Mężczyźni na przełęczy życia
Podtytuł: Studium socjopedagogiczne
ISBN: 978-83-8294-102-9
23,81 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń.
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book
Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń.
Autorki poddały analizie i opisały sposoby myślenia i działania mężczyzn – w kontekście najważniejszych zadań rozwojowych średniej dorosłości – w różnych przestrzeniach życia: prywatnej, publicznej oraz w sferze symbolicznych wzorców i modeli. Problemem zasadniczym były doświadczenia mężczyzn, którzy rozstają się definitywnie z młodością, a wkraczają w wiek średniej dorosłości.
Studium socjopedagogiczne
99 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-8294-102-9
Joanna Ostrouch-Kamińska
pracuje w Katedrze Pedagogiki Ogólnej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów różnicowania procesów społecznych oraz edukacyjnych z uwagi na płeć, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska i relacji rodzinno-małżeńskich. Autorka licznych artykułów z pogranicza socjologii edukacji, pedagogiki społecznej i studiów genderowych, a także książek: Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności (Olsztyn 2004), Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (wspólnie z I. Chmurą-Rutkowską, Kraków 2007); redaktorka książek Researching gender in adult learning (wspólnie z E. Ollagnier, Frankfurt am Main 2008), Przywiązanie i przekraczanie. Płeć w studiach empirycznych (Olsztyn 2006) oraz Multicultural Europe. Challenge for Teaching and Learning (wspólnie z E. Wołodźko, Olsztyn 2005). Od 2007 roku pełni funkcję przewodniczącej ESREA (European Society for Research on the Education of Adults) Network on Gender and Adult Learning.
Szczegółowy opis dorobku autorki jest dostępny na stronie: http://www.uwm.edu.pl/wnsis/struktura/zfise/ostrouch/ostrouch.htm
Iwona Chmura-Rutkowska
pedagożka i socjolożka. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM (www.gender.amu.edu.pl). Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania(się) tożsamości rodzajowej oraz krytycznych analiz dyskursu kobiecości i męskości w popularnych czasopismach wydawanych w Polsce. Współautorka (wraz z dr Joanną Ostrouch-Kamińską) książki Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (Kraków 2007). Jej zainteresowania naukowe oraz praca badawcza koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (jawnych i ukrytych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Obecnie realizuje dwa projekty badawcze NCN: na temat rówieśniczej przemocy motywowanej stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią w codziennych doświadczeniach polskich gimnazjalistów i gimnazjalistek oraz (razem z dr Edytą Głowacką-Sobiech oraz dr hab. Izabelą Skórzyńską) na temat nieobecności i stereotypowych wizerunków kobiet w dziejach, w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii na poziomie gimnazjalnym (www. historiawszkole.amu.edu.pl). Współkoordynatorka interdyscyplinarnego projektu badawczego „Gender w podręcznikach”.
Wywiady:
http://wyborcza.pl/1,75478,15514545,Pedagog_badala_przemoc_w_gimnazjach___Seksualne_napasci.html
http://natemat.pl/41829,wzorzec-kobiecosci-i-meskosci-to-swietne-narzedzie-manipulacji-dla-marketingowcow-wywiad
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Joanna Ostrouch-Kamińska, Iwona Chmura-Rutkowska |
ISBN druk | 978-83-7308-825-2 |
ISBN e-book | 978-83-8294-102-9 |
Objętość | 316 stron |
Wydanie | I, 2007 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Część I. Problematyka badań
Rozdział 1. Męskość jako kategoria kulturowo-społeczna
1.1. Przemiany społeczne w Polsce a sytuacja mężczyzn
1.2. Socjalizacja do męskości
Rozdział 2. Procedura badawcza
Część II. Kryzys przełomu połowy życia u mężczyzn
Rozdział 3. Kryzys połowy życia a zadania rozwojowe
Rozdział 4. Specyfika okresu pożegnania z młodością u mężczyzn
4.1. „Ten czas ucieka wręcz. Dzień nie jest z gumy, niestety” – czas w życiu mężczyzn
4.2. „Najbardziej po dzieciach widać, że szybciej czas leci” – perspektywa temporalna życia
4.3. „Czasy są niepewne. Nie ma co gdybać nad przyszłością” – refleksje nad starością i śmiercią
4.4. „Wiele rzeczy mogłem zrobić jeszcze lepiej... Ale ogólnie nie jest źle” – bilans życia
4.5. „Człowiek jakoś skapcaniał” – tęsknota za młodością
4.6. „To nie jest takie proste w jeden dzień wszystko rzucić” – ostatni moment, by rozpocząć nowe życie
4.7. „Mężczyźni najlepiej sami się leczą” – (nie)dbanie o zdrowie
Podsumowanie
Część III. Między domem a pracą
Rozdział 5. Praca zawodowa
5.1. Praca jako centralna wartość tożsamości mężczyzny w wieku od 35 do 40 lat
5.2. „Nie chodzi o kokosy” – satysfakcja z pracy
5.3. „Częściej przebywam w pracy niż w domu, chociaż dom jest najważniejszy” – rodzina a praca zawodowa mężczyzn
5.4. „Chciałbym, żeby moja żona była prezesem, ale żeby była przy tym normalną kobietą” – mężczyźni a praca zawodowa kobiet
Podsumowanie
Rozdział 6. Czas wolny
Rozdział 7. Obowiązki domowe
7.1. Idea równości płci w Polsce
7.2. „Na żonie opiera się prowadzenie domu i tutaj daję jej całkowitą swobodę” – podział obowiązków domowych
7.3. „Nie lubię sprzątać, nie lubię miotły, nie lubię ściery” – nastawienie do prac domowych
7.4. „U mnie jest sprawiedliwie, pod warunkiem że nie rozumiemy sprawiedliwości jako równo” – ocena podziału obowiązków
7.5. „Matka wszystkim się zajmowała”– dom rodzinny a własny związek
Podsumowanie
Część IV. Relacje interpersonalne
Wprowadzenie
Rozdział 8. męska przyjaźń
Rozdział 9. Mąż/partner – związki z kobietami/małżeństwo
9.1. Między tradycją a nowoczesnością
9.2. „Kobieta przy mężczyźnie chce czuć się bezpieczna” – wzajemne oczekiwania
9.3. „Ostatni raz, że kocham, to 15 lat temu powiedziałem” – okazywanie uczuć w związku
9.4. „Są plusy i minusy. Ale plusów więcej” – małżeństwo jako pułapka?
9.5. „Może nie było łatwiej, ale na pewno mniej stresująco” – jak być mężczyzną/partnerem/mężem w dzisiejszych czasach
9.6. „Ojciec grał pierwsze skrzypce, a u mnie już tak nie jest” – deklarowany model związku a związek rodziców
Podsumowanie
Rozdział 10. Ojciec – ojcostwo i relacje z dziećmi
10.1. Generatywność i współczesne dylematy wokół roli ojca
10.2. „Obowiązek, odpowiedzialność, przyjemność” – co to znaczy być ojcem
10.3. „Ja jestem niestety podobny do swojego ojca” – wychowanie kiedyś a dziś
10.4. „A ja to bym nawet nie pozwolił, żeby nie kąpać” – ojcowie małych dzieci
10.5. „Widzę córkę w sobotę... Jeśli oczywiście nie pracuję w sobotę” – czas dla dzieci i wspólne rozmowy
10.6. „Tata, czy ty mnie kochasz?” – okazywanie uczuć dziecku
10.7. „Raz po raz trzeba pokazać silną rękę, jeżeli zasłuży” – ojcowski autorytet i metody wychowawcze
10.8. „Dziewczynka ma inne zainteresowania” – wychowanie dziecka a płeć
10.9. „Nie ma wywnętrzniania się” – rozmowy o dzieciach
Podsumowanie
Rozdział 11. Syn/zięć – relacje z rodzicami
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu biograficznego
Aneks 2. Scenariusz do wywiadu grupowego (focus group interview)
Spis tabel, schematów i wykresów
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów