Książka składa się z sześciu rozdziałów, które mają za zadanie rekonstrukcję kontekstu dyskursu imigracyjnego. W pierwszym rozdziale ukazano szersze tło historyczne migracji z Europy do regionu atlantyckiego, które pozwala ująć migracje do Kanady w kontekście zjawiska ówczesnej masowej mobilności przestrzennej ludności. Ponadto przedstawione są główne kraje wysyłające (Niemcy, Austro-Węgry i Rosja). W rozdziale drugim omówiono politykę imigracyjną Kanady oraz jej wpływ na kształtowanie się postawy społeczeństwa dominującego względem imigrantów. Celem tego rozdziału jest prześledzenie mechanizmów uprawomocniania i interpretacji istniejącego systemu integracji społecznej, a także relacji między społeczeństwem dominującym a mniejszościowymi zbiorowościami etnicznymi. Rozdział trzeci przybliża doświadczenia osadnictwa etnicznego w Winnipeg ze szczególnym uwzględnieniem polskiej i niemieckiej społeczności imigracyjnej. Kolejne rozdziały – czwarty, piąty i szósty – zawierają szczegółową analizę dyskursu imigracyjnego. W rozdziale czwartym i piątym przedstawiono reakcje społeczeństwa dominującego na imigracje w kontekście debat nad prohibicją i dwujęzycznością oraz odpowiedź społeczności imigranckich na ich krytykę. W rozdziale szóstym zaś zaprezentowano dyskurs wykluczający etniczność podczas wojny i wydarzeń związanych ze strajkiem generalnym. Ponadto omówiono strategie obronne podejmowane przez imigrantów w okresie silnej presji asymilacyjnej ze strony społeczeństwa dominującego. W aneksie zamieszczono materiały w postaci tabel, wykresów, analiz, zdjęć i innych przedstawień graficznych, które wzbogacają treść poszczególnych rozdziałów i stanowią uzupełnienie przedstawionych w nich tez. Analiza materiału badawczego ma charakter jakościowy. Takie podejście badawcze wynika przede wszystkim z potrzeby analizy przekazu prasowego w jego kontekście, wraz z pojawiającymi się kwestiami (tematami) wokół dyskursu, ich wartościowaniem oraz strategiami dyskursywnymi.
Analiza ilościowa jest stosowana na potrzeby oszacowania skali zjawiska, jego częstości oraz w przypadku odwoływania się w przekazie prasowym do kategorii „większy”, „mniejszy”, „przeciętny” itp., aby zrozumieć lub skonfrontować informacje w wypowiedzi prasowej. Analiza ilościowa ma zatem charakter uzupełniający. Ponadto materiał badawczy wykorzystany na potrzeby badań był bardzo obszerny, co z jednej strony wymuszało w przypadku opracowania ilościowego losowanie próby, z drugiej strony, mimo że próba spełniała założenie jej losowej reprezentatywności, ponieważ autor miał dostęp do populacji generalnej, technicznie przeprowadzenie losowania i zastosowanie frekwencyjnej analizy ilościowej było niezwykle trudne ze względu na to, że gazety były udostępniane jedynie w postaci mikrofilmów (czasami o bardzo słabej jakości), co uniemożliwiało wykorzystanie specjalistycznych programów komputerowych i bardzo ograniczało zasięg analizy ilościowej. Pełna procedura badawcza została opisana w artykule „Etniczność i dyskurs. Analiza prasy codziennej i etnicznej w Winnipeg, 1896–1919”, który ukazał się w Studiach Socjologicznych (Albański 2012a).
Zasadniczym celem przedstawionych badań jest próba uchwycenia dyskursu imigracyjnego w kontekście masowej imigracji do Kanady (w latach 1896–1914) i funkcjonowania społeczności imigranckich w Winnipeg, aby zrozumieć mechanizmy dyskursywnej walki o symbole i władze nad przypisywanymi im znaczeniami. W tym sensie Stuart Hall (1996: 613) ma rację, mówiąc, że komfort posiadania spójnej tożsamości zbiorowej to przywilej umiejętności podporządkowania sobie narracji o sobie samym. Wszelkie wołania o tożsamość etniczną są niczym innym jak nieustającą próbą sprawowania władzy nad symbolami. Na poziomie analitycznym celem są identyfikacja i opis wielopoziomowego kontekstu: migracyjnego, etnicznego, lokalnego i sytuacyjnego, na podstawie analizowanych materiałów pisanych, statystyk oraz przedstawień graficznych.
Dr Łukasz Albański jest adiunktem w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę socjologii migracji i etniczności oraz socjologię wychowania i edukacji. Badał polską i niemiecką imigrację w Kanadzie, początki i działalność ruchu eugenicznego w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz symbolikę polskich i ukraińskich cmentarzy w Manitobie. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym artykułów, które ukazały się na łamach czasopism: „Studia Socjologiczne”, „Great Plains Research”, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” i „Nowiny Lekarskie” oraz haseł w encyklopediach: The Making of Modern Immigration (hasło Remittances) i The Encyclopedia of Populism (hasła: Social Darwinism, Franz Boas, Thorstein Veblen). Otrzymał międzynarodowe wyróżnienia i granty m.in. Graduate Student Scholarship (International Council for Canadian Studies). Był na stypendiach w Winnipeg, Berlinie i Grazu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor
Albański Łukasz
ISBN druk
978-83-7850-519-8
ISBN e-book
Objętość
182 stron
Wydanie
I, 2013
Format
B5 (160x235)
Oprawa
miękka, klejona
Wprowadzenie
1. Kontekst migracyjny: mig racje zamorskie Polaków i Niemcówdo Kanady (1870–1914)
1.1. Region atlantycki i główne kierunki migracji zamorskich
1.2. Cesarstwo Niemieckie
1.3. Monarchia austro-węgierska i Cesarstwo Rosyjskie
2. Kontekst etniczny: polityka imigracyjna i kategorie imigrantów
2.1. Rola agentów imigracyjnych, propagandy i gatekeepers
2.2. Natywizm i koncepcje „upośledzenia” imigrantów
2.3. Ruchy reformatorskie i instytucje asymilacji
3. Kontekst lokalny: Winnipeg jako społeczność przyjmująca
3.1. Osadnictwo polskie i niemieckie w Winnipeg
3.2. Świat imigrantów: rodzina, Kościół i organizacje świeckie
4. Kontekst sytuacyjny: debata nad wprowadzeniem prohibicji (1892–1916)
5. Kontekst sytuacyjny: debata na temat dwujęzyczności szkół (1887–1916)
6. Kontekst sytuacyjny: imigranci podczas wojny
6.1. Kontekst sytuacyjny: niebezpieczni „obcy” i niepokoje społeczne w 1919 roku