Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości
Cena podstawowa
47,43 zł
-10,80 zł
Cena
36,63 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 23,00 zł
Głos twierdzeń zawartych w książce to owoc nieraz żmudnych, zawsze intensywnych, podejmowanych z ferworem debat, polemik, konsultacji odbywanych w Instytutach Socjologii, Filozofii oraz Kulturoznawstwa Uniwersytetu Poznańskiego.
Głos twierdzeń zawartych w książce to owoc nieraz żmudnych, zawsze intensywnych, podejmowanych z ferworem debat, polemik, konsultacji odbywanych w Instytutach Socjologii, Filozofii oraz Kulturoznawstwa Uniwersytetu Poznańskiego.
Od czasów wydania Fenomenologii a socjologii, pracy zbiorowej pod redakcją Z. Krasnodębskiego, upłynęło ponad dwadzieścia lat. Zdaniem A. Nowaka, istnieje paląca potrzeba odrestaurowania naukowej episteme w przedmiocie socjologicznych fenomenologii. My, jako autorzy tej książki, interpretujemy tę przytomną konstatację A. Nowaka, jako zaproszenie do nadania socjologicznym fenomenologiom nowego kształtu teoretycznego, sproblematyzowania ich podstaw, wzbogacenia o oryginalne konstrukcje empiryczne – nie zaś wyłącznie uzupełnienie kwestii wówczas zaniechanych czy potraktowanych zdawkowo, choć i to istotne.
Niezależnie od imponderabiliów analiz teoriopoznawczych, które spełni ów teks, niedopuszczającym pola widzenia autorów celem studiów jest uprzystępnienie fenomenologii jako formacji intelektualnej nieenigmatycznej, a już na pewno nieezoterycznej.
Kowalski Mirosław
dr hab., profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego; kierownik Katedry Teorii i Filozofii Wychowania; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk; zastępca przewodniczącego Zespołu Teorii Wychowania przy KNP PAN. Jest autorem, współautorem, redaktorem lub współredaktorem kilkudziesięciu artykułów naukowych i książek, m.in.: Zdrowie – wartość – edukacja; Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną; Przestrzeń edukacyjna. Oczekiwania, doświadczenia i dylematy społeczne; Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości; Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje; Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem; Santé – maladie et jeunesse – vieillesse (Dans le contexte des préoccupations, attentes et espoirs de l’homme moderne) /Health – Illness and Youth – Old Age (in the Context of Concerns, Expectations and Hopes of Modern Man); Fenomenologie: socjologia versus pedagogika. Przesłanki instytucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej.
Członek rad naukowych i redakcyjnych krajowych i zagranicznych czasopism naukowych, m.in.: „Studia z Teorii Wychowania”, „Społeczeństwo i Rodzina”, „Review of European Studies”, „Problems of Education in the 21st Century”, „ACC JURNAL”, „Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives”.
http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=119810〈=p
Falcman Daniel
mgr; absolwent Uniwersytetu Zielonogórskiego (pedagogika), Uniwersytetu Wrocławskiego (filozofia), Uniwersytetu Adama Mickiewicza (socjologia); od 2009 roku związany z Instytutem Socjologii UAM. Autor, współautor kilkunastu artykułów naukowych i kilku publikacji książkowych, m.in.: Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje; Fenomenologie: socjologia versus pedagogika. Przesłanki instytucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej. Jego główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół filozofii nauk społecznych, filozofii społecznej, socjologii teoretycznej i seksualności.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Kowalski Mirosław, Falcman Daniel |
ISBN druk | 978-83-7587-854-7 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 182 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejnoa |
Wstęp – Mirosław Kowalski, Daniel Falcman
Część pierwsza – Daniel Falcman
ŚWIADOMOŚĆ AKSJOLOGICZNA JAKO PRETEKST DO ZAGADNIENIA FENOMENOLOGII W SOCJOLOGII
Stan badań nad świadomością aksjologiczną oraz oryginalne ustalenia w rozdziale. Cele pracy
Język i kompozycja rozdziału
W obszarze Hildebrandtowskiej fenomenologii. Próba rekonstrukcji terminologicznej. Kontekst użycia pojęcia
Świadomość aksjologiczna a świadomość moralna Differentia specifica świadomości aksjologicznej
Druga z socjologicznych adaptacji świadomości aksjologicznej O świadomości aksjologicznej u A. Schutza i Ch. Taylora
Świadomość aksjologiczna jako źródło moralnego przedstawienia
Świadomość aksjologiczna a modele racjonalizacyjne działań moralnych
Świadomość aksjologiczna, działanie moralne, moralne przedstawienie – w kręgu uściśleń terminologicznych
Część druga – Mirosław Kowalski
PEDAGOGIKA I SOCJOLOGIA A FENOMENOLOGIE
Krytyka zagadnień części drugiej. Rejestr treści analiz z perspektywy węzłowych problemów fenomenologii oraz poznawczych korzyści pedagogiki i socjologii
Niektóre z filozoficznych inspiracji pedagogiki, a w nich (nieobłaskawiane) fenomenologie
Rozwidlenie dróg socjologicznych i filozoficznych fenomenologii – sformułowana z perspektywy historii idei teza o wielości fenomenologii
Fenomenologia E. Husserla a nauka – preliminaria. Wstęp do zagadnienia uprawomocniania nauk przez fenomenologię Husserlowską
O szczególnych sposobach istnienia rzeczy w świadomości podmiotu Apercepcja i przedstawienie przedmiotu intencjonalnego
Pedagogika i socjologia a fenomenologie. O poznawczych zadaniach fenomenologicznego nurtu w socjologii i naukach o wychowaniu – wnioski z analiz i refleksji
Fenomenologie i empiriokrytycyzm w sprawie podmiotu L. Kołakowskiego teza o destrukcji podmiotu w empiriokrytycyzmie
Fenomenologie jako teoretyczna ariergarda podmiotu a problem naukowości analiz – status nauki ukonstytuowanej na subiektywności
Kontrowersje wokół pojęcia intencjonalności
Osobliwości socjologicznych i pedagogicznych implementacji pojęciowych z fenomenologii. Wybrane użycia pojęć fenomenologicznych w dyskursach socjologicznym i pedagogicznym
W ramach zakończenia – Mirosław Kowalski, Daniel Falcman
Bibliografia
(…) Publikacyjna propozycja (…) jest rzetelnym, wysoce erudycyjnym oraz wieloaspektowym spojrzeniem na zagadnienia fenomenologii w socjologii i naukach o wychowaniu. Spełnia ona z godnym podkreślenia naddatkiem walory Inter- multidyscyplinarności, wytwarzając dla swych przedmiotów zainteresowań interesującą perspektywę holistyczną. (…) Zasięg odwołań Autorów do tekstów klasyków i mnie znanych autorów sięga począwszy od filozofii, przez socjologię – jej liczne działy i dyscypliny – aż do pedagogiki – co z kolei wpisuje się na dobre w tradycje humanistyki i stanowić będzie, mam nadzieję, jako jeden z powodów, o dym powodzeniu pracy na polskim – ale nie tylko, mam na myśli Europę Środkową i Wschodnią – rynku wydawniczym. (…)
Z recenzji prof. zw. dra hab. Andrzeja Radziewicza - Winnickiego
(…) całą pracę uznać należy za niezwykle wartościową i rekomendować ją do wydania ze świadomością, że grono odbiorców będzie specyficzne. Strona merytoryczna i język narracji czynią z niej bowiem wyjątkową ofertę dla nauczycieli akademickich i badaczy oraz zaawansowanych w zdobywaniu wiedzy studentów kierunków humanistycznych i społecznych. (…)
Z recenzji dra hab. Wiktora Żłobickiego