Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne

Mężczyźni na przełęczy życia

Podtytuł: Studium socjopedagogiczne
ISBN: 978-83-7308-825-2
25,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń.

Wersja książki
Ilość

Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book

Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń.

Autorki poddały analizie i opisały sposoby myślenia i działania mężczyzn – w kontekście najważniejszych zadań rozwojowych średniej dorosłości – w różnych przestrzeniach życia: prywatnej, publicznej oraz w sferze symbolicznych wzorców i modeli. Problemem zasadniczym były doświadczenia mężczyzn, którzy rozstają się definitywnie z młodością, a wkraczają w wiek średniej dorosłości.

Studium socjopedagogiczne
100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7308-825-2

Joanna Ostrouch-Kamińska

pracuje w Katedrze Pedagogiki Ogólnej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów różnicowania procesów społecznych oraz edukacyjnych z uwagi na płeć, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska i relacji rodzinno-małżeńskich. Autorka licznych artykułów z pogranicza socjologii edukacji, pedagogiki społecznej i studiów genderowych, a także książek: Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności (Olsztyn 2004), Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (wspólnie z I. Chmurą-Rutkowską, Kraków 2007); redaktorka książek Researching gender in adult learning (wspólnie z E. Ollagnier, Frankfurt am Main 2008), Przywiązanie i przekraczanie. Płeć w studiach empirycznych (Olsztyn 2006) oraz Multicultural Europe. Challenge for Teaching and Learning (wspólnie z E. Wołodźko, Olsztyn 2005). Od 2007 roku pełni funkcję przewodniczącej ESREA (European Society for Research on the Education of Adults) Network on Gender and Adult Learning.

Szczegółowy opis dorobku autorki jest dostępny na stronie: http://www.uwm.edu.pl/wnsis/struktura/zfise/ostrouch/ostrouch.htm


Iwona Chmura-Rutkowska

pedagożka i socjolożka. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM (www.gender.amu.edu.pl). Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania(się) tożsamości rodzajowej oraz krytycznych analiz dyskursu kobiecości i męskości w popularnych czasopismach wydawanych w Polsce. Współautorka (wraz z dr Joanną Ostrouch-Kamińską) książki Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (Kraków 2007). Jej zainteresowania naukowe oraz praca badawcza koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (jawnych i ukrytych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Obecnie realizuje dwa projekty badawcze NCN: na temat rówieśniczej przemocy motywowanej stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią w codziennych doświadczeniach polskich gimnazjalistów i gimnazjalistek oraz (razem z dr Edytą Głowacką-Sobiech oraz dr hab. Izabelą Skórzyńską) na temat nieobecności i stereotypowych wizerunków kobiet w dziejach, w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii na poziomie gimnazjalnym (www. historiawszkole.amu.edu.pl). Współkoordynatorka interdyscyplinarnego projektu badawczego „Gender w podręcznikach”.

 Wywiady:

http://wyborcza.pl/1,75478,15514545,Pedagog_badala_przemoc_w_gimnazjach___Seksualne_napasci.html

http://natemat.pl/41829,wzorzec-kobiecosci-i-meskosci-to-swietne-narzedzie-manipulacji-dla-marketingowcow-wywiad

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Joanna Ostrouch-Kamińska, Iwona Chmura-Rutkowska

ISBN druk

978-83-7308-825-2

ISBN e-book

978-83-7308-825-2

Objętość

316 stron

Wydanie

I, 2007

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Część I. Problematyka badań

Rozdział 1. Męskość jako kategoria kulturowo-społeczna

1.1. Przemiany społeczne w Polsce a sytuacja mężczyzn

1.2. Socjalizacja do męskości

Rozdział 2. Procedura badawcza

Część II. Kryzys przełomu połowy życia u mężczyzn

Rozdział 3. Kryzys połowy życia a zadania rozwojowe

Rozdział 4. Specyfika okresu pożegnania z młodością u mężczyzn

4.1. „Ten czas ucieka wręcz. Dzień nie jest z gumy, niestety” – czas w życiu mężczyzn

4.2. „Najbardziej po dzieciach widać, że szybciej czas leci” – perspektywa temporalna życia

4.3. „Czasy są niepewne. Nie ma co gdybać nad przyszłością” – refleksje nad starością i śmiercią

4.4. „Wiele rzeczy mogłem zrobić jeszcze lepiej... Ale ogólnie nie jest źle” – bilans życia

4.5. „Człowiek jakoś skapcaniał” – tęsknota za młodością

4.6. „To nie jest takie proste w jeden dzień wszystko rzucić” – ostatni moment, by rozpocząć nowe życie

4.7. „Mężczyźni najlepiej sami się leczą” – (nie)dbanie o zdrowie

Podsumowanie

Część III. Między domem a pracą

Rozdział 5. Praca zawodowa

5.1. Praca jako centralna wartość tożsamości mężczyzny w wieku od 35 do 40 lat

5.2. „Nie chodzi o kokosy” – satysfakcja z pracy

5.3. „Częściej przebywam w pracy niż w domu, chociaż dom jest najważniejszy” – rodzina a praca zawodowa mężczyzn

5.4. „Chciałbym, żeby moja żona była prezesem, ale żeby była przy tym normalną kobietą” – mężczyźni a praca zawodowa kobiet

Podsumowanie

Rozdział 6. Czas wolny

Rozdział 7. Obowiązki domowe

7.1. Idea równości płci w Polsce

7.2. „Na żonie opiera się prowadzenie domu i tutaj daję jej całkowitą swobodę” – podział obowiązków domowych

7.3. „Nie lubię sprzątać, nie lubię miotły, nie lubię ściery” – nastawienie do prac domowych

7.4. „U mnie jest sprawiedliwie, pod warunkiem że nie rozumiemy sprawiedliwości jako równo” – ocena podziału obowiązków

7.5. „Matka wszystkim się zajmowała”– dom rodzinny a własny związek

Podsumowanie

Część IV. Relacje interpersonalne

Wprowadzenie

Rozdział 8. męska przyjaźń

Rozdział 9. Mąż/partner – związki z kobietami/małżeństwo

9.1. Między tradycją a nowoczesnością

9.2. „Kobieta przy mężczyźnie chce czuć się bezpieczna” – wzajemne oczekiwania

9.3. „Ostatni raz, że kocham, to 15 lat temu powiedziałem” – okazywanie uczuć w związku

9.4. „Są plusy i minusy. Ale plusów więcej” – małżeństwo jako pułapka?

9.5. „Może nie było łatwiej, ale na pewno mniej stresująco” – jak być mężczyzną/partnerem/mężem w dzisiejszych czasach  

9.6. „Ojciec grał pierwsze skrzypce, a u mnie już tak nie jest” – deklarowany model związku a związek rodziców

Podsumowanie

Rozdział 10. Ojciec – ojcostwo i relacje z dziećmi

10.1. Generatywność i współczesne dylematy wokół roli ojca

10.2. „Obowiązek, odpowiedzialność, przyjemność” – co to znaczy być ojcem

10.3. „Ja jestem niestety podobny do swojego ojca” – wychowanie kiedyś a dziś

10.4. „A ja to bym nawet nie pozwolił, żeby nie kąpać” – ojcowie małych dzieci

10.5. „Widzę córkę w sobotę... Jeśli oczywiście nie pracuję w sobotę” – czas dla dzieci i wspólne rozmowy

10.6. „Tata, czy ty mnie kochasz?” – okazywanie uczuć dziecku

10.7. „Raz po raz trzeba pokazać silną rękę, jeżeli zasłuży” – ojcowski autorytet i metody wychowawcze

10.8. „Dziewczynka ma inne zainteresowania” – wychowanie dziecka a płeć

10.9. „Nie ma wywnętrzniania się” – rozmowy o dzieciach

Podsumowanie

Rozdział 11. Syn/zięć – relacje z rodzicami

Zakończenie

Bibliografia

Aneksy

Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu biograficznego

Aneks 2. Scenariusz do wywiadu grupowego (focus group interview)

Spis tabel, schematów i wykresów

fragment

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło