocenione źródło wiedzy na temat aspiracji edukacyjnych młodzieży ponadgimnazjalnej pochodzącej z rodzin ubogich, ze szczególnym uwzględnieniem czynników aktywności człowieka odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji o wyborze ścieżki edukacyjnej i osiąganiu celów życiowych.
Z recenzji dr hab. Anny Weissbrot-Koziarskiej, prof. UO
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów